Gå til innhold

Freelander td4 05 kjøp


LarsD

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen:)

 

Første innlegget her på forumet, men har mange timer inne her allerede. Ingen tvil om at dette er verdens beste forum:)

Som sagt har jeg sett på Land Rover nå en stund, først var det RR så ble det Disco, for så å havne på Freelander.(Disco er fortsatt min favoritt, men pengboka bestemer mer enn meg:(.) Skal til Ålesund i morgen å se på denne

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26131525

 

Ser dette ut som en ok bil for pengene? Service fulgt. NAF test tatt og feil som vindus pusserne stopper på feil plass, lykt lys, skiver forran, olje lekasje på bak aksling(tror det var det han sa) skulle fikses før salg, samt neste kontroll skulle gjøres.

 

Har særdeles lite peil på bil, men har lyst/vil lære meg å skru litt selv. Har lest mye inne her som kan hjelpe meg når jeg kommer dit for å se på bilen(beste hadde vært å tatt med meg dere på forumet her) men får vel klare meg på egenhånd:) Hva er det viktigste man bør sjekke ved ett FL kjøp. Alle forkortelser og utrykk dere bruker er gresk for meg, men jeg prøver:) Hadde vært fint om dere ikke bruker så mange forkortellser(enklere å søke i google)

Vet innlegget kommer litt sendt, men sjansen er der for hurtig svar vet jeg:)

 

Jeg takker så mye på forhånd for alle svar

Morsomt med første innlegg:)

 

Mvh

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og grattis med første innlegg! smile.gif

 

Hvis du kikker litt på noe av det som kom opp på søket jeg gjorde, så ser du tegningen på noe av det som kan være feil med FL. Så har du ihvertfall noe du kan lete etter i morgen. Jeg kan dessverre lite om FL, men vet at VCU'n (viskosekoblingen) og IRD'n på firehjulstrekken (vettapokkerhvaIRDegentliger) kan være litt utfordrende. Det er ihvertfall problemer jeg vet jeg har lest mye om på forumet. Gjør gjerne et søk på VCU og IRD på forumet.

 

 

Les gjerne mer her om forskjellige ting.: http://www.myfreelander.co.uk/

 

 

Håper det var til hjelp. God tur til Ålesund!

 

smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen :)

Freelander er en kanonbil å kjøre, savner min litt faktisk av og til. Men jeg stortrives med lyden i min RRC V8 :D :D

Td4 og automat er vel utvilsomt den beste kombinasjonen man kan ha på Freelander :)

Er vel egentlig bare VCU (populært kalt viskosekoblinga) som struler det til slik at IRD-kassa ryker.

Ellers bør vel filtret til veivhusventilasjonen byttes (ikke servicepunkt), og oljen på automatkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen på forumet.

Jeg handlet bil hos Ålesund bil, og er kjempefornøyd med oppfølgingen derfra.

Jeg har en 2000 mod med K1,8 motor, og er derfor mye mer utsatt for feil enn du vil være med en Td motor.

 

VCU er en gjenganger, selv om jeg ikke har hatt problemer med denne på min.

Jeg er litt usikker på hvor mye LR har oppgradert de siste årene, men tidligere var det problemer med tannhjulene i soltaket, wire i lukkemekanismen til vinduer (særlig bakdør) radiator til varmeapparat (dyr å skifte)

 

Ellers har jeg ikke inntrykk at det er mer feil på Freelander enn på mange andre biler.

Det kan virke slik, men så har også LR MYE fokus på seg...

Det er den morsomste bilen jeg har kjørt. (bortsett fra seriebilen da..)

Lykke til

MVH

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Takk for alle innspill:) Var i Ålesund i dag, å fikk prøvd Fl'n. Ble veldig imponert:) Er hjemme nå, og utenfor står Freelanderen. Fikk låne den med meg hjem til mandag. De skulle ta takst på mazdan min på mandag. Håper de ikke ifnner alt for mye feil på den hehe(har vært utrolig lite feil på den)

Ellers har jeg vært å kjørt litt i snøfonna for å prøve, å det var veldig morsomt, det syns kona også:) Tilbake til bilen, alle servicer er tatt på merke verksted, og alt som jeg kan teste ser bra ut. Har prøvd å rygge med full sving og inngen ulyd fra VCU(tror det var det den het) Webaston skjønner jeg ikke helt, går den på når jeg starter bilen og holder motoren på en viss temp?

 

Håper at det blir ny bil på mandag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Motoren din er en M47 Bmw motor. Har du ikke oversikt på når veivhus filteret ble byttet sist, så burde du ta den med en gang. Den forårsaker mange turbo-ras på denne motoren. Bmw kom for kort tid siden med et oppdatert syklonfilter."

 

Leste dette i en annen tråd, kan dette være noe jeg bør skifte også hvis det blir kjøp. Forhandler virket ikke som han visste om dette var gjordt på denne bilen, samme sak om VCU.

Hvor kan jeg få kjøpt det syklonfilteret? er det greit å få skiftet av en nybegynner som ikke har så mye dritt under negglene:) ENDA:)

 

Tusen takk for alle tips.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Motoren din er en M47 Bmw motor. Har du ikke oversikt på når veivhus filteret ble byttet sist, så burde du ta den med en gang. Den forårsaker mange turbo-ras på denne motoren. Bmw kom for kort tid siden med et oppdatert syklonfilter."

 

Leste dette i en annen tråd, kan dette være noe jeg bør skifte også hvis det blir kjøp. Forhandler virket ikke som han visste om dette var gjordt på denne bilen, samme sak om VCU.

Hvor kan jeg få kjøpt det syklonfilteret? er det greit å få skiftet av en nybegynner som ikke har så mye dritt under negglene:) ENDA:)

 

Tusen takk for alle tips.

 

Lars

 

Har hatt samme bilen selv i litt over 1 år nå. Ikke fått noe dritt under negla enda. Bare fulgt service. Eneste jeg har skifta er wire til vinduet på fører sida.

PS: Ser på finn at bilen er solgt. Er den din nå ?

 

/Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:)

 

Skal hente bilen i dag:) Fikk de med på å bytte veivhusfiltert og ta servic, og rette på det som sto på NAF testen:) Senere i dag er jeg medlem i klubben hehe, gleder meg som ett barn:) Takk for all hjelpen så langt, blir nok ikke siste innlegget her på forumet hehe.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å finne ut om det var ett syklonfilter de satt inn hos bilselger, de er jo LR verksted så det burde de vite hva er:)Hvis ikke skal jeg kjøpe meg ett som jeg har. Takk for tipset Torsen. Ellers er jeg veldig fornøyd med Freelandern, stor koser meg:) Bråker webastoen veldig mye? Min gjør det, hører ikke den når jeg kjører, men når jeg stopper så suser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...