Gå til innhold

Lade 24V ex-mil


Nils

Anbefalte innlegg

Trenger noe mere strøm i stakkars ex-milen min som står i garasjen. Har en 24V lader. Er det bare å koble denne til en + pol og - pol på samme batteri? Eller er det et annet triks som gjelder?

 

Gjorde dette i helgen, synes ikke den fikk noe særlig med lading.... Får man best resultat ved å koble batteriene fra hverandre og lade de enkeltvis som 12V ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lade 24 volt her så må du kople laderens minus til minus på det batteriet som har minus til jord.

 

Så kopler du laderens pluss til det ANDRE batteriets pluss.

 

Deretter skrur du på laderen.

 

Obs! Dette er dersom du har en 24volts lader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må koble + og - på laderen til + og - på hvert sitt batteri.. Altså ikke de to som er koblet direkte sammen ;) . Hvis det ene batteriet er dårlig, kan det nok være fornuftig å lade dem hver for seg, men normalt skal det gå helt greit å lade dem mens de er koblet sammen i serie.

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriene er seriekoblet.Du må koble + på det ene batteriet og - på det andre når du lader med 24 v.Det går også som du sier å lade ett og ett batteri med 12 v. Men husk da å åpne lasken mellom + og - som forbinder batteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks for å lade (eller boost-starte) en ex-mil, særlig hvis laderen har tjukke kabler. Skru av lokket, og finn ut hvilken kontakt som er pluss inni den store militære strømkontakten. Kontakten står til høyre for girkasse-tunnellen (ved passasjerens føtter). Ta av klypa på laderens plussledning, tvinn denne passelig tjukk, og putt ledningen inni pluss-kontakten. Sett laderens minusklype på et passende sted på gods. Skru på og lad i passelig lang tid. Batteriene har det vel best om de lades lenge med lav strøm, men om det haster, kan du guffe på høyere strøm. Jeg har en 24V lader med startboost-funksjon. Kjekt å ha om batteriene er gamle, og det er kaldt i været... Bruker samme koblingsmåte da.

 

Et annet sted hvor det er enkelt å koble til en 24V lader med tynne kabler, er baki bilen. Sett laderen på gulvet bakerst i bilen. På høyre side innafor bakdøra er det to tilkoblingspunkter for 24V. Løsne litt på pluss-skruen, og der er det fint å skru fast en tynn ladekabel. Enda enklere blir det om du har festa en åpen kabelsko på ledningen. Fest laderens minusklype på gods (fx på det beslaget som holder hard-topen fast i hjørnet baki bilen). Skru på og lad. På denne kontakten kan du ikke boost-starte bilen; da går sikringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om batteriene har tatt kvelden, de tar ikke imot strøm. Skal til uken prøve å koble de fra hverandre og lade en og en med en annen lader, se om det hjelper.

 

Irriterer meg dette. Bruker ikke bilen nå på vinteren, men vil gjerne starte den en gang ibland :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...