Gå til innhold

2-takt olje i diesel


reitsma

Anbefalte innlegg

Hvorfor sender du kamera inn i en så bra motor?

bare for og være sikker på at alt er bra inne i motoren, har jo tuna den opp med noen ekstra hk og nm, så da er det litt greit å få sjekka at alt er bra, og samtidig synes jeg at det er greit og ta en årlig sjekk av hele bilen og motor, duramax motoren er en veldig bra motor, hmmm lurer på hvorfår ingen har prøvd å bygge inn en duramax i en LR, hadde blitt en del jobb med skifting av hele driverket og girkasser men, motoren hadde fått plass den i motorrommet den muligens, hadde kanskje vært værre å få godkjent det i en LR for det er snakk om en råsterk motor som en kan gjøre enda sterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det blir æææææææh prosent. Hjelp meg - eg har gløymt prosentmatten min. blush 0.3125? :unsure:

0.5/(160)*100=0.3125 stemmer det. (Noen vil si at det skal være 0.5/(160+0.5) - men det er jo typisk mattelærertilnærming, kan tanken ta 160 liter, så bør man ikke dytte på 0.5 liter ekstra...)

 

Tror dette skal testes på en viss gammel seriediesel også, forresten.

 

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med 2-takts olje i diesel. Helte på snaut 1% med olje i tanken. Bilen gikk mulig bedre på tomgang, men den har pleid å jukse litt, men etter blandinga er det ingen juksking. Jeg gjør dette til en vane tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spillolje kan vel lage krøll med dieselfilteret over tid vil jeg tro :unsure: :unsure:

ikke bare tette til filteret men tetter dysene over tid pluss masse sot som legger seg på ventiler, stempler og div andre ting i motoren, spillolje er ikke blandbar olje, er ikke for ingen ting at maskinene ombord på skip må plukkes ned å rengjøres vært 2 år omtrent, bunkersen lager mye sot over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spillolje kan vel lage krøll med dieselfilteret over tid vil jeg tro :unsure: :unsure:

Kan ein ikkje sile oljen først? T.d. med eit papirfilter av den typen eg siler mjølka gjennom på mjølkerommet? :huh:

 

Elles kan eg ikkje skjønne det skal øydelegge frykteleg mykje om det ikkje ripar opp dieselpumper og slikt. Men eg ville ikkje køyrt gjennom mange liter per år. Det sotar nok ein del. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ein ikkje sile oljen først? T.d. med eit papirfilter av den typen eg siler mjølka gjennom på mjølkerommet? :huh:

 

Elles kan eg ikkje skjønne det skal øydelegge frykteleg mykje om det ikkje ripar opp dieselpumper og slikt. Men eg ville ikkje køyrt gjennom mange liter per år. Det sotar nok ein del. :o

sot og tette filter blir det fort, og det tetter dyser og legger på belegg på stempler og ventiler, har hørt en del om folk som har prøvd det, går på gamle dieselmotorer fra 70-80 tallet men ikke på nyere motorer fra 95 og nyere, der blir det fort krøll med systemet pga høyere dieseltrykk inn i brennkammeret, er en så uheldig at en får en klunk med ren spillolje blir det får tyktflytende får både pumper og dyser og pluss at en får feil flammepunkt på drivstoffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 1 liter statoil 2takt på FK idag. Så får vi se da B) .

Har egentlig alltid brukt disse små Omegaflaskene til rens av dyser etc, men de har en lei tendens til å være ganske dyre. 50 kr for en miniflaske, og konsistensen minner om olje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha kjørt en halv tank med den nye totaksolja merker jeg en del forskjell.

Bilen er en typisk Fransk varebil, PSA 1,6 HDI motor, som brukes til en type pendling.

50 blandede mil er kjørt, halv tank er brukt (55 ltr. tank).

Bilen bruker mindre diesel excl Jeg har aldri kjørt 50 mil på halv tank. Mulig jeg har endret kjørestil, men jeg betviler det.

