Gå til innhold

Gjennombrudd innen turboteknikk


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ved nærmere ettertenke bør jeg vel være litt forsiktig med å fleipe med slikt. :rolleyes:

 

Det der er en typisk ting jeg kan risikere å finne i min garasje, kjøpt inn av min sønn.

På en blanding av studilån, helg-kveldsjobb, sårt tiltrengte penger.

Kjøpes det. blanke stusser til enden av eksospotte, diverse elektriske dingser, masse greier til steroannleg, utrolige greier.

Dette er litt av en kundegruppe.

 

Så man vet aldri.. blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offroadere kan jo bruke den til å finhakke søle mm.

på vei inn innsuget. :lol:

 

Jeg har sett biler med offer-anoder,som på båt

for å hindre rust,strømstyrt av og til,

kosta mer enn et par, tre antirustbehandlinger.

Virket det??

 

Jeg har sett magneter,med og uten strøm,for å

"rette"partikler i innnsugslufta for å få bedre

forbrenning,ytelse, mm.

Virket det??

 

Jeg har sett "long-life",100.000km? luftfiltere som,

uten vedlikeholdet ,skrevet med liiiiten skrift,er på vei inn innsuget/turboen.

Virket det jfr. reklamen??

 

Jeg har sett, og glemt, flere enn snøkrystallene

som falt i fjor.

 

Og fler "gadgets for suckers" finnes.

LØP OG KJØP :P

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute: Jeg har slike fantastiske magneter på bensinslangen, som retter sponet (som bensinfiltret ikke klarer å ta unna fra pumpa) riktig vei,slik at dysene kan sende dette ned i innsuget. Fungerer etter meg bekjent, og min rrc har helt sikkert halvert suppeforbruket etter at forrige eier fikk disse montert :lol: :lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at luft og bensin blir ladet passerer når de gjennom et magnetfelt og således tiltrekker hverandre når de blandes i sylinderen og at en derved får bedre forbrenning som igjen resulterer i lavere forbruk og utslipp og nå kan du trekke pusten....

 

Men det må nok vøre et ganske dårlig utgangspunkt om dette skal fungere. Så kan man sikkert diskutere teorien rundt dette i lange baner, men det skjer beviselig noe med enkelte motorer når dette monteres. Jeg har selv prøvd på Range Roveren men det var fullstendig uten merkbar effekt mht. forbruk om enn en ørliten endiring i Co2 kunne måles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magneter.

 

Sorry, dette tror jeg ikke på,....

Testen er jo utført av et buss-selskap.

 

Sansynelig målt og dokumentert av den samme verksted-mester som kjøpte magnetene...

 

Bilprodusentene sloss så busta fyker for å få den beste motor, hadde det vert en enkel fix for å få forbedret det, så hadde det vert orginalmontert.

 

Men teorien er jo litt interesang, vil når jeg møter, spørre noen forbrenningsexperter.. Kan magnetisme forbedre, blanding - forbrenning. Jeg tviler... men dette er jo kjemi..jeg sov i de timene. Men det kan vel ikke alle motorprodusenter ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnetfelt har ingen effekt på bensin. Bensin består av 12-13 komponeneter og alle er hydrokarboner. Hydrokarboner er like magnetisk som det mennesket er. Alt levende er faktisk for det meste hydrokarboner. Magneten kunne i såfall fjerne jernspon. Men det er større fare for aluminiumsspon i bensina.

Hydrokarboner som passerer igjennom et magnetfelt endrer seg ikke. Så de som tror magneter har effekt merker i såfall bare placeboeffekten :D

 

Det er noe med at luft og bensin blir ladet passerer når de gjennom et magnetfelt og således tiltrekker hverandre når de blandes i sylinderen og at en derved får bedre forbrenning som igjen resulterer i lavere forbruk og utslipp og nå kan du trekke pusten....

 

Ladingen vil i såfall være statisk eletrisitet, noe bensina får bare ved å bevege seg i tank eller rør. Det kan i værste fall utløse en eksplosjon i innsuget hvis det utlades der. Men siden forgasseren er der vil det utlades før det når innsuget..

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg drive å forsvare noen magiske magneter eller det påståtte prinsippet de virker etter, men når det registreres forskjeller etter montasje er det klart at noe skjer. På min bil ble det målt en liten reduksjon av CO2 utslipp men uten merkbar endring i forbruk eller ytelse.

 

Ikke alle biler har forgasser og særlig uvanlig er det på diesel... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg drive å forsvare noen magiske magneter eller det påståtte prinsippet de virker etter, men når det registreres forskjeller etter montasje er det klart at noe skjer. På min bil ble det målt en liten reduksjon av CO2 utslipp men uten merkbar endring i forbruk eller ytelse.

 

Ikke alle biler har forgasser og særlig uvanlig er det på diesel... ;)

 

Uten å påstå at jeg vet for mye om EFI systemet på RR så vil jeg si at CO2 er ett resultat av oksidasjon mellom hydrokarboner og oksygen. Resultatet er CO2 og H2O (derfor det renner vann av eksosen).

På moderne motorer (EFI eller commonrail) så styres mengden drivstoff etter behov. Lambda teorien går ut på blandingsforhold mellom drivstoff og luft. Dette måles i avgassen og justeres ved mengen drivstoff. Det er derfor du har luftmengdemåler og lambdasonde i eksosen (ja, den brukes til mer enn bare EGR). Bensin har forskjellig brennverdi etter når den er produsert siden komposisjonen varierer litt over tid fra raffineriet. Samme gjelder diesel. Forskjellene i måling av CO2 vil påvirkes mer av temperaturen i luften (tettheten av oksygen), komposisjonen i bensisnen, motstanden i luftfilteret (nytt eller tett) og andre ting som vil påvirke energien som trengs for å drive motoren. Energi inn (drivstoff) er like energi ut minus tapt energi (varme, motstand).

