lafterolf Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 En kjenning har overhalt en 2,25L seriebilmotor, orginal diesel. Han har luftet på pumpa og pumpet fram dieselen. Dieselrørene er løsnet, men det kommer ikke en dråpe fram. Nå er det tredje pumpen som er prøvd med samme resultat. Dysene er skrudd ut, og motoren drar lett rundt. Rørene er løsnet på dysene. Motoren gikk med samme pumpe før overhaling. Noen som kjenner prosedyren her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hrambjor Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Hadde lignende problem i båten. Så ikke helt logikken i løsningen, mulig det var litt magi, men der var det rett og slett kobberskiven på lufteskruen som ikke var skikkelig tett. Fungerte iallefall etter at vi byttet den (hadde forsøkt 100 andre løsninger først) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Er matepumpa i orden? Dette er akkurat slik det var på seriebilen min. Tilslutt kjøpte eg ny matepumpe berre på f. sidan eg ikkje fann ut kva som var feil. Då var plutseleg alt i skjønnaste orden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Den skal være god men kan sikkert sjekkes igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norcod Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Matepompa er sjekket og fungerer ok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Nei, då veit eg ikkje. Eg synest seriediesel er vanskeleg å lufte. Slep bilen til han startar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Der kom selveste overhleren fram. Flere tips mttaes:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Er matepumpa verifisert at den pumper montert på motoren? (ved å kjøre på starteren?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norcod Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Kjørte motoren på starteren så jeg så att det kom bra med diesel til dieselpompa ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Feil justering av stopperwire? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd_flock Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 De kan være noen skikkelige luringer de pumpene der Desse pumpene er ikke av den "selvluftende" typen, og må luftes på "gamle måten", altså steg for steg.. Først må du lufte filteret, så selve pumpehuset og til slutt frem til dysene... Filteret er greit for de fleste. Pumpehuset har to små lufteskruer. En på høyre side av regulatorhuset, og en på selve pumpehuset rett ved siden av. Her må det være diesel helt opp før selve høytrykkspumpen får tak i diesel! Jeg pleier så å løsne et dieselrør nede ved pumpa for å se at høytrukkspumpa faktisk dumper diesel. Hvis pumpa har ligget en stund kan den være litt tørr og sliter med å få "tak" i de første dieseldråpene. Da hjelper det gjerne å gi en liten sprut med crc/wd40 eller lignende fra der hvr du skrur på dyserøret. Du må ha det lille plastrøret på spryboksen for å få det inn der, og det er en returventil inni der som godsakene må krype forbi, så ta en kopp kaffe mens du venter Stopparmen kan også være en liten rakker på gamle dieselmotorer. Selv om selve stopparmen går fritt betyr ikke det at mekanismen innenfor gjør det Stopp mekanisme aktivert = ingen diesel Har ikke hørt at dette pleier være noe problem på LR, men greit å vite om likevel Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norcod Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hei. Sliter fortsatt med dieselpumpa mi.Har begynt å sjekke diesel/retur slanger. Det er lenge siden motoren ble demontert, så jeg stusser litt på tilkobling av diesel/retur. Er det ikke retur av diesel fra dieselpumpa? (Slik det er koblet no får den diesel oppe og nede) Er det noen som kan forklare hvordan dieselen skal kobles? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Om ingen har svart i morgon tidleg skal eg gå ut og sjekke på min bil. No har eg teke kveld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Snodig opplegg. På min bil er det slik: Dieseltank - matepumpe - banjo med to uttak - 1. uttak går til nede på innsprøytningspumpe, 2. uttak går til dieselfilter. Filteret har tre andre tilkoplingar i tillegg; oppe på i.pumpe og retur frå dyser. Den siste er blenda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norcod Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Har ikke sat motoren i bilen enda, men der har æ både diesel/retur slange. Hvor skal return? Har ikke sat motoren i bilen enda, men der har æ både diesel/retur slange. Hvor skal return? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norcod Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Plages fortsatt!!! Har no -Skiftet materpumpe -Skidftet alle kobberskiver på matepumpe/dieselpumpe -Sjekket at mekanismen til stoppen fungerer ok -Har luftet først på filtret,så di to andre lufteskruvene på pumpen Men fortsatt ikke ok. Når jeg no kjører motoren(uten dysene i)kommer det bare så vidt diesel(Det bare drypper) fra der dyserørene skal skruves på. Har ikke luftet landrover diesel før,men på andre motorer jeg har rep.før har det sprutet ut diesel fra rørene ved lufting Gode forslag motas med takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Du er sikker på at "dieselstoppen" på injectorpumpa fungerer som den skal (altså at den ikke sperrer for dieslen)?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norcod Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Endelig diesel igjennom dysene. Det var en liten skruv på baksiden mot motoren jeg løsnet. Der var det masse luft før det kom diesel. Trodde det bare var 2 lufteskruver på denne pumpen? Nå et annet spørsmål Er det 12v rett på glødepluggene? Eller er det en motstand som red.spenningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Series3 109D Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Vet ikke om det er relevant i denne sammenheng, men jeg hadde over lang tid problemer med luft etter at bilen hadde stått en stund. Var ikke i stand til å finne lekkasjen. Her er systemet, pilene viser hvordan dieselen strømmer: Det viste seg at årsaken lå i avluftingen på toppen av diesel-filteret, denne skal fjerne bobler og føre de tilbake til tanken via returen. var først når jeg blendet denne at problemet forsvant. Min teori er at årsaken ligger i den ettermonterte alu-tanken. At returen ikke går ned til bunnen, men munner ut i luft. Slik som på tegningen. Da vil det, om ikke ventilene i fødepumpa er 100% tette, kunne suges inn luft i systemet via returen. over tid så mye at det havner i høyttrykkspumpa når man startet 1. gang eller lengre tids 'lagring'. Det sitter et T-stykke på toppen av dysen helt til høyre, her blandes diesel/luft fra dysene ig filteret før det går tilbake til tanken. Endret 3. august 2011 av Series3 109D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.