Gå til innhold

Ombygging av bil


Anbefalte innlegg

Jeg har en stygg ide om ombygging av offroadbil. Skal ikke gå inn på hva jeg tenker, men vil få klarlagt hva som kan gjøres om vi følger loven.

 

Det har i mange tråder her inne vært diskutert før, men ofte som en naturlig avsporing i andre tråder og derfor ikke enkel å søke etter.

 

 

Jeg kan ikke unngå å se at hotroader bygges og godkjennes, delvis med motorer som skremmer gammeln på flat mark. Rammer sveises om, akslinger byttes og bilene bygges om til det ugjennkjennelige. Ut porten går de med nye skilter.

 

Andre blir møtt med en brysk tone uten nærmere forklaring.

 

Det har tidligere vært nevnt at kjøretøyforskrifter av 1942 gjelder for gamle kjøretøy.

 

Hva vil dette si i praksis? Hva kan gjøres av ombygging og på hvilke årsmodeller?

 

Kan jeg finne meg en gammel bil fra 1940 og bygge nærmest hva jeg vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf

 

Jeg har enn Ford fra 1934, det skulle bli rod. For før jeg begynte med disse "reinlenderne" og "popnagelwagen'ene" var det hot-rodder jeg skulle bli.

 

Men nå har jeg kommet på andre tanker, blir original. Tror jeg?

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tekniske foreskriftene er jo forskjellige, men det vet du jo ;)

Det store spørsmålet er vel hva som blir sett på som ombygging eller oppbygging, skilller jo ca 1mill i avgifter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dette si i praksis? Hva kan gjøres av ombygging og på hvilke årsmodeller?

 

At det finnes merkeklubber/felles organisasjoner som jobber med systemet og påvirker? Har sagt det før og jeg sier det igjen, legg ned 4WD og bruk pengene på en lobbyist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Skulle tro at ved ombygginger så er det dagens lovverk som gjelder. I tilfeller hvor ingen ting er endret så gjelder lov bilen er godkjent etter. Feks, ikke alle biler har pålegg om bilbelter og nakkestøtter, hvis de er godkjent før pålegg, da lov vanligvis ikke har tilbakevirkende kraft. 

 

Kanskje en formell henvendelse til vegvesenet om hvilke regelverk de godkjenner hotrod etter, ville vært opplysende.

 

Loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

har en pv 60 mod taksenka og bredda fikk vite at kjøretøyforskrift fra 1942 gjelder opp til 71 mod da blir det ikke så lett  etter 71med ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder amatørbygg, som er en knallgod mulighet, men for mindre ombygginger trenger man ikke bruke amatørbyggeforskriften.

 

Skulle gjerne hatt noen som er flink på jus her, for som jeg har forstått kjøretøyforskriften står det ingen ting om søknad, noe som er forståelig, hvorfor skal man søke på noe som er lovlig?

Man søker jo en dispensasjon fra regelverket, og så lenge man er innefor kan man bare innom vegvesen etter ombygging for oppdatering av vognkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke først på amatørbygg også ref. linken til Odd og her https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-10-10-1217/KAPITTEL_2?q=s%C3%B8ke%20amat%C3%B8rbygg#KAPITTEL_2

 

Søke om godkjenning
Regionvegkontoret er godkjenningsmyndighet for amatørbygg. Før du begynner byggeprosessen, må du sende søknad til nærmeste regionvegkontor  . Søknadskjema kan du laste ned fra denne siden.

Hvis søknaden blir godkjent, kan du begynne å bygge kjøretøyet. Det stilles tekniske krav med tanke på miljø, brann- og trafikksikkerhet. Vegvesenet skal kontrollere prosjektet flere ganger under byggingen, hvor blant annet sveisearbeidet på bærende konstruksjon kontrolleres.

 

og det påløper vel endel avgifter?

Amatørbygde kjøretøy regnes som nye kjøretøy. Du må derfor betale avgift for nytt kjøretøy i henhold til gjeldende regelverk for dette. Øvrige spørsmål knyttet til avgifter må rettes til Skatteetaten.

 

Ombygging er nok fortsatt enklere hvis man begynner med en mail til biltilsynet med hva man skal gjøre og hvilken dokumentasjon man har. De skal kunne ta egne avgjørelser

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal gjøre drastiske endringer før man må bruke amatørbyggeregelen.

Man ilegges også noen restriksjoner, så inntil videre passer den ikke meg.

 

Jeg foretrekker kjøretøyforskriften. Den gir fremdeles mye muligheter slik jeg forstår den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekka biler før 71 er det veldig mye som kan gjøres så lenge man ikke forandrer hjulavstand og forandrer ramme og bærende utover det er det ganske mye du kan gjøre uten å spørre mange biler har 0 der hk står og volum 0  kjør på Rolf vi gamlinger fortjener sære doninger ,men for min del må je bremse nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

kan man få en LS3 Defender 1990 modell godkjent i Norge om den er godkjent i England ? 
For eksempel Twisted som har bygd om ? 
Er dette som amatørbygg da eller ? 
er bare for å sette ting på spissen med bil ombygging :D
Defender med 550hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på er mulig. Tidligere kunne man registrere bilen i Norge på samme vilkår om ombygging var godkjent i EU/ eøs, men nå er gjelder det bare fabrikkbygde biler.

 

Og jeg må nesten si heldigvis, for Defender er ikke laget for å ha egenskaper til 550hk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"§ 9.Enkeltgodkjenning av ny bil og tilhenger til bil.....

 

Bil og tilhenger til bil som er godkjent i annet EØS-land etter dette landets nasjonale regelverk og som importeres uendret til Norge skal ikke underlegges ny kontroll eller krav om ny dokumentasjon av forhold som tidligere er dokumentert og godkjent. Dersom det ikke tidligere er framlagt dokumentasjon på oppfyllelse av krav på områder der det norske regelverket stiller tekniske krav eller der de norske krav avviker fra godkjenningslandets, kan oppfyllelse av disse kravene kreves dokumentert. Bil og tilhenger til bil som er godkjent i annet EØS-land kan likevel bare nektes godkjent dersom forskjellen mellom de krav som ble stilt i godkjenningslandet og norske krav er av en slik art at bilen eller tilhengeren utgjør en stor fare for trafikksikkerhet og/eller miljø."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har godkj rrc fra sverge nå med svær tdi vinsj foran-bak + alle dim hjul fra 205 org til 9.00 16 alt skrevet inn i vognkort men alt må stå i papirer der den kommer fra biltilsyns mann syns dette var moro fikk til og med kaffe mens je venta :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien , unge mann , kun i teorien.

Les teksten til Krokansjefen nøye fra DERSOM.

Den ble tolket slik at en godkjent 80" fra øya med åtter , drivverk , styring , osv fra RRc

ikke tilfredsstilte norske krav og ble ei heller godkjent i 2012 .

Den flyttet seg visstnok videre til Sverige året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...