Gå til innhold

Gjennombrudd innen turboteknikk


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Oioioi..... kan bli dyrt det her... en flylast med tørste teknologer... Eller en båtlast... :lol:

 

Tviler ikke på kompetansen hverken innen skip, fly eller bilmotorer. Men som nevnt tidligere. Follow the money!

0,5% fuel cost spart på et fly eller skip blir det fort penger av.

0,5% forbruk redukjon på en personbil er å lage ris til egen bak for produsenten!

De tjener ikke noe på det, og myndighetene krever bare mere reduksjon....

 

Personbil produsentene har nok noen godsaker på lur i skuffen for å møte ytteligere krav, men det kommer nok ikke frem før de må. Dessuten skal de selge varen sin til mange, og de fleste privatbil kjøpere er skeptiske til 'nye' løsninger, og enda mere skeptisk til løsninger som har feilet før, men som kansje ville funket bedre nå med nyere teknologi. Ta for eksempel wankel motoren.....

 

Aftenposten har forresten ett debatt innlegg av Lars Mjøen i dag som dreier seg litt om akkurat det, riktignok med strøm som hovedfokus, men alikevel relevant i energi/penge sammenheng.

 

På skip prøves det jo stadig nye ting. Som for eksempel fuelcell løsninger.

 

Magneter for å hjelpe til i forbrenningen har da alle seriøse motorprodusenter i dag!

Du finner magneter i flere former over hele motoren!

Nesten samtlige sensorer, i de aller fleste dyser, i forskjellige aktuatorer, pumper osv.

Jeg tør påstå at du ikke får kjøpt en eneste motor i dag uten en eller annen form for magnet i forbindelse med drivstoffsystemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skipsmotorer som går på tungolje har en innretning som kjører strøm igjennom fuelen før den kjøres inn i motoren. Dette for å øke viskositeten i fuelen. Men det er ikke for å forbedre utslipp eller miljø, det er fordi det er nødvendig for å få bra forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et veldig tidlig tidspunkt ble det klart at vi ikke ble enige om magneter fungerer eller ikke. Forsøk har vist at det virker for noen og ikke for andre. Om resultatene i disse forsøkene er å er også dikutabelt. Men det som egentlig er mest interessant i dette er hvorfor man (noen) helt og fullstendig utelukker at magneter vil kunne fungere. Jeg vi påstå at ingen virkelig innehar kompetanse til å gjøre det. Greit nok at den kunnskap man besitter i dag tilsier at de ikke kan fungere, og det kan akseptere, men jeg mener man skal være åpen for at ting kan fungere selv om man ikke kjønner hvordan eller hvorfor.

 

Hysj Tore... Du må ikke avsløre alt med en gang!

 

Den Large Hadron Collider greia de bruker noen milliarder i året på nede i CERN er egentlig bare kamuflasje for verdens største underjordiske party brakke ;)

 

'alt' er jo funnet opp fra før, så det trenger vi jo ikke bruke tid på.......

 

Han Nikola Tesla hadde foresten et par intresante prosjekter på gang. En sånn tesla coil er en skikkelig høydare på envær fest!

 

"Det har vi prøvd før" er den mest effektive måten å drepe et initiativ eller en idé på...

 

Jepp... Den har vi hørt noen ganger...

Allerede i god til før vår kalender begynte kjente man godt til det fenomenet!

 

Confucius er kreditert med utsagnet: "Man kan ikke snakke om havet, med en frosk som sitter i en brønn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen virkelig er interesserte, så gå til denne siden denne ja og last ned den AVL-rapporten. Skrevet av et av verdens mest respekterte motortestlaboratorier.

 

Den viser forbedringer langt utover hva tilfeldigheter kan gi.

 

AVL støttes av Invasjon Norge?

 

Invasjon Norge støtter nye selskaper i etableringsfasen i Norge.

 

AVL er Østerisk selskap startet i 1948?

 

Er det mulig? svindel fra ende til annen.....

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larframars. Det er ingen som tar alt dette for god fisk. Ja, vi er klar over at mye som selges er uten virkning og det er sikkert mye svindel. Og ja, vi skjønner at mye taler for at mange slike løsninge ikke bør fungere.

 

Jeg vil dog ikke være med på at ting som ser ut til å være for godt til å være sant aldri er det...

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fisk, Automek er svindel og tull fra ende til annen. Her påstår han at båten reduserte forbruket med 8%. Hoegh skriver at en hjelpemotor reduserte CO2 med 8% men på hovedmaskinen hadde det ingen effekt. De har ikke fortsatt med Automek siden det ikke gir noen resultater andre steder heller.

