@le Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Crankshaft Damper - altså det remhjulet som sitter foran på motoren og drar vifte og slikt rundt. Link: klikk Min er gått føyken. Det som skal dempe svigninger har gitt helt opp, så nå sviver de to delene fritt i forhold til hverandre ca 180 grader. Dette lager mye lyd på tomgang kan jeg fortelle dere... Er det mye hokus pokus å fikse dette? Edit: Bytte dette. Endret 12. mars 2011 av @le Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Har bare tilgang på Heinz-manualen her, og begrepsbruken er noe forvirrende. Spørsmålet om dette er vanskelig eller bare komplisert dreier seg om du må bytte pulley, eller om sjølve damperen kan byttes og løse problemet. Pulley: Ser ut som det er en dingz som sitter med ikke mer enn 460NM, og isåfall må du nok ha en assistent i tillegg til at verktøyet du lager for å holde veiva må lages solid. DOG: sjekk fabrikkmanualen, for, som du sier: den er todelt, og om sjølve damperen kan tas av og ny settes på, og dette løser problemet, så holder det å skru av de tre skruene, så er det hele over før du har sagt "kake" (av med radiator og slikt da, og av med serpentinerreima, men fullstendig innenfor det overkommelige. Da snakker vi vel 80NM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Jeg har verkstedmanualen, så den må studeres nærmere. Jeg sitter på fjellet og holder et snøskuterkurs i regi av Røde Kors. Det blir tid til mye tenking og fundering når man sitter der og durer bortover. OM man kan bytte kun damperen, så er det superdupert, men jeg er redd det ikke er slik. Reimhjulet sitter innerst, og det er det som beveger seg fritt når jeg snurrer på det. Den ytterste delen av solid stål står fast på veiva. OM (2) jeg må bytte hele sulamittitten, så tror jeg at dette blir en verkstedjobb. 460NM er litt for hardcore for min del. Trenger forresten ikke ut med radiatoren tror jeg? Jeg byttet akkurat strammehjulet, og da holdt det å ta ut vifta. Det er kanskje en fordel å ta av dekselet under motoren. Er det noen andre som har hatt problem med denne dingzen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Ble litt interessert i dette og søkte litt rundt. Crankshaft damper er en enhet og kan ikke kjøpes i deler. Selve demperfunksjonen sitter inne i selve remhjulet og den ringen som skrues på er kun et vekt som gir motstanden til demperen. Hele delen, LHG100580, er jo rimelig dyr; fra cirka 300pund og oppover til 470pund avhengig om du kjøper original eller ikke. Beskrivelse av jobben fant jeg her, med bilder og video og feilsøking; Discoveryforum Mange vil nok gå litt fem på i feilsøkingen slik denne karen gjorde. Og det er mulig å skifte den uten å ta ut radiatoren! Merk tipset om å beskytte radiatoren med en tynn metallplate. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Takk for den! Det ser jo ganske rett frem ut bare man får tak i en stoooooor momentnøkkel. Veldig stor... Nå skjønner jeg hvor klang-lydene kommer fra. Gummien har gitt helt opp, og de metalltappene på bildene smeller inn i armene på den andre delen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 ...eller du kan bruke selvsamme svein sin flotte beskrivelse på momentforhøyningsgeneratordingz. C pinned topic på verktøyforum. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Nok et bra tips! Jeg skal ta en titt når jeg har noe annet enn en telefon foran meg. Nå gjelder det bare å få tak i klumpen, helst før helga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg bruker ofte enmannstrikset for å løsne ting som er strammet 460NM - muttertrekker... (og momentnøkkel ved montering slik at det er mulig å løsne ting seinere) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg har det, men jeg er redd jeg må av med radiatoren da. Jeg har Biltema sin momentnøkkel som går til 200 eller 220? NM, skal få laget en forlenger til denne. (Eller mulig jeg får lånt meg en svæææær momentnøkkel fra et lastebilverksted) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Muttertrekker låner du av meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Har du en vinkeltrekker som er så kraftig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Nix, men skulle du ikke ta ut radiatoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Neeei, helst ikke. Jeg har en Metabo muttertrekker selv, men nå trodde jeg du hadde et vidunder av ei luftskralle. Skal jeg først bytte dette spetakkelet så må jeg jo skru det fast igjen. Da trenger jeg den lange stangen for å holde igjen. En annen ting forresten. Hvorfor må jeg holde igjen? Er ikke bolten festet i veiva? Veiva er koblet sammen med clutch? Som igjen er koblet til girkassa? Kan jeg ikke bare sette den i gir da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjornH Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 480nm på veiva er mer enn nokk til at du triller bilen om du setter den i gir vil eg tro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Håndbrekk, inn mot en vegg i oppoverbakke? Ryker en stikkaksel da? Så er det bare å sette den i revers når jeg skal skru på igjen (eller omvendt). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Ikke etter skoleboka: Men jeg bruker å få en kompis eller ØKH til å stå på bremsa når jeg løsner slike gjenstridige bolter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Bruker jeg brekket så belaster jeg iallefall ikke stikkakslene, men det er kanskje å være litt optimistisk på håndbrekkets vegne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 ...det er derfor man her (som på de fleste andre) bruker et spesialverktøy for å holde igjen nettopp veiva! Se verktøy på lenka til discovery2.co.uk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Jaujau, jeg har funnet den fine jernstangen, men jeg bare drodler litt om det er mulig å gjøre det uten dette. Jeg har forresten fått låne stoooooor momentnøkkel, så dette skal gå bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Om du holder aldri så mye igjen på bremsene (ikke bare håndbrekk), så vil likevel clutchen snurre rundt - momentet som vi her snakker om, overstiger langt det girkasse og clutch er laga for å håndtere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Ahaa. Vi snakker såpass med krefter her ja. Imponerende styrke i den bolten, og imponerende at et hjul som driver ei viftereim skal sitte så fast... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 ... og ikke minst imponerende at Atle er sterkere enn Td5 motoren som vel har gode 122 HK. Altså når kløtsj og girkasse ikke er bygd for å tåle det trøkket Atle bruker for å skru til dette. Ronny S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 460NM er mye, ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skandsen Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Avhengig av hva du jobber med Vi drar noen bolter på jobben 32000Nm. Og det ene giret på beltedriften på gravemaskinen leverer 495000Nm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Dæsken. Da snakker vi moment. Må jo være fullt på høyde med min Defender det Ronny S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.