Gå til innhold

Treg tempstigning


Ronny Jacobsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kan nesten virke som at det ikke er vann rundt termostaten. Hvis den ligger i en luftlomme vil den trolig åpne skikkelig tregt.

-Det ene du kan gjøre er å ta ut termostaten og koke den. Da får du et intrykk på hvor raskt den åpner, og blir sikker på om den virker.

-Så blir det å fylle på med kjøleveske etter alle kunstens regler for å unngå luft.

 

Kan den suge luft fra noen steder etter du monterte varmer? Dette er sikkert temmelig søkt, men: Når motoren har blitt kald, suger den tilbake vann fra ekspansjonstanken. Kan den da eks suge luft (vakum) der du monterte blokkvarmeren. Vips så får du luft i systemet hver gang du starter opp etter å ha latt bilen stå litt.

 

Jeg kommer ikke på noe annet lurt.

 

LOH

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

En luftlomme er jo sannsynlig, men den skulle vel slippe ut via "luftehullet" i termostaten?!

På den annen side vil muligens lufta bare stoppe opp i slangen mellom termostaten og radiatoren.

Denne slangen er vel nesten det høyeste punktet på hele kjølesløyfa.

Kanskje hvis jeg masserer slangen litt mens motor er kald..... :huh:

Kan jo alltids prøve.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kokte du termostaten før du satte den inn for å se om den åpner når den skal.

Jeg brukte steketermometer for å sjekke på min.

 

Den nye orginale jeg satte inn åpnet ikke før 93, mens den jeg satte inn nå fra brittpart, åpner på 88 der begge egentlig skulle åpnet.

 

De to er jo helt identiske ned til klemsporene etter pressa som satte dem sammen.

Eneste forskjell er skrifttype på tallene :lol:

Samme leverandør tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den blir veldig slipper trykket ut av ekspansjonstanken som det skal,

så da virker vel også lokket som det skal.

Har fortsatt ikke fått bytta termostat, håper å få gjort det i morgen.

Så fra kald til varm motor må jeg fortsatt legge inn pauser.

Har en teori på termostaten; den er defekt! :angry: Og den er NY! :huh:

Den åpner for sent, og når den først åpner, så stenger den ikke igjen.

Ikke før motoren er helt kald.

Men som sagt så får jeg muligens bytta i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure påom det er ett parti dårlige termostater ute å går :o

Bytta meg opp til nr 4 ellernoe på in RRC før jeg fikk stabil temp. Den ene på 82grader åpna ikke før det bobla friskt i vannet som kokte :blink:

Men klart, du kan ha luft i systemet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det luft, så ligger denne bobla på motorsiden av termostat hver morgen.

Så må den bevege seg til radiator og videre inn i systemet (tvilsomt),

og opp til termostaten igjen i løpet av natten.

Jeg tviler på luft nå.... Etter flere dager med nøyaktig samme problem.

Ett problem som oppstod når jeg bytta termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om toppakningen er gått.

Ser for meg også ut som om du har overtrykk i systemet, ut fra det du beskriver. Derfor spurte jeg om lokket på eksp.tank. Topp pakning er jo derfor en mulig kilde. Dette basert på at du sier du ikke har lekkasje. Ergo presser overtrykket vannet ut av overløpsventil i ekspansjonstank. Kan ikke se noen annen grunn til at du må fylle 2 liter vann etter temperturstigning.

Dette forutsetter at termostat virker og sitter riktig vei, og at du har luftet riktig etter hver overopphetning.

Jeg ville begrenset kjøringen, til problemet var lokalisert.

Det kan foregå slikt. Motoren blir varm og termostat åpner når den skal, på grunn av topp paknings lekkasje får du overtrykk og overopphetning i vann systemet. Vann presses ut av overløpsventil. Du stopper og venter til bilen er nedkjølt, men nå mangler du masse vann i systemet, termostaten vil sannsynligvis ikke være i kontakt med vannet og du opplever at termostaten inne i bilen viser lav temp, men motoren går omtrent uten sirkulasjon på vannet-og blir jævli varm. Du får bare ikke riktig lesning inne i bilen.

 

Ergo finn ut hva som er galt før det blir dyrt. Det trenger ikke være det værst tenkelige. Kan være enkelt og banalt. som noe av det du er 99% sikker på at det ikke er.

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får håpe dere ikke har rett mht til toppakningen. :unsure:

Det er feil årstid.... Ettersom jeg ikke har noe sted å stå.

Jeg vil i såfall vurdere å sette bort jobben.

 

Jeg har i allefall bytta termostat og lufta systemet.

Ting fungerte greit på vei hjem etterpå.

Litt høy før den åpna, men så stabiliserte det seg.

Sikker er jeg ikke før jeg får kjørt den til jobben i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får håpe dere ikke har rett mht til toppakningen. :unsure:

Det er feil årstid.... Ettersom jeg ikke har noe sted å stå.

Jeg vil i såfall vurdere å sette bort jobben.

 

Jeg har i allefall bytta termostat og lufta systemet.

Ting fungerte greit på vei hjem etterpå.

Litt høy før den åpna, men så stabiliserte det seg.

Sikker er jeg ikke før jeg får kjørt den til jobben i morgen.

 

Krysser fingre og tær for deg i morgen at alt er som det skal. Da blir det sikkert litt lettere å hilse på deg når du kjører forbi. Regner med at du satt å stirret på tempraturmåleren da jeg blinket på deg i ettermiddag og det kom ikke så mye som ei hand :P .

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...