Gå til innhold

Gjennombrudd innen turboteknikk


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

100% Enig med Lars.

 

Å teste en forbrenningsmotor er nok litt mere komplisert en et buss-selskap rår med..

 

5 år gammel satt jeg papp-lapper fast i gaffel på sykkelen min, så de "duret" når jeg syklet.

Jeg merket en stor forbedring med det...! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det finnes magneter til oljefilter også. De skal altså ikke gjøre noe med forbruk men trekke til seg metallpartikler.

 

Et busselskap klarer utmerket godt å føre regnskap over forbruk på en buss før og sammenligne før og etter. Og måling av partikler er heller ikke noe problem. Jeg kan ikke helt skjønne at disse resultatene kan bortforklares med at "det er umulig" for noe må ha skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis magneter på drivstofftilførselen påvirker forbrenningen har det ingen som helst sammenheng med at det gjør noe med hvordan brennstoff eller luft blir fraktet inn i sylinderen - og hadde det påvirket det, ville den påvirkningen vært fullstendig borte før brennstoffet tente. Mulig at busselskapet målte bedre drivstofføkonomi eller lavere utslipp etter magnetmontasje, men det hadde i så fall ingenting med magnetene å gjøre. At det skulle påvirke forbrenningen er en fin teori med begge beina godt plantet i løse luften.

 

Og argumentet med at det er patentert: Poenget med et patent er ikke at ingen andre skal kunne bruke det, poenget er at andre kommeriselle brukere skal betale royalties til patentinnehaveren. Hadde dette vært så effektivt som noen skal ha det til, ville motorprodusentene hevet penger etter de som sitter på patentet.

 

M. (som tross alt har studert kjemi noen år og har en solid komponent forbrenningskjemi i hovedfaget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg gjentar: Jeg kan ikke helt skjønne at disse resultatene kan bortforklares med at "det er umulig" for noe må ha skjedd. Selv om det ikke skjedde på min...

 

Det har skjedd før at teorier ikke har kunnet forklarer prraksis. Hva er da feil?

 

Men jeg forventer virkelig ikke at noen skal kunne forklare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk en god idè :blink:

jeg har hatt magneter på mine oljefilter i de siste 4-5 åra. og har ved en anledning klippet opp filteret for å sjekke. og det var nok partikler der til at jeg syns det var hensiktsmessig å fortsette :) .

 

jeg har ikke kjøpt noe mirakelmagneter. som den skrotnissen jeg er blush så har jeg hugget noen harddisker og plukket magnetene av de. de er råsterke !.

 

her finner du de.

hdd-magnet-labelled.jpg

og så sterke er de. hvis du setter en på en flat metallplate så klarer du ikke å ta den av uten verktøy B)

hard-drive-magnet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon...

 

Flotte innlegg av Lars og Morten.

Etter mange år i maskin, industrien har jeg alderi sett at noe ikke stemmer, 100% med og er forklarbart med den teoretiske lære.

 

 

Når det gjelder målinger av det ene og det andre, så er det jo mye rart ute i den store verden, man blåser opp tall eller reduserer dem til sine fordeler.

 

Megnet i olje strøm er en gammel kjent teknikk. De fleste av oss har den i gear-boxen. En litt mere avangsert teknikk er å ha en magnet med to elektriske kontakt punkter, når spon legger seg på, får de kontakt å et elektrisk signal forteller at noe er i gjære. Med motoren. Exsempel lagerhavari.

 

Mange enda mere avangserte tekinikker, finnes også for å måle forurensing i olje.

 

Men nå er vi langt fra tråstart...sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en avis i fjor at hvis alle hadde samme forbruk som en Etiopier ville verden klare 21 milliarder mennesker. Hvis vi hadde samme forbruk som en amerikaner ville verden klare å fø 2,5 milliarder mennesker.

 

Hvis alle kjørte Land Rover ville ikke verden ha behov for veier i allefall.

 

Magneter på oljefilteret er jo bra, er jo magnet i bunnpluggen på alle gir og transferkassese og på difrensialene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle kjørte Land Rover ville ikke verden ha behov for veier i allefall.

 

 

Føles ikke ut som om vi har så mye av de veiene igjen snart.....

Og i snøværet idag er de fraværende, har stått biler overaltfast i djupsnøen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manupulering med tall..!

