Gå til innhold

Vedmaskin


Bamse_bra

Anbefalte innlegg

Er interesert i en rimelig vedmaskin. Alle typer av interesse.

 

I hvilken størrelse?

 

Jeg har en PALAX traktordrevet kappsag til salgs.

Jeg har også en DALEN 1550-S vedkløver jeg VURDERER å selge.

EDIT: Her følger det med en 1554-270K 6-kløvingskniv.

1550banner590x200.jpg

Hilsen Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger vedmaskin, så bør du kjøpe brukt i Sverige. Jeg kjøpte min brukt i Norge (Palax halvautomatisk med transportør), og ser senere at bruktprisen (og utbudet) i Sverige er MYE bedre.

 

Om du velger vedmaskin, husk på følgende: De er store når de er utslått. De er HØYE når de er brettet sammen. Dette stiller krav til lagringsstedet. Jeg bygger dedikert skur til vedmaskinen nå.

Et annet negativt aspekt med vedmaskin er at den er krøkkete å flytte på. Tung og stor. Du blir lei av å kople den av og på traktoren.... Har du to traktorer er det ikke noe problem.

 

Løsningen med traktordrevet kappsag (kraftuttaket) og hydraulisk kløv er lettere å lagre og lettere å flytte på.... men det blir ekstra håndtering fra kappsag til kløv.... det slipper du med vedmaskin.

En annen fordel med løse biter (kapp + kløv) er at du kan håndtere større diameter.

 

Min linje består i dag av bl.a. en Palax vedmaskin og en Dalen 1550-S... Løsningen er god, men fordi traktoren er opptatt med å drive vedmaskinen får jeg ikke brukt kappsaga... altså må jeg fremdeles bruke motorsag på stokkene som er for store for vedmaskinen.

 

Jeg har en vedmaskin i 70.000kr-klassen, og den er altså for liten for stokker over Ø35cm.

 

Hilsen Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=26589159

 

Denne er rå! Finskprodusert vedmaskin som gjør det mulig for to mann å produsere 1 m3 med ved på 3 minutter i følge en kjenning som har samme maskin. Sjekk ut youtubevideo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var imponerende. Synd med den korte vedlengden, men for produksjon av ved for salg er den noe av det råeste jeg har sett.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klapi er rå, og rå på flere måter. Ikke noe å stikke hånda inni.

 

Vedklipp, som Vegard linket til, er faktisk utrolig effektiv og koster ca det halve, i Sverige riktignok.

I følge Skogforsk i Sverige kan en mann kappe og kløyve 18 m3 ferdig ved pr dag

 

Både Klapi og vedkipp baserer seg på samme prinsipp, kapp og kløyv i samme operasjon.

Fordelen til vedklipp er at den er stille og sikker, med god kontroll på resultatet.

Fordelen til Klapi er at den er hyperrask og effektiv, men ikke så stor kontroll på hva som kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Denne er enno kjappare. Vedlengda kan justerast lenger på den Klapien.

Eg likar prinsippet med å knuse/klippe veden framfor vedmaskiner som ikkje er anna enn ei kappsag para med ein vedkløyvar, men som regel tek dei ikkje stor nok ved.

Edit: Presisering: Ingen av dei tek stor nok ved innan vettig prissegment, men klippemaskinene er "dårlegast". Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er mye fliser, nei vent, enormt mye fliser når den klippes av. Fordelen er at den tørker på ett blunk.

 

Jeg har Hakka Pilke 1x. Kapasiteten er ikke tema på noen vedmaskiner siden den begrenses av antall folk tilgjengelig for å fjerne ved, henge opp sekker, mate på med stokker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en som hjalp meg i sommer med en Igland 3000, denne klipper. Det jeg opplevde som problem med den var 2 ting.

 

1. Det bled som Lafte sier ENORMT med flis, forsåvidt gerit till opptenning, men jeg trenger ikke 10 60 liters sekker med opptenningsbiter.

2. Store stokker ble alt for dårlig kløyvd. Så mye måtte kløyves på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvordan aemerikanerne liker store bråkete maskiner :rolleyes:

 

Den øverste var ikke dum, bortsett fra størrelsen. Ikke helt patent han karen som matet på

Den nedre er jo bare en ren kløyvemaskin. Farlig og krever dumdristighet, og at stokken kappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...