Gå til innhold

Vedfyrt sentralfyr - ikke montere i kjeller:


JokerS30

Anbefalte innlegg

Det er folk her som vet så mye rart:

 

Hva om man vil plassere vedfyren og akkumulatortanken i et uvendig fyrrom ?

Tenker da å kjøpe en 10fot container, kle inn denne med liggende lekter, isolere med 10+5cm glava og skru på panel, samt røste tak på vanlig vis

 

Dermed kan jeg kjøpe hvor stor akkumulator jeg vil, og slipper tenke på døråpninger, bruk av plass innendørs og annet mas. Jeg slipper også å installere brannromsdører i fyrrommet i kjelleren ( er pålegg om utbedring av dette idag, slipper unna sålenge vi kun bruker strøm på sentralfyren, men lommeboka mi tåler ikke en vinter til med kun strøm på fyranlegget ) , jeg slipper å grave ny kjellerinngang, samt en stor kjellerdør ut mot gårdsplassen. Fyrrommet kan tas ibruk som vaskerom ( f.eks )

 

Men - hva for regler blir å jobbe etter vedr. plassering utendørs ?

Anlegget vil jo bli " flyttbart " iaf i teorien, men det vil kanskje defineres som en fast installasjon uansett ? Litt usikker hvordan jeg evt. skal søke om noe sånt, noen med tips ?

 

Noen tips `?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, anlegget bygges for å fyres EN gang pr døgn, og det skal jeg nok få til.

 

Tap av effekt, du tenker da på kulvertrøra ?

Noe tap får jeg selvsagt, men jeg får også endel gevinst i at jeg frigjør et rom i kjelleren.

Kompromisser kompromisser. Ikke ulikt mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,varmetap,økt vannmengde som skal flyttes rundt og motstand i rør.

Men , som du er inne på,å få i pose og sekk er en umulighet.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en kostnad med fjernvarmerør, de er ikke billige, ellers så er ideen din fortreffelig.

Men holder det med en 10'? bør du ikke ha vedlageret vegg i vegg, elller i samme rom?

 

For å opprettholde godt naboskap og lav skrotnissefaktor bør du kamuflere installasjonen som ei gammeldags smie, vognskjul eller stabbur

 

og skulle bygget noe slikt ville jeg bygd det for permanent plassering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte sammenlignbart, men vi har gjort noe lignende, vi hadde 3 garasjer på låven, og kledde inn den ene og lagde teknisk rom, med varmepumpe (glykol/vann 220m borrehull), varmtvannbereder og frysebokser.

Rørene (fjernvarmerør) ligger i isopor "kulvert" på 2 meters dyp, tror ikke det er noen store tap i denne løsningen.

 

Fordel: ingen kjeller (prisantydning 1mill) og ingen støy inne huset.

Ulempe: ikke sirkulasjon på varmtvannet fra vvberederen, hvilket betyr at det tar et lite minutt før varmtvannet kommer i kranenen inne.

 

Men som sagt vi har ikke noen vedfyring inne i dette rommet, men vi tar toppene med en kakkelovn i inngangs partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Heisan Joker.

 

Ble det noe av dette prosjektet? Erfaringer?

 

Jeg er i tenkefasen på vedfyring med vannkappe i stua og STOR akkumulatortank i kjelleren, evt. utendørs. Fyrer med en masse gratis ved gjennom hele vinterhalvåret men ender likevel opp på et strømforbruk på rundt 4500 kWh pr mnd. om vinteren. Ser for meg å kunne fyre godt om morgenen og kvelden og da ha magasinert opp nok energi til det vannbårne vannsystemet at det klarer seg resten av døgnet uten strømtilskudd. Så kan en jo også supplere med solfangere for å spe på med gratis varme utenom fyringssesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant men jeg regner med du skjønner poenget... Hu Nina felte for meg og resten er bare godt gammeldags fysisk kosearbeid som ikke passer for dagens Nintendokropper... Stormen i desember -13 ga meg flere års vedforbruk med ganske intens fyring og hu Nina var verre...

 

Her er litt av Ninas herjinger, veien inn til mitt hus sett fra 2 sider (men det er ikke de samme trærne på begge bildene, der er en liten sving mellom, også full av trær):

dsc_0833.jpg

 

dsc_0830.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan SveinHa

 

Kan varmt anbefale løsningen du skisserer. Har hatt dette som hobby etter at jeg startet å renovere vårt gamle hus, fra ca 1900, for 8 år siden. Startet med en vedovn fra FK med effekt på 6-7kW til vann og 500ltr tank i kjeller. Varmet da opp ca 140kvm.

 

I dag er oppvarmet areal utvidet til ca 260kvm, og har satt inn en vannmantlet peis på stua med ca 16kW til vannet. Tankvolum på 1000 ltr. Det holder ikke hele natta når det er skikkelig kaldt, men har en varmekolbe i tanken som holder tempen der over 35gr. Resultatet er at det blir litt kaldere uten å fyre, men da tvinger det frem å legge inn på en runde.

 

Bruker ca 1000-1500 kW strøm til oppvarming i de kaldeste månedene. Totalt ca 10 m3 med ved på en sesong.

 

Det er kostbare anlegg hvis du må ha rørlegger til alt, men har kjøpt det meste av deler på nett og koblet opp selv. Ingen heksekunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en ha fagfolk til selv de enkleste gjøremål blir der ikke mye gjort og økonomien lider så det holder.

 

Om jeg får plass til det hadde jeg sett for meg en 10m3 tank eller større men det var jo ganske betryggende å høre at en 1m3 tank er ganske tilfredsstillende.

 

I dag har jeg en Dovre 510CB som jeg tenkte å skifte ut med f.eks. en Cream 17 eller Cream 23 fra Selmac Det er fryktelig vanskelig å finne en brukende peisovn og det blir ikke lettere å finne en som har vannkappe i tillegg. De Cream modellene ser jo litt hjemmelaget ut men jeg har funnet noen bra erfaringer av de på nett. Andre ovner med vannkappe ser gjerne langt penere ut men da blir jo gjerne prisen både 2 og 3 doblet og effekten til vann går ned, tildels dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anlegget ble realisert, og har vært i drift i fler år. I et gammelt, gistent hus der eldste delen er fra 1924 og arealet er rundt 260kvm, ble dette en pefekt løsning. Deler av huset er faktisk uisolert, så litt glava hadde neppe vært feil som neste investering. Strømforbruket vårt i dag ligger på rundt 12-14000kw/h årlig, inkludert en elektrisk bil. Vi er da en husholdning på 4 personer Dusjvannet går også på vedkjelen, så vi har i praksis ubegrenset, gratis varmtvann.

 

Og nei, jeg synes ikke det er et slit å skaffe ved. Trivelig adspredelse er mer dekkende ord, samt nødvendig trim. Som skogeiere trenger vi stadig rydde opp endel også, og det går i kjelen. En lokal trefeller tipper også endel lass her i året, som går i kjelen etter litt tørk. Forbruket ligger på omlag 15-20kubikkmeter årlig, avhengig av kvaliteten på veden. Jeg fyrer ofte dårlig, usalgbar ved selv, og selger den fineste til naboen for å få en slant til ny motorsag på kjøpet :-)

 

Kan skrive til tastaturet detter fra hverandre om anlegget, hva vil du egentlig vite ? Kompisen min bygger anlegg med peis med vannkappe nå, så han kan også bidra med endel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt detaljert prinsippskisse hadde vært glimrende B-)

 

Store ferdigbygde tanker koster jo blod svette og tårer så jeg hadde sett for meg en trykkløs tank av et eller annet slag men finner lite info om hvordan den kobles opp. Peis og tappevann skal jo ha trykk så kanskje et par store coiler i tanken er det som skal til, en for oppvarming av magasinet og en eller flere for å hente ut energien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis av meg har "fjernvarme" ala det som her er skissert. Eg har jobba ein del med anlegget. Det står i enden av ein verkstad, røyrane hans går gjennom heile verkstaden & inn i boligdelen. Han fyrer med ved & har gass som backup når temperaturen ramler. Hhv det ikkje vert lagt inn på meir ved av ulike grunnar. Det går MYKJE ved i dette anlegget så tilgang på gunstig ved er eit gjennomgåande tema....

Ein annan bekjent planlag liknande sentralfyring & skulle bruke spon/flis eller pellets som energikjelde då han har upåklagelig tilgong på dette.

Det imidlertid begge disse anleggane hadde som "aber", var at på sommaren når varmebehovet er mindre, so måtte anlegget legges "dødt".

Sidan i begge tilfellene bruksvatn var ein del av pakka, måtte dette skiljes ut separat. I eksempel 1 vart dette gjordt ved å henge på solcelle panel.

I retrospekt burde det vore brukt fleire panel slik at også vatn som sirkulerer til oppvarming kan varmes opp av sola.

 

Såg forresten nett at Jula hadde slike kjekke multi-varmtvasstankar på supersalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt mine tanker på varmeshop.no

 

Isteden å ta varmt forbruksvann direkte fra systemet, benytter jeg en spiral i ene tanken som forvarmer vannet Før en vanlig bereder. På den måten får jeg 'gratis' varmtvann når anlegget er i bruk, mens den gamle berederen Gjør hele jobben ellers.

 

Har også spiral i samme tanken for tilkobling av solfanger en gang i fremtiden (Når bare prisen går ned :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag en staurgammel 200 liters bereder for tappevann. Har tenkt tanken å erstatte den med en mindre med forvarming av kaldtvannet. Foreløpig blir den stående så lenge den virker i alle fall. Greit å ha en "sikkerhetsventil" med høy nok temperatur med tanke på legionella.

 

Synes ikke prisene på solfangere er så hakkende ille på dansksolvarme.dk men i første omgang er det vedfyring som er mest aktuelt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det en 300 liter tank satt ned fra 15 til 10.000? Jeg synes det er stiv nok pris og 300 liter er lite...

 

Jo

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/multifunksjonstanker/multifunksjonstank-418025/

Der eg såg den var den enno gunstigare... det svinger litt (meir) i butikken enn online...

Skal ikkje uttale meg om størrelse, den er nok basert på ei total ballanseberekning av eit gitt anlegg.

 

Enorm variasjon i effekt på solcellepanel & åssen "speilane" står, dernest levetid. Igjen eit eksempel på at det å handle billig ikkje er like gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan anbefales varmt. Vi har hatt vedfyrt sentralvarme siden vi bygget i 2001 og er veldig fornøyd. Tanken er 2000 liter men jeg har en kjele i kjelleren for å fyre i. Kjelleren er leca med lecaplank i etasjeskilleren av hensyn til det branntekniske. Vi var 3-4 stk som bygget slike anlegg omtrent samtidig så jeg har en del erfaring med ulike løsninger. Vi har varmerør i gulvet mens en av de andre renoverte et gammelt hus og valgte viftekonvektorer. Enklere i eksisterende hus. De ser ut som innedelen på en varmepumpe og sprer varmen veldig godt.

Noen kjappe ord om hva vi har erfart:

  • Kjele er vesentlig billigere enn peis/ovn med vannkappe. Design koster og utvalget av kjeler er større enn av ovner. Kjeler har plass til mer ved og har nok generelt bedre virkningsgrad. Min kjele tar ca 100 liter ved i slengen og det holder å fyre en gang i døgnet selv om det er kaldt. 10-15 min jobb å fyre opp.Når det er brent tomt stenger den ned av seg selv.
  • Jeg kjøpte utstyr i Norge, min bror og en annen kjøpte i Sverige og sparte anslagsvis 40% (den gang). Det tror jeg gjelder enda. Forhandlerne har også generelt bedre greie på produktene de selger.Svenskene har gode og enkle støtteordninger så markedet er større. (Enova er en vits, de har så innvikla regler at du må nesten ha advokat)
  • Tanken bør være stor nok til å ta unna en full fyring på kjelen med god margin
  • Jeg har varmevekslersløyfer for VV i tanken og ikke noe mer. Hvis det blir litt avstand er det nok lurt å ha en liten bereder pga dette med Legionella og for å slippe å vente på vv.
  • Jeg kommer nok til å montere en solfanger i tillegg når de blir billigere. Da slipper jeg å fyre i sommerhalvåret. Nå fyrer jeg av og til for å holde meg med vv.

Lykke til. Du kan spare en del penger og så er det litt gøy hvis en har litt interesse av teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for tips så langt men pøs gjerne på med mer B)

For med faller Enova helt ut da de krever autorisert installatør av hele pakken og da går vinningen opp i spinningen flere ganger...

Vi har en tidligere matevannstank for dampkjel på jobb som er tatt ut av drift da den ble for liten, den er 20 år gammel og jeg antar den er 6-8 m3. Regner med jeg kan få den gratis så hvis jeg finner en lur plass å sette den kan det jo bli et fint varmemagasin.

Har forstått at vannsiden på kjel/peis bør være trykksatt, samme med det vannbårne varmesystemet og da blir vel alternativene enten trykksatt varmemagasin eller trykkløst magasin og rørsløyfer for alle tilkoblede enheter. Riktig?

Alternativ til rørsløyfer kan jo også være platevarmeveksler og ekstra sirkulasjonspumpe.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...