 

Over går jeg litt langt, med å anntyde at noen maipulerer med tall.!! blush

 

Men nå går jeg enda lenger... Du som leser dette, er en liten bløffmaker...

 

Hva har du fortalt til din kone at Land Roveren koster deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på. Det er min tråd... ;)

 

Det er helt riktig at det ikke finnes noe som ikke stemmer. Altså, om noe ikke stemmer er det fordi forklaringen (teorien) er feil. Vi må bare erkjenne at det er mye vi ikke vet. Selv om vi "vet" at magnetfelt ikke kan påvirke bensin eller diesel - og at virkningen i alle tilfeller ville avta før sylinderen (motsetning allerede der) og at det allikevel kan måles en forskjell i utslipp og/eller forbruk på enkelte motorer er det helt klart at det skjer noe vi ikke har forklart. Det kan like gjerne være utenforliggende forhold, men vi har ikke funnet den forklaringen heller. At resultatet burde være annerledes etter de teorier vi kjenner er greit. Det handler om å være åpen for nye muligheter.

 

Ta relativitetsteorien og kvantemekanikk. To teorier som faktisk er motstridende men begge er aksepterte og fungerer. Så ser det ut til at noen nå er på sporet av at de to teoriene er forenlig med hverandre. Det skulle jo bare mangle - hvis de er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper turbodingsen som gir 25% mindre forbruk, syclonen som gir mer effekt, eletrist datavifteturbo som gir 80+ hester, magneten som forbedrer forbrenningen..

 

Da har jeg en 300 tdi som tyter 250 hk og som nesten ikke bruker diesel og slipper ut CO2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så klart! Men hvem har sagt at alle kan gi effekt samtidig? Jo da, det foregår manipulering med tall. Jeg ser bare ikke helt hvorfor eller hvordan tallene fra busselskapet skulle være manipulert. Jeg sier ikke at man skal ta noe for god fisk. Hverken forklaringen på at dette ikke kan virke eller den oppgitte effekten.

 

Noen har målt forskjell. Det vil si at enten er det noe feil med målingen, manipulering av tall eller at forklaringen på hvorfor det ikke kan virke er feil.

 

Noen har ikke klart å måle forskjell. Det vi si at det er noe feil med målingen, manipulering av tall eller at forklaringen på hvorfor det skulle virke er feil.

 

Electrorheology Leads to Efficient Combustion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bedrift jeg jobbet i fikk vi utslag i ca 1liter/mila på lastebilene etter ett møte dær vi påpekte visse enkle ting i hverdagen. Så enkelte målinger/resultater er ikke nødvendigvis manipulert, men placeboeffekt og endringer i mønstre endrer raskt måleresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et Ford-verksted til å teste CO utslipp før og etter (av)montering av magneter på en pre -76 Ford 2.0l OHC-motor.

 

CO gikk ned (og så var det en komponent til som blei endra, men husker ikke hva...HC?), altså skjedde det noe. Magnetene tatt av, og CO gikk opp igjen. Satte dem på igjen, og CO gikk ned.

 

Måling av forbruk før/etter viste ingen forskjell...men det er også veldig vanskelig å få når det er pumpefylling til pumpa stopper som er målemetoden, og man aldri kjører likt over to tanker (eller dager eller mil eller...).

 

Siden jeg ikke hadde betalt for magnetene (de skulle bevise overfor min daværende arbeidsgiver at dette skulle være en løsning på allverdens miljøproblemer), kan ikke vested interests brukes som (bort)forklaring.

 

Jeg lar meg ikke imponere av påstander om at slike målinger ikke finnes siden man ikke tror på dem (det krever i såfall at man forutsetter det som skal bevises, det er først da det oppleves som et knasende godt argument). Men jeg har heller ingen tro på at de har en HK-økende eller forbruksreduserende effekt...men noe skjedde ihht målingene, og det ville sjølsagt vært interessant å finne ut HVA det var...men variasjonen var for liten til at noen gadd gå inn og sjekke nærmere hva det kunne være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ingen problem med å tru at magnetar og slikt kan fungere, utan at eg kan seie korleis det virkar.

At bilindustrien ikkje brukar det originalmontert beviser ikkje noko, sidan det finnast mykje dei kunne gjort som dei av ulike grunnar lar vere.

 

Men uavhengige testresultat er alltid eit pluss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et Ford-verksted til å teste CO utslipp før og etter (av)montering av magneter på en pre -76 Ford 2.0l OHC-motor.

 

CO gikk ned (og så var det en komponent til som blei endra, men husker ikke hva...HC?), altså skjedde det noe. Magnetene tatt av, og CO gikk opp igjen. Satte dem på igjen, og CO gikk ned.

 

Sikker på at magnetene ikke bare klemte bensinslangen så motoren stoppa? :lol:

 

CO kommer jo av dårlig forbrenning av hydrokarboner. Hvis du klarer å påvise en sammenheng mellom magnetfelt og forbrenning av hydrokarboner laaangt utenfor magnetfeltet så vanker det nok en Nobelpris i kjemi.

 

Lurer på om bilene i Cern i Sveits har bra power og lite utslipp? Siden de kjører over verdens kraftigste magnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:

 

Hvis vi tar utgangspukt i bensinmotor. Hovedkomponenten i bensin er benzen som har formlen C6H6.

 

Når vi forbrenner eller foretar en kjemisk reaksjon med oksygen blir det slik:

 

2 C6H6 + 15 O2 -> 6 H2O + 12 CO2

 

Denne reaksjonen trenger varme for å sette i gang og generer mer varme under prosessen. Varmen og utvidelsen av gassene er det som skaper trykket på stemplet og momentet på veiva.

 

Men dette er den ideele forbrenningen, men siden bensin (og diesel) er en blanding av mye rart og en stempelmotor på ingen måte har den optimale forbrenningen vil resultatet bli anderledes. man får CO i stedet for CO2. Men CO er ustabilt og vil fort reagere med et O eller O2 molekyl og bli CO2 hvis det blir utsatt for en katalysator. En katalysator er definert som noe som setter i gnag eller gjør fart på en prosess. I biler er dette tilfelle metallene platinum, rhodium og palladium.

 

Ett molekyl kan beskrives som elektroner som roterer rundt protoner. Hvis du plasserte et molekyl inne i Oslo spektrum og forstørret det slik at elektronet snittet gulvet og taket ville elektronet ha en størrelse som en tennisball og protonet størrelse som en ert. Det er derfor betastråling (radioaktiv stråling bestående av elektroner) går igjennom metall fordi det er god plass mellom elektronene og protonene.

 

Hvor vil jeg hen: En magnet på bensinslangen vil ikke forandre strukturen. Det vil ikke forandre noe som helst fordi den er alt for svak. Hvis du går til Cern er magneten meeegastor, men den kan ikke splitte atomer for det. Men den kan få de til å bevege seg i magnefeltets retning.

 

Eneste måten en motor kan splitte atomer på er ved temperatur. Magnetfelt har ingen, null, nada, manko, minimum effekt på den kjemiske reaksjonen.

 

Effekten er målbar for da går folk mann av huse for å kjøpe dingsen.

 

En annen kjemisk reaksjon er rust. Det vet jeg kan få bilen til å gå fortere hvis det bare er nok av det :)

 

Det er ikke personlig ment, bare hett emne i diskusjonen :D

 

 

Kommentar: hvis magneten var stor nok, og da snakker vi flere 1000 tonn med ett kraftverk som strømforsyning kunne man få bensinen til å gå fortere inn i forgasseren!

 

Edit, skrivefeil

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at (allment) kjente prinsipper ikke kan brukes til å forklare hvordan en magnet eller to kan påvirke forbrenningen men snarere til å sannsynliggjøre at det ikke kan virke. Slik sett kommer vi ingen vei. Det jeg fremdeles ikke skjønner hvorfor eller hvordan man så kategorisk kan avfeie at det faktisk kan virke. Jeg ser at noen (påstår) at de får forbedret forbrenning og/eller lavere utslipp. Jeg godtar det - med en viss skepsis. Basert på egne erfaringer ser jeg at det slettes ikke virker overalt, men jeg har ikke erfart at det absolutt ikke kan virke. Jeg er derfor åpen for at det kan ha noe for seg selv om altså vedtatte sannheter tilsier det motsatte. Det blir litt som å være tro til Dovre faller i mine øyne.

Jeg mener nå fremdeles at man skal være åpen for ting man ikke nødvendigvis kan forklare - og kanskje særlig om erfaring tilsier at teori ikke nødvendigvis er absolutt sannhet. Utviklingen innen vitenskap har vel vist at ting kan ta en annen vending. e.o.d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...