 

Automeks hjemmesider er full av løgn.

 

Jeg er lett og tirre skjønner jeg, og ivrig til å diskutere. Håper ikke noen tar seg nær av det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på en ting: Jeg skal ikke kjøpe en sånn magnet til å montere i fuelsystemet. Det tror jeg ikke har noen effekt.

 

Men: Å bombastisk påstå at magnetisme ikke påvirker omgivelsene, i dette tilfellet hydrokarboner, en noe helt annet!

 

Jeg er helt enig med Tore og Frode.

Jo mere vi forsker på og forstår av materien rundt oss, jo mere åpenbart blir det at vi foreløpig bare behersker en bitteliten del av den store helheten. De fleste som setter deg inn i hvordan "den vitekspelige metoden" egentlig fungerer, vil før eller siden komme frem til en forståelse av at for hver hypotese vi får bekreftet, reiser det seg flere nye spørsmål/utfordringer som må/kan jobbes med.

 

Hvis man begynner å grave i en god del av de etablerte sannhetene rundt oss, vil man fort oppdage hvor lite vi egentlig forstår av hvordan det fungerer. Vi vet AT en prosess fungerer hvis 'x' og 'y' er tilstede og vi tilfører 'z', men ved å virkelig forså en prosess fullt ut kan det ofte oppnås ganske fantastiske effektivitets forbedringer...

 

Forbrenningsmotoren har fremdeles ganske lav virkningsgrad. Men den er fremdeles det mest effektive vi har når transportabel, kjemisk energi skal konverteres til mekanisk energi. Hva fremtiden vil bringe vet vi ikke enda, men det foregår mye spennende i de mørke kriker og kroker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen, Johan Kallak, hadde virkelig noe å fare med. Filmen under viser bare en brøkdel av oppfinnelsene og ideene han hadde, og er egentlig litt tøvete i god Norge Rundt ånd.

 

 

Han ble systematisk dysset ned i alle år. Jeg hadde selv med representanter fra Bellona på besøk til ham i 1995.

De trodde ikke det de så. Eneste de fikk ut av det var at de tok et bilde av vinklene på styringen av Sterlingmotoren, for å prøve få et misslykket Sterlingmotorprosjekt i Råde til å virke, reint tyveri altså.

Kallaken satte den medbrakte ingeniøren ettertrykkelig på plass, han ble rett å slett rævkjørt på en svært dannet måte, da han prøvde å tilbakevise Kallakens oppfinnelser. Johan Kallak hadde mye større kunnskaper, og en hjerne av en annen verden. Virkelig en rennesansemann i måten han tenkte på.

 

Kallaken hadde en klokketro på at myndighetene skulle sette oppfinnelsene hans i produksjon for det godes tjenete. Han var oppvokst med samvirketanken, misjonsforeninga og at folk måtte forstå det han kom når de så det virket. Han forstod ikke at politiker er dumme til det motsatte er bevist og makten i alle de sterke markedskreftene som virket mot ham. Hvem ville ha 40-50 % reduksjon i drivstofforbruket på begynnelsen av 70-tallet. Olja skulle jo gi rikdom og gavne landet.

Jeg er vokst opp med historier om Johan Kallak. Faren min var jevngammel med Kallaken og en god venn av ham. Det var flere ganger faren min hadde søvnproblemer pga at ingen ville hjelpe fram Johan med oppfinnelsene.

 

Kallaken døde 101 år gammel. Hvem som styrer patentene nå vet jeg ikke. Transporthistorisk museum i Trøgstad muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsframars; Innovasjon Norge støtter vel AutoMEC ikke AVL. Tror den testen de kjørte kostet 700.000, mao grundige greier.

 

Og AVL jobber med en rekke av verdens motorprodusenter, vet ikke hvor og når de er stiftet.

 

Mener du at selve dette dokumentet er svindel, dvs at AVL ikke har skrevet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at selve dette dokumentet er svindel, dvs at AVL ikke har skrevet det?
<BR><BR>

 

Jeg mener at måten Automec skriver det på er løgn. <BR>

"Testarbeidet ved AVL MTC støttes økonomisk av :Innovasjon Norge www.invanor.no" <BR>

Det bør stå i så fall: Automek har fått stipend eller lån fra Inovajon Norge. Det er ikke AVL som får støtte. <BR>

Automec skriver : "Hual Trident hos Leif Höegh & co har innstallert AutoMEC og fikk en reduksjon i drivstofforbruket på 8 %. " <BR>

