Gå til innhold

Crankshaft Damper


@le

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Saturn V (med columbia og the Eagle på hodet) hadde en thrust på 34.000.000 i 1.trinn, 4.400.000 N i 2.trinn, og 1.000.000 i 3.trinn, men der vel ikke smamnlignbart

Jeg tror nok @le er sterkere enn det! ;)

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal ikke se bort fra det.

 

Jeg fikk forresten en "Ring meg" - melding fra Gaute, så jeg er i gode hender :) Nå er det bare å vente på deler. Paddock er noen raringer, men det skjer tilsynelatende noe. Når jeg ber om bekreftelse på at de har skjønt at jeg skal ha noe mer enn det som finnes i nettbutikken deres så er responsen at jeg får en mld fra PayPal om at jeg må betale for noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hah! Det gikk lekende lett! :D :D

 

Jeg fikk delen på onsdag. Torsdag begynte min far og jeg å skru kl 18. Kl 21 så gikk motoren igjen.

 

Jeg fulgte delvis beskrivelsen fra discovery2.co.net, delvis tips fra Gaute. Tipsene fra Gaute gjorde at vi sparte mye tid.

 

Tips fra Gaute: Skru ut deksel under motor, sett på latmannsarm (type solid, IKKE forlenger) på bolt, plasser latmannsarm ca 10 cm fra undersiden av ramme på høyre side (fra førerplass), vri på nøkkelen (ikke start motoren!). Pang en del gangeer, og bolten løsner. Jeg klarte jo å starte motoren i brøkdelen av et sekund da bolten endelig løsnet, så da skrudde den seg for langt ut. Den presset latmannsarmen mot plata jeg heldigvis hadde satt mot radiatoren, og var ikke til å rikke. Løsningen ble å taue bilen baklengs i 1. gir. Da skrudde bolten seg inn igjen... :rolleyes:

Inn igjen: Sett på bolt på nytt reimhjul (jeg måtte kappe min helt nye 24 kraftpipe for å få den på sammen med momentnøkkelen), skru ut den bolten/pluggen i bellhousingen som skjuler svinghjulet, finn sporet i svinghjulet som er et HAKK (ikke et av de mange hullene i dette). Sett inn et kraftig skrujern og trekk til bolten. Som sagt så er 460 NM nokså mye, men det gikk veldig fint med dette tipset og stor momentnøkkel jeg hadde fått lånt.

 

Nå må jeg løpe. Se bilder under, jeg kan svare og fortelle mer etterhvert.

 

gallery_10_9_868166.jpg

 

gallery_10_9_1882546.jpg

 

gallery_10_9_863096.jpg

 

gallery_10_9_907414.jpg

 

gallery_10_9_268620.jpg

 

gallery_10_9_181001.jpg

 

gallery_10_9_176814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vel utført arbeid!

 

Ble det stille nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med vel utført arbeid!

 

Ble det stille nå?

 

Stille og stille...men joda, omtrent på nivå med andre vil jeg tro :)

 

 

USJ!

Hadde håpa at du laga spesialverktøy for å holde igjen crankshaft damper, sånn i tilfelle jeg fikk behov for å bytte...som ikke har et svinghjul å låse i.

 

Sårri! Men det ikke veldig vanskelig design på den jernstanga, så du klarer det nok om du skulle trenge det en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel sette opp en meterlang, tjukt vinkeljern på handlelista B)

 

Men når man snakker om sola, så skinner den på månen: Jeg kjører fortsatt rundt med to box-section 2" x 2" jønn baki postbilen...er vel nesten meteren hver av dem...som jeg ikke har bruk for lengre siden jeg aldri hadde bruk for det - kan vel snitte vekk et hjørne i eine enden, slik at det kan passe på crankshaft damper. Simpelthen ELSKER sånt spesialverktøy! Spesielt når jeg finner det når jeg trenger det! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Reparasjonen ser ut til å holde. Jeg syntes jeg ser litt olje på dekselet under motoren, men det kan stamme fra andre steder...håper jeg inderlig. Jeg gadd ikke å bytte sim-ringen på veiva da den var "umulig" å se uten å ta ut radiatoren. Det lekker uansett litt fra et sted lengre bak på motoren, får vel lete litt en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det lekker... Festlig. Jeg vet ikke om jeg orker å begynne på dette igjen, tror rett og slett at et verksted skal få gjøre et innhugg i sparekontoen min... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis ikke alene...men det er utrolig få verksteder som noen gang har hørt om denne feilen.

 

Bytt simring samtidig sier jeg deg bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, 2005-modell. Skal du gjøre det selv? I følge LR så tar det fem timer å bytte sim-ringen (for et verksted), så det er allerede gode 5000,- i arbeid så lenge man ikke bor på Østlandet (men da kjører man vel til Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dry.gif No way.... Jeg tar med pils og grillspyd (khebab) og sove under bilen hele natta..skal få det til.. Kanskje fjerne radiatørn B) ... Har hatt bilen i 4 år besøkt versted kunn en gang. var nok til å skremme meg vekk... kr18000.- (ikke spør hva de gjorde for såå mye penger blush )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

 

Ta bilder og fortell om dine erfaringer da. Jeg hadde nok tatt ut radiatoren for å bytte sim-ringen for å være sikker på at den kom inn rett og langt/kort nok inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...