Gå til innhold

"Skulle bare" skifte en dørhengsel


Elvehundre

Anbefalte innlegg

:angry: :angry: :angry: :angry: F.........a bildeopplastingsprogram i dette forumet. Nå får jeg ikke fram URL'en til bildene jeg la inn på galleriet og får dermed ikke kopiert dette inn her.

 

Klikk på bildet i album, bildet vises, høyreklikk på dette og velg "Copy image URL"; Voila!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk Thomas :) .

Takk Svein :) .

Takk Rolf :) , "oss gamle" du liksom ;) .

 

Takk Vidar :) , liit dumt av meg å utelate hilsen og smilet blush . Får skylde på frustrasjonen.

 

Mulig jeg prøver å legge inn bilder igjen ved den senere anledning. Og mulig jeg fokuserer på praktisk arbeide, man bør gjøre det man kan best :D . Data er en flott "verktøykiste", men for mitt vedkommende bør den fungere veldig enkelt -_- .

 

Ha en fin dag, og en god påske

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Edit:

PS! Prøvde oppskriften til Svein, men dessverre fikk jeg ikke fram denne teksten når jeg høyreklikker: "Copy image URL". Det var i grunnen godt å få bekreftet, for jeg mente jeg hadde høyreklikket på bilder i går kveld også <_< . DS.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Takk for hjelpa Rolf :) .

 

Takk for tilbakemelding også.

 

Prøver å gjøre så god jobb som mulig, alltid. Spesielt på slike ting som i grunnen er litt mer komplisert å jobbe med. Tar litt tid å plukke ut ALT, og tar nok litt tid å få dette sammen igjen også.

 

Tror jeg skal legge på et lag til med lakk, da blir det mere å slite på. Farven er Lincoln Green, bilen min var levert original med den farven og rett nyanse er vanskelig å finne. Den jeg bruker nå er MaxMeyer 6125M, denne farven kom i 1973.

 

Blank og fin nå, så når jeg setter på de gamle skjermer og dører vil det bli nyanseforskjeller. Men jeg bruker disse delene om igjen slik de er, det er enkelt å bytte slike ting ved en senere anledning ^_^ . Hvis jeg finner på å gjøre det ;) .

 

Jeg er jo ikke spesielt opptatt av blanke overflater. Har vel aldri vært det. Ei eldre dame jeg traff i et bryllup da jeg var veldig ung uttrykte noe slik som "utta blank, inna krank". Det var noen som kommenterte at hun så veldig flott ut. Og jeg har opp gjennom årene sett mange blanke kjøretøy som har vist seg å være råtne innvendig på en eller annen måte, enten i form av rust eller at motorer/girboks/bremser/drivverk har vært elendig.

 

Fortsettelse følger.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Edit: Litt morsomt, på det ene bildet ser dere den gamle Honda'n min i døråpningen. Jeg solgte "Bimmer'n" på torsdag, i går var Honda'n og jeg på liten tur. Turen ble på vel 30 mil og jeg kjørte 2-3 mil på kvelden også,

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker arbeidet du har gjort :).

Ja, hjelper lite med fin fasade utvendig når det inni er skralt... Det gjelder vel det meste i verden. Filosofisk sagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lurer på hvor vanskelig det skal være <_< .

 

Har begynt å montere sammen. I dag fant jeg ikke radiatoren. Kikket etter den en dag tidligere også, men utsatte den jobben. I dag hadde jeg bestemt meg.

 

Radiatoren skulle inn. Lette og lette. Er bare 16 måneder siden jeg tok den ut, verkstedet er bare på 80 kvadrat, lageret ved siden av er ca det samme. Men der lagrer jeg ikke fintfølende og lettskadelige ting som en radiator, det er avdelingen for aksler og hjul og tilhengere og biler etc.

 

Han jeg leier av var innom, og kom med tips hvor den kunne være. Ikke var den på wc, ikke i dusjen, ikke i noen av hyllene, ikke lå den i Bay'en, ikke lå den i eller unde LW'en, ikke lå den i noen esker. Klatret i stige opp på taket over dusj og wc for å se om jeg hadde lagt den der. Utenkelig i grunn, for der er det litt grøvre ting som PU-tak og skjermer til LR osv.

 

Så kvelden gikk :wacko: .

 

Kikket tilfeldigvis inn i det gamle skjelettet, og der lå den. Er sikker på at jeg kikket inn der forrige gang jeg så etter den. I dag vet jeg at jeg kikket inn der. UTEN å se den. Poltergeist. Hadde jeg drukket kunne jeg skrevet Pjoltergeist.

