Gå til innhold

Ta strøm fra dynamo kabel


EspenV

Anbefalte innlegg

Da har Lucas vært på besøk igjen, og har nå kun nærlys på venstre side, og fjærnlys på høyre side..... Har både byttet pærer og målt, og det er ikke strøm frem til pæresokkel.

 

Når jeg først må frem med mulitimeter og feilsøke tenkte jeg at jeg like gjerne kunne oppgradere hele systemet med rele og grovere kabel til hovedlykter, slik at det blir muligheter for ekstralys på samme kurs.

 

Vurderer å skjøte meg inn på plusskabel mellom dynamo og starter og bruke sikring "in line". Dette både for å få så enkel/kort ledningstrekk som mulig, og maks spenning.

 

Noen som har gjort dette? Tenker jeg feil.... er dette smart eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er lurt. Du vil få mye bedre lys. :)

Men ikke skjøt kabler. :o Bruk øye på ny kabel til lysene og koble deg rett på batteri, starter eller dynamo; avhengig av hva som er nærmeste/mest praktisk. Min 2,5 kvadrat på tilførselkabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av HVOR du tar ut strømmen og hvordan den ledes, vil du kunne komme opp i 7 meter til lykta på "den andre" sida, og da er vi brått på 4mm2!

 

nomogram.jpg

 

Forøvrig syns jeg du skal se på om du får plassert en ny sikringsboks i motorrommet et sted. Da kan du legge så feit kabel du vil inn til den, så har du et reint uttak til hovedlykter, ekstralykter, motorromslys og hva anna du måtte finne på. Kjøper du to stykker (denne - en kabel inn, 6 ut), så har du også til inne i kupeen!

 

med_gallery_2_201_615324.jpg

Endret av Frode Haaland
Edith: lenke/bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. takk for tips. Legger nok opp en vanntett sikringsboks i motorrommet. Tror det enkleste for min del da blir å ta strøm ved dynamoen. Korter jo ned ledningstrekket også. (Takk for linken :) )

Endret av EspenV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...