Når fakta er at det ikke sparte noen ting, det ble målt en reduksjon i en hjelpemotor. Men siden magnetene bare gav resultat i ett tilfelle og ingen av de andre motorene de ble montert på så ble det ikke noe videre samarbeid. Bilene det er testet på hvor det gir resultater oppgir han ikke noen navn eller referanse, selv ikke i campingvognartiklen. Der der er oppgitt navn og referane er det heller ikke merket noen effekt. <BR><BR>

Derfor mener jeg at nettsiden til Automec holder vann som en sil. Når det er så my faktafeil og løgn gjennomgående på hele siden er det heller ingen grunn til å tro at AVL testen er reel. Mulig Automec har testet der men tallene kan pyntes på i etterkant som Automec har gjort med alt annet.. Tok meg foresten friheten til å sjekke selskapet nærmere, det viser seg at det har gått konk en gang før og eierene har trukket seg en etter en til det nå er et enkeltmannsforetak. Ikke ett selskap jeg ville investert penger i..

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du referer til som "han", så kan jeg opplyse at jeg overhodet ikke har noe med dette selskapet å gjøre.

Jeg har kun tatt et tilfeldig Google søk, og da dukket dette selskapet opp.

 

Jeg referete til eieren av Automec.

 

Edit, nå er det rettet på :rolleyes:

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen, Johan Kallak, hadde virkelig noe å fare med. Filmen under viser bare en brøkdel av oppfinnelsene og ideene han hadde, og er egentlig litt tøvete i god Norge Rundt ånd.

 

Eg skal ikkje blande meg meir inn i resten av diskusjonen, men denne karen skulle vore henta fram frå gløymselen

Og den norske traktoren har eg ikkje høyrt om på årevis. Det vart vel ikkje til meir. Ser eg må gugle litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss alle samles i bønn om at disse magnetene virker, hadde jo vært kjempefint for slike som oss. Dratt ned forbruket, forurenset mindre, bedret image og økonomi.

 

Vi burde jo sagt som JFK, "spør ikke hva magnetene kan gjøre for deg, men spør hva du kan gjøre for magnetene".

 

Skal vi starte MecFriends?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magneter

 

Motok i posten i dag 2stk Reklame-Kjøleskaps-magneter.

Påskrift.

 

IKKE MERE ØL TJUKKEN.

Regner med å sende den ene til Odd (har ingen anelse om denne Odd er tjukk, men men han fokuserer på ØL ?? ) :P

 

Vil Fuel-kostnadene vil stige eller synke med dette.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuelkostnadene vil helt klart øke med "ikke mer øl tjukken" magneter !

drikker du mindre så kan du kjøre mer :D

 

edith: men fortsetter drikkinga så vil matchvekten øke, så da vil forbruket øke. på tross av mindre kjøring...

 

vitenskaplig konklusjon: drikk øl med sugerør.

Endret av j_wold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk :)

 

Tjukk eller ikke tjukk kommer vel helt ann på øya som ser?

 

Du skal ikke heller feste dem med et strips rundt fuelslangen da?

Så er det jo bare å følge med på de store skiltene ved bensisnstasjonen hvilken vei det går med fuel kostnadene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal ikkje blande meg meir inn i resten av diskusjonen, men denne karen skulle vore henta fram frå gløymselen

Og den norske traktoren har eg ikkje høyrt om på årevis. Det vart vel ikkje til meir. Ser eg må gugle litt. ;)

Joda, Ås skulle bygge Kallaks traktor, men de fravek prinsippene ganske fort på grunn av at de ikke hadde penger til å produsere Kallaks hydraulikkkomponenter. Manglet vel en del totalforståelse også. De brukte ferdige hyllevarekomponenter og dermed var det ikke mulig å bygge traktoren slik den var ment.

Et av målene var lav vekt. Et normalt hydraulikkanlegg jobber under høyt trykk, og trenger derfor et stort oljemagasin for å kjøle oljen og for å mate pumpa når den slurper i seg.

Kallaks pumper og hydraulikkmotorer jobbet under svært lavt trykk, bare litt mer enn det som skulle til for å gjøre arbeidet. Derfor en bitteliten tank olje og nesten ikke komponenter ellers. I systemet fikk en trinnløs girkasse, drift på alle hjul, nivåregulering i ei pakke. Kun på hydraulikk

Vektforskjellen mellom slik den skulle bygges og slik prototypen fremstod utgjorde 1 tonn. Den ble for tung

Det som er igjen av traktorprosjektet nå er at Valtra kanskje skal bygge en traktor med svingbar hytte på aluminiumsramme fra Hydro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...