Gå til innhold

Crankshaft Damper


@le

Anbefalte innlegg

Crankshaft Damper - altså det remhjulet som sitter foran på motoren og drar vifte og slikt rundt.

Link: klikk

 

LHG100580.jpg

 

Min er gått føyken. Det som skal dempe svigninger har gitt helt opp, så nå sviver de to delene fritt i forhold til hverandre ca 180 grader. Dette lager mye lyd på tomgang kan jeg fortelle dere...

 

Er det mye hokus pokus å fikse dette? Edit: Bytte dette.

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har bare tilgang på Heinz-manualen her, og begrepsbruken er noe forvirrende. Spørsmålet om dette er vanskelig eller bare komplisert dreier seg om du må bytte pulley, eller om sjølve damperen kan byttes og løse problemet.

 

Pulley: Ser ut som det er en dingz som sitter med ikke mer enn 460NM, og isåfall må du nok ha en assistent i tillegg til at verktøyet du lager for å holde veiva må lages solid.

 

DOG:

sjekk fabrikkmanualen, for, som du sier: den er todelt, og om sjølve damperen kan tas av og ny settes på, og dette løser problemet, så holder det å skru av de tre skruene, så er det hele over før du har sagt "kake" (av med radiator og slikt da, og av med serpentinerreima, men fullstendig innenfor det overkommelige. Da snakker vi vel 80NM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verkstedmanualen, så den må studeres nærmere. Jeg sitter på fjellet og holder et snøskuterkurs i regi av Røde Kors. Det blir tid til mye tenking og fundering når man sitter der og durer bortover.

 

OM man kan bytte kun damperen, så er det superdupert, men jeg er redd det ikke er slik. Reimhjulet sitter innerst, og det er det som beveger seg fritt når jeg snurrer på det. Den ytterste delen av solid stål står fast på veiva.

 

OM (2) jeg må bytte hele sulamittitten, så tror jeg at dette blir en verkstedjobb. 460NM er litt for hardcore for min del.

 

Trenger forresten ikke ut med radiatoren tror jeg? Jeg byttet akkurat strammehjulet, og da holdt det å ta ut vifta. Det er kanskje en fordel å ta av dekselet under motoren.

 

Er det noen andre som har hatt problem med denne dingzen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt interessert i dette og søkte litt rundt.

Crankshaft damper er en enhet og kan ikke kjøpes i deler. Selve demperfunksjonen sitter inne i selve remhjulet og den ringen som skrues på er kun et vekt som gir motstanden til demperen.

Hele delen, LHG100580, er jo rimelig dyr; fra cirka 300pund og oppover til 470pund avhengig om du kjøper original eller ikke.

 

Beskrivelse av jobben fant jeg her, med bilder og video og feilsøking; Discoveryforum

Mange vil nok gå litt fem på i feilsøkingen slik denne karen gjorde.

Og det er mulig å skifte den uten å ta ut radiatoren! Merk tipset om å beskytte radiatoren med en tynn metallplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den!

 

Det ser jo ganske rett frem ut bare man får tak i en stoooooor momentnøkkel. Veldig stor...

 

Nå skjønner jeg hvor klang-lydene kommer fra. Gummien har gitt helt opp, og de metalltappene på bildene smeller inn i armene på den andre delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et bra tips! Jeg skal ta en titt når jeg har noe annet enn en telefon foran meg.

 

Nå gjelder det bare å få tak i klumpen, helst før helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det, men jeg er redd jeg må av med radiatoren da.

 

Jeg har Biltema sin momentnøkkel som går til 200 eller 220? NM, skal få laget en forlenger til denne. (Eller mulig jeg får lånt meg en svæææær momentnøkkel fra et lastebilverksted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei, helst ikke. Jeg har en Metabo muttertrekker selv, men nå trodde jeg du hadde et vidunder av ei luftskralle.

 

Skal jeg først bytte dette spetakkelet så må jeg jo skru det fast igjen. Da trenger jeg den lange stangen for å holde igjen.

 

En annen ting forresten. Hvorfor må jeg holde igjen? Er ikke bolten festet i veiva? Veiva er koblet sammen med clutch? Som igjen er koblet til girkassa? Kan jeg ikke bare sette den i gir da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbrekk, inn mot en vegg i oppoverbakke? Ryker en stikkaksel da? :)

 

Så er det bare å sette den i revers når jeg skal skru på igjen (eller omvendt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaujau, jeg har funnet den fine jernstangen, men jeg bare drodler litt om det er mulig å gjøre det uten dette.

 

Jeg har forresten fått låne stoooooor momentnøkkel, så dette skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaa. Vi snakker såpass med krefter her ja. Imponerende styrke i den bolten, og imponerende at et hjul som driver ei viftereim skal sitte så fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og ikke minst imponerende at Atle er sterkere enn Td5 motoren som vel har gode 122 HK.

Altså når kløtsj og girkasse ikke er bygd for å tåle det trøkket Atle bruker for å skru til dette. ;)

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...