Gå til innhold

Kraftig risting som kommer og går


rtollef

Anbefalte innlegg

Hei

 

Det er noe mystisk med min FL TD4 2006 modell. Har hatt den på et utall verksteder for å få dette vurdert, men feilen kommer og går, så de får liksom ikke tatt stilling til noe som helst - og de rister lettere oppgitt på hodet når jeg spør om de har noen typiske ting som bør skiftes ved denne km-stand på bilen. (75 000 har den gått nå)

 

Jeg har spurt om det kan være drivakselknute (heter CD Joint i Haynes boken?) eller andre ledd eller akslinger som kan være årsaken. Det er liksom det eneste noen har antydet en gang her på forumet - men de mener bestemt at det ikke kan være det. De merker ingen slakk eller feil, og de sier at om det var det som var feilen, så ville feilen oppleves som mer konstant - og ikke vært faværende i lengre perioder.

 

Dette er en beskrivelse av feilen, som jeg håper noen andre har erfaring med:

 

En kraftig risting kan oppstå helt plutselig. Virker som om det kommer (forfra), og følelsen er som om man holder på å miste et av hjulene. En skikkelig kraftig vibrasjonsfølelse som fillerister både bil og passasjerer. Dette oppstår like gjerne på et flat slette i 40-50 km/t, eller i oppoverbakker i andre hastigheter. Så varer det noen kilometer, og forsvinner helt av seg selv. Da kan bilen være vibrasjon / ristefri i dagesvis.... ja endog flere måneder har gått uten den minste antydning. Så kommer det plutselig tilbake. Den eneste ulyden i tillegg til ristinger er om jeg kjører i oppoverbakke og svinger mot høyre, så kommer det en "klank-klank-klank.-klank" lyd (Om man skal kunne forklare det slik) Den eneste regelmessighet jeg har klart å spore er at det gjerne skjer i begynnelsen av en kjøretur, kanskje etter 4-5 km.... og gir seg når bilen har blitt varm. Men dette kan være tilfeldig. Det er mulig det ikke er noen regelmessighet i dette i det hele tatt.

 

Dette begynner å bli skikkelig plagsomt, ikke minst er det ubehagelig som bare fy, og det er nesten latterlig hvor fint bilen oppfører seg når fagpersoner skal prøve den. Da går den som en drøm. Hadde den innom Jorkjend i Skien for to dager siden, og ble enige om at jeg skulle kjøre tilbake til dem slik at de kunne teste den neste gang dette oppstod. En derfra var med på en tur i 10-15 minutter, men da var det ingen ting. Vel ute på veien igjen, et par minutter etter så starter ristingen - for så å være helt borte når jeg var tilbake på verkstedet. (Jeg vet at Land Rover er biler med "sjel", men det får da være grenser liksom....)

 

Har vært på tre ulike verksteder, og det ristes mer på hodene enn sunt kan være. De har virkelig ingen ide.

 

Så spør jeg da dere her på forumet, i et siste forsøk på å lete frem et fornuftig svar, om det finnes noe svar på dette. Jeg er omtrent villig til å gjøre hva som helst for å finne ut av dette, og bli kvitt et problem som kan drive en til vanvidd når det først starter.

 

Takknemlig for alle typer svar og teorier. Ja, den som kan bidra med info til å løse saken skal jeg personlig levere en flaske meget god vin til. Som et symbol på ren og skjær takknemlighet.

 

Hilsen

rtollef

Endret av rtollef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rister det i rattet også?

 

Rister det forskjellig når du gasser, motorbremser, bremser?

 

Er det noen forskjell når du girer?

 

 

 

 

 

To ville gjettinger:

 

Bremsekalipperen henger på, når skiven blir varm men ikke jevt varm vil kast i skiven vibrere bilen. Men det vil du merke ved at skiven er varm/ulyd.

 

 

 

Gåen støtdemper, ett av hjulene vil sprette opp og ned så lenge det er i resonans/takt med noe annet i bilen (hastighet, moment på hjulet etc.)

 

 

 

Men begge disse tingene burde ett kompetent værksted klare å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at du kjører med automatgir? Prøv å sett denne i sportmodus, og kjør med dette noen dager. om du ikke har byttet olje i girkassen, kan den ofte bruke lengre tid på girskift og da spesielt ned og momentet blir så stort at bilen skjelver/rister. Det unngår man ved å kjøre i sportmodus, da den drar noe lengre ut i hvert gir. Dette gjelder jo spesielt ved kjøring opp bakker...

 

Det kan vel også være at du har mistet noen lodd/ett lodd på mellomakslingene. VCU slurer ganske lite om man kjører bare på asfalt, og dermed vil mellomakslingene stå litt ulikt mot hverandre fra tid til annen...For å undersøke om det er dette som er grunnen, kan man kjøre på en grusvei, og følge med om ristingen er mer tydelig da! Om det er dette, må du stikke innom f.eks powertrain og få ballansert opp igjen akslingene!

 

håper du finner feilen snart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for gode svar fra alle sammen

 

Det er automatgir ja - glemte å si det - og ristingen virker som den er i hele fronten, inkludert rattet. Tenk deg en bil med svært mye ubalanse i dekkene - sånn føles det. (Men det er ikke det altså . Alle dekkene er avbalansert nylig for å eliminere dette. Det er ikke noe feil med hverken dekk eller felger)

 

Jeg har vært ute og kjørt nå i kveld, og noterte meg følgende:

 

1. "Klankelyden" kunne jeg høre når jeg kjørte i svak nedoverbakke og slapp gassen. Det var akkurat som den kom når det ikke var noen belastning eller drag på drivverket.

 

2. Når ristingen oppstod så gav jeg bånn gass, (som et desperat og halvaggressivt forsøk på å prøve et eller annet) og når jeg da etterpå kjørte "normalt" så ble ristingen faktisk litt redusert. Som om den forsvant bortimot helt når det ikke var noe gasspådrag.

 

Vet ikke hvordan dette faller inn i forannevnte teorier.

 

Jeg skal teste ut litt ulike kjøremåter, og ikke minst tvangskjøre den på tiptronic noen dager for å se om dette kan endre på ting.

 

Det virker ikke som dette er en feil det er mye av på Freelander iallefall.

 

Mvh

rtollef

Endret av rtollef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhaa, da tror jeg nok at du får ta en titt på det midterste opphenget til den bakre diffen. Lyden og følelsen forplanter seg slik at du opplever at det kommer fremme fra! Dette er en vanlig slitedel på disse og utarter seg som klunk ved akselerasjon og kraftig nedbrems på gira...men aner at dette ikke skulle forplantet seg til styringen da???

 

Om det ikke er dette, kan det også være demperen som sitter på VCU (den kladeisen som sitter bakpå VCU mellom akslingene). Denne kan ryke og går da i oppløsning...Vil kan hende føre til mye risting om den er skadet, men kan trygt fjernes uten at det har så mye å si for kjørekomforten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for at jeg nå fremstår som en komplett tulling:

 

Hva er VCU'en?

 

Jeg ser dette fremkommer i mange innlegg, og det er antagelig en selvfølgelighet - men jeg har altså ikke så god greie på det at jeg vet hva det er.

 

Mvh

rtollef

Endret av rtollef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for at jeg nå fremstår som en komplett tulling:

 

Hva er VCU'en?

 

Jeg ser dette fremkommer i mange innlegg, og det er antagelig en selvfølgelighet - men jeg har altså ikke så god greie på det at jeg vet hva det er.

 

Mvh

rtollef

 

 

VCU= Viscous Coupling Unit/viskosekoblingen. Den som fordeler krefter mellom akslingene. Uten denne er Freelander en forhjulsdrevet sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jippi.... etter mye frem og tilbake så er feilen og årsaken til ristingen / vibrasjonene funnet. Det tok ca. 3 år før de på verkstedet tok skikkelig tak i dette, og begynte å feilsøke.

 

Var riktignok en gåen foring på bakakselen og, men en feil til som forårsaker risting.

 

Det indre drivknuteleddet som sitter inn mot IRD fikk jeg beskjed om var full av slark. De demonterte bakakselen (den som går fra VCU og bakover så vidt jeg skjønte) og kjørte med bilen i forhjulstrekkmodus, for å eliminere en eller annen årsak der. Det var like mye risting.

 

Så nå vet jeg hva som må byttes på min Freelander for å stoppe ristingen og har fått en pris på dette... Det er den delen som i Haynes kalles front driveshaft... og det er det indre leddet som er slarkete. Indre drivledd finnes ikke "løst" så vidt jeg har skjønt.

 

Front driveshaften på høyre side koster iflg. verkstedet rett over 6000.- kroner for delen (man må ifølge verkstedet bytte hele akslingen) + arbeid. (ca. 2000.-)

 

Høres dette riktig ut?

 

Jeg håper jeg kan forhandle litt med verkstedet siden dette problemet oppstod rett etter at jeg hadde kjøpt bilen. Har vært innom der 3 ganger uten at de har gjort noe eller skjønt noe. Det var først nå etter 4. besøk at de tok bilen inn for å sjekke... og da fant de først den defekte foringen på bakakselen, og i dag høyst sannsynlig årsaken til ristingen. Hadde det gjort det første gangen jeg var innom som de gjorde på fjerde besøk, så hadde jeg hatt 3 år med mer behagelig ristefri bil å glede meg over.

 

Tenkte uansett det var greit å poste dette siden det iallefall på min FL var et lite gjennombrudd etter mye hodekløing og fundering.

Endret av rtollef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare flott at du poster dette. Er verksted samme sted som du kjøpte bilen, så ville jeg helt klart forlangt redusert pris. De er ikke din skyld at de ikke finner feilen. Og det er du som må lide ved å kjøre rundt i en bil som rister. Ikke er det sunt for bilen å bli kjørt rundt med kast i drivverket heller. Mye kast i feks hjul vil over tid forgrene seg til foringer og oppheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier også at om du kjører i oppoverbakke og svinger mot høyre, så kommer det en "klank-klank-klank.-klank" lyd. Jeg er litt spent på om den forsvinner når du får byttet drivknuteleddet. Jeg har nemlig også sånn lyd av og til i oppoverbakke mot høyre, og har lurt litt på hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en slik drivknute/aksling liggende da jeg hadde planer om å bytte akkurat denne samme som du trenger, men fant ut at min var hel, og at jeg bare hadde et endeledd som var gåent og måtte byttes (til tross for at jeg gjorde dette for et år siden!!! - Shitpart, som nå er byttet med OEM på begge sider). Husker ikke helt hva jeg betalte for den, men bestilte dette fra England for langt hyggeligere pris enn 6000,-...

 

Det er heller ikke så veldig vanskelig å bytte dette selv, om du ønsker det!

 

David

Endret av davidbirger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidBirger:

 

Er dette indre eller ytre drivknuten? De påstår på verkstedet at det indre leddet på høyre side ikke leveres "løst" men at man må kjøpe hele "driveshaften"... (Derav prisen) Det er den indre leddet som er slarkete på min TD4 da.

 

I såfall du skulle ønske å selge den delen du har, og det er den delen jeg trenger... hva skal du ha for den?

 

Forøvrig så har jeg sendt en forespørsel til verkstedet om de kan foreslå en løsning så jeg venter på svar derfra.

 

De sier nå at drivknutene foran er et ganske vanlig problem (i tillegg til foringene på bak og mellomakslingene) og jeg synes det blir mer og mer merkelig at de ikke har brukt denne kunnskapen til å løse mitt problem før først etter nærmere 3 år. Utrulig irriterende egentlig. For ikke å snakke om mulige følgeskader på andre drivverksdeler...

 

Oppdaterer forumet når alt er over, uansett utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en komplett drivaksling med begge knutene på, og dette bestilte jeg fra Britcar i england. Den kostet vel rundt 1000,- komplett og selges videre for kostprisen! Jeg tror ikke det er helt vanlig at disse skal slites ut så raskt, og min anelse er at de ikke har linjet opp opphengslagrene på VCU riktig! Om disse ikke er 100% riktig satt opp får man vibrasjoner i gitte hastigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...