Gå til innhold

Får ikke diesel gjennom pumpa


lafterolf

Anbefalte innlegg

En kjenning har overhalt en 2,25L seriebilmotor, orginal diesel. Han har luftet på pumpa og pumpet fram dieselen. Dieselrørene er løsnet, men det kommer ikke en dråpe fram. Nå er det tredje pumpen som er prøvd med samme resultat.

Dysene er skrudd ut, og motoren drar lett rundt. Rørene er løsnet på dysene. Motoren gikk med samme pumpe før overhaling.

 

Noen som kjenner prosedyren her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problem i båten. Så ikke helt logikken i løsningen, mulig det var litt magi, men der var det rett og slett kobberskiven på lufteskruen som ikke var skikkelig tett. Fungerte iallefall etter at vi byttet den (hadde forsøkt 100 andre løsninger først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan være noen skikkelige luringer de pumpene der <_<

 

Desse pumpene er ikke av den "selvluftende" typen, og må luftes på "gamle måten", altså steg for steg..

 

Først må du lufte filteret, så selve pumpehuset og til slutt frem til dysene...

 

Filteret er greit for de fleste.

 

Pumpehuset har to små lufteskruer. En på høyre side av regulatorhuset, og en på selve pumpehuset rett ved siden av. Her må det være diesel helt opp før selve høytrykkspumpen får tak i diesel!

 

Jeg pleier så å løsne et dieselrør nede ved pumpa for å se at høytrukkspumpa faktisk dumper diesel.

 

Hvis pumpa har ligget en stund kan den være litt tørr og sliter med å få "tak" i de første dieseldråpene. Da hjelper det gjerne å gi en liten sprut med crc/wd40 eller lignende fra der hvr du skrur på dyserøret. Du må ha det lille plastrøret på spryboksen for å få det inn der, og det er en returventil inni der som godsakene må krype forbi, så ta en kopp kaffe mens du venter :)

 

Stopparmen kan også være en liten rakker på gamle dieselmotorer. Selv om selve stopparmen går fritt betyr ikke det at mekanismen innenfor gjør det ;) Stopp mekanisme aktivert = ingen diesel :rolleyes:

Har ikke hørt at dette pleier være noe problem på LR, men greit å vite om likevel ;)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sliter fortsatt med dieselpumpa mi.Har begynt å sjekke diesel/retur slanger.

Det er lenge siden motoren ble demontert, så jeg stusser litt på tilkobling av diesel/retur.

Er det ikke retur av diesel fra dieselpumpa? (Slik det er koblet no får den diesel oppe og nede)

Er det noen som kan forklare hvordan dieselen skal kobles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig opplegg.

På min bil er det slik:

Dieseltank - matepumpe - banjo med to uttak - 1. uttak går til nede på innsprøytningspumpe, 2. uttak går til dieselfilter. Filteret har tre andre tilkoplingar i tillegg; oppe på i.pumpe og retur frå dyser. Den siste er blenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Plages fortsatt!!!

Har no

-Skiftet materpumpe

-Skidftet alle kobberskiver på matepumpe/dieselpumpe

-Sjekket at mekanismen til stoppen fungerer ok

-Har luftet først på filtret,så di to andre lufteskruvene på pumpen

Men fortsatt ikke ok.

Når jeg no kjører motoren(uten dysene i)kommer det bare så vidt diesel(Det bare drypper) fra

der dyserørene skal skruves på.

Har ikke luftet landrover diesel før,men på andre motorer jeg har rep.før har

det sprutet ut diesel fra rørene ved lufting

Gode forslag motas med takk :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Endelig diesel igjennom dysene.

Det var en liten skruv på baksiden mot motoren jeg løsnet.

Der var det masse luft før det kom diesel.

Trodde det bare var 2 lufteskruver på denne pumpen?

Nå et annet spørsmål

Er det 12v rett på glødepluggene?

Eller er det en motstand som red.spenningen?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er relevant i denne sammenheng, men jeg hadde over lang tid problemer med luft etter at bilen hadde stått en stund. Var ikke i stand til å finne lekkasjen.

 

Her er systemet, pilene viser hvordan dieselen strømmer:

 

dieselsystem2.png

 

Det viste seg at årsaken lå i avluftingen på toppen av diesel-filteret, denne skal fjerne bobler og føre de tilbake til tanken via returen. var først når jeg blendet denne at problemet forsvant. Min teori er at årsaken ligger i den ettermonterte alu-tanken. At returen ikke går ned til bunnen, men munner ut i luft. Slik som på tegningen. Da vil det, om ikke ventilene i fødepumpa er 100% tette, kunne suges inn luft i systemet via returen. over tid så mye at det havner i høyttrykkspumpa når man startet 1. gang eller lengre tids 'lagring'.

Det sitter et T-stykke på toppen av dysen helt til høyre, her blandes diesel/luft fra dysene ig filteret før det går tilbake til tanken.

Endret av Series3 109D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...