Jump to content
LRforum
Frode Haaland

Hvordan få til høye moment?

Recommended Posts

Noen operasjoner krever mye høyere moment enn det vanlige momentnøkler klarer. På D2 skal feks hub festes med 490NM, og Jesusmutteren på 200tdi skal festes med 340NM. Når en vanlig momentnøkkel ikke går til mer enn kanskje 230NM, har man et problem.

Viss man imidlertid lager en forlenger til momentnøkkelen, kan man øke momentet (etter prinsippet om kraft x arm).

Prinsipper, bilder og beskrivelse finnes her

Her er en kalkulator for å beregne moment

Det finnes mange som leverer nøkler som går høyt opp, det er jo ikke tilgangen som er problemet...

Problemet ligger mer i at 7400kr nok er minst 6500kr mer enn de fleste vil være villig til å betale for verktøy til en jobb man gjør en sjelden gang; derfor altså prinsippet om å forlenge eksisterende nøkler.

Det høres rimeligere ut enn den momentnøkkelen jeg sjekket ut på Würth nå. Freakin' ti laken og vel så det - PLUSS MVA!

ohmy.gifohmy.gifohmy.gif

Tror jeg foretrekker Solstads metode, gitt.

Momentforsterker fåes i mange ulike varianter & priskatergoriar

VELDIG usikker på kor du tar din info ifrå BjørnH

Dertil komme tap i utveksling

Sist eg handla dette i jobbsamanheng stod det også 1:4 i katalogen

Enden på visa var at produsent opererte med 1: 3.7/3.8

Når det er snakk om store moment, er dette vesentlig

@ Frode; JESUS-mutter må du forklare for oss so ikkhe har vore all si tid i bedehus & Sundagsskule ;-)

Jesus mutter er den mutteren som sitter ytterst på veivakselen, som holder reimskive etc. på plass.

Lært det fra en flyger - han kalte mutteren som festa propellen for jesus-mutteren - aner ikke om det er et lokalt uttrykk, men jeg syns det passer godt!

På samme måte som jeg har kjørt på noen hellige steder i skogen! B)

Jesus mutteren, :D Holder ikke propellen men helikopter rotoren. B)

Løsner den er det bare han Jesus igjen å håpe på. :blink:

fyi - Bauhaus har en som går fra 60/70Nm til 350Nm som så ganske grei ut til 998,- :)

Trenger man virkelig å gjøre det så komplisert? Dette er vel enkel fysikk. Stod på en lang nøkkel på rett avstand i forhold til vekt med 90 grader ut fra hjulbolten. Med mine 75 kg ble det litt mindre enn 70 cm fra center..

På 7.7.2015 den 10.21, Kristian-Disko2 skrev:

Trenger man virkelig å gjøre det så komplisert? Dette er vel enkel fysikk. Stod på en lang nøkkel på rett avstand i forhold til vekt med 90 grader ut fra hjulbolten. Med mine 75 kg ble det litt mindre enn 70 cm fra center..

Denne metoden har jeg og brukt flere ganger. Rigger en seg bra til og er nøye med lengder og vekt, så blir dette helt innafor. Enkel fysikk som moment = kraft x arm. Har brukt dette på hub-mutter på min FL2 som skal trekkes til 390Nm.