Gå til innhold

52mm pipe til mutter på aksling foran


sw20

Anbefalte innlegg

Som topic sier, støtte jeg på en STOR mutter (52mm) som satt en effektiv stopper for videre mekking. Har søkt litt rundt hos forskjellige verktøypushere, men finner ikke noe som er over 50mm!

 

Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i det ? Eller noe annet jeg kan bruke? Trondheimsområdet er å foretrekke :)

 

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wurth eller lignende kan bestille. Min erfaring er at "hub nut spanner" som du får kjøpt av feks Paddock er litt for dårlig.

Du får ofte ikke godt nok tak.

 

Du kan også slå opp muttera med en skikkelig dor og en tung hammer. Men da bør du nok bytte muttera etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på om det var noe jeg kunne fått tak i raskere om jeg bestiller fra England. Har kanskje mulighet for å få lånt til mandag. Mulig dårlig planlegging å ikke undersøke hvilket verktøy jeg trenger, men regnet ikke med å støte på dette. Hadde også vært å foretrekke om jeg kunne blitt ferdig ila helgen..men det spørs skjønner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også lages sjøl med litt kreativitet.

I aller verste fall kan en gedigen rørtang brukes, men helst bare ved demontering. Da vil du antakeig også trenge nye hub nuts til montering.

Endret av Bjurbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wurth eller lignende kan bestille.

det er klart de kan :) . men den største jeg finner i nettbutikken dems er en 46mm pipe med 1" feste fra ko-ken (får ikke linket fordi man må være innlogget). siden den koster 1525,- så tør jeg ikke tenke på hva de skal ha for en 52mm :o

 

Tenkte mer på om det var noe jeg kunne fått tak i raskere om jeg bestiller fra England.

til den prisforskjellen så kan du tillate deg å bestille med express over natten fra england :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke medlem i NLRK :( Setter det på listen over ting som skal gjøres.

 

Trengte ikke noe spesialverktøy for å løsne den, etter at jeg gikk ut og reiv i den i frustrasjon over at mekkingen hadde stoppet opp, viste det seg at den ytterste, og innerste muttern var løse! Etter hva jeg kan lese på skjema skal de hvertfall ha 60nm ? Får fortsatt ikke strammet da men :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de strammes såå mye? :blink:

 

Jeg strammer etter godt skjønn på innerste, på med skiva, og strammer den ytterste før jeg klemmer\ kakker skiva slik at den låser innerste og ytterste mutter. Strammer du den innerste for mye er det ikke bra.

 

Har du en stor vannpumpetang skal det greie seg, selv om det ikke er optimalt.

 

Om du stikker en tur over fgjorden har jeg verktøy å låne bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hub Nut Spanner koster ikke mer enn omlag en 100-lapp om man kjøper den i England og får den hjem rett i postkassa:

 

http://cgi.ebay.co.uk/LANDROVER-HUB-SPANNER-52MM-BOX-WRENCH-606435-/200511350686?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2eaf68679e

 

...og som alltid ellers så skal ikke ting skrus til så innmari mye. Nye muttre kan sikkert være greit å kjøpe, spesielt hvis det er den nye self locking-typen; alternativt er nye låseblikk tingen. Sikkert mulig å kjøpe i samme slengen.

 

Mener å huske at gammel Jeep også benytter samme størrelse, så sikkert muig å låne i et slikt miljø hvis hastverk -- men absolutt et verktøy å kjøpe, og ha liggende i verktøyboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dumt å stramme skikkelig til på lagerene, samtidig som en roterer huben. Det er for å være sikker på at lagerbanene ligger ordentlig inntil.

Etterpå slakker man mutteren og strammer på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen har vært innom stasjonen og er nå utstyrt med 52mm rørpipe.

 

Takker for lån av verktøy! Nå står det igjen å sette sammen høyre siden, samt skifte litt foringer rundt om, så er den tilbake på veien :)

 

Ang hjulagerene strammet jeg mens jeg snurret hub'n, slakket 90°, og så strammet igjen. Ble bra det!

 

Kom på et spørsmål i forbindelse med at jeg har hatt ut akslingen med cv-ledd osv..rant ut en del olje da jeg skiftet første pokal med tilbehør, forsvant da også oljen på diffen ? Regner med det, men stiller spørsmålet for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hjulagerene strammet jeg mens jeg snurret hub'n, slakket 90°, og så strammet igjen. Ble bra det!

 

Hjullagrene skal ha noen hundredeler slakk når du har dratt til kontramutteren, trikset er å stramme justeringsmutteren inntil sånn passe, løsne 90 ,

montere låseblikk og så dra til kontraen med riktig moment. Dette stemmer nesten alltid på denne typen justering, kanskje du får litt stor klaring de første gangene

men det er erfaring og er bare å løsne litt mindre på justeringsmutteren neste gang. Det viktige er at det SKAL være klaring på lagrene

 

Mvh Jari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...