Gå til innhold

"Skulle bare" skifte en dørhengsel


Elvehundre

Anbefalte innlegg

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 1 måned senere...

For å få ut resten av ledningene demonterte jeg i dag varmeapparatet.

 

Ettersom jeg hadde kjøpt nytt register og ny motor for noen år siden tenkte jeg at jeg like gjerne kunne restaurere apparatet med en gang, før jeg setter det tilbake i det "nye" skjelettet.

 

Skifting av register medfører at man må skru i stykker hele apparatet. Burde i grunnen kun vært en luke i siden slik at man kunne ta ut registeret og deretter skyve inn ett nytt register. Det ville vært veldig lurt, da kunne man lagd registeret slik at man slapp å demontere stort sett alt av interiør bortsett fra innertaket og sidedekslene rundt åpningen der baklukene sitter for å få ut dette varmeapparatet.

 

Ok, overdriver litt. Men som jeg har nevnt tidligere, skulle grisebanket disse konstuktørene som designet RR dersom jeg noengang hadde truffet dem.

 

Når jeg demonterte sideplaten på den ene siden var jeg selvfølgelig uheldig og knakk en støpegodsarm på den andre siden :unsure: . Forbanna jævla irriterrannnes <_< .

 

Motoren er festet med noen store og lange popnagler, som det ikke finnes maken til i verkstedet mitt. Tenkte jeg skulle finne noen passende skruer og muttre, men kom ikke så langt fordi jeg trengte en umbrakonøkkel for å få av vifta fra motoren. Dvs., jeg hadde mest sannsynlig riktig størrelse. Men den var knekt og rakk dermed selvfølgelig ikke helt inn dit den skulle.

 

Jeg klarte derimot og få ut det gamle registeret ^_^ . Og oppdaget da jeg skulle sette på plass det nye at dette var selvfølgelig mindre enn det gamle. Enda godt det ikke var større, da hadde det ikke blitt plass ^_^ .

 

Men mindre register byr også på utfordringer. Da blir det åpninger på minst to sider av registeret. Og der vil kald luft passere uten å bli varmet opp. Dermed blir det kjølig i bilen. Noen som har tips til egnet fleksibelt materiale som jeg kan tette disse åpninger med?

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Har tatt masse bilder. De liggerpå PC'en min. Dere andre får prøve å se for dere hvordan det ser ut :P .

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppdatering, men skjer ikke mye for tiden. Er i den kjedelige fasen hvor alle småtingene skal monteres. Var forresten hos en slik radiatormann, han så på varmeapparatregistrene mine. Vi ble enige om at jeg bruker det gamle. Det holder mest sannsynlig i minst 40 år til og det nye varer sikkert ikke så lenge. Masse modifisering for å kunne bruke dette også. Ønsker alle en fin dag, hilsen Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Erik, gøy er det. Men det er sinnsykt mange småting som tar uendelig masse tid. Jeg skal jo bruke om igjen alt som kan brukes om igjen, gjenbruk i stedet for å kjøpe nytt. Dermed tar det mer tid når disse deler skal "freshes" opp. Har jo endret filosofi, alt som kan gjenbrukes skal gjenbrukes. If it is not broken, do not fix it. Kan det brukes, så bruk det om igjen. Og en kort periode fikk jeg for meg at jeg skulle få start på LightWeight'n. Da fant jeg ut at av de tidligere eiere var det en som ikke kunne noe om elektrisk og en som ikke kunne så mye om sveising som har holdt på med LW'en. Dessverre var det han som ikke kunne noe om elektro som har koblet dette. Han som kunne lite om sveising hadde selvfølgelig vært utstyrt med sveiseapparat. I tillegg er det andre tidstyver i verkstedet, sønnen trenger litt hjelp med bruksbilen og en motorsykkel fant ut at den ikke skulle starte denne våren. Fortsatt fin kveld ønskes, hilsen Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry Arnfinn. Jeg har altid hatt et svært godt inntrykk av deg, både som person og som mekanikker, men selv ikke det mest skruppelløse bilverkstedet jeg har vært borti har klart å bruke nesten 2 år på å skifte et dørhengsel. :P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:lol::D;) God humor.

