LarsR Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Da har jeg endelig kommet hjem etter en lang siste etappe i fra Kiruna i nord Sverige. Bilen har nå godt 5200km på en uke uten noen store problemer. Skal skrive en oppsummering av turen når jeg har fått kommet meg til hektene igjen. Har kjørt konstant siden kl 0600 mandag morgen, så trenger ett par timer på øyet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Da har jeg samlet sammen en del bilder og film så her kommer en beskrivelse av turen. Tirsdag 26.02 Bilen (med ett stykk snøscooter og scooterslede på hengeren) kjører ifra Asker (med far og onkel) kl 1500 og tar E6 nordover. Bilen går hele kontinuelig opp til bodø hvor bilen ankommer Onsdag 27.02 kl ca.1400. Torsdag 28.02 Bilen går videre fra Bodø rettning Alta, det var veldig isete veier så bilen blir parkert ved midnatt. Fredag 01.03 Ferden fortsetter kl 06.00 og de ankommer Alta flyplass kl 11.00. Jeg, min bror og min andre onkel har da akkurat landet og vi går for å hente den andre snøscooteren. Hengeren blir da omlastet slik at nå begge scooterne står på hengeren og sleden blir satt på taket. Når alt er lastet om settes kursen 30min utenfor Alta opp mot vidda hvor starten på scooter turen er: En del forbredelser gjøres før bil og scootere skiller lag. Planen for dagen var å kjøre over vidda og inn til Máze hvor vi skulle møte bilen og overnatte. Noen bilder ifra turen på vidda i strålende vær og supre snøforhold: Fortsettelse følger (bare noen poster slik at jeg kan legge ut flere bilder ) Endret 8. mars 2013 av LarsR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Sånn ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 Lørdag 02.03 Etter en god nattssøvn, scooterne fylles nå på nytt for å sette kursen til Kåfjord, hvor vi igjen skulle møte opp med bilen for å sette scooterne på hengeren og kjøre inn i Finland. Overnattingsplassen, et utrolig fint sted: Turen til Kåfjord i bilder: Kontakter bilen for å meddele status, samt drivstoffylling: Oppmøte med bilen igjen: Vi kommer inn i Finland: Fortsettelse følger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toniali Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Det så jo bare helt fantastisk ut! Heldige med været også, ser det ut til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonnyisaksen Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 hvor ble d av resten av turen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Det begynner nå å nærme seg 1 år siden siste oppdatering og for å ta det fra starten: Etter turen for snart 1 år siden datt jeg litt sammen når det kom til å skru bil. Jeg slet veldig med å finne årsaken til at det bygde seg opp trykk i kjølesystemet, siden bilen fungerte helt greit orket jeg ikke å gjøre noe med det. Måtte bare passe på kjølevæskenivået. Månedene kom og gikk, bilen skulle ha vært på EU-kontroll og jeg gadd rett og slett ikke å styre med det. November 2013 fikk jeg litt ilden over meg igjen og jeg fikk fikset en del små snusk og bilen gled gjennom EU-kontrollen. Januar 2014 drar vi på scootertur i Sverige og bilen brukes som trekkvogn tur/retur Trondheim. Problemet med trykk i kjølingen viste seg ikke som noe problem, men mer irriterende da vi måtte stoppe ca hver 100km og sjekke kjølenivået. Da jeg kom hjem bestilte jeg dermed ny komplett topp og alt som måtte til for å bytte den. Det tok en ukes tid før pakken var på døren og jeg begynte å demontere gammel topp. Jeg viste fortsatt ikke hva som var grunnen til trykket i kjølesystemet, men jeg hadde mine anelser. KJEMPE SPREKK, da toppen var av kunne jeg tydelig se en kraftig sprekk mellom den ene innsugsventilen og dysen. Det var også sprekkdannelser ved de andre ventilene også. Jaja, tenkte jeg. Det var greit at jeg bestilte ny topp. MEN NEI, jeg brukte mangfoldige timer på monteringen for at alt skulle bli riktig, men da jeg fylte på kjølevæske så at det pipplet væske opp av toppen. Den angivlige nye, trykktestede toppen hadde en støpefeil i seg slik at det var microskopisk hull (ikke sprekk) gjennom blokka og inn i en kjølekanal. Dermed ble tatt kontakt med Paddock, men de måtte prate med produsenten før det kunne uttale seg om hva som skulle bli gjort. Dette hadde jeg selvfølgelig ikke tid til å vente på, så da bestilte jeg like greit en ny topp. Denne er nå ankommet garasjen og montert, og endelig fungerer bilen som den skal igjen. Jeg sammenliknet de to NYE toppene