Gå til innhold

Vanntette kontakter


TomRH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

 

 

Driver å lager til elektrisk opplegg for noen lykter på taket (4x visionx solstice solo), og har tenkt å la det være mulig å ta av takgrinda (som lampene skal festes i) nokså lett.

 

I den sammenheng skulle jeg hatt en relativt liten vanntett plugg som kan ligge i området rundt takrenna.

 

På Solstice lyktene så er det allerede DT-kontakter, som jeg synes ser fornuftige ut, men foreløpig har jeg ikke funnet noen plass i Norge de selger de. Kontaktene er billige i utlandet, men krimpetang er grisedyrt.

 

 

 

 

Så jeg lurer på om noen vet om en plass en kan kjøpe slike, eller kjenner til noen andre fornuftige alternativ?

 

 

 

 

Kabelen opp til taket er 2,5mm2/AWG13 og det vil gå ca 4A gjennom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntette kontakter er noe jeg egentlig er spesialist på, men de jeg bruker er for profesjonelt bruk og prisen deretter, spesielt de jeg har brukt til utstyr på 2000m dyp :) til ca 135.000,- stk.

Men jeg vet at jeg har sett noen mer normale til en gunstig pris, skal ta en runde i katalogene mine...du kommer forhåpentlig ikke mer subsea enn til snorkeltoppen.

Jeg har forresten div nye liggende å slenge, hvor mange kontakter trenger du i en plugg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To pinner (+ og -) er alt jeg trenger, 2,5mm2 og 4A. En plugg.

 

Nå var det et par sekunder fra at jeg bestilte ferdige kabler fra USA her  B)

 

Koster meg 78$ å få DT plugger med hetter, vanntette dummyplugger og 2+4 fot med ledninger tilkoblet. Kan du konkurrere med det er jeg interessert! :)

 

 

 

 

DT kontakter ser slik ut:

 

DT04-2P.jpgDT06-2S.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk!

 

 

 

 

Men bare husk at jeg må kunne feste ledningene i pinnene på et vis... Har bare tang for vanlige niter og kabelsko foreløpig, og lignende som evt finnes på Biltema osv.

 

Tang til f.eks. DT plugger koster jo over 250$, og det er bittelitt i overkant av hva jeg gidder å bruke for å feste en kontakt :P. Var derfor jeg ble fristes til å bestille fra USA, der de ble levert med ledningene allerede påmontert.

 

 

 

 

[Edit] liten korrigering

 

 

 

Endret av TomRH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntette kontakter er noe jeg egentlig er spesialist på, men de jeg bruker er for profesjonelt bruk og prisen deretter, spesielt de jeg har brukt til utstyr på 2000m dyp :) til ca 135.000,- stk.

Men jeg vet at jeg har sett noen mer normale til en gunstig pris, skal ta en runde i katalogene mine...du kommer forhåpentlig ikke mer subsea enn til snorkeltoppen.

Jeg har forresten div nye liggende å slenge, hvor mange kontakter trenger du i en plugg?

Læser jag rætt?

135000 Nok per styck?

Och det har du på bilen din? Link?

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To pinner (+ og -) er alt jeg trenger, 2,5mm2 og 4A. En plugg.

 

Nå var det et par sekunder fra at jeg bestilte ferdige kabler fra USA her B)

 

Koster meg 78$ å få DT plugger med hetter, vanntette dummyplugger og 2+4 fot med ledninger tilkoblet. Kan du konkurrere med det er jeg interessert! :)

 

 

 

 

DT kontakter ser slik ut:

 

DT04-2P.jpgDT06-2S.jpg

 

 

Har sånne i lager på jobben. Hva skal du med dummy plugger hvis du skal trekke både + og - i en topolet kontakt?