 

Har noen motto jeg generelt jobber etter:

1. Det er ikke den ting vi kan.

2. Ikke går det noe fort, men det blir ikke noe bra heller.

3. Dyrt, det blir det.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) som har funnet en måte å få "enterknappen" til å fungere, men det krøller til noe annet med dette tekstprogrammet inne på forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med "enter"-knappen, Henry Arnfinn :) Jeg har veldig sansen for det du skriver og deler her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paal Helge. Takk for det. Prøver å dele kunnskaper og meninger med andre, uten å virke for "krass". Av og til går ikke det så bra, men ting ordner seg etter hvert. Nå har jeg gitt opp dette med enter-knappen. Skrev masse i stad som bare ble borte. Når enterknappen virker så virker ingen andre funksjoner eller smileys. Når jeg veksler mellom skrivemodus skjer det plutselig at alt blir vekk. Trodde det bare var jeg som hadde problem, men ser andre på forumet også sliter. Ikke skruing på LR/RR for tiden. Kroppen er ikke bra. Og sønnen har okkupert verksted med støtdemperskifte på sin bruksbil, en Mondeo. Han startet med at det "burde gå greit" og etter noen timer fulgte opp med "nå kan ikke noe mere gå galt". Han blir nok etter hvert en vis mann :D;) . Ønsker alle en fin dag og en fortsatt god pinse, hilsen Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Ferien er over, tirsdag fortsatte jeg arbeid med RR'en igjen. Tidligere nevnte Mondeo fikk alt nytt av deler i forstilling, på begge sider, før poden dro til Extremsportveko. Var ikke mye som måtte skiftes, men når "jeg først var i gang" så gikk det noen uker. Poden var flink til å skru selv også, det bør nevnes. Ellers har jeg stort sett vært på reise i 5 uker, har jobbet en uke nå. Og eldstesønnen kjøpte en Africa Twin en mandag i sommer, som jeg hentet tirsdag samme uke og puslet litt med i verkstedet. Gikk jo fort ei uke med dette også ;) . En av gubbene i et av naboverkstedene mener at jeg hadde vært ferdig med RR'en for lenge siden hvis det ikke hadde vært for alle "digresjonene" med andre kjøretøy og maskiner i verkstedet mitt. Er blitt rimelig flink med "småmotorer", synes jeg selv da. Altså motorer for kantklippere, småtraktorer, motorsager, plenklippere osv. Har fikset flere slike ting denne sommeren. Har stor glede i å få ting til å fungere, maskiner og motorer og elektriske ting. I sommer har jeg fortalt til meg selv ved to anledninger: "jeg har rimelig høy utdannelse innen elektro og hvis jeg ikke får dette til å virke, hvem skal få det til da?". En episode var da jeg var i Alta og ble spurt om å bygge inn radiostyring på et båtopptrekk. Radiostyringa virket kun en retning når jeg hadde koblet dette sammen, begynte å gre i kobling av eksisterende betjening og skjønte ikke hvordan dette i det hele tatt kunne fungere. Etter en natts dårlig søvn våknet jeg med en fandenivoldsk innstilling og dro tilbake og koblet om all styring. Fjernet en liten haug med ledninger som hadde ingen misjon, anlegget var koblet sinnsykt mer komplisert enn det strengt tatt var nødvendig. Så nå kan eieren komme inn med båten (rimelig stor) og kjøre rett inn i krybba på vogna og fjernbetjene vinsjen for vogna ^_^. Da jeg kom til Vangsengsæter Motor- og Hvilehjæm virket ikke vannpumpa. Hadde vært tordenvær så jeg fryktet det værste. At pumpa som står over hundre meter nede i et hull hadde blitt ødelagt av lynet, igjen. Etter litt måling fant jeg ut at pumpa virket, så jeg tvangskjørte denne når det var behov for vann. Etter målinger og grublinger tidvis gjennom de neste 36 timer fant jeg feilen, og ettersom jeg har en evne til å samle på alt mulig fant jeg "heilt te'fældi" :D noen komponenter jeg kunne bruke. Driver forresten og monterer MGA-motor for tiden. Utrolig hvor enkelte ting kan skape utfordinger. Har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på et drev som står på kamakselen, som driver turtelleren. Dette drev med tilhørende deler har voldt meg hodebry siden i vinter, men fredag fikk jeg montert kamakselen i motoren igjen :D . Ønsker alle en fin dag, hilsen Henry Arnfinn :) . Regn og vind i dag, derfor "på nett". Bruker forøvrig noe tid denne sommeren på å være en god vert og guide for utenlandske studenter som bor hos meg mens de har praksis i Norge. En italiensk ung mann dro forrige lørdag etter å ha bodd her i 7 uker, nå bor en spansk dame her. Hun har vært her i 3 uker og skal være her en uke til. En uke av sommeren brukte jeg til å ta med en eldre mann fra skiklubben på rundtur i deler av Finnmark. Han hadde vært i luftforsvaret på flyplassen i Kautokeino i militæret. "Flyplass i Kautokeino? Flyplassen er i Alta?" Det var opptakten til en diskusjon som medførte en rundtur til mange steder han hadde vært tidligere, i 1960. Og ja, jeg fant til slutt igjen det som engang var en flyplass ^_^ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var ikke så mye med flyplassen i Kautokeino lenger altså? Jeg hadde den glede å reise til og fra den noen ganger da jeg hadde førstegangstjenesten der, men den grodde vel igjen etter at kjeden med radarstasjoner i nord ble nedlagt, det var vel omtrent når satelittene overtok. Det var en grusrullebane med en Moelvenbrakke eller to ^_^ Selve luftforsvarsstasjonen var større, lå i hovedsak under jorden, og vi soldatene bodde i kaserne nede i bygda. En fin tid, her under er unge undertegnede for 36 år siden :)