Magneter vil ikke ha noen merkbar effekt, bed mindre du får den til å påvirke ECUen din. :D

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, jeg vet alt det der. Men hvorfor måles det da forskjeller etter at disse magnetene er satt inn? Ble jeg lurt når jeg fikk måleresultatene på min bil? Målingene ble foretatt med 15 minutter mellomrom i samme lokalet. Har busselskapet i Drammen drevet på med noe tull når de har kjørt sine tester?

 

Og bare så det er gjentatt og presisert. Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe disse magnetene - i alle fall ikke uten returrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, jeg vet alt det der. Men hvorfor måles det da forskjeller etter at disse magnetene er satt inn? Ble jeg lurt når jeg fikk måleresultatene på min bil? Målingene ble foretatt med 15 minutter mellomrom i samme lokalet. Har busselskapet i Drammen drevet på med noe tull når de har kjørt sine tester?

LR har jo sjel, så det er kanskje placeboeffekt? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, jeg vet alt det der. Men hvorfor måles det da forskjeller etter at disse magnetene er satt inn? Ble jeg lurt når jeg fikk måleresultatene på min bil? Målingene ble foretatt med 15 minutter mellomrom i samme lokalet. Har busselskapet i Drammen drevet på med noe tull når de har kjørt sine tester?

 

Jeg vet at RR 4.6 HSE bruker rundt 1.6 på mila ved langkjøring men 1.3 på mila ved langkjøring uten aircon (Sparer 4 kr mila ;) ). Kanskje målingene ble foretatt mens aircon gikk?

Hvor mye CO2 var det i eksosen?

Har du sjekket nivå av CO2 kvoter? kansje de er brukt opp? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 9-10 år siden og måleresultatene har jeg ikke lenger. Ikke magnetene heller. De ble fjernet etter hvert som resultatene uteble. Snittforbruket på min HSE er 1,35 og 1,2-1,1 på langkjøring.

 

Hva CO2 kvoter angår så ble bilen levert uten. Men vi betaler så mye CO2 avgift i bensinprisen at bilen i praksis renser CO2.

Klimakvoter fra Climate Care koster 20 øre per liter bensin eller 23 øre per liter diesel inkl. vat.

CO2 avgift utgjør 102,5 øre per liter bensin og 68,75 øre per liter diesel inkl. mva.

 

For hver liter bensin bilen bruker kan staten kjøpe klimakvoter tilsvarende 5 liter.

For dieselbiler er tilsvarende for hver liter forbrukt kan staten kjøpe kvoter tilsvarende 3 liter.

 

Dermed er det miljømessig helt på trynet å montere noe som reduserer drivstofforbruket og dieselbiler burde vært forbudt (i Norge) da de ikke renser på langt nær så mye CO2 som bensinbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO2 kvoter renser ikke CO2. Så vidt jeg vet kan man kjøpe CO2 kvoter privat av 2 aktører i Norge derav ingen av dem har vist resultater for rensing eller reduksjon av CO2.

Plante trær hjelper lite på CO2 siden ett tre som råtner produserer like mye CO2 som et tre som brenner. Da må vi i såfall grave trær plantet for CO2 reduksjon dypt ned i jorda etter de har vokst opp.

Hjemme fyrer jeg med strøm produsert av dansk kullkraft. Området der jeg bor er det nemlig dansk kullkraft som står for det meste av leveransen av strøm på natta.

Når den blir dyr fyrer jeg med ved.

Paradokset er at veden er fra trær plantet for å redusere CO2, det har jeg betlat for via CO2 kvote.

Jeg har også betalt for veden som jeg så brenner og slipper CO2 ut igjen i atmosfæren.

 

Resultatet er CO2 i atmosfæren og jeg har betalt mange ganger til (aner ikke hvem?) for det.:blink:

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å redusere forbruket. Og da er det ikke snakk om bare drivstofforbruk, men alt vi bruker. Vi må kanskje også redusere levestandarden men det er ikke nødvendigvis det samme som å redusere livskvaliteten...

 

Samtidig bør vi nok rense opp i det overskuddet av CO2 vi har tilført atmosfæren. Det enkleste i dag er skogplanting. Trær binder CO2 helt til det frigjøres, enten ved brenning eller forråtnelse. Men de i snitt 60 årene(?) CO2 er bundet er det bundet. Brukes trevirke til konstruksjonsformål vil CO2 kunne være bundet i flere hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har superdupermagneter montert på 300 TDI, en utrolig fantastisk suveren løsning som overhode ikke gir noe endring i forbruket.

De som leverte disse i norge hadde kontor under oss, og ville gjerne bevise at dette virket.

Dritten ble montert, null effekt, ble flyttet litt, null effekt, ble snudd opp ned, fortsatt null effekt.

Den dyktigste av magnet montørene skulle forsøke seg, justerte litt på plasseringen samtidig mens han kom med en lang beskrivelse om hvorfor de første plasseringene av magnetene ikke virket.

Men virket det? NIX.

Det morsomste var at de forsøkte å sende regning på levert utstyr, jeg nektet, og de gadd ikke engang å fjerne bitene sine, de står der ennå.

Jeg har sikkert spart et par deciliter på de 3 årene de har vært der.

 

Tror kanskje jeg skal ta dem av og sette dem fast på oljefilteret, der vill de sikkert gjøre mer nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...