Gå til innhold

Hvordan få til rett stramming av hjullager, igjen...


OJG

Anbefalte innlegg

Skal stramme hjullageret foran og bak på (Lr D90 88 modell). Hva er passe stramt og hvordan går en frem (står på bukker uten hjul)? Har "52mm verktøyet" uten mulighet for å måle rett moment..

 

Takker for kloke og rådgivende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stram til hardt mens du roterer huben. Slakk tilbake til mutteren slipper, stram til for hånd, slakk tilbake til det slipper. Det er snakk en mindre enn en 1/4 turn fra stram, til den slipper.

Legg på mellomskiva, stram yttermutteren, bank skiva i lås - Tut og kjør

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall hatt suksess med følgende fremgangsmåte (uten at jeg dermed kan garantere at dette er beste måte å gjøre det på);

 

Sett på hjul på det navet der du skal stramme lageret. Fordrer vel stålfelg, p.g.a. åpent senterhull, antar jeg. Da får du realistisk moment når du 'subbetester' lageret.

Med snurrende hjul på, trekk til innerste navmutter helt til hjulet bremses så mye at det stopper. Dra mutter tilbake en kvart tørn. Sjekk at hjulet ikke subber når det snurrer nå. Har på dette punktet også hørt at du skal såvidt kunne kjenne slark om du holder hjulet 'kvart på tre' og vugger frem og tilbake.

 

Træ på låseblekket utenpå innerste navmutter, og brett det over mutteren. Skru så til ytterste navmutter hardt. Sjekk nå om hjulet subber når du snurrer på det.

 

Hvis alt ok, bend låseblekk over ytterste mutter også. Job done!

Hvis ikke ok, så er innerste mutter trukket til litt for hardt, og du må repetere foregående prosess igjen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke kunne kjenne slakk i hjulet når du vugger det frem og tilbake.

 

Har du slakk der så vil det spise opp lagrene på kort tid.

Tror det var 46Nm som skal være på mutteren, må dobbeltsjekkes da jeg ikke har verkstedbok forran meg.

 

Trekk til for hånd, mens hjulet fortsatt kan snurre lett.

Du kan ta en momentnøkkel og sette den på en annen mutter for å kjenne hvor stramt 46Nm kjennes ut. Så strammer du nesten like mye på "52mm verktøyet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man strammer hjullager, bytt ALLTID låseblikk. Kun da får man låst nøyaktig i den posisjon man ønsker. Gamle låseblikk er jo bøyd og banket på fra før av, og kan gi seg litt slik at mutteren flytter seg, slark oppspår og slitasjen på hjullageret blir mye større enn nødvendig. I følge en av mine landrovermekanikervenner skal et riktig strammet lager med nye låseblikk ikke trenges å ettersttrammes på årevis. Selv kjører han med 35-tommere (både med 8" og 10" felger) og har ikke strammet etter lagrene på 3-4 år. Og låseblikk koster nesten ingenting.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv nye låseblikk har slark. Drei skiven slik at det låser i fartsretning før den kakkes ovet. Ved brukt skive bøyer du der den ikke har vært bøyd før. Legg en brett inn på innerdte mutter og en på ytterste mutter.

 

Trekk av navet når du først skal stramme og smør opp med nytt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden her om dagen gikk jeg ut for å sjekke alle hjullagrene på 110`rn min. Har hatt litt ulåt. Viste seg at på alle fire hjula var lagra litt lite trekt til. Tok av låsemutter og strammet etter indre mutter mens jeg snurret hjulet.

 

Synes egentlig at jeg måtte dra etter litt mer enn ønskelig, men brukte bare håndkraft på pipa. Etter å ha kjørt litt nå har jeg vært å kjent på hub`n og denne er varm. Ikke veldig varm, tipper ca 40 grader. Er dette normalt, eller er det et tegn på at lagra som var slakke rett og slett var utslitt. :angry: (Ingen ulåt når jeg snurret de rundt for hånd!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Du skal ikke kunne kjenne slakk i hjulet når du vugger det frem og tilbake.

 

Har du slakk der så vil det spise opp lagrene på kort tid.

Tror det var 46Nm som skal være på mutteren, må dobbeltsjekkes da jeg ikke har verkstedbok forran meg.

 

Trekk til for hånd, mens hjulet fortsatt kan snurre lett.

Du kan ta en momentnøkkel og sette den på en annen mutter for å kjenne hvor stramt 46Nm kjennes ut. Så strammer du nesten like mye på "52mm verktøyet".

 

Har nå fatt tak i 52mm pipe, stemmer det med 46NM på hjullagrene/mutter`n?

Endret av OJG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er betydelig mindre på discovery 1, i følge grønn "bibel" så var det så lite at momentnøkkelen ikke er i nærheten av den skalaen. Snakker da om momentet når du har strammet opp for å få alt på plass og så slakket ut igjen en kvart omdreining og skal stramme inn for å unngå slakk i lageret.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strammet lagre på utallige LCer, Amcar osv. osv. Jeg ville ha holdt meg unna moment på mutteren i denne sammenhengen (har fått mange rare resultater med det). Måle forspenninga i lageret er noe helt annet, men det er litt mer jobb og alt bør være nytt og perfekt- dessuten må du ha en spesiell momentnøkkel for det, det har jeg forsåvidt, men jeg ender skjeldent opp med å bruke den.

 

Jeg synes første post i denne tråden er den beste- 99% lik fremgangsmåten jeg bruker (uansett merke i grillen)

 

• Smør opp lagra (evt. bare den ene hvis den andre sitter bak en simmering)

• Dra til mye (for å få satt lagra årntli)

• Slakk deretter mutteren til du kjenner mikroskopisk slark

• Stram så med små steg til du kjenner slarken forsvinner

• Når slarken er borte, dra til 1/4 runde til på mutteren (hvis det er helt nye lagre, dra til litt ekstra, eller etterstram etter en laang kjøretur)

• Lås og kjør!

 

PS! Det lønner seg å ha dekka på, så du får skikkelig moment når du sjekker slarken.

Endret av håvard landcruiser bj42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil igjen gjøre oppmerksom på at det i Haynes manual, og også i Land Rovers egen manual for serie en ( jeg har kun Haynes for Defender ) oppgis at det skal være 0.05 til 0,10 mm. aksial slakk ( 0,08 til 0,10 for s.1 ).etter at låse mutter er strammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...