RKV Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Kortversjonen: Min mor har en D2 som stoppet for et par dager siden (dvs: den stoppet, fikk start et par ganger og døde igjen. Nå er den død). Viking kom og fraktet bilen til verkstedet for "tining" og skifte av dieselfilteret, da vi alle satstet på at det var problemet. Jeg tipset om lufteprosedyren (på med tenning og 5 tråkk på pedalen helt i bunn, ikke sant?? ) Og dette har de gjort, men det kommer ingen diesel og ingen lyd i fra fødepumpen i tanken. Jeg regner med at dieselpumpen er kaputt. Så: Lokal LR-verksted (Jorkjend) skal ha 4119,- for en ny pumpe. 2 dagers levering. Er det noen andre som har på lager, til en rimeligere penge her på berget, eller må jeg bestille fra UK? Bilen kan godt stå i noen dager, da de har en annen bil. Så ingen krise... Bortsett fra at hun må kjøre Mazda 323... så helt i himmelriket er hun ikke Edit: Hvor mye jobb er det å bytte pumpen? Edit 2: Er det denne luringen jeg skal ha? Endret 7. desember 2010 av RKV Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirOdin Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hei Det er korrekt pumpe du ha r bilde av som står bak i tanken ja Enkel sak å bytte. Det er et lokk i gulvet i bagasje rommet rett over der pumpa sitter i tanken. Jeg måtte lage et snitt mellom festene til bak baksetene i bagasjeromsteppe for å komme til dette lokket. Noen tror jeg har ferdig luke i teppe også.... Lokket er skrudd med 8 små skruer. Pumpa er skrudd ned med en ring og alle slangene har hurtig kobling med farge kode. Viktig å notere seg hvilket rør som går hvor Hvor slik en pumpe er billigst? vet ikke, kjøpt begge mine gjennom LR forhandler til omtrent den prisen du antyder. J Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Bråtveit Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hei Ja det er den luringen du skal ha. Du må ned med de 2 bakerste setene ( dersom du har 7 seter ). Deretter tar du ut sidepanelene for å klare å ta ut gulvteppet. Så er det 4 skruer på et rundt deksel i dørken, og pumpen åpenbarer seg. Husk på å merke godt plastikrørene før du tar de av, sitter fast med klips. Av med el konektoren, vri på den store plastikk mutteren som holder det hele på plass, og vips så er pumpa ute. Etter å ha reversert prosessen er du i mål etter ca 3 timer, dersom alt går smertefritt. Husk å ikke sette på deksel før du har sett at det ikke er diesel lekasje. Dersom du trenger tips eller trøst underveis kan du taste 41047245 Bjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RKV Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Takk og takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Her er et pris eksempel fra Øya http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID010183 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Etter å ha reversert prosessen er du i mål etter ca 3 timer, dersom alt går smertefritt. Nå er jeg absolutt ingen ræser med fastnøkkelen , men høres jo ut som en relativt fort-gjort-jobb. Hva er det som tar sånn tid? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Stian: Bare bestill du og, din går snart den også----- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Har du oppretta telepati med Jon, Yngvar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Bråtveit Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Nå er jeg absolutt ingen ræser med fastnøkkelen , men høres jo ut som en relativt fort-gjort-jobb. Hva er det som tar sånn tid? Hei Stian Dersom du ikke skal ta snarveien og kutte i tepper tar det fort litt tid. Dessuten ville jeg ikke skryte på meg rekordfart, er beskjeden rogalending Bjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RKV Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Da er pumpen på plass i bilen, og alt er i orden Lager en liten forklaring på jobben her: Jeg tok "snarveien", så istede for å demontere stoler og masse plastikkdeler for å få fjernet bagasjeromsmatten, så brukte jeg heller en tapetkniv og skar ut en bit av teppet for å komme til pumpen. Og under teppet, så finner man denne: Og under luken så finner man den lille røveren som ikke lenger vil jobbe. Bilen har stått i over en uke, og i dag før den blei trillet inn på verkstedet så var det ned mot 20 blå. Så jeg brukte en varmluftpistol og varmet opp alle plastik klipsene/hurtigkoblingene på pumpen, så slipper man å ødelegge noe. Det funket helt fint for meg i allefall. Her er koblinger og kontaken koblet fra. Den metallringen som holder pumpen på plass løsnes enkelt med hammer og en dor/stor flat skrutrekker. Her er ny og gammel