Gå til innhold

Girolje?


EspenV

Anbefalte innlegg

Ser at på linken som ligger på forumet til en dansk side så står det Dexron III på LT77 girkassa. Er ikke dette en automatgirkasse olje? Skal ha service på 110`rn i helga og vil gjerne fylle riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at du skal ha ATF olje på den.

LT77 girkassa er en "hand me down" fra Jaguar som ble konstruert på 40 tallet.

Gamle Jaguarer bruker også ATF olje på girkassne sine.

 

 

Edit: Har du R380 skal du ikke ha ATF olje. (LT=Leyland Transmission 77= avstanden i mm mellom akslingene inni girkassa) R380 ser lik ut fordi det er em modernisert LT77. (R380= Rated for 380 nm)

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å pirke, er det ikke 77mm parallellforskyvning mellom inn- og utgående aksel? :rolleyes:

 

 

Pirke tilbake etter å ha tittet i tegningen så er inngående og utgående aksling på linje mens 77 mm er avstanden mellom ingående aksel og nedre layshaft (aksel) inni girboksen :)

 

 

 

Bruk MTF94!

 

Under søking fant jeg tilfeldigvis noe info her og:

MTF94 fungerer også men du vil ha problemer med å få 1 og 2 gir spesielt når det er kaldt siden ATF oljen er tynnere.

Det er også en oljepumpe inni girkassa, men den skulle takle MTF94 da pumpa er lik på LT77 og R380 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nå gikk jeg fra uvitende, til sikker, til Usikker. Hva er forsdelen med MTF94 ift standard Dexron III hvis den blir verre i 1 og 2 når det er kaldt med MTF94? (JOPE; mottatt at du har olje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dags för hands on erfaring... ;) Jag har inte använt MTF 94 utan Redline MTL både i LT77 och R380. LT77 fungerade klart bättre på alla vis med MTL än med ATF. Mindre skrap mellan första och andra, och skrap bara när oljan var kall. Dessutom är det en olja med bättre smörjegenskaper, ATF var en nödlösning i brist på annan olja när oljepumpen kräver en lättflytande olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MTF er tykkere (høyere viskositet) enn ATF når den er kald.

 

Du ødelegger ikke girkassa med å bruke ATF olje. Det er ikke sånn at bare fordi det star ATF på kanna så kan den kun brukes til automatgir :)

 

Erfaring fra en ford jeg hadde der jeg satte på for tykk olje var at 1. gir fikk jeg bare inn når jeg stod stille, 2 gir måtte jeg dobbeltkløtsje inn.

Når giret kom opp i arbeidstemperatur var det ingen forskjell.

 

Olje er er evig diskusjonstema og det ender som regel i diskusjoner der det kommer mye tro og litt viten frem. Reglen for alt maskineri jeg har vært bort er i hvertfall:

 

Bruk den spesifiserte oljen. Står det Dextron III så bruk det :) Enkelt og greit :)

 

Edit: Lars L har tydligvis prøvd og med god erfaring. Går ut fra at girkassa hans ikke har havarert enda så da har du et godt stalltips der!

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirke tilbake etter å ha tittet i tegningen så er inngående og utgående aksling på linje mens 77 mm er avstanden mellom ingående aksel og nedre layshaft (aksel) inni girboksen :)

 

Min feil! Parallellforskyvning betyr bare at de ligger parallellt, intet mindre blush:o

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og forklaringer. Om jeg ikke ble sikrere, så ble jeg ihvertfall klokere ;) Og ja, jeg vet at olje kan diskuteres i lange baner og at mange ikke er enige. Men det er jo også stor forskjell på oljer. Takk, takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...