Gå til innhold

Dårlig effekt 200 TDI


finnarne

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere i høst stusset over at Den grønne Bien ikke trekker så godt som jeg mener den gjorde når jeg fikk den.

I tråden "Nedgiring av Disco1 har vi drodlet litt rundt forskjellige løsninger, som kom opp etter at naboen fikk meg til å tenke på større hjul. De planene er foreløpig satt på hold.

I tråden "Lynet Mc Disco" så kom det frem at LR mener en 200 TDi disco med manuell kasse burde klare 0-100 på ca 17-18 sekunder. Jeg klarer 0-100 på 30-35 sekunder.

Velger derfor å lage en egen problemtråd av dette, istedet for å "forpeste" Akselerasjonstråden:)

 

Endringer på bilen i forhold til standard er ca 5% større dekk enn orginalt (245/75-16) mot 205x16, og montering av snorkel fra Safari.

Når jeg fikk bilen i februar 2009, så var det dårlig oljepumpe på bilen, og det har ifølge selger vært olje i turboen en gang.

Oljelampa slukket stort sett ved 1200 o/min på kall motor, og 1800 o/min på varm motor. Men det var ikke noe å si på draget på den. Det var fullt mulig å holde 80-90 opp Lