Gå til innhold

Fliser på fliser....


ghhoel

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, er jeg interessert i å vite om det er mulig å legge fliser på eksisterende fliser...

 

Jeg skal gjøre om litt på badet, og det innebærer nye fliser på gulvet.

Men for å holde fallet mot sluket, og unngå å bygge for mye opp med ny flytsparkel oppe på flisene, har jeg fått tips om å legge nye fliser rett på de eksisterende.

 

Men spørsmålet er da:

Går dette bra, og hva må gjøres av forarbeide?

 

Noen her inne som vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske godt og vaske got igjen med sitrusrens, skylle, tørke av, prime de gamle flisene etter leverandørens anvisninger, legg nye fliser.

Lag på lag brukes mye i byggebransjen; på rehabjobber og i helt nye bygg der våre fomlete høyt kvalifiserte våtromssertifiserte driteifinishenbarejegtjenerpengerflisleggere gjør feil en amatør ikke ville gjort.

Er det plass legger de gjerne tre lag, alt for å ikke pigge opp.

 

Har selv lagt to lag i entreen min. Det første laget, i den gang vakker terracotta på 80-tallet. neste lag for et par år siden i det nå vakre 30x60 mørke porcelantofliser. Neste gang moten svinger må jeg pigge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmiakk fjerner vel også det meste av uønskede stoffer på fliser. Sjekk nøye at alle de gamle flisene sitter godt nok, og sjekk også fugene. Kakk på flisene med et skrutrekkerskaft, hammerskaft el.l. Er det hult bak bør flisen fjernes, ihvertfall på veggfliser. Er det kun gulv er det nok viktigere at de sitter godt nok.

 

 

Du vil nødig at noe skal løsne under de nye flisene, for så å gnage hull på membranen. Det er ikke særlig artig.

 

 

dry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slipt og malt noen få fliser en gang, med Quick-lakk. Sitter fortsatt fint det også, men tror ikke jeg ville gjort den jobben på store flater.

 

Dersom man må slakte løse fliser kan man tette hullet med gipssparkel. Eller kjøpe noen billige fliser og legge inn, hvis gjelder mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, er det veldig godt å høre at jeg ikke MÅ flytsparkle. :)

 

Det er fliser kun på gulvet, så jeg kommer til å fjerne alt løst, og fylle disse hullene med flytsparkel for å få underlaget så jevnt som mulig.

 

Var inne på tanken på å gå over med pussemaskin med litt grovt papir, før jeg vasker med noe sterkt.

Ser at forskjellige midler blir anbefalt her.

Hvor får jeg tak i sitronsyre? Apoteket eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rens godt med salmiakk eller noe annet som tar såperester ol. Er det brukt silicon i hjørner så bruk siliconfjerner (bruk gassmaske, lukter jæ--.) Bland litt flislim i primer slik at overflata blir litt ru. La det tørke 24t før du legger ut ny flislim og legger flisene. Du kan jo sjekke falolet, det skal være 1:100 på synlige flater og 1:50m på usynlihe flater. Altså under badekar og vaskebenk.Mvh Mason (Murmester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, apotek skal ha sitronsyre.

 

Uansett hva du vasker med, sitronsyre eller salmiakk - bruk hansker

 

wink.gif

 

PS Der ser jeg vi har en som ikke bare er glad amatør inne også. Bra, Mason!

 

smile.gif

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ikke for å gruse sporet du er inne på, men min oppfatning er at man legger ikke ny flis oppå gammel flis. Det er vell det som faglig sett blir kalt for juks.

Vet at det gjøres, for man ser jo bare det siste laget, og det kan sikkert fungere....men riktig blir det aldri.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ikke for å gruse sporet du er inne på, men min oppfatning er at man legger ikke ny flis oppå gammel flis. Det er vell det som faglig sett blir kalt for juks.

Vet at det gjøres, for man ser jo bare det siste laget, og det kan sikkert fungere....men riktig blir det aldri.

 

Mvh Brage

 

 

Hvis gamleflisa sitter skikkelig er det ingenting i vegen for å legge ny oppå. Men det som er viktig å huske er at: Hvis det er membran under gamleflisa, legg ikke ny membran, bare primer. Hvis du skal male bilen din Brage, da bruker du vel ikke å slipe ned til bart metall først? Sitter gamlelakken er det vel godt nok med rubbing ,sparkling først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mason er så langt den eneste personen som er fagperson her i tråden, og han har ihvertfall ikke hittil brukt ordet juks. Snarere tvert om.

