Gå til innhold

Kjøpe Defender for første gang - tips!


jakobsen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal over på Defender og Landrover for første gang. Har vært å prøvekjørt denne. Synes bilen er fin ut, men har et par spørsmål til dere som har mer erfaring med dette.

 

• Når jeg kjørte den, så lyste ABS og TC lampa konstant. Hva kan dette være? Liker det ikke, men han fra stedet som var med, tøysa det litt vekk og sa at slik var det med Landrover, det lyste litt i tide og utide på de fleste modellene.

 

• Begge fangerene, samt snorkelen og de fleste andre beslagene var malt over, så vanskelig å se om det var mye rust. Men sjekket under alle dører og på baksiden og under fangerene, og synes det så helt greit ut. Litt rust var det jo, men det er det vell på alle sammen?? Er det noe jeg bør være obs på?

 

Ellers om det er ting jeg skal spørre om, eller se etter så hadde det vært topp.

 

Lurer også litt, siden dette er første gang jeg skal bruke såpass mye penger på en bil. Bør jeg ta den med på NAF test først?? eller er det noen andre måter å få sjekket bilen på som jeg bør gjøre?

 

Tusen takk for svar, fra en som gleder seg til Defenderen er i hus!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ABS/TC-lampa luser hele tiden, så kan det være en av følerene til ABS/TC som står ved hvert jul som er uta av stilling eller ledningen kan være skadet, eller føler kan være gåen.

Virker ABS på alle hjula? Virker TC?

På min er det en føler som er gåen. Jeg fikset det med en bite sort tape over pærene. :o

 

Støtfanger og annet som evt kan ha litt rust bytter du likevel til noe som DU synes passer godt på bilen.

 

Ronny S

 

Om ABS/TC-lampa lyser hele tiden, så kan det være en av følerene til ABS/TC som står ved hvert jul som er uta av stilling eller ledningen kan være skadet, eller føler kan være gåen.

Virker ABS på alle hjula? Virker TC?

På min er det en føler som er gåen. Jeg fikset det med en bite sort tape over pærene. :o

 

Støtfanger og annet som evt kan ha litt rust bytter du likevel til noe som DU synes passer godt på bilen.

 

Ronny S

 

Edit: Ksrivelief

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt meg Defender og er strålende fornøyd.

På 14 dager har jeg byttet et endeledd og tettet disel lekasje i flotør feste.

Så deter alltid noe som dukker opp.

Det skal sies at detre er en 300. 1998mod.

 

Les litt i denne tråden.

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=48904

 

Siden det er fra forhandler er jeg enig at ingen varsel lamper bør lyse når du kjøper den.

 

Lykke til.

Endret av octopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bor i Fetsund og har en 2002 modell. Jeg kan være med deg å titte på bilen men er absolutt ingen ekspert. Om du har lyst til å prøve bilen min for å sammenligne kan du godt det. Å ta med bilen til Gaute for at han kan titte på den har jeg god erfaring med. Ingen av mine lampér lyser når ikke skal. Ikke har jeg hatt noen andre sto problemer med bilen heler :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for mange svar!

 

Skal snakke med forhandleren i dag eller i morgen ang. ABS/TC og høre hva han sier. Merker at jeg har lyst til å slippe å se de lysene når jeg evt kjører hjem med bilen.

 

Tom R: Kanskje et dumt spørsmål, men hvem er Gaute? Og om du har lyst til å se på bilen så er det helt topp!! Får nok ikke dratt opp i dag, men kanskje i morgen.

 

 

 

Ole Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine TC lyser ved oppstart, og noen ganger lyser de lengre enn andre ganger, men går av når jeg har kjørt en 10 meter ca.

 

Rust på dørhenger, bak/fremre støtfanger er et must for en Defender. Rust på skruer i dørhengere og også vanlig skjønnhetsfeil.

 

En annen ting, Defendere har ofte litt småplukk, som kan løses ved å søke etter hjelp her på forumet. Her inne har alle vært borti samme problem, og er flinke med å skrive hvordan det skal løses! Jeg har aldri mekket bil før, men har lest meg til gode løsninger på det meste, og der jeg sliter har jeg fått hjelp av andre til å utføre oppgaven. Så hvis du har lyst å mekke selv, får du hjelp her!

 

For småfeil og behov for mekking blir det uansett med en Defender :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS/TC lampa skal lyse når du starter, den skal slukke når du kommer over 8 eller 10 km/t (husker ikke helt)!