Endret av EKJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :lol:

 

 

 

 

Nei, mistenker nok han bruker de kontaktene profesjonelt som han nevner, f.eks. på ROV eller andre subsea duppeditter  ;)

 

 

 

 

Jeg klarer meg lenge med regntette kontakter  Krever ikke at de skal tåle trykk på 200bar :blink:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subseaduppeditter:http://www2.emersonprocess.com/en-US/brands/roxar/FlowMetering/subseameteringsystems/Pages/SubseaMeteringSystem.aspx

 

Men jeg jobber ikke der mer nå, har skiftet bransje og til en livsstil som byr på mye mer fjell, fjord og Land Rover kjøring :)

Connectorene jeg leter etter i kjelleren har skruterminaler, så du trenge ikke noe spesialverktøy, men noen niter kunne vært greit hvis du har det tilgjengelig. Men la meg finne de først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånne i lager på jobben. Hva skal du med dummy plugger hvis du skal trekke både + og - i en topolet kontakt?

Tanken er å kunne forsegle kontakten vanntett viss jeg skal ha takgrinda (og lysa) av for en periode. Vil ikke ha fuktighet på elektriske koblinger. (bilen går ikke inn i garasjen med grinda på  blush Greit å slippe å stå ute og skru)

 

 

Men jeg jobber ikke der mer nå, har skiftet bransje og til en livsstil som byr på mye mer fjell, fjord og Land Rover kjøring :)

 

Slik jobb vil jeg også ha! Liker ikke ståljungelen som har vokst opp i nordsjøen o.l....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker noen connectorer i jobbsammenheng som heter Amphenol Ecomate.

 

De er veldig enkel å koble (skruterminaler), solide og ikke allverdens dyre. Men om man får kjøpt det privat vet jeg ikke. Vi får de fra Technor i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker noen connectorer i jobbsammenheng som heter Amphenol Ecomate.

 

De er veldig enkel å koble (skruterminaler), solide og ikke allverdens dyre. Men om man får kjøpt det privat vet jeg ikke. Vi får de fra Technor i Stavanger.

Det er akkurat de jeg leter etter i kjelleren, jeg handlet de både fra Technor og RS Components :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at du har en Svær kjeller, når du har vært nede der i hele kveld uten å finne de kontaktene :lol:

 

Men ingen krise om du ikke finner de, er i kontakt med en som kan selge nye AMP/tyco til meg, Tror det også burde fungere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en connector.

Her ser du begge delene og hetter (strømpen følger ikke med), den er 6 polet (sjekk i databladet at de tåler strømstyrken til lampene!).

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0489560

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0483950&cm_vc=av_no

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0489419&cm_vc=acc_no&cm_sp=ProductPage-_-Accessory-_-0489419

Her er også en link, se side 2:

http://www.bulgin.co.uk/documents/PowerBuccMailer-2008-200dpi.pdf

Og som du ser så er de skrudd sammen og er vanntett.

 

Hvis du kan bruke de så får du et sett for 150,- inkl porto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Ser den har maks 3A, som er for lite for meg. Men tro om ikke det er pr pinne, så jeg kan egentlig koble 3 og 3 pinner sammen og få en maks strøm på 9A vel? Litt usikker på hvordan de måler det der. Vet du?

 

Det beste i den serien hadde vært en 2/3 polt (mini)buccaneer. Den tåler nok strøm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset litt på VDE og UL&CSA. Har ikke vært borti de uttrykka før. Maks belastning i to forskjellige miljødefinisjoner eller noe slikt kanskje?

 

Men jeg er litt betenkt med tanke på størrelsen på denne kontakten. Rundt 140x38mm blir vanskelig å få til å se greit ut på taket...

Må kikke litt mer på noen alternative AMP-kontakter før jeg gir noe svar på dette tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke en nett butikk fra en med forumist?

De tåler litt strøm og er tette.

Sjekk her

 

Men ingen krise om du ikke finner de, er i kontakt med en som kan selge nye AMP/tyco til meg, Tror det også burde fungere.

 

Jobber med saken ;)

 

Som, jeg tror eg dropper din variant, siden den er så stor, og heller går for Glen sine som har en mye mer passende størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, jeg kjenner ikke til den typen kontakter, så vet ikke særlig om hvordan de fungerer. Vanskelig å se noe fornuftig på bildene på linken din.

 

Men nå har jeg Supersealkontakter på vei fra Glen, og de har en form og størrelse som jeg mener skal passe meg ganske fint.

 

Det er alt som mangler før jeg kan skru på "lysorgelet" på bilen. Tror det skal bli godt å kunne se hvor jeg setter hjulene når jeg kjører i skogen i mørket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...