Gå til innhold

Motorbytte Serie 1...


nwerring

Anbefalte innlegg

Har oppdaget sprekk i blokka på min "nye" 1954 Serie 1.

Den har den orginale 2.0 liters Siames motoren. Starter og går greit, men vann pippler ut. (Er vist forsøkt lappet en gang tidligere..)

 

Har lurt litt på å sette inn en 2.25 5-lagret bensin motor fra en senere Serie bil....

Er det noen av dere som har gjort en slik mod.??

Må jeg bytte gearkasse og hele sulamitten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å sette 2,25l inn i serie 1. Har du ei girkasse med kort clutchshus, glir motoren lett inn, har jeg blitt fortalt.

 

Jeg har girkasse med nevnte clutchshus til salgs, btw.

 

Edit: ljug og fanteri gjennomstreket

Endret av Bjurbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å sette 2,25l inn i serie 1. Har du ei girkasse med kort clutchshus, glir motoren lett inn, har jeg blitt fortalt.

 

Jeg har girkasse med nevnte clutchshus til salgs, btw.

 

Edit: ljug og fanteri gjennomstreket

 

Neida. Ikke ljug og fanteri. En 2,25 motor passer ikke på en SI girkasse.

Monterer du et SII clutch-hus på SI girkassen får du parret SI girkasse med 2,25 motor. Et SIIa eller SIII clutch-hus vil derimot ikke passe.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er et produkt som heter Wondarweld som jeg er 99% sikker på fikser den sprekken. Les på pakningen, jeg tror det står anbefalt at du kan dytte inn stålull hvis sprekken er stor. Det er utrolig hva som kan tettes med dette stoffet, og det holder leeenge! Syns å huske at det var litt mer styr enn de fleste slike stoffer, du må drenere og skylle og ha rent vann i systemet når du har det på, varmkjøre til det er tett og så drenere og fylle opp med kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Jeg hadde en S2 1958 (BC19958) med 2 liters halvtoppmotor. Kjørte den Sør-Norge rundt i flere år før jeg måtte skifte toppakning. Da oppdaget jeg sprekk i blokka mellom sylinder  1 og 2. Motoren ble demontert og sprekk sveiset av det jeg fikk høre fra mitt lokale avorittverksted var  "den siste mannen som vet hvordan dette gjøres" som holdt til i Vestby. Husker ikke navnet. Blokka kom tilbake og så helt flott ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bore et lite hull der sprekken begynner og der den slutter FØR sveising, ellers så bare jager du sprekken videre foran sveisen.

Rustfri eller støpejerns elektroder er som nevnt over det som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...