Gå til innhold

For høye avgassverdier etter EU-kontroll


Sletten

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde bilen min på EU-kontroll forrige uke. Bilen gikk rett igjennom bortsett fra en liten detalj. Avgassverdiene var altfor høye. Det er ikke lenge siden jeg byttet luftfilter, og bilen min soter litt når den er kald. Er det noen som har tips for hvordan jeg kan få ned verdiene på en Defender 1999 td5 på en enkel måte?

Jeg har hørt noen rykter om å fylle på parafin, hva slags parafin, og noen som vet måleforhold i forhold til diesel? Ellers har jeg tenkt å kjøre bilen god og varm før etterkontrollen, men tenkte jeg skulle være på den sikre siden ;o)

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det engang når biltilsynet hadde PKK. Kontrolløren ba meg ta en runde rundt

bygget i 1ste gir med høye omdreininger. Tested på nytt og litt bedre. En runde til så

var alt vellstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er "ikke lenge siden du bytta luftfilter"?

 

Var motoren virkleig kald under testen?

 

Men pass på nå! Å løse det akutte PKK-spørsmålet er kanskje pri.1 for deg akkurat nå, men mer langsiktig heter spørsmålet "Hvorfor ryker det fra motoren?"

 

Sjekk at motoren har det bra og er lykkelig med velfungerende deler!

 

Når var siste oljeskift/oljefilterskift/syklonfilterskift?

 

Rein/nyfylt daisel?

 

Motoren trimma?

 

Forbruker motoren vatn og/eller olje?

 

Status luftmengdemåler?

 

Sylinderbalanse? Injector som futter?

 

Lenge siden rensa vintercooler og slanger?

 

Virker EGR eller har du kobla det vekk?

 

m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, motoren var vel kanskje ikke iskald under testen, men bilen hadde stått en halvtimes tid før den ble kjørt inn.

Jeg byttet alt av oljer og filter i november, så tror ikke det er problemet. Bilen er i daglig drift, så dieselen tror jeg ikke det er noe i veien med. Motoren er chippet (men det snakker vi ikke høyt om). Bilens forbruk av olje er liten, og når det gjelder vannet så står den så og si konstant på nedre halvdel av ekspansjonstanken(men dette er vel normalt).

Når det kommer til sylinderbalanse/luftmengdemåler/injector så må jeg melde pass. Vet ikke så mye rundt dette. EGR er jeg og usikker på, men har strakt rør under bilen så den er vel kanskje ikke helt i henhold her heller.

Ta ut luftfilteret er kanskje ingen dum ide.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At motoren har stått en halvtime har neppe noen betydning. Det som derimot kan ha betydning, er viss det er veldig lenge siden du har kjørt den litt hardt og sånn sett blåst ut sotflak fra eksosen.

 

Sjekk øvre kjøleslange for (over)trykk.

 

Sjekk motoren med nanocom e.l. Skal kunne sjekke om luftmengdemåleren henger med også, men det har aldri jeg funnet ut av, eller mer presist: min inkompetanse strekker ikke til... blush

 

Fjern chipping (under test): Den lemper inn mer diesel, og røyk er (halv)forbrent diesel og/eller (halv)forbrent olje! Tenk over fornuften i å ha en chip som leverer røyk!

 

Demonter EGR. Når det ikke virker lengre, lager det bare tøys og mater sot og støv og fett og koks og anna dritt inn i motoren utenom luftfilteret.

 

Løs gjenstående servicepunkt som å fjerne olje fra intercooler/slanger. Du vil bli overraska over hvor mye dritt (olje) som er inni der. Sjekk slakken i turboen med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR er fjernet.

Chipping kan ikke fjernes så enkelt. Byttet chip i ECU.

 

Tror det holder at du tar en god tur med bilen, og kjører den litt hardt. Da får du unna den værste sotingen.

Hva var målingen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Målingene var på 4,71. Må komme meg under 3,0........

Tipper det blir litt hard kjøring på vei til verkstedet, også plukker jeg ut luftfilteret og håper på det beste ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva var de andre tallene ? co på 4,71 er veeeldig høyt (høyere enn en normal seriebil). alt for høyt til å bare satse på luftfilter.

 

hc lambda osv kan si noe om hvorfor co er for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skjemaet som fulgte med står det kun: målt avgass 4,71. Så de andre verdiene er jeg usikker på. Hc lambda??? Er dette noe som måles i samme omgang, men som ikke kommer frem av kontrollseddel-skjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de måler alt i ett jafs med en "firegassmåler", men oppgir selvfølgelig ikke mer enn de må til kunden i håp om å få litt ekstra jobb <_< .

 

de måler CO, CO2, O2, og HC. Lambda er beregnet verdi av blandingsforholdet mellom luft og fuel utfra de fire gassene som er målt.

 

CO er den minst intresante av de fem tallene på en moderne bil. fordi den sier bare at en av de andre er på bærtur ;). mens verdiene på de andre kan indikere hva som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de måler alt i ett jafs med en "firegassmåler", men oppgir selvfølgelig ikke mer enn de må til kunden i håp om å få litt ekstra jobb <_< .

 

de måler CO, CO2, O2, og HC. Lambda er beregnet verdi av blandingsforholdet mellom luft og fuel utfra de fire gassene som er målt.

 

CO er den minst intresante av de fem tallene på en moderne bil. fordi den sier bare at en av de andre er på bærtur ;). mens verdiene på de andre kan indikere hva som er feil.

 

Når ble TD5 en bensinmotor?

 

 

Det er ikke uvanlig att TD5 motoren er vond og få igjennom på røykgassmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jermund...det er forskjell på bensin som måles med firegassmåler og diesel måles med røykgassmåler og man måler opasitet; gjennomlysning av røyken og sotpartikler...

diesel som er vanskelig å få gjennom er gjerne en hartur og litt rusing løsningen; noe dritt denne gassingen, og alt må være i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jermund...det er forskjell på bensin som måles med firegassmåler og diesel måles med røykgassmåler og man måler opasitet; gjennomlysning av røyken og sotpartikler...

diesel som er vanskelig å få gjennom er gjerne en hartur og litt rusing løsningen; noe dritt denne gassingen, og alt må være i orden.

Riktig.

Røykgassmåler: http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/frontend.cgi?template=product_list&chapterid=12&sectionid=164235&articleid=164242

Firegassmåler: http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/frontend.cgi?template=product_list&chapterid=12&sectionid=164235&articleid=164236&aspell=yes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med min 200tdi.Kontroløren anbefalte meg dyse rens.Kjørte en tank med dyse rens,og vips:co verdien gikk ned fra 3,5 til 1,35. :lol:

uffern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på om dyserens er så lurt (eller at det virker) på en TD5...det er en trykkforskjell på dysene på 17-1800bar eller noe sånt om ikke jeg husker feil...helt anna teknologi, men andre veit kanskje hva som er lurt og ikke lurt på slike dyser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...