Gå til innhold

Bore hull i torpedovegg.


Dilbert

Anbefalte innlegg

Skal gå til anskaffelse av litt Defa utstyr. Motorvarmer har jeg allerede, men skal supplere med batterilader, stikk for kupêvifte og en timer.

Må jo borre hull for kabel til stikk. Antar at det bør skje i området rundt benplass høyre side. Noen som har gjort dette?

For det er vel ikke noe eksisterende hull som kan brukes?

Hvor kjøpe? Bilextra, Torshov eller Mekonomen.

 

 

GeirH

1997 RR 2,5 DSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har billige trinnbor. :)

 

Delene ble kjøpt på Mekonomen isted, så da blir det montering av dette etterhvert. Må bare lage meg en brakett for batteriladeren. Fant ett festepunkt/ 2 stk 6mm pinnebolter i motorrommet like ved batteriet som jeg tenkte å benytte meg av. Er ingen stor tilhenger av å borre huller i bilen, men noen ganger må man bare.

Håhå, nå begynner det å ligne vinterbil...

Endret av Dilbert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med samme tankegang selv. Har en blokkvarmer fra før og skall pluss på kupevarmer og batterilader. Batterilader skal være på hver gang jeg er parkert hjemme i garasje. Med hjelpe av en timer og rele skal blokkvarmer og kupevarmer skrus på om morning.

I tilleg har jeg en Webasto TTC diesel varmer som varmer kjølevann og starter bilens egen kupevift. Perfect etter en dag på skibakken eller vinterovernatting langt opp i fjellene en plass. Med tanke på fjernstyring av denne har jeg vært innpå Danhag sin GSM-remote kontrol. Sender SMS da starter dieselvarmer.

Er interesert i din løsning på hull i torpedovegen; når du finner en.

Men ulemper er hva skal gjøres med de små timeren. En til webasto, en til defa. Akkurat nå har jeg webasto timer i hanskerrom. ikke optimalt. Jeg har også hørte at defa sin timer gir avlesning på batteri spenning. Det synes jeg er veldig spennende og kunne tenke meg å hå det litt mer tilgjengelig. Er det noe som har bilder av pene montering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg henger meg på denne jakten etter det "ettertraktede hull" blush - for å få DEFA kabelen inn fra motorrommet

gjennom torpedovegg, for å få strøm til kupè-varmeren som skal sitte på høyre side av midtkonsollen.

 

Jeg er ute etter "hullet" på en RRS TDV6 2007 model.

 

MVH

PerV

 

 

NB !

Jeg klippet denne fra "KALDEVASS" / Glen sittt innlegg 10. mars 2010: (dreier seg vel om Disco 3 ?)

 

På "reserve batteri" boks på sjåfør siden er det en gjenomføring som er lett å kommer til, åpne batteri boks og bak "volvo" sirene er det en gjenomføring til clutch wire som har en gummi prop i det (siden du har ikke klutsj), dette er det lettest måtte å få kabeler i bilen, Jeg satt inn en trek rør siden jeg skulle har flere ledning gjenom. Eneste ulempe er at du må da tar ledning borte ti passasjeside.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hullet borret.

Demonterte hanskerom, og lokaliserte rørene til varmeapparatet, målte meg

10-15 cm. fra de mot høyre (passasjerdør) og lot det stå til. Ble nesten perfekt, sitter en "hjerne" for ett eller annet på innsiden her, og for å unngå å treffe den la jeg hullet litt for høyt og traff dermed en platefals på motor-rom siden, dette vanskeliggjør monteringen av gjennomføringsgummien for kabel til stikk. Hadde jeg borret 2 cm. lenger ned så hadde det blitt supert. Tetter dette hullet med SIKA når alt annet er på plass.

Stikk ble montert på det plastdekselet hvor "inhibit" bryteren sitter.

Vifteovnen ligger i verkstedet, så jeg har ikke fått prøvemontert denne. Ser trangt ut.

Kikket litt på plassering av programmeringsenheten, tror denne havner på høyresiden av den hyllekanten over stereo. Ser ut som denne delen er utbyttbar, så da kan en bytte ut denne for å unngå skjemmende hull ved evt. fjerning av Defa utstyr. Veien herfra til hullet i torpedovegg er ikke lang

da denne skal kobles til batterilader.

 

 

GeirH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Jeg fant tråden i et søk, men deretter en svært enkel og effektiv løsning:

1. Løsne på tanken for kjølevæske. Den kan trekkes opp i fremkant og deretter bakkant uten å løsne en eneste skrue. Trenger ikke løsne på noen slanger. 

2. Ta en skrutrekker og stikk den gjennom gummien ved siden den store kabelgata som går gjennom torpedoveggen slik at du får hull.

3. Teip kabelen du vil ha gjennom, tett fast til tuppen av en litt lang skrutrekker.

4. Ta litt zalo på tuppen av trekkeren/teipen så den glir lett, og stikk den gjennom hullet(fra punkt 2) i torpedoveggen.

5. Gå inn under hanskerommet og ta av teipen på trekkeren slik at du kan trekke kabelen gjennom. 

 

Dette fungerer glimrende dersom du skal ha gjennom en ledning fra motorrommet til kupeen. Jeg gjorde dette med en DEFA-kabel som kommer med en kontakter i begge endre, så jeg måtte teipe ganske stramt og et godt stykke oppover trekkeren, og presse ganske hardt for å få den gjennom. Jeg stakk kabelen gjennom fra innsiden. 

For å komme til skikkelig tok jeg av det svarte plastdekselet under hanskerommet. Vet ikke om jeg hadde trengt det om jeg skulle hatt gjennom en mindre kabel.

gjennom-torpedovegg.jpg

gjennom-torpedovegg-lite.jpg

under-hanskerom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Støtter opp om Thor Andres løsning.

Det er ei heller nødvendig å løsne tanken for kjølevæske, faktisk.

Jeg skar hullet i torpedoveggen, det bak/under kjølevæsketanken - der hvor ledningene fra sikringsboksen går, større, og trakk DEFA-kabelen rett gjennom.

Dritjobben består i å demontere/remontere hanskerommet, men det behøves altså ikke bores i torpedoveggen.

Det er forøvrig best ikke å skru fast DEFA-stikkontakten før hanskerommet er på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...