Gå til innhold

Kongsberg-Capetown


RR-Martinsen

Anbefalte innlegg

Heisann. Burde egentlig startet denne tråden for lenge siden men det er denne berømte tiden da. Etter mange års planlegging bestemte jeg meg endelig i sommer for å gjenomføre drømmeturen..... Norge til Sør afrika gjenom midtøsten og hele Afrikas østre del, 3 måneder med herlige opplevelser.Sommeren og høsten har godt til rigging av bil og utrolig mye logistikarbeid. Det er helt utrolig hvor mange ting som må ordnes til en slik tur. Nå begynner jeg endelig å lande litt og da kan jeg ta meg tid til å lage en tråd her på forumet. Bilen jeg skal kjøre nedover er en Defender 130 som jeg har prøvd å rigge som best jeg kan. Kommer til å legge ut noen bilder fra byggeprosessen om det er interesant. Skulle gjerne skrevet alt jeg har gjort med den, men listen er laaaang. Håper denne tråden kan være til litt inspirasjoen for andre som går med lignende planer. Kom gjerne med tips og tilbakemeldinger. Og skulle du ha lyst til å bli med et stykke er det bare å ta kontakt, jeg kjører alene store deler av turen fra Kenya og sørover.

Robert Martinsen

Endret av RR-Martinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legge inn bilder.

 

Jeg antar at du har lest alle mulige guidebøker og reisebeskrivelser.

Og du har vel ordnet alle forberedelser mtp. reisevisum for både deg og bilen.

 

3 måneder synes jeg høres ut som kort tid. Man møter folk og masse rart kan skje underveis på godt og vondt.

Tålmodighet er vel et sentralt stikkord når det gjelder det meste i Afrika ;)

 

Ifølge Lonely Planet er det UMULIG å reise med bil fra Kapp til Kairo, men med en LR går alt. :lol:

Sudan og Etiopia er vel de vanskeligste landene å reise i. Både med tanke på manglende veier og infrastruktur mm.

 

Dette er drømmereisen for de fleste av oss, del den med forumet så godt du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir spennende å følge med på :) . Har selv slike "planer" på sikt, men såg da for meg vestkysten nedover, og til Dakar e.l. Men...skal nå først bli tøff nok til å kjøre til Kongsberg blush . Inspirasjon derimot, er meget velkommen, så det blir spennende å følge med ;) . Et bra råd jeg har fått, er å kjøre en så original bil som mulig, da med tanke på evt. delebehov underveis. Også en god sikkerhet å kjøre flere sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Bjurbeck. Ja 3 måneder er egentlig alt for lite, men jeg har desverre ikke mer tid til rådighet. Er som du sier Afrika, så ting kan skje.Men har fint forhold til arbeidsgiver, så om noe skulle skjære seg så går det bra mht til tid.

Det er på ingen måte umulig å reise med bil fra Kairo til capetown. Er egentlig ganske straight forward. Det er klart det hjelper jo å ha skikkelig redskap,men infrastrukturen er ikke så ille som en tror. Det største problemet med Sudan og Ethiopia er å komme seg inn og bevege seg rundt på lovlig vi. Sudan spesielt har bydd på litt utfordringer der. Man må ha en invitasjon for å få visum i tillegg må man ha en spesiel tilatelse fra myndigehtene for å bevege seg utenfor Karthoum. Vi ordnet dette med å ta kontakt med et reisebyrå i Sudan, etter tips fra ombasaden her i Norge. Dette reisebyrået ordner da alle invitasjoner og papirer for oss i Sudan i tillegg til at de ordner båtbiletter og en guidet tur rundt i den Nubiske ørkenen. Ethiopia er ganske greit når man kommer fra Norge.Infrastrukturen er bra og kaffen er god. Det værste veistrekket på turen er nok veien mellom ethiopia og Nairobi i Kenya. Marsabitveien. Eller the road to hell som den og blir kalt. Her er det vist helt hysterisk dårlige kjøreforhold i tillegg til mye landeveisrøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen i seg selv er forholdsvis orginal. Den enste store endringene jeg har gjort er å montere doble dempere rundbaut og sette på HD fjører. Det var faktisk en kjempe artig og ganske enkel operasjon. Skal legge ut noen bilder av det senere. Alle foringer er selvsagt byttet. og oljer blir byttet til uka.

Utover det har jeg reint mekanisk ikke gjort så veldig mye. Men har selvsagt montert mye ekstrautstyr. kommer mer tilbake til det, når jeg får fram litt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som helt klart har vært mest jobb, er kassa bak på planet. Den er laget av en stålramme og dekket med aluplater. Har fått godhjelp av det lokale sveiseverkstedet her Dahlskås til å sveise ramma. De har også hjelpa meg mye med å skaffe alt av stål og aludeler jeg har brukt på bilen. Gutta der er i tillegg veldig trivelige. Byggeprosessen av kasse begynte som nevnt med ei stålramme.

108879-bd6a3-daf23d_l.jpg

Aluplatene fikk jeg grovkappa av Dalskås gutta, og kappet selv ut åpninger, dører o.l.

108879-bd6c0-21946d_l.jpg

108879-bd6d9-2ce9e9_l.jpg

Platene er på og listingen kan begynne

108879-bd6d5-65db2c_l.jpg

Dørene begynner å ta form

108879-bd6e9-1ec7fa_l.jpg

108879-bd710-b6b3a6_l.jpg

Gassdempere og håndtak

108879-bd736-7807e7_l.jpg

108879-bd734-5a7a87_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun jeg som reiser hele veien fra Norge til Sør Afrika. Men det kommer folk litt til og fra. Har selskap av brodern og en kamerat fra Norge til Ethiopia. Fra Ethiopia til Kenya blir en kamerat fra Kenya med. Fra Kenya til Sør Afrika er jeg i utgangspunktet på egenhånd. Er flere som har meldt interesse for å bli med på eventyret, så vi får se hva som skjer. Igjen, om noen blir gira så er det bare å si i fra og bli med et strekke. Driver å ordner en blogg, så folk kan følge med litt når vi kjører nedover.Men går litt treigt. (er langt under middels god på data)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

RR-Martinsen!

Veldig spennende å høre om det her! Har sjøl bodd i Uganda og reist en del rundt der, samt vært en del på farta rundt i Malawi. Dette blir kjempetur! Jeg har forøvrig to kjente som kjørte Oslo-Cape Town med en -- hold deg fast -- Opel Astra. Sjekk ut http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=124862930882580&v=wall .

 

Kan sende deg noen reisebrev de har skrevet om det er av interesse - masse spennende info og rare begivenheter!

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg må bare beklage at oppdateringene har uteblitt,men det er helt vanvittig mye organisering og ting å ordne i forbindelse med en slik tur, så har rett og slett ikke hatt tid til å pioritere forumet i det siste. sitter i skrivende stund på feriga til Dnmark og turen er endelig et faktum. For de som har lyst til å følge med litt kan oppdateringer følges på bloggen min www.ativeopplevelser.no den blir oppdatert utover kveldn i kveld og med ujevne mellomrom fremover. Ha en fortsatt god jul allesammen.

Mvh

Robert Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...