 

Eller det kan være så enkelt som at jeg var ut av fokus når jeg kikket inn i det gamle skjelettet fordi det oppe i hodet mitt var en forestilling om at der var radiatoren ikke <_< .

 

Så jeg satte inn radiatoren.

 

Og den passet selvfølgelig ikke. Det var for smalt. Så jeg satte inn toppstykket mellom innerskjermene foran. Og det stemte jo ikke. Løsnet karosserifester og dermed fikk jeg plassert toppstykket mellom skjermene. Men hullene i de nye innerskjermene er høyere opp enn de var på de forrige innerskjermene, så blir det modifisering for å få dette sammen :unsure: .

 

Med riktig avstand i nerkant slik at radiator smatt ned i gummiforinger viste det seg at den ikke passet oppe. Ekstra skiver mellom radiator og venstre feste (sett forfra når jeg står foran bilen med hodet vendt mot frontruten) og det så greit ut samt at jeg slapp å bryte og benne på radiatoren. På høyre side er det selvfølgelig en avstand mellom øvre og nedre feste på innerskjermen som ikke samsvarer med samme avstand på radiatoren.

 

Har vært borte i det samme tidligere, når jeg tenker meg om. Deler, slik som innerskjermer, som man kjøper og monterer i bilene våre har dessverre dårlig passform. Så neste kveld jeg skal bruke litt kvalitetstid i verkstedet så blir det bøying og brekking og nye hull og filing og Dremel og så videre.

 

Forbanna jævla irriterannes :D .

 

Men tid har jeg nok av. Det er jo en hobby. Og når man driver med hobbyting skal man kose seg og bruke tid på dette. Kan til og med ta i mot besøk, den som vil er hjertelig velkommen innom ^_^ .

 

Og etter at jeg solgte Bimmer'n er det "plass" på "kjøretøykontoen min" til et nytt registret kjøretøy, var og så på "noe" i dag. Noe som er mere sjeldent enn en SIIA LW ;) . Kjøretøykontoen, for dere som ikke vet det fra før, fungerer slik: ett registrert kjøretøy inn så må jeg kvitte meg med ett registrert kjøretøy jeg har. Så når jeg, av eget forgodtbefinnende selger noe kan jeg dermed fylle opp med noe annet. Og slike regler er det kun jeg selv som lager, måtte innføre restriksjoner når jeg passerte 20 motoriserte kjøretøy.

 

Lykke, jeg ga bort en uregistrert traktor for 2 uker siden :D . Da kan jeg fylle opp med noe der også :lol: . Eller velge å se på at en plass står tom.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

 

Har nye hengsler og bolter og muttere. Skal montere dette når jeg kommer så langt :D .

 

Har begynt sammenmontering igjen nå ^_^ .

 

Bruker litt tid på å se etter MC også, i morgen skal jeg titte på en 37-modell. Kravet til motorsykkel nå er "eldre enn 1940", tenkte jeg skulle bli med på et motorsykkelløp i 2014. Så dersom du, eller andre, vet om noe er jeg takknemlig for tips. MC eller MC med sidevogn, dette blir uansett for "ssp" så jeg kan godt kjøre med sidevogn også.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

"ssp" = spesielt sære personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her siger det framover :lol: .

 

I kveld fikk jeg montert sidevinduet på venstre side.

 

Det var andre forsøk. Hadde montert det meste for noen uker siden også. Skulle sette på og skru fast den blanke lista i underkant.

 

Den lista skal monteres langt tidligere i prossessen <_< .

 

Andre ting har stjælt tid. Nei, har ikke kjøpt gaaaammel motorsykkel.

 

Snakkes ;) .

 

Ha en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var heldig og kunne ta en titt på dette prosjektet live. Hadde aldri trodd at det skulle være så mye arbeid å bytte et dørhengsel!!

Men kan bare bekrefte det bildene viser. Her utføres det solid håndverk med flott finish.

Dette blir skikkelig bra! Lykke til med resten av prosjektet, gleder meg til å se det endelige resultatet.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er imponert over pågansmotet ditt, Henry Arnfinn. Dette kommer til å bli en flott bil igjen. Den har vel rulla over en halv million kilometer allerede, så den passerer vel millionen om noen år? ;) Min egen RR står bare ute her og vansmekter, og jeg skjønner at garasje er tingen om noe skal skje.