Bilen går roligere. Tempmåler ligger ca en millimeter under normalnivå.

Tilfeldigheter... :blink: Jeg tror ikke det. Jeg tror faktisk det virker B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt en halv tank med den nye totaksolja merker jeg en del forskjell.

Bilen er en typisk Fransk varebil, PSA 1,6 HDI motor, som brukes til en type pendling.

50 blandede mil er kjørt, halv tank er brukt (55 ltr. tank).

Bilen bruker mindre diesel excl Jeg har aldri kjørt 50 mil på halv tank. Mulig jeg har endret kjørestil, men jeg betviler det.

Bilen går roligere. Tempmåler ligger ca en millimeter under normalnivå.

Tilfeldigheter... :blink: Jeg tror ikke det. Jeg tror faktisk det virker B)

 

 

Ja det virker garantert. Fylte på ei jerrykanne disel iblandet et par dl.2takt. på Bastarden (Ford 2,5 TD)

Motoren hadde i utgangspunktet hard gange, tenningsbank, dysebank? vet ikke, men motoren er betydlig mykere igangen bare etter noen timers gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heiv i et par dl. sist jeg tanket jeg også (Td5). Jeg vet ikke om det bare er innbilning, men jeg syntes den går både stillere og mykere. Skal bli gøy å se på dieselforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergheim som har satt inn den motoren for noen år siden, god plass til den motoren i suburbanen, eneste som ikke sitter på motoren er dem plastdekslene oppå motoren, ellers så krever ikke motoren noe større plass en 6.5 td bilen har vært i Bergheim sitt eie helt til jeg kjøpte den, en motor som skulle sittet i LR også det, fått litt fart på LR bilene

 

Er det mulig å få bilder av vidunderets maskinrom? Og hvordan går den gjennom pkk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve og få tatt noen bilder når jeg er hjemme igjen, pkk er ikke noe problem så lenge bilen er ombygd på lovlig å godkjent måte, bremser og div stabstag som må oppgraderes både foran og bak på bilen, er derfor jeg har 13" ventilerte skiver fremme og 13" tromler bak med 11" bremseband, kraftigere stabstag framme og et ekstra stabstag bak, er mye som ellers også må byttes for og tilfredstille motoren, forsterka 4L85E girkasse, kraftigeste bakaksel 14 bolt full float aksel, drivaksler og diff fremme må også bygges om og forsterkes, bilen vart ombygd i 2001 av bergheim

Endret av andre5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Finner fram denne her igjen.

Igår kveld da sto jeg å fylte diesel på en typisk ubetjent bensinstasjon. Jeg hadde akkurat startet å fylle da sidemannen begynte å prate med meg.

Han fortalte meg det at han jobbet på en eller annen måte mot transportnæringen/industrien, som forsker på motor og drivstoff.

Han fortalte meg at dieselkvaliteten i Norge er helt elendig.

Enkelte stasjoner/leverandører er værre enn andre.

Den vi fylte på var ikke blant de værste.

Han nevnte endel tall og formler jeg ikke forsto noe av, men som sikkert var fine.

Den dårlige kvaliteten resulterte bla. i utslitte dyser, pumper og matepumper.

Så dro han fram totaktolja si. Dette må du bruke som tilsetning i dieselen.

Jeg dro fram totaktsolja mi fra FK/Statoil.

Han mente den holdt litt dårlig kvalitet fordi den var beregnet på luftkjølt motor, og anbefalte outboard totaktsolje som var beregnet på væskekjølt motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 200 tdi dieselpumpe på dieselverksted. Pumpene ble spådd ett langt liv så lenge de fikk stellet sitt. På mitt spørsmål om hva stellet var, så var anbefalingen en slant 2taktsolje.

 

Glemte å spørre om td6 også liker totaktsolje, noen med synspunkter? (på det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...