Ronny Jacobsen Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Ingen som har noe tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Kan nesten virke som at det ikke er vann rundt termostaten. Hvis den ligger i en luftlomme vil den trolig åpne skikkelig tregt. -Det ene du kan gjøre er å ta ut termostaten og koke den. Da får du et intrykk på hvor raskt den åpner, og blir sikker på om den virker. -Så blir det å fylle på med kjøleveske etter alle kunstens regler for å unngå luft. Kan den suge luft fra noen steder etter du monterte varmer? Dette er sikkert temmelig søkt, men: Når motoren har blitt kald, suger den tilbake vann fra ekspansjonstanken. Kan den da eks suge luft (vakum) der du monterte blokkvarmeren. Vips så får du luft i systemet hver gang du starter opp etter å ha latt bilen stå litt. Jeg kommer ikke på noe annet lurt. LOH Endret 22. november 2010 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Takker for innspill. En luftlomme er jo sannsynlig, men den skulle vel slippe ut via "luftehullet" i termostaten?! På den annen side vil muligens lufta bare stoppe opp i slangen mellom termostaten og radiatoren. Denne slangen er vel nesten det høyeste punktet på hele kjølesløyfa. Kanskje hvis jeg masserer slangen litt mens motor er kald..... Kan jo alltids prøve.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 kokte du termostaten før du satte den inn for å se om den åpner når den skal. Jeg brukte steketermometer for å sjekke på min. Den nye orginale jeg satte inn åpnet ikke før 93, mens den jeg satte inn nå fra brittpart, åpner på 88 der begge egentlig skulle åpnet. De to er jo helt identiske ned til klemsporene etter pressa som satte dem sammen. Eneste forskjell er skrifttype på tallene Samme leverandør tydeligvis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Har ikke koketesta nei, blir det bytte igjen ila en dag eller tre så skal den testes først! Har vært ute i nordavinden å lufta, massert slanger osv nå. Har ikke tro på at det utgjorde noen forskjell men...... Får se i morgen tidlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Vel, jeg ungikk rødmerkinga med et noen grader i morges, men på vei hjem i ettermiddag måtte den ha kjølepause. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Helt ut av det blå, så er lokket på ekspansjonstanken en viktig faktor. Det må fungere som det skal. Kan kanskje være kilden til problemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Når den blir veldig slipper trykket ut av ekspansjonstanken som det skal, så da virker vel også lokket som det skal. Har fortsatt ikke fått bytta termostat, håper å få gjort det i morgen. Så fra kald til varm motor må jeg fortsatt legge inn pauser. Har en teori på termostaten; den er defekt! Og den er NY! Den åpner for sent, og når den først åpner, så stenger den ikke igjen. Ikke før motoren er helt kald. Men som sagt så får jeg muligens bytta i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Begynner å lure påom det er ett parti dårlige termostater ute å går Bytta meg opp til nr 4 ellernoe på in RRC før jeg fikk stabil temp. Den ene på 82grader åpna ikke før det bobla friskt i vannet som kokte Men klart, du kan ha luft i systemet også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Er det luft, så ligger denne bobla på motorsiden av termostat hver morgen. Så må den bevege seg til radiator og videre inn i systemet (tvilsomt), og opp til termostaten igjen i løpet av natten. Jeg tviler på luft nå.... Etter flere dager med nøyaktig samme problem. Ett problem som oppstod når jeg bytta termostat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Sikker på at du har satt inn termostaten riktig veg ?? Jari Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 Så sikker at jeg ikke er det minste usikker! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Det virker som om toppakningen er gått. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 Det virker som om toppakningen er gått. Ja...... Kanskje det.... Men i første omgang satser jeg hardt på at termostaten jeg monterte er defekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Kast den i en kaserolle og kok opp. Da ser du om den åpner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Det virker som om toppakningen er gått. Ser for meg også ut som om du har overtrykk i systemet, ut fra det du beskriver. Derfor spurte jeg om lokket på eksp.tank. Topp pakning er jo derfor en mulig kilde. Dette basert på at du sier du ikke har lekkasje. Ergo presser overtrykket vannet ut av overløpsventil i ekspansjonstank. Kan ikke se noen annen grunn til at du må fylle 2 liter vann etter temperturstigning. Dette forutsetter at termostat virker og sitter riktig vei, og at du har luftet riktig etter hver overopphetning. Jeg ville begrenset kjøringen, til problemet var lokalisert. Det kan foregå slikt. Motoren blir varm og termostat åpner når den skal, på grunn av topp paknings lekkasje får du overtrykk og overopphetning i vann systemet. Vann presses ut av overløpsventil. Du stopper og venter til bilen er nedkjølt, men nå mangler du masse vann i systemet, termostaten vil sannsynligvis ikke være i kontakt med vannet og du opplever at termostaten inne i bilen viser lav temp, men motoren går omtrent uten sirkulasjon på vannet-og blir jævli varm. Du får bare ikke riktig lesning inne i bilen. Ergo finn ut hva som er galt før det blir dyrt. Det trenger ikke være det værst tenkelige. Kan være enkelt og banalt. som noe av det du er 99% sikker på at det ikke er. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 Jeg får håpe dere ikke har rett mht til toppakningen. Det er feil årstid.... Ettersom jeg ikke har noe sted å stå. Jeg vil i såfall vurdere å sette bort jobben. Jeg har i allefall bytta termostat og lufta systemet. Ting fungerte greit på vei hjem etterpå. Litt høy før den åpna, men så stabiliserte det seg. Sikker er jeg ikke før jeg får kjørt den til jobben i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Jeg får håpe dere ikke har rett mht til toppakningen. Det er feil årstid.... Ettersom jeg ikke har noe sted å stå. Jeg vil i såfall vurdere å sette bort jobben. Jeg har i allefall bytta termostat og lufta systemet. Ting fungerte greit på vei hjem etterpå. Litt høy før den åpna, men så stabiliserte det seg. Sikker er jeg ikke før jeg får kjørt den til jobben i morgen. Krysser fingre og tær for deg i morgen at alt er som det skal. Da blir det sikkert litt lettere å hilse på deg når du kjører forbi. Regner med at du satt å stirret på tempraturmåleren da jeg blinket på deg i ettermiddag og det kom ikke så mye som ei hand . LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 Det er faktisk heeeelt korrekt! Jeg så deg på (rolvsøyveien), men litt for sent til å hilse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Kjør innom et verksted å få dem til å måle co i vannet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Ting fungerte som det skulle i dag morges. Føler meg ikke helt trygg ennå, men krysser fingrene. Co-lukting ja....... Skal se om jeg kan få ordna det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Også veien hjem fra jobb gikk etter håndboka. Ingen oppkok, kun normal oppførsel. Fikk til og med hilst på leiohel og Disco'n i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Også veien hjem fra jobb gikk etter håndboka. Ingen oppkok, kun normal oppførsel. Fikk til og med hilst på leiohel og Disco'n i dag. Bra at det nå funker, og med blokkvarmer. Nå kan vel kulda bare komme for å bli. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Har ikke brukt blokkvarmeren ennå. Ville ikke koble den til før jeg var sikker på at systemet var tomt for luft. Kobles til ila helga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Kortvarig glede gitt...... Fullt kaos i kjølesystemet i dag morges. Hva trenger man for ett toppakningsbytte? Finnes det komplette sett med alle nødvendige pakninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.