Gå til innhold

TD5 diesel


joran

Anbefalte innlegg

Hvordan er disse motorene egentlig??? holdbare og gode?, Mange diesel motorer blir kalt evighetsmaskiner og en km.stand på 300.000 ++++ har lite å si. Gjelder dette også får disse motorene.

 

Hva er svakhetene vist det er noen, og er det stor forskjell fra motorene som var i defender'n fra 1998 mod og nedover.

 

Er grønn her så jeg må jo spørre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er disse motorene egentlig??? holdbare og gode?, Mange diesel motorer blir kalt evighetsmaskiner og en km.stand på 300.000 ++++ har lite å si. Gjelder dette også får disse motorene.

 

Hva er svakhetene vist det er noen, og er det stor forskjell fra motorene som var i defender'n fra 1998 mod og nedover.

 

Er grønn her så jeg må jo spørre :-)

 

Svakheter? Næææææh :rolleyes:

 

Men altså, før 1999 het motoren 300Tdi og hadde 113 hk (tror jeg) og var en firesylindret sak. Kjent for å være driftssikker og slitesterk. Høres ut som om den er knabba fra en Massey Ferguson.

Td5 er et par hakk mer sofistikert. Den drar bedre på turtall, ligner litt mer på en bensinmotor i karakteristikken sammenlignet med 300Tdi. Og går bedre med sine 122hk. Den har mer elektronikk og tidlige utgaver kunne ha svakhet med ledningsnett fra motor til ECU, samt at toppen kunne sprekke. Men femsylindret motor er deilig, jeg har en bensinfemmer i menneskebilen min. Alle Td5'er er vel også levert med ABS(?) ...noe som neppe er en uting å få med.

 

Begge motorene kan lettvint trimmes, og begge motorene har sine tilhengere. 300Tdi på grunn av (påstått?) driftssikkerhet og Td5 på grunn av at den gir en mer komfortabel kjøreopplevelse. Selv har jeg 300Tdi. Det er tilfeldig, det var den som sto i bilen da jeg kjøpte den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ubetydelig kunnskap om emnet som eier av D90 med TD5-motor i mindre enn en måned, men håper absolutt at det er levedyktige saker. For sin tid var nok motoren ganske avansert med utstrakt bruk av elektronisk overvåking og styring. Bruksegenskapene er i alle fall gode med høyt dreiemoment over et bredt turtallsregister. Jeg opplever den også som lettstartet. Drivstofføkonomien er derimot ikke imponerende sammenlignet med dagens personbildieseler. Mitt sammenligningsgrunnlag er blant annet en marinisert Mitsubishi smådiesel i seilbåten, kjøpt ny 2004 og montert egenhendig. Den representerer en ganske primitiv, og ikke spesielt lettstartet, konstruksjon sammenlignet med TD5-en.

Min TD5 har gått 180000 km. Det har vært få eksempler på distanser noe særlig over 200000 km å finne på finn.no i vinter, men jeg håper selvsagt at at min ikke har gjort unna mer enn to tredjedeler av distansen. Levetiden er som kjent også et spørsmål om seriøst ettersyn og vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen kjente svakheter:

Bolt til oljepumpe som løsner. (Gjett hva som skjer da...) Enkel og billig løsning: Bytt etter boka.

Manifold blir bananforma... Løsning: Planslip og borr opp til større høl.

Toppen ryker i form av trykklekkasje mot kjølevann... Løsning: Ny topp til 15k++ + 7 timer på verksted (eller mer)

 

Forøvrig som sagt ovenfor en sterk, startvillig og fin motor. Føles sterkere mot manuell enn automat (pga slip i converter). Kan trimmes på en rekke måter, og gir lett 160-180HK - der økt kraftuttak også gir økt potensiale for problemer, feks mht topp og manifold.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen kjente svakheter:

Bolt til oljepumpe som løsner. (Gjett hva som skjer da...) Enkel og billig løsning: Bytt etter boka.

Manifold blir bananforma... Løsning: Planslip og borr opp til større høl.

Toppen ryker i form av trykklekkasje mot kjølevann... Løsning: Ny topp til 15k++ + 7 timer på verksted (eller mer)

 

Forøvrig som sagt ovenfor en sterk, startvillig og fin motor. Føles sterkere mot manuell enn automat (pga slip i converter). Kan trimmes på en rekke måter, og gir lett 160-180HK - der økt kraftuttak også gir økt potensiale for problemer, feks mht topp og manifold.--

 

 

Mener å huske noen erfaringer har på forumet som tilsa at det oftere er topp problem med TD5 i Discovery enn i Defender.. Har jeg drømt, eller er det noe hold i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påstått, uten at jeg har sett statistikk som dokumenterer det (forøvrig er det hevdet lignende omkring 300tdi: mer slitasje på en slik motor foran en D1 enn en Def.)! MEn det vil være en logisk følge av to forhold: Økt effektuttak fra fabrikk, samt at D2 vanligvis kjøres hardere en Defender!

 

Uansett er det mat for tanken ifht tanker omkring trimming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge motorene kan lettvint trimmes, .....

har sett litt etter trimmulighet til en 300Tdi i D1, men ikke funnet noe.

Vet du om noen som gjør dette?

 

Den drar høyt på turtall(automat)så tanken er om en trimming vil gjøre at den kjører litt roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har prøvd mange intercoolere men er svært usikker på om effekten er verdt kronene. Juster diesel og turbo først samt fjerning av katalysator. Det hjelper mye. En ny topp koster omtrent det samme som en stor og ny intercooler. Jeg vet godt hva jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har prøvd mange intercoolere men er svært usikker på om effekten er verdt kronene. Juster diesel og turbo først samt fjerning av katalysator. Det hjelper mye. En ny topp koster omtrent det samme som en stor og ny intercooler. Jeg vet godt hva jeg ville gjort.

 

 

ja på 300tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt som er nevnt pluss dielseltrykkregulattor koster ett par tusen og mnoen timer skruing

 

og diselsekjøler.. er hvis bare noen tetteringer å bytte.. vet ikke noe om det har ikke gjort det.

 

jeg har 300 tdi i defenderen vet ikke om jeg ville valgt det hvis jeg skulle kjøpt defender på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Flissundet motorsenter http://www.tuningspesialisten.no/ og få justert elektronikken . Men først blokker EGR . Fjern katalysatoren , den er garantert tett . Bytt ladeluftkjøleren til en mer effektiv en + 40% , samme størrelsen som sitter der originalt . Rengjør slanger fra turboen og innsugsmanifoilen . Bytt originale luftfilter , ikke bruk KNfilter eller lignende vis du kjører på grusveier . Flytt målepunktet på turboen opp på innsugsmanifoilen . Juster ventilene vis det ikke er gjort i det siste . Registerreima er den nydelig byttet ? Oljer ?

Har lik disco som den du har og kommer til å prøve å få gjort dette og litt til i sommer .

Jeg har samme motoren i OneTen men ikke med elektronikk . Ryker litt under belastning men litt justering kommer til å hjelpe .

Automatkassa kommer til å fungere bedre , er en her på forumet som har trimmet og han er fornøyd .

Du får ta kontakt vis du lurer på noe .

 

har sett litt etter trimmulighet til en 300Tdi i D1, men ikke funnet noe.

Vet du om noen som gjør dette?

 

Den drar høyt på turtall(automat)så tanken er om en trimming vil gjøre at den kjører litt roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Flissundet motorsenter http://www.tuningspesialisten.no/ og få justert elektronikken . Men først blokker EGR . Fjern katalysatoren , den er garantert tett . Bytt ladeluftkjøleren til en mer effektiv en + 40% , samme størrelsen som sitter der originalt . Rengjør slanger fra turboen og innsugsmanifoilen . Bytt originale luftfilter , ikke bruk KNfilter eller lignende vis du kjører på grusveier . Flytt målepunktet på turboen opp på innsugsmanifoilen . Juster ventilene vis det ikke er gjort i det siste . Registerreima er den nydelig byttet ? Oljer ?

Har lik disco som den du har og kommer til å prøve å få gjort dette og litt til i sommer .

Jeg har samme motoren i OneTen men ikke med elektronikk . Ryker litt under belastning men litt justering kommer til å hjelpe .

Automatkassa kommer til å fungere bedre , er en her på forumet som har trimmet og han er fornøyd .

Du får ta kontakt vis du lurer på noe .

 

Blokkering av EGR gir ingen effekt på 300tdi. Bare om den står i åpen stilling og lekker har det effekt.

 

Og som Pål J. sier, større intercooler på td5 har effekt om man trimmer.

 

Begge motorene er svært gode motorer og med jevnlig oljebytte går de omtrent evig. Td5 har også 2 oljefiltre om sørger for rein olje. Dens styrke er svakheten. Litt mye elektronik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske noen erfaringer har på forumet som tilsa at det oftere er topp problem med TD5 i Discovery enn i Defender.. Har jeg drømt, eller er det noe hold i dette?

 

Lyddempingen mellom motorrom og kupé i Discovery gir også isolering av temperatur. Det hevdes at den forholdsvis store temperaturforskjellene mellom fronten og baken på motoren i en discoveryinstallasjon gjør den mer utsatt for topp-problemet, enn i en defender som i langt mindre grad er isolert.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe forskjell på en TD5 om den er fra 1999-2000-2001??? og en km stand på ca 220.000 er det mye??

 

Lurer fært på om jeg skal gå for biler fra 1999 tallet med litt km eller legge litt mer penger i det og satse på 2000 - biler med km på rundt 160-170 +++

 

Har dere noen råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel gått for en 2002 eller nyere... En del som ble oppgradert/forbedret i 02.

 

Men ikke noen endringer fra 1999 til 2002?? og vist motoren generelt er bra og vedlikeholdt så er km.stand til en viss grad uvesentlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske noen erfaringer har på forumet som tilsa at det oftere er topp problem med TD5 i Discovery enn i Defender.. Har jeg drømt, eller er det noe hold i dette?

Kjenner to som måtte bytte motor på Disco med Td5 etter motorhavari etter dieselpumpe som løsnet. Kjenner ingen med samme opplevelse med Defender. Mulig det har med et høyere effektuttak på Discoen at det skjer hyppigere.

 

Har kjørt mye med både Td5 og 300 Tdi. Min mening er at Td5 har bedre drag over hele turtallsregisteret, men bråker mer i høye hastigheter og bruker muligens ørlite mer diesel. Mer behagelig å ligge å daffe i jevn fart i 90-100 km med 300 Tdi.

 

Ellers savner jeg det slumrende "atomkraftverket" (4.0 L rekkesekser) under panseret på Cherokeen... men ikke bensinregningen.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...