 

Jeg har ikke for vane å lese/skrive i lange prosjekttråder, men denne skal jeg forsøke å holde meg oppdatert på. Og roter jeg i bildearkivet, så tror jeg at jeg skal klare å finne et bilde eller to av bilen din. Ikke så gamle som fra tidlig nittitall, men kanskje fra Norefjell for tre- fire år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are Martin

 

Det var lillejulaften 2008 vi møttes på Norefjell så det stemmer bra med 4 år siden ;) . Rimelig enkelt for meg å finne riktig år, jeg bare tenker gjennom hvilken dame som var med på den turen :lol: og da kommer årstallene av seg selv ^_^ .

 

Med prosjektet går det smått for øyeblikket. Kom derimot nettopp hjem fra Sjusjøen, har vært der siden den 22.. Herlig med flotte skiløyper, og ikke minst veldig deilig med snø når det er jul. Kan aldri stole på at det blir snø i jula i Halde

 

Hadde leid stor leilighet, med et gedigent rundt bord. Det var nyttig, første juledag "datt det inn" 11 til middag. Trivelig, og jeg hadde mat nok. Noen visste jeg om skulle komme, men det dukket opp noen jeg ikke var informert om. Mine sønner er ikke alltid så flinke til å fortelle meg hvem de har invitert.

 

Fortsatt god jul og et godt nytt år ønskes til alle

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til Are Martin. Bilen har gått enten ca 650 tusen eller 750 tusen kilometer, jeg gikk litt surr i "kilometerutnullingen" en gang og det er bare 5 siffer. Dessuten havarerte den gamle pc'en, der lå regnearket for alle investeringer/utbedringer/oljeskift inklusive kilometerstandene.

 

Men lett regning, dersom bilen var gått 200 tusen de første 15 årene før den kom i mitt eie og jeg kjører 30-35 tusen kilometer i året. Av de (til nå) 22 år jeg har eid denne bilen hadde jeg RangeRover'n som eneste bruksbil i 16 år. 16 år med vennlig snitt på 27 000 kilometer blir 432 000 kilometer. De resterende årene jeg har hatt RR'en har den gått ca 40 tusen kilometer, den har jo stått litt i ro de siste måneder også :D .

 

Røfflig blir dette regnestykket på mellom 670 og 700 tusen kilometer, og med en feilmargin på pluss/minus 50 000 kilometer har denne bilen kjørt et godt stykke. Og som ett eksempel på kvaliteten så har lager, differensial og stikkaksler i bakaksel aldri blitt byttet. Ringte forrige eier og sjekket med han også, for å være sikker på akkurat det.

 

Det var den gang de bygde biler av deler med god slitestyrke ;) .

 

Har forresten aldri til dags dato knukket en eneste stikkaksel på noen av de ca 25-30 LR og RR jeg har eid. Så enten er jeg en pinglete sjåfør i terrenget eller så er jeg en dyktig sjåfør som tenker nøye gjennom trasevalg ^_^ . Nope, har aldri hatt vinsj på bilene mine heller.

 

Dag, i kveld kommer jeg innom med kjettinger. Skal hente disse i ettermiddag, men nå skal jeg først en tur på ski i marka. Må utnytte skiføret, ser de melder regn i morgen og de kommende dager.

 

Ha en fin dag alle sammen

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sist onsdag fikk jeg inn sideruten på høyre side, det tok bare ca 3,5 time og gikk mye lettere enn det gjorde på venstre side. Ut av det gamle skjelettet og inn i "det nye", gikk så lett som bare det.

 

Har satt av en kveld i uken som jeg tilbringer i verkstedet, som oftest blir det tirsdagskveldene.

 

I kveld fikk jeg montert frontrute. Det var mye lettere enn jeg trodde, og jeg valgte å gjøre motsatt av det andre hadde rådet meg til å gjøre. Satte inn gummilista først og smatt på plass ruta. De jeg snakket med på forhånd ga tips om å sette lista på glasset og så sette det hele på plass. Prøvde dette først, men det fikk jeg ikke helt taket på <_< .

 

Ja, først tok jeg selvfølgelig ruta ut av det gamle skjelettet. Det gikk veldig greit.

 

Ha en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Henry Arnfinn! :)

Godt å høre at ting skjer hjemme hos deg og.

Tenkte jeg snart skulle inn med resten av rutene mine og, så dette var betryggende å høre :) Må si at jeg har gruet meg litt...

Må si jeg savner litt bilder da, lenge siden sist nå.

Men kjempebra arbeid, stå på!

Veldig moro å følge med!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...