pumpe. Jeg blei litt overasket over hvor møkkete den gamle pumpen var Monteringen var uproblematisk og fort gjort. Så var det på med tenning, 5 tråkk på gassen og lufteprosedyren starter (samtidig som motorlampen blinker). Etter å ha kjørt luftingen noen ganger så er det bare å kinne motoren til den startet. Det er fortsatt luft igjen i systemet helt fremme ved dysene så litt kinning må til, men bilen startet i allefall greit igjen etter noen forsøk. Pass på å ha nokk guffe på batteriet Endret 17. desember 2010 av RKV Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Nydelig, takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RKV Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Kan legge til at jobben tar en times tid... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stefan.h Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Hei og hå! Er det noen som vet symptomene på dårlig dieselpumpe... Etter en tank fylling i Sverige og videre kjöring ca 40 mil og en overnatting, ble jeg oppmerksom på höy lyd fra dieselpumpen. Kan dette skyldes tett filter(diesel) eller er pumpen på vei til de evige Landrover skogsveier og myrhull. Brukte denne tråden siden emnet var ca det samme sah Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Når lyden blir høy er det lurt å bestille ny pumpe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stefan.h Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 tenkte meg nok det ja..... Et tett/ eller tettere filter, vil dette skape ulyd, eller merkes dette bare på dårligere trekkraft/ respons? sah Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Har byttet filtre som har vært skikkelig stygge og bortimot tett, men pumpelyden er uforandret for og etter. Paddock har flere pumper, men kjøp ikke de billigste. De støyer mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stefan.h Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 ok, da er det ingen vits å drenere / bytte filter. Pumpe får jeg bestille. Har sett at de varierer mye i pris. Ikke kjöp den billigste da de stöyer mye. Hvilken er da passende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Velg pumpe av annerkjent merke, skal tro om siemens er en av dem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Møkkete pumpe tyder på motorproblem. Kompresjon går i returen til tanken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Møkkete pumpe tyder på motorproblem. Kompresjon går i returen til tanken. Denne vil jeg gjerne høre mer om ? I min tid som mekaniker innen flere yrkesgrupper er det helt klart at jeg fortsatt har mye å lære..... Startet aktivt for ca 45 år siden, men interessen ble vekket i 1957 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kystlosen Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Bilen er tungstartet, stopper innimellom uten forvarsel, mistenker dieselpumpa er gåen.Noen som har link til billig og god nok pumpe til en disco 2 2004 mod. Når jeg lufter lager pumpa endel støy, er dette normalt? Forøvrig takk for masse spart feilsøking. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Sikker på at det ikke er lekkasjer rundt injektorene? Mener å huske at bilen vanligvis ikke stopper når dieselpumpen begynner å nærme seg livets slutt. Hvis lekkasje rundt injektorene stopper den i hvert fall innimellom, og er lei å starte igjen. Ja, litt surkling og høylytt hvining fra pumpen er helt normalt ved lufting. Endret 9. februar 2013 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Pumpa støyer når du lufter. Normalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon Y Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg får ikke startet min D2 TD5 og pumpen har en unormal lyd under gløding. Surkling/bobling kan være passende beskrivelse. Har prøvd lufteprosedyren men det hjelper ikke. Samme pumpelyd som under gløding. Skal bytte dieselfilter i kveld - kanskje det er tett. Det er sikkert 4 år gammelt. Betyr lyden at pumpen har tatt kvelden eller kan det tyde på at det er tett nedstrøms, f. eks i filteret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Så vidt jeg har registrert, så er det som regel fire ting som går igjen på dieseltilførsel på TD5: 1. FPR, Fuel Pressure Regulator, lekker. Litt pga. alder, men også pga. noe dårlig konstruksjon. Kan overhales, men bør kanskje byttes. 2. Pumpa ryker pga. alder. Byttes. 3. Defekte ventiler i filterholderen. Byttes. 4. Lekkasje ved injektorer. Repareres. Selv har jeg kun byttet FPR én gang, men har lekkasje igjen nå. Bilen har gått 227' km. Endret 24. oktober 2013 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.