Forøvrig synes jeg bilen ser bra ut på bildene, rent og pent i motorrom, og baktravers som ikke er rustbrun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeslukk ved 11 km/t, tror jeg...i alle fall på 2007-modeller og nyere :)

 

Få forhandler til å fikse, akkurat dette er ikke en Landrover-greie som "skal være sånn"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke lyse konstant i ABS/TC lampa - han selgeren bør selge andre biler en LR..... Kjenner mange tilfeller der nyere Landcruisere, Volvoer og Mercedeser sliter med elektronikken uten at det er synonymt med at det skal være sånn med de merkene heller. Når det er sagt, har du kommet til rett plass - og når Tom R tilbyr deg å bli med å se på bilen skjønner du etterhvert at det å handle en Defender er trygt :-) Hvem Gaute er ? vel, det vil du straks finne ut - og det vil være et smart valg å bestille en liten gjennomgang av bilen du bestemmer deg for til han. Veldig beskjedent sagt kan han enormt mye om Land Rover :D

Det står enda en Defender på finn Defenderog den må du ut med ca. 23000 for å få satt inn bakseter i. I tillegg må du sikkert kjøpe setene og da er den vel kanskje bare i underkant av 20 tusen billigere. Har ikke sett noen av bilene - men den ene er trolig eid av en entusiast - den andre selges av en selger som burde drevet med noe annet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har hørt om Gaute,så kan det være nyttig å vite at han driver Gautes Garage på Økern, og han deler lokaler med Arild som driver Ryen Auto. Jeg prøvde å finne sponsorlenken hans her på forumet, men jeg fant bare Arild sin (men den virker tydeligvis ikke).

 

 

 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hvem Gaute er!!!! Og bra er det :)

 

Jeg skal opp å se på den i dag. Er spent på hva selgeren sier ang ABS/TC lampebe.

 

Bilen jeg har sett på har jo gått 230000 km. Har det mye å si på disse bilene. har ellers tenkt at over 200' er mye på andre biler.

 

mvh

Ole Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseri og dører er alu så det ruster ikke slik som de fleste andre biler, men på bæreelementer må du passe på og gjøre vårpuss eller ta en understellsbehandling (hos feks. Ryen antirust på Økern som kan LR).. og som liker slike sprayejobber.

 

Du kan regne med at alle steder som ikke er karosseri, men del av bæreelementer og jernskrot slik som støfangere, barends etc.. - og som er overmalt så er det vært flekker eller rust dannelser. Selger har sikkert bare pusset med noe metallpapir og sprayet over slik som flere andre..

 

Om du har tenkt å kjøre mye på saltede veier, bør du vaske bilen ofte om vinteren, da dette irrer og sliter på lakken..

 

Prøv å finne en Defender som har Webasto og AC + varmetråder i frontvindu. Jeg forsøkte å kjøre uten tilleggsvarme i noen uker i vinter når det var som kaldest.. -20..-30 fordi et karosseriverksted ikke klarte å koble den tilbake Webastoen (jordingsfeil + lufteprosedyre) Da ble nesten Defenderen lagt ut for salg slik som alle de gamle VW Boblene (fryseboksene ble) Det er som natt og dag!

 

Jada, det er sikkert ikke alle her som er enig i at dette er nødvendig, men noe komfort på Traktoren er greit å ha...

 

Lykke til med kjøpet!

Endret av Skrettis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseri og dører er alu så det ruster ikke slik som de fleste andre biler, men på bæreelementer må du passe på og gjøre vårpuss eller ta en understellsbehandling (hos feks. Ryen antirust på Økern som kan LR).. og som liker slike sprayejobber.

 

Du kan regne med at alle steder som ikke er karosseri, men del av bæreelementer og jernskrot slik som støfangere, barends etc.. - og som er overmalt så er det vært flekker eller rust dannelser. Selger har sikkert bare pusset med noe metallpapir og sprayet over slik som flere andre..

 

Om du har tenkt å kjøre mye på saltede veier, bør du vaske bilen ofte om vinteren, da dette irrer og sliter på lakken..

 

Prøv å finne en Defender som har Webasto og AC + varmetråder i frontvindu. Jeg forsøkte å kjøre uten tilleggsvarme i noen uker i vinter når det var som kaldest.. -20..-30 fordi et karosseriverksted ikke klarte å koble den tilbake Webastoen (jordingsfeil + lufteprosedyre) Da ble nesten Defenderen lagt ut for salg slik som alle de gamle VW Boblene (fryseboksene ble) Det er som natt og dag!

 

Jada, det er sikkert ikke alle her som er enig i at dette er nødvendig, men noe komfort på Traktoren er greit å ha...

 

Lykke til med kjøpet!

 

tileggsvarm er et must, diesel varmer pluss ekstra varme apper nødvendig hvis du skal oppholde deg under 15 minus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender er KONGE, løp og kjøp :lol: . Lytt til gode råd her på forumet. Er kjempefan av Gaute, smart å ta en prat med ham, og...bilen din er de beste hender hvis du blir kunde der.

Blir litt skeptisk når et firma selger en bil som åpenbart har feil ettersom varsel-lamper lyser. Du bør vel forlange at disse feilene er korrigert før du overtar!

Jeg har en nyere Defender og er ikke veldig god på noe som helst, men har noen ideeer om hva jeg ville sett på.

1. Er servicene fulgt?

2. Hva med understellsbehandling?

3. Har bilen blitt "ombygget" eller endret på noe vis i ft orginalt, og er dette dokumentert?

 

Sikker mye mere som er viktig, men gir noen råd allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nyskjerrig, så måtte bort å se på den. Jeg har veldig kort erfaring med LR, og ingen med Defender. Så ta det i betrakning.

