Gå til innhold

Dieselpumpe D2


RKV

Anbefalte innlegg

Kortversjonen:

 

Min mor har en D2 som stoppet for et par dager siden (dvs: den stoppet, fikk start et par ganger og døde igjen. Nå er den død). Viking kom og fraktet bilen til verkstedet for "tining" og skifte av dieselfilteret, da vi alle satstet på at det var problemet. Jeg tipset om lufteprosedyren (på med tenning og 5 tråkk på pedalen helt i bunn, ikke sant?? )

 

Og dette har de gjort, men det kommer ingen diesel og ingen lyd i fra fødepumpen i tanken.

 

Jeg regner med at dieselpumpen er kaputt.

 

Så:

 

Lokal LR-verksted (Jorkjend) skal ha 4119,- for en ny pumpe. 2 dagers levering. Er det noen andre som har på lager, til en rimeligere penge her på berget, eller må jeg bestille fra UK? Bilen kan godt stå i noen dager, da de har en annen bil. Så ingen krise... Bortsett fra at hun må kjøre Mazda 323... så helt i himmelriket er hun ikke :P

 

 

Edit:

 

Hvor mye jobb er det å bytte pumpen?

 

Edit 2:

Er det denne luringen jeg skal ha?

ff003728.jpg

Endret av RKV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er korrekt pumpe du ha r bilde av som står bak i tanken ja :)

 

Enkel sak å bytte. Det er et lokk i gulvet i bagasje rommet rett over der pumpa sitter i tanken. Jeg måtte lage et snitt mellom festene til bak baksetene i bagasjeromsteppe for å komme til dette lokket. Noen tror jeg har ferdig luke i teppe også.... Lokket er skrudd med 8 små skruer.

 

Pumpa er skrudd ned med en ring og alle slangene har hurtig kobling med farge kode. Viktig å notere seg hvilket rør som går hvor ;)

 

Hvor slik en pumpe er billigst? vet ikke, kjøpt begge mine gjennom LR forhandler til omtrent den prisen du antyder.

 

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja det er den luringen du skal ha.

 

Du må ned med de 2 bakerste setene ( dersom du har 7 seter ). Deretter tar du ut sidepanelene for å klare å ta ut gulvteppet. Så er det 4 skruer på et rundt deksel i dørken, og pumpen åpenbarer seg.

Husk på å merke godt plastikrørene før du tar de av, sitter fast med klips. Av med el konektoren, vri på den store plastikk mutteren som holder det hele på plass, og vips så er pumpa ute.

Etter å ha reversert prosessen er du i mål etter ca 3 timer, dersom alt går smertefritt.

 

Husk å ikke sette på deksel før du har sett at det ikke er diesel lekasje.

 

Dersom du trenger tips eller trøst underveis kan du taste 41047245

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha reversert prosessen er du i mål etter ca 3 timer, dersom alt går smertefritt.

 

Nå er jeg absolutt ingen ræser med fastnøkkelen :blink: , men høres jo ut som en relativt fort-gjort-jobb. Hva er det som tar sånn tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg absolutt ingen ræser med fastnøkkelen :blink: , men høres jo ut som en relativt fort-gjort-jobb. Hva er det som tar sånn tid?

 

Hei Stian

Dersom du ikke skal ta snarveien og kutte i tepper tar det fort litt tid.

Dessuten ville jeg ikke skryte på meg rekordfart, er beskjeden rogalending blush

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er pumpen på plass i bilen, og alt er i orden

 

 

Lager en liten forklaring på jobben her:

 

 

Jeg tok "snarveien", så istede for å demontere stoler og masse plastikkdeler for å få fjernet bagasjeromsmatten, så brukte jeg heller en tapetkniv og skar ut en bit av teppet for å komme til pumpen.

5268168707_4b044c48ab_z.jpg

 

Og under teppet, så finner man denne:

5268779012_cc81358ac6_z.jpg

 

Og under luken så finner man den lille røveren som ikke lenger vil jobbe.

5268177557_9665ed7100_z.jpg

 

Bilen har stått i over en uke, og i dag før den blei trillet inn på verkstedet så var det ned mot 20 blå. Så jeg brukte en varmluftpistol og varmet opp alle plastik klipsene/hurtigkoblingene på pumpen, så slipper man å ødelegge noe. Det funket helt fint for meg i allefall.

 

Her er koblinger og kontaken koblet fra.

5268178015_ea40678dc8_z.jpg

 

Den metallringen som holder pumpen på plass løsnes enkelt med hammer og en dor/stor flat skrutrekker.

 

 

Her er ny og gammel pumpe. Jeg blei litt overasket over hvor møkkete den gamle pumpen var :blink:

 

5268787878_c2c34550df_z.jpg

 

 

Monteringen var uproblematisk og fort gjort. Så var det på med tenning, 5 tråkk på gassen og lufteprosedyren starter (samtidig som motorlampen blinker). Etter å ha kjørt luftingen noen ganger så er det bare å kinne motoren til den startet. Det er fortsatt luft igjen i systemet helt fremme ved dysene så litt kinning må til, men bilen startet i allefall greit igjen etter noen forsøk. Pass på å ha nokk guffe på batteriet :)

Endret av RKV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei og hå!

 

Er det noen som vet symptomene på dårlig dieselpumpe...

Etter en tank fylling i Sverige og videre kjöring ca 40 mil og en overnatting, ble jeg oppmerksom på höy lyd fra dieselpumpen.

Kan dette skyldes tett filter(diesel) eller er pumpen på vei til de evige Landrover skogsveier og myrhull.

 

Brukte denne tråden siden emnet var ca det samme

 

sah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkete pumpe tyder på motorproblem.

Kompresjon går i returen til tanken.

 

Denne vil jeg gjerne høre mer om ?

 

I min tid som mekaniker innen flere yrkesgrupper er det helt klart at jeg fortsatt har mye å lære.....

 

Startet aktivt for ca 45 år siden, men interessen ble vekket i 1957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Sikker på at det ikke er lekkasjer rundt injektorene? Mener å huske at bilen vanligvis ikke stopper når dieselpumpen begynner å nærme seg livets slutt. Hvis lekkasje rundt injektorene stopper den i hvert fall innimellom, og er lei å starte igjen.

:huh:

 

Ja, litt surkling og høylytt hvining fra pumpen er helt normalt ved lufting.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg får ikke startet min D2 TD5 og pumpen har en unormal lyd under gløding.

 

Surkling/bobling kan være passende beskrivelse.

 

Har prøvd lufteprosedyren men det hjelper ikke. Samme pumpelyd som under gløding.

 

Skal bytte dieselfilter i kveld - kanskje det er tett. Det er sikkert 4 år gammelt.

 

Betyr lyden at pumpen har tatt kvelden eller kan det tyde på at det er tett nedstrøms, f. eks i filteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har registrert, så er det som regel fire ting som går igjen på dieseltilførsel på TD5:

 

1. FPR, Fuel Pressure Regulator, lekker. Litt pga. alder, men også pga. noe dårlig konstruksjon. Kan overhales, men bør kanskje byttes.

2. Pumpa ryker pga. alder. Byttes.

3. Defekte ventiler i filterholderen. Byttes.

4. Lekkasje ved injektorer. Repareres.

 

Selv har jeg kun byttet FPR én gang, men har lekkasje igjen nå. Bilen har gått 227' km.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...