Sfinx Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Jeg får ikke startet min D2 TD5 og pumpen har en unormal lyd under gløding. Surkling/bobling kan være passende beskrivelse. Har prøvd lufteprosedyren men det hjelper ikke. Samme pumpelyd som under gløding. Skal bytte dieselfilter i kveld - kanskje det er tett. Det er sikkert 4 år gammelt. Betyr lyden at pumpen har tatt kvelden eller kan det tyde på at det er tett nedstrøms, f. eks i filteret? Jeg har en helt ny dieselpumpe liggende hjemme (Snertingdal) hvis du trenger. Du kan få kjøpe den for selvkost (det jeg betalte fra England). Bare send meg en PM om du trenger. Kan også ta med til Oslo-området hvis det er interessant. Blir en del penger å spare for deg uansett:). PS: Jeg bytter dieselfilter hver høst:). Endret 24. oktober 2013 av Sfinx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRoverE6 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Hadde samme problemet med min D2, 2004 mod tidligere i år (vanskelig å starte) pluss diesellekkasje fra FPR. Dieselpumpen var ikke i nærheten like svart, som på bilde, men lagde samme lyden som beskrevet. I tillegg hadde glødepluggene gitt seg, i tur og orden. Byttet pumpe, FPR, dieselfilter og glødeplugger uten at bilen ble lettere å starte. Nøkkelen var Air bleed valve montert i dieselfilterhuset. Min teori var/er at pga av dårlige kobberskiver på injektorene kom det møkk i dieselen og skapte problemer. Pellet det lille filteret ut og bilen startet med en gang. Har kjørt rundt siden mai uten filteret eller problemer. Har prøvd å finne ut om drivstoffsystemet tar skade av å ikke ha filteret. Det eneste jeg kan konkludere, etter mye undersøkelser rundt i LR forum, er at mange ikke har filteret og i andre biler er filteret montert i feil løp. Eneste forskjellen jeg opplever er at jeg må vente lengre før jeg kan starte bilen, type lengre tid en glødelampen er på. Håper det informasjonen er til hjelp. KCCO Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon Y Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Bilen har stått i over to måneder. Har nå byttet filter og satt inn ny dieselpumpe, men den nye pumpen har den samme lyden som den jeg tok ut. Bilen starter fortsatt ikke. Pumpen har en varierende lyd med lavere freksens enn når den gamle var i orden. Jeg mener også et det er en surklelyd. Kan det være luftlekkasje et sted? Usikker på hva som er beste neste skritt. Er det noe som eventuelt kan påvises med diagnoseutstyr?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Har du sjekka ventilane på filterhuset? Sjå denne tråden - kanskje det kan vere ei løysing. Bildet som ikkje viser lenger i post #14 er dette. Edit: Om du har marginalt med diesel på tanken kan det også vere at du ikkje får lufta skikkeleg. Endret 19. januar 2014 av nyskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
burg Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Neste skritt er kanskje pakninger og o-ringer på dyser. Hadde vel samme problemet, trodde det var pumpa. Byttet, men problematikken fortsatte helt til jeg fikk bytter kobberpakninger og o-ringer. Case closed. http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kroken Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Du må sjekke plastdieselrørene oppå tanken også. En svakhet at de får hull etter gnikking mot karrosseri. Du kan kjenne med hånden oppå tanken fra under bilen om det er dieselsøl. Går vel 2 til filter ved bakhjul og 2 framover til motor? skiftet mine til gummislanger for slike væsker. Endret 19. januar 2014 av Kroken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon Y Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Har ikke hatt tid til å følge opp dette videre men tenkte nå å prøve å ta ut niplene fra dieselfilterholderen for å sjekke ventilene. Problemet er bare at jeg ikke klarer å få de ut. Jeg har surret remmer rundt dieselfilteret og rammen slik at jeg skal unngå å brekke av hele dieselfilterholderen. Bruker vanlig skiftenøkkel, men er bekymret for å ødelegge "mutteren" nederst på nippelen og ser at jeg gjerne skule hatt et verktøy av type tennpluggnøkkel for å få tak i hele saken. Det er vel ikke snakk om noe rust her - det er vel messingnippel med kobberskive inn mot stål Tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Holdt på å si varme men det er vel neppe lurt Altså, ikke bruk varme!! Rustløser kan kanskje hjelpe, ellers har vel diesel samme effekten hvis gjengene ikke er sauset inn med det allerede?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Varme hjelp mot så mykje ;-) Mine niplar sat også som besett, men var ikkje rusta. Hadde berre sett seg. Fastnøkkel 19 mm (?) gjorde susen. Kanskje kakke litt på den med hammar. Ver forsiktig! Festet til filterhuset er ikkje akkurat solid gods. Og hugs å notere posisjonen. Der er to niplar som er type einvegs, og feilmontering av desse kan føre til startvanskar... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Ja, varme er tingen. Jeg brukte en hårføner og det gjorde susen:)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon Y Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Da skal jeg prøve med hårføner, men nøyaktig hva skal jeg prøve å varme opp - er det godset i filterholderen eller er det niplene? Uten at jeg vet om det er mulig å sikte inn varmluften så nøyaktig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.