 

- Som du har nevnt var det mye som var overmalt. Under virket det som det var moderat med rust. Men ikke avskrekkende.

- Ramme så grei ut.

- begge dører fremme slet med å gå i lås. Trolig enkel fix

- bakseter (rad 2) låser seg ikke fast

- varmetråder i bakrute er veldig irret, og har trolig begrenset levetid, om de virker.

- de fleste setebeltene har slike skader at jeg ville byttet dem.

 

Ble ikke yil at jeg prøvekjørte.

 

Om du så disse feilene og legger dette inn i vurderingen, samt å vurdere en test hos Gaute. For så å bli enig med selger. Den gav et godt førsteinntrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir: takker og bukker for insatsen. Har vært å sett på den bilen to ganger, men ikke fått helt godfoten hverken med selgeren eller bilen.

 

Men i dag var jeg å prøvde denne og fikk skikkelig trua. Den er ganske strippet for ekstra stæsj, men det kan jeg jo sette på selv etterhvert :) Den har gått mye mindre og fikk god følelse med han som skulle selge den. Sjekket også etter de tingene dere har nevnt. Den hadde nesten ikke rust hverken på dører , fangere, henglser eller ramme. Pent brukt inni også.

 

Eneste jeg lurer på . Hvordan er det å sette inn seter i den? Slegeren har setene, så de følger med. Jeg testet toll.no for å regne det ut, og kom frem til 33.700,- stemmer det? Er det ikke noe mer som kommer av papirgebyr, visningsgebyrer osv osv?

 

Om ikke så blir denne min tror jeg :)

 

PS: Bør jeg ta den med til "Gaute" før jeg kjøper??

 

Takker og bukker for svar biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Bør jeg ta den med til "Gaute" før jeg kjøper??

Gaute er en veldig trivelig kar som kjenner disse bilene godt. Så et besøk hos ham er ingen ulempe i hvertfall

Bare så det er sagt: Jeg kjenner ikke til hverken noen av bilene eller selgerne som du viser til i tråden. Så dette "tipset" er helt generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å sett på den bilen to ganger, men ikke fått helt godfoten hverken med selgeren eller bilen.

 

 

 

PS: Bør jeg ta den med til "Gaute" før jeg kjøper??

 

Takker og bukker for svar biggrin.gif

 

Ja, selgeren var litt spesiell. Jeg fikk inntrykk av at han viste noe han ikke ville dele.

Jeg spurte og gravde litt om historie eller tilstand til bilen.

Men fikk bare svar at; vet ikke - Er ikke sikker - Har ikke undersøkt.

 

Jeg har liten tro på at de har tatt inn en bil uten å se over den, og dermed vet hvilken tilstand den er i. Derfor litt merkelig å si at man ikke vet noe om den.

 

Du nevnte NAF test. Jeg har fått inntrykk at det heller kan lønne seg å få Gaute(Gautes Garage) til å ta en kontroll av den, fremfor NAF.

 

NAF kjenner ofte ikke til kjente/vanlige problemer med LR og kan overse noe i testene sine. Som LR kjennere kan oppdage.

 

Grunnet veldig vage og unnvikende svar fra selger er dette en bil jeg ville fått noen til å gå nøye over.

For alt jeg vet kan bilen være god. Men blir litt skeptisk med slike selgere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir: Helt enig ang selgeren. Likte ikke fyren. Men som sagt, så har jeg vell egentlig forkastet hele den bilen, etter at jeg testet denne i dag. Virket veldig bra.

 

Eneste jeg lurer på nå er akuratt hvordan det er med å sette inn seter.

 

Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir: takker og bukker for insatsen. Har vært å sett på den bilen to ganger, men ikke fått helt godfoten hverken med selgeren eller bilen.

 

Men i dag var jeg å prøvde denne og fikk skikkelig trua. Den er ganske strippet for ekstra stæsj, men det kan jeg jo sette på selv etterhvert :) Den har gått mye mindre og fikk god følelse med han som skulle selge den. Sjekket også etter de tingene dere har nevnt. Den hadde nesten ikke rust hverken på dører , fangere, henglser eller ramme. Pent brukt inni også.

 

Eneste jeg lurer på . Hvordan er det å sette inn seter i den? Slegeren har setene, så de følger med. Jeg testet toll.no for å regne det ut, og kom frem til 33.700,- stemmer det? Er det ikke noe mer som kommer av papirgebyr, visningsgebyrer osv osv?

 

Om ikke så blir denne min tror jeg :)

 

PS: Bør jeg ta den med til "Gaute" før jeg kjøper??

 

Takker og bukker for svar biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å betale noe utover toll - sjekk for sikkerhetsskyld med biltilsynet. Prisen på den siste bilen synes jeg ser akseptabel ut - så du gjør nok et langt bedre kjøp her. Og et besøk hos Gaute er aldri bortkastet, da får du en god start - gled deg til gode stunder i LR !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...