 

Skann_zps420609c8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dette Trond. Skal vise bildet til den eldre mannen. Vi fant ikke igjen brakkene nede i bygda der han hadde bodd. Nevnte Moelvenbrakker på stripa så jeg ikke, men stripa var mulig å bruke enda dersom du er litt tøff flyger og har passe lite fly. Andre installasjoner du nevner er fortsatt der, jeg kjørte i alle fall til steder der det var skilt om at beøkende var uønsket. I 1960 var det ikke vintervei til Alta, transport foregikk med snowmobil (postrute) som tok med passasjerer. Tok med mannen til Soulovombe (eller hva det nå heter) og Gargia fjellstuer også. Det var ikke vei til Finnland i det hele tatt, vet ikke når den ble bygd. Ha en fin kveld, hilsen Henry Anrfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ettersom forrige forsøk virket kan jeg fortsette. Her er ei som alltid er i verkstedet og følger med på hva som skjer:IMG_4907.JPG I det siste har jeg, igjen, plukket i stykker varmeapparatet. Slik så det ut i går:IMG_4909.JPG Jeg har limt 6 mm skumgummi på alle spjeld, og 3 mm smal stripe med skumgummi der spjeld ligger mot annen metalldel. Montert ny motor. Ettersom det nye registeret var mindre enn det originale, og det originale "Scandinaviautgaven" ikke kan skaffes, og en radiatorfyr i Rakkestad testet det gamle registeret, så blir det til at det gamle register brukes de kommende 38 år også :lol: . Etter at alle flater utvendig og innvendig var pusset fikk flatene et strøk Owatrol: IMG_4911.JPG Også vifta fikk et strøk med Owatrol: IMG_4915.JPG Ja, det var alt for denne gangen. Skiltet vist i forrige innlegg fikk jeg i gave tidlig i sommer. Joda, R-ene skal stå feil vei. Avdaøde kompis Jan lagde et pappskilt som hang i "lilleverkstedet" jeg hadde i fjøset på "Gråtass-museet i Rennebu" dengang jeg skrudde 80-tommern sammen der. På det pappskiltet sto R-ene feil vei, det var en gimmik. Og derfor ble treskiltet lagd slik, til minne om en god kompis og litt minne om "good old days". Ønsker alle en fin kveld, hilsen Henry Arnfinn :) som ikke kommer til å legge ut bilder av alt jeg plukker i småbiter. Tenkte varmeapparat fra eldre RR kunne være artig å se for dere, ikke mange her på forumet som plukker slikt i "bits and pieces". Bilder av bremsekalipre og girkasser har vært vist før. Har forresten sett på en 86-mod firdørs RR i kveld, som selges rimelig. Innsprøytingsmotor og automat. Dersom noen er interessert er det bare å gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal fortsette å legge ut bilder jeg!

Har stor respekt for folk som plukker ting i småbiter og fikser. Ikke så flink til det selv, og lærer mye av å se på andre.

 

Espen W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig sykkel, skikkelig fin klassiker. Honda laget flotte motorsykler på den tiden. Fint at du legger ut bilder Henry Arnfinn, både av demontering og reparering av deler og andre ting.

Lykke til videre med bil og sykkel.

 

mvh

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To biler med ganske like motorer, bildet er fra i fjor vår da jeg plundret i gang den åtter'n i den Morgan'en. Kan samtidig opplyse om at siste års fredagskveldsprosjekt, motor'n til MGA'n, kom på plass sist fredag. Det var ganske trangt. Skal bli artig å se om den fyrer i gang kommende helg :D . Bilder kommer. Fortsatt fin kveld ønskes, hilsen Henry Arnfinn :)2012-04-18-Morgan-5.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...