joran Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hvordan er disse motorene egentlig??? holdbare og gode?, Mange diesel motorer blir kalt evighetsmaskiner og en km.stand på 300.000 ++++ har lite å si. Gjelder dette også får disse motorene. Hva er svakhetene vist det er noen, og er det stor forskjell fra motorene som var i defender'n fra 1998 mod og nedover. Er grønn her så jeg må jo spørre :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hvordan er disse motorene egentlig??? holdbare og gode?, Mange diesel motorer blir kalt evighetsmaskiner og en km.stand på 300.000 ++++ har lite å si. Gjelder dette også får disse motorene. Hva er svakhetene vist det er noen, og er det stor forskjell fra motorene som var i defender'n fra 1998 mod og nedover. Er grønn her så jeg må jo spørre :-) Svakheter? Næææææh Men altså, før 1999 het motoren 300Tdi og hadde 113 hk (tror jeg) og var en firesylindret sak. Kjent for å være driftssikker og slitesterk. Høres ut som om den er knabba fra en Massey Ferguson. Td5 er et par hakk mer sofistikert. Den drar bedre på turtall, ligner litt mer på en bensinmotor i karakteristikken sammenlignet med 300Tdi. Og går bedre med sine 122hk. Den har mer elektronikk og tidlige utgaver kunne ha svakhet med ledningsnett fra motor til ECU, samt at toppen kunne sprekke. Men femsylindret motor er deilig, jeg har en bensinfemmer i menneskebilen min. Alle Td5'er er vel også levert med ABS(?) ...noe som neppe er en uting å få med. Begge motorene kan lettvint trimmes, og begge motorene har sine tilhengere. 300Tdi på grunn av (påstått?) driftssikkerhet og Td5 på grunn av at den gir en mer komfortabel kjøreopplevelse. Selv har jeg 300Tdi. Det er tilfeldig, det var den som sto i bilen da jeg kjøpte den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turbo Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Abs/tc var extra utstyr frem til 06. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogeier80 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Har ubetydelig kunnskap om emnet som eier av D90 med TD5-motor i mindre enn en måned, men håper absolutt at det er levedyktige saker. For sin tid var nok motoren ganske avansert med utstrakt bruk av elektronisk overvåking og styring. Bruksegenskapene er i alle fall gode med høyt dreiemoment over et bredt turtallsregister. Jeg opplever den også som lettstartet. Drivstofføkonomien er derimot ikke imponerende sammenlignet med dagens personbildieseler. Mitt sammenligningsgrunnlag er blant annet en marinisert Mitsubishi smådiesel i seilbåten, kjøpt ny 2004 og montert egenhendig. Den representerer en ganske primitiv, og ikke spesielt lettstartet, konstruksjon sammenlignet med TD5-en. Min TD5 har gått 180000 km. Det har vært få eksempler på distanser noe særlig over 200000 km å finne på finn.no i vinter, men jeg håper selvsagt at at min ikke har gjort unna mer enn to tredjedeler av distansen. Levetiden er som kjent også et spørsmål om seriøst ettersyn og vedlikehold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Det er noen kjente svakheter: Bolt til oljepumpe som løsner. (Gjett hva som skjer da...) Enkel og billig løsning: Bytt etter boka. Manifold blir bananforma... Løsning: Planslip og borr opp til større høl. Toppen ryker i form av trykklekkasje mot kjølevann... Løsning: Ny topp til 15k++ + 7 timer på verksted (eller mer) Forøvrig som sagt ovenfor en sterk, startvillig og fin motor. Føles sterkere mot manuell enn automat (pga slip i converter). Kan trimmes på en rekke måter, og gir lett 160-180HK - der økt kraftuttak også gir økt potensiale for problemer, feks mht topp og manifold.-- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Det er noen kjente svakheter: Bolt til oljepumpe som løsner. (Gjett hva som skjer da...) Enkel og billig løsning: Bytt etter boka. Manifold blir bananforma... Løsning: Planslip og borr opp til større høl. Toppen ryker i form av trykklekkasje mot kjølevann... Løsning: Ny topp til 15k++ + 7 timer på verksted (eller mer) Forøvrig som sagt ovenfor en sterk, startvillig og fin motor. Føles sterkere mot manuell enn automat (pga slip i converter). Kan trimmes på en rekke måter, og gir lett 160-180HK - der økt kraftuttak også gir økt potensiale for problemer, feks mht topp og manifold.-- Mener å huske noen erfaringer har på forumet som tilsa at det oftere er topp problem med TD5 i Discovery enn i Defender.. Har jeg drømt, eller er det noe hold i dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Det er påstått, uten at jeg har sett statistikk som dokumenterer det (forøvrig er det hevdet lignende omkring 300tdi: mer slitasje på en slik motor foran en D1 enn en Def.)! MEn det vil være en logisk følge av to forhold: Økt effektuttak fra fabrikk, samt at D2 vanligvis kjøres hardere en Defender! Uansett er det mat for tanken ifht tanker omkring trimming! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Begge motorene kan lettvint trimmes, ..... har sett litt etter trimmulighet til en 300Tdi i D1, men ikke funnet noe. Vet du om noen som gjør dette? Den drar høyt på turtall(automat)så tanken er om en trimming vil gjøre at den kjører litt roligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Bytt vintercooler. Juster på pumpa (du har elektrisk styring av den, så der fins det vel bokz til formålet). Og så kan du jo alltids kjøpe ein grösser turbo, men da spruter penga ut av lommeboka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 JEg har prøvd mange intercoolere men er svært usikker på om effekten er verdt kronene. Juster diesel og turbo først samt fjerning av katalysator. Det hjelper mye. En ny topp koster omtrent det samme som en stor og ny intercooler. Jeg vet godt hva jeg ville gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål J Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 JEg har prøvd mange intercoolere men er svært usikker på om effekten er verdt kronene. Juster diesel og turbo først samt fjerning av katalysator. Det hjelper mye. En ny topp koster omtrent det samme som en stor og ny intercooler. Jeg vet godt hva jeg ville gjort. ja på 300tdi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål J Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 alt som er nevnt pluss dielseltrykkregulattor koster ett par tusen og mnoen timer skruing og diselsekjøler.. er hvis bare noen tetteringer å bytte.. vet ikke noe om det har ikke gjort det. jeg har 300 tdi i defenderen vet ikke om jeg ville valgt det hvis jeg skulle kjøpt defender på nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Ta kontakt med Flissundet motorsenter http://www.tuningspesialisten.no/ og få justert elektronikken . Men først blokker EGR . Fjern katalysatoren , den er garantert tett . Bytt ladeluftkjøleren til en mer effektiv en + 40% , samme størrelsen som sitter der originalt . Rengjør slanger fra turboen og innsugsmanifoilen . Bytt originale luftfilter , ikke bruk KNfilter eller lignende vis du kjører på grusveier . Flytt målepunktet på turboen opp på innsugsmanifoilen . Juster ventilene vis det ikke er gjort i det siste . Registerreima er den nydelig byttet ? Oljer ? Har lik disco som den du har og kommer til å prøve å få gjort dette og litt til i sommer . Jeg har samme motoren i OneTen men ikke med elektronikk . Ryker litt under belastning men litt justering kommer til å hjelpe . Automatkassa kommer til å fungere bedre , er en her på forumet som har trimmet og han er fornøyd . Du får ta kontakt vis du lurer på noe . har sett litt etter trimmulighet til en 300Tdi i D1, men ikke funnet noe. Vet du om noen som gjør dette? Den drar høyt på turtall(automat)så tanken er om en trimming vil gjøre at den kjører litt roligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Ta kontakt med Flissundet motorsenter http://www.tuningspesialisten.no/ og få justert elektronikken . Men først blokker EGR . Fjern katalysatoren , den er garantert tett . Bytt ladeluftkjøleren til en mer effektiv en + 40% , samme størrelsen som sitter der originalt . Rengjør slanger fra turboen og innsugsmanifoilen . Bytt originale luftfilter , ikke bruk KNfilter eller lignende vis du kjører på grusveier . Flytt målepunktet på turboen opp på innsugsmanifoilen . Juster ventilene vis det ikke er gjort i det siste . Registerreima er den nydelig byttet ? Oljer ? Har lik disco som den du har og kommer til å prøve å få gjort dette og litt til i sommer . Jeg har samme motoren i OneTen men ikke med elektronikk . Ryker litt under belastning men litt justering kommer til å hjelpe . Automatkassa kommer til å fungere bedre , er en her på forumet som har trimmet og han er fornøyd . Du får ta kontakt vis du lurer på noe . Blokkering av EGR gir ingen effekt på 300tdi. Bare om den står i åpen stilling og lekker har det effekt. Og som Pål J. sier, større intercooler på td5 har effekt om man trimmer. Begge motorene er svært gode motorer og med jevnlig oljebytte går de omtrent evig. Td5 har også 2 oljefiltre om sørger for rein olje. Dens styrke er svakheten. Litt mye elektronik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Masse nyttig info. her!! takk, litt tidlig for meg å begynne å tenke på trimming, må vel først få meg en bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EHS Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Mener å huske noen erfaringer har på forumet som tilsa at det oftere er topp problem med TD5 i Discovery enn i Defender.. Har jeg drømt, eller er det noe hold i dette? Lyddempingen mellom motorrom og kupé i Discovery gir også isolering av temperatur. Det hevdes at den forholdsvis store temperaturforskjellene mellom fronten og baken på motoren i en discoveryinstallasjon gjør den mer utsatt for topp-problemet, enn i en defender som i langt mindre grad er isolert. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Er det noe forskjell på en TD5 om den er fra 1999-2000-2001??? og en km stand på ca 220.000 er det mye?? Lurer fært på om jeg skal gå for biler fra 1999 tallet med litt km eller legge litt mer penger i det og satse på 2000 - biler med km på rundt 160-170 +++ Har dere noen råd??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon O Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg ville vel gått for en 2002 eller nyere... En del som ble oppgradert/forbedret i 02. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg ville vel gått for en 2002 eller nyere... En del som ble oppgradert/forbedret i 02. Men ikke noen endringer fra 1999 til 2002?? og vist motoren generelt er bra og vedlikeholdt så er km.stand til en viss grad uvesentlig??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Motorene tåler høy kilometer godt om de er stelt normalt. Resten av bilen er minst like viktig og det er mye som kan koste om de ikke er stelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Mener å huske noen erfaringer har på forumet som tilsa at det oftere er topp problem med TD5 i Discovery enn i Defender.. Har jeg drømt, eller er det noe hold i dette? Kjenner to som måtte bytte motor på Disco med Td5 etter motorhavari etter dieselpumpe som løsnet. Kjenner ingen med samme opplevelse med Defender. Mulig det har med et høyere effektuttak på Discoen at det skjer hyppigere. Har kjørt mye med både Td5 og 300 Tdi. Min mening er at Td5 har bedre drag over hele turtallsregisteret, men bråker mer i høye hastigheter og bruker muligens ørlite mer diesel. Mer behagelig å ligge å daffe i jevn fart i 90-100 km med 300 Tdi. Ellers savner jeg det slumrende "atomkraftverket" (4.0 L rekkesekser) under panseret på Cherokeen... men ikke bensinregningen. Endret 12. februar 2011 av Peik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.