Gå til innhold

Rivnuts / Blindmutter


Anbefalte innlegg

Enkelte (mange) hater dem som pesten men jeg liker i utgangspunktet blindmuttre. De man kjøper på standard gubbdagis har dog en lei tendens til å løsne. Her er en video som viser en litt annen variant. Noen som har peil på hvor slike kan skaffes?

 

 

Clas Ohlson hadde riktignok en litt bedre variant enn Biltema men CO er i ferd med å redusere vareutvalget slik at de til slutt blir minst like dårlige som Jernia og fører selvsagt ikke blindmuttre lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode gamle Sjong er også borte :( De hadde det meste

 

Norge skal ikke ha industri lengere, og da er det ikke lett å på å selge slike ting. Det samme med sveis, markedet er bare en tidel av hva det var

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montasjemateriell har mener jeg. Jeg har kjøpt der tidligere. Både light og heavy duty rivnuts. De har også spesialtenger for montering av blindmutterene. Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde de, men kun representant i Sverige og typisk ikke innrettet for privatmarkedet. Link til rivnutskatalog for de som er interessert

 

Det er riktig nok et år eller to siden jeg snakket med dem, men Colly AS hadde i allefall da en hyggelig, kunnskapsrik og behjelpelig representant her i Norge. Intresert i offroad var han også :)

 

Hvis du ringer det nummeret som står på kontakt siden i sverige så burde du få kontakt.

 

"Butikk" til å besøke har de nok ikke, men som flere har fått med seg så er det vist ikke ønskelig at vi skal produsere noe her i landet, og da forsvinner jo grunnlaget for underleverandørene også :(

 

Det som stadig forundrer meg er at mange av de Norske leverandørene opptrer så ufint mot privatpersoner?

Det er jo rene mersalg, og skjelden i konkurranse med bedriftskundene deres når man ringer og skal ha en litt spessiell del. Er de redd for å gå i konflikt med en proffkunde kan de jo bare sende deg vidre til dem, så får du i allfall tak i varen.

 

Ringer du til for eksempel Sveriege og spør er de ofte mye hyggeligere å ha med å gjøre, og kan ofte mye mere om produktene også.. De har en helt annen holdning til privatsalg.

 

Biltema, Clasohlson og resten av kjedene tror jeg bruker samme statistikkfunksjoner for å justere vare utvalget. Det er kun "BI" tenkning og ikke kunnskap om produktene som ligger til grunn. Resultatet er at alle til slutt tilbyr det samme vareutvalget, og det du ikke får hos den ene, får du heller ikke hos den andre :rolleyes:

 

I tillegg har de satt opp prisene ganske mye i de siste. Av en eller annen grunn koster alt de har ett eller annet med 9 til slutt. Det heter vist "psykologisk prising" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg satte i gang og skulle montere sidesteps til min 130, og fant raskt ut at staginnfesting inn til rammen krevde at det er blindmuttere formontert i rammevangen. Slik luksus finnes ikke på 130, men fabrikken har vært elskverdig nok til å stanse ut sekskanthullene som blindmutterene skal monteres i. Jeg skulle hatt blindmutter med 6-kantet komprimeringssone, men det lar seg ikke skaffe i en stille vestfoldby klokken kvart på tre en fredags ettermiddag, så jeg kjøpte vanlige runde blindmuttere hos Proff Partner etter å ha overtalt ekspeditøren om at jeg trengte bare 6 stykker til 10 kroner stykket og ikke 100 som en hel eske inneholdt. Proff Partner selger skruer, skiver og muttere i løs vekt, men akkurat disse blindmutterene selges kun i hele esker. Men nå finnes altså M8 å få kjøpt enkeltvis i denne butikken.. :rolleyes:

 

Dette er sekskant- blindmutteren jeg egentlig skulle ha brukt:

 

med_gallery_163_9_5102.jpg

 

For å kunne montere blindmutter i rammen trenger du en ca 50mm lang bolt i god kvalitet, en tykk skive og en mutter:

 

med_gallery_163_9_466293.jpg

 

Her ser en tydelig sekskanthullet beregnet for blindmutter:

 

med_gallery_163_9_1050908.jpg

 

Verktøy og mutter klar for montering:

 

med_gallery_163_9_625092.jpg

 

Hold fast skruen med den ytterste fastnøkkelen, og skru/komprimer blindmutteren med mutteren inne ved skiven. Skru til du kjenner 'passe' motstand.:

 

med_gallery_163_9_567467.jpg

 

Mutteren ferdig komprimert. En kan se at komprimeringssonen har formet seg etter sekskantformen i hullet. Dette bidrar til at den ikke roterer i sekskanthullet:

 

med_gallery_163_9_918554.jpg

 

Så kunne stagene monteres:

 

med_gallery_163_9_455160.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...