nøye før jeg monterte den siste på bilen og det var stor kvalitetsforskjell på dem. Men nå er jeg endelig litt i siget igjen. Nå har jeg lest meg opp på tuning av dieselpumpe samt gått til anskaffelse av nødvendig fittings for å flytte wastegatetrykk og dieselpumpetrykk til manifoilen slik at man nå får litt mer ut av den. LarsR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 (endret) Nå som seilsesongen er over, har jeg endelig tid til å skru litt Land Rover igjen. Turboen min har hatt det med å synge og ved nærmere inspeksjon fant jeg ut at det var på tide med et bytte. Sjekket litt rundt og kom fram til at når jeg først skal bytte turbo, kunne jeg like godt sette inn en VNT turbo først som sist. Tok kontakt med Allisport og bestilte en turbo og en +80% uprated intercooler. Grunnen til at jeg ikke valgte en stor intercooler til montering foran er fordi jeg rett og slett ikke hadde plass mellom radiator og vinsj. Før demontering. Underveis Litt forskjell på ny og gammel intercooler Dobbel core VNT turbo prøvemontering. Det var trangt mellom wastgate og vakum klokka ved montering med når man først har fått den på plass er det mer en nok avstand. (dette problemet vil bare oppstå på biler med LT77 girkasse da motoren står lengre bak en med R380 girkasse, altså bare på biler med ettermontert 300tdi) Fulgte med siliconslange for returolje fra turbo. Mye lettere å bruke denne, da det store eksoshuset går det nesten umulig å bruke orginaldel. Etter dette glemte jeg å ta bilder, men den er nå ferdig montert og prøvekjørt. En ENORM forskjell fra min slitne turbo og tett intercooler. Turbotrykket kommer umiddelbart og stopper ikke før den når 1.4bar. Kjørte bare i 5minutter så har ikke prøvd flatt jern enda, men jeg kjenner at jeg liker det. Det som er viktig er å stramme alle slangeklemmene ordentlig. Første test blåste jeg av den ene slagen på ca.1bar, må tro jeg skvatt. I kveld skal jeg bytte til 2.5" eksos fra downpipen og bakover. Dette ble ikke gjort da jeg byttet motor og har rett å slett gått i glemmeboken. Jeg justerte dieselpumpen i våres, men må ta en titt på den igjen når jeg har fått testet ut turboen litt. Lyden er forresten helt syk. Når man kommer opp på 1,4bar med litt trykk på pedalen, uler det deilig fra eksosen. Blir spennende å se hva som skjer når jeg bytter fra 2" til 2.5" eksos, den bør jo puste litt bedre da. LarsR Endret 4. oktober 2014 av LarsR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 27. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2017 Har blitt lenge mellom oppdateringene her nå ser jeg Men nå er jeg tilbake Satte igang med å bytte ut min "gamle" 300tdi i kveld, da den raste litt for nå snart ett år siden. Ble fire timer i garasjen i kveld og satser på å løfte ut den gamle motoren i morgen kveld. Når først motoren er ute tar jeg en opprydding i motorrommet, begynner nemlig å bli litt kaos, noe som ble påpekt på forrige eu-kontroll.Slenger med en 1 min video fra de 4 timene i kveld Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Lest igjennom hele tråden fra start nå. Skikkelig tøff bil. Fin vidio Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 Kveld 2 ble gjennomført med glans og motoren er nå ute. Morgen dagen byr på vask og rens av motorrom, samt opprydding/retrekking av noen 30år gamle ledninger. Morro dette Kos dere med en fortfilm av kvelden arbeid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Yohoo du er tilbake Det er jammen meg lenge sida sist nå Har du fabrikk ny motor liggende eller ?Vet du hva som ''raste'' ? er det registeret ? Jeg gleder meg til å se fortsettelsen her, og lære litt av en mester på 300tdi kanskje vi kommer til å jobbe parallelt med å montere i 300 tdi Jeg begynner ca i midten av mars 2017 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 1. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2017 Yohoo du er tilbake Det er jammen meg lenge sida sist nå Har du fabrikk ny motor liggende eller ? Vet du hva som ''raste'' ? er det registeret ? Jeg gleder meg til å se fortsettelsen her, og lære litt av en mester på 300tdi kanskje vi kommer til å jobbe parallelt med å montere i 300 tdi Jeg begynner ca i midten av mars 2017 Når jeg konverterte fra 2,5N/A motor til 300tdi, ønsket jeg å lære meg mer om hvordan en motor er bygd opp. Valgte derfor å plukke den fra hverandre og sette den sammen igjen med nye deler der det trengtes. Var en veldig morsom og interresant jobb, men det ble gjort noen feil underveis, selvfølgelig ? Etter ca 35000km hadde motoren en del problemer bla, oljetrykk, slitasje på kamaksel og mange andre småting. Dette resulterte i turboras, hvor nå det er ca 3cm slark i turbinen. Motoren begynte da å gå på smøreolje og holdt på å ruse seg ut av kontroll. Nå som jeg har blitt eldre strekker ikke tiden seg så langt lengre. Dermed tok jeg kontakt med landroverimport.com og fikk han til å bygge opp en motor til meg. Dette er da en brukt motor hvor alt innvendig er overhalt (slipt vei, borret opp og planert toppen blant annet) Dette kostet meg kun 5-6tusen mer en jeg brukte da jeg selv overtalte motoren, men nå er den godt over enda mer og har ett års garanti. Må bare si at 300tdi er en flott motor, så du får bare glede deg til du har fått din i? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Ojj oj oj oj 3cm slakk i VNT ? eller var det den gamle orginal turboen ? Nå setter jeg inn en motor som opprinnelig var bra, muligens hona i sylindrene til og med, gått 220k og montert alt nytt fra toppen og opp og turbo, samme som deg der, men fikk du turbo ras etter topp og turbo bytte ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christopher Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Så bra! Ønsker dere velkommen tilbake :-D Da sees vi på Vintertreffet Åstjern da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frekvens Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Jeg kommer med RRC 35'' Jeg fant ut at det trengs litt dim på hjula skal man kunne følge etter seriebilen din Hilsen SimenMS Endret 2. mars 2017 av Frekvens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 2. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2017 Ojj oj oj oj 3cm slakk i VNT ? eller var det den gamle orginal turboen ? Nå setter jeg inn en motor som opprinnelig var bra, muligens hona i sylindrene til og med, gått 220k og montert alt nytt fra toppen og opp og turbo, samme som deg der, men fikk du turbo ras etter topp og turbo bytte ? Det er VNT turboen som raste. Skal sende den inn og få sjekka hva som skjedde. Holder en knapp på lavt oljetrykk. Anbefaler en skikkelig sjekk av oljetrykk. Skal montere en høykvalitets måler selv nå. En som viser mellom 0-5bar. Så bra! Ønsker dere velkommen tilbake :-D Da sees vi på Vintertreffet Åstjern da? Takk for det. Skal se hva jeg får til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Shit blir ille nervøs av slikt Så da bør jeg nesten bytte oljepumpe og camaksling også da ? Det kan jo bli dyrt å droppe å bytte det Jeg holder en knapp på å montere motoren inn nå først, og få montert måler også holde øye med oljetrykket, også ta å bytte kam og oljepumpe på et senere tidspunkt ( sammen med 1 service på 5000 km ) Den gamle turboen som stod i er tight og fin så jeg tror den får litt olje trykk fra før Er spent på hva merke du velger av oljetrykks måler slenger meg på med en lik mest sannsynlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Det er ikke vanlig med slitt kam og dårlig pumpe på 300tdi. Ikke bytt deler uten å sjekke tilstand først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 3. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2017 Det er ikke vanlig med slitt kam og dårlig pumpe på 300tdi. Ikke bytt deler uten å sjekke tilstand først. Enig med deg lafterolf. Men ville hatt en måler så man har kontroll uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Måler blir innkjøpt er bare så mange å velge imellom, jeg tror jeg går for en digital 37mm svart om det finnes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 3. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2017 Måler blir innkjøpt er bare så mange å velge imellom, jeg tror jeg går for en digital 37mm svart om det finnes Høres bra ut det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 15. april 2017 Forfatter Del Skrevet 15. april 2017 Tok meg meg kameraet ned i garasjen i dag. Prater litt om hva jeg holder på med og viser fram den nye motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Ca 1000 meter i 80kmt og løsnet oljekjølerslange gir død motor mm. Sett i en justerbar lydvarsler også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Bra video! Gleder meg til neste del: sikringsholder! Min 1987er har også de gamle glassikringene. Interessert i info om alt av deler som blir brukt Endret 16. april 2017 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.