 

Dette er nok vanligere enn du tror, Brage. Og du verden så mye enklere!

 

:)

 

Har faktisk planer om å gjøre det samme på det ene badet vårt.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er viktig å huske er at: Hvis det er membran under gamleflisa, legg ikke ny membran, bare primer.

 

Der kom det siste jeg ville ha greie på også... :)

 

Snakket med mannen på megaflis, og han hadde membran som slapp damp opp gjennom membran, men ikke vann ned(Blir skeptist til slike løsninger)...

Jeg ble da anbefalt å legge denne typen membran, slik at jeg var 100% sikker på at gulvet ble tett.

Jeg vet jo ikke at tidligere membran er god nok, da jeg ikke vet om de som la gulvet tidligere, var fagpersoner.

...Men da det skal dusjkabinett inn der nå, så reduserer jeg vannsøl rett på gulv til et absolutt minimum.

 

Jeg har heller ingen indikasjoner på at nåværende membran ikke holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal male bilen din Brage, da bruker du vel ikke å slipe ned til bart metall først?

Kan ikke sammenlignes, men det er fremdeles best. Dette går mere på normer om hva som er akseptabelt kontra forbruk av tid. Skal du lakkere felgene, blir de nesten alltid blåst først, Har du en løs del ( uten hulrom )og tilgang til ett blåsekabinett så er valget enkelt.

 

Når det gjelder badet, så blir det skrevet at noen fliser er løse, ergo kan man anta at tilstanden på fuger og resten av flisene er nokså uviss. Det er ikke kostnadsmessig lurt å la være å fjerne de gamle flisene, mener nå jeg.

Hadde nok heller ikke vært bekymret for å legge lag på lag med flis i en gang...men..

 

Mvh Brage, som jo da ikke er flis fagmann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder badet, så blir det skrevet at noen fliser er løse, ergo kan man anta at tilstanden på fuger og resten av flisene er nokså uviss.

 

Nettopp derfor jeg skal gå over gulvet, og fjerne alt som er løst, for å fylle med sparkel før jeg legger nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå sånn det er i sånne forum, og lett er det ikke å gå til fagfolk å spørre om råd heller. Går du i 10 butikker og spør, så får du sikkert mange forskjellige råd som går på tvers av hverandre. Til syvende og sist må du bare gjøre deg opp en mening om hva du synes virker best og en gjennomføringsplan som du selv kan være fornøyd med.

Du skal vel bo der selv, så da er det mest bare å være fornøyd selv ;)

 

I sånne tilfeller prøver jeg å lese i sånne faghefter som ligger i byggvare butikkene. eks: Hvordan flislegge bad, hvordan bygge terrasse, hvordan legge belegningsstein.

Disse veiledende fagbladene er ihverfall forfattet og redigert, og kan ikke være helt missvisende. Tenker nå jeg da.

 

Det som også spiller inn når du legger flis oppå flis, er at du får lengre avstand til eventuelle varmekabler, dørterskler må kanskje heves, eventuellt toalett innfestning / avløpsrør. Alt dette ser du jo best selv om går bra når du står i rommet.

 

Lykke til uannsett hvordan du velger å løse det

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg mailadressen din på PM, ghhoel, så skal jeg sende deg en god artikkel fra det faglige tidsskriftet for gjør-det-selv'ere - Gjør det selv. De har flere gode tips til hva du skal gjøre for å legge nye fliser oppå gamle. Det viser seg at det er like vanlig i både Danmark og Norge.

 

smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du er penset inn på rett spor allerede men jeg vil skyte inn: IKKE bruk "vanlig" flytsparkel/gipssparkel der du har tatt bort løse fliser. Du må bruke en som tåler fukt. Weber og Alfix har egnet flytsparkel som er bergnet for utendørs bruk.

 

Og se at membranen er hel der du har tatt bort fliser. Er ikke membranen hel så kan den lappes men det er vanskelig og få til et bra resultat siden flislimet ofte drar med seg membranen når du meisler opp de løse flisene. Er faktisk ikke SÅ stor jobb og meisle opp gamle fliser. Men problemet forplanter seg siden du ikke får overlappet den nye membranen mot veggen. Og da må du gjøre noe der også.

 

Yngve, også murmester ;)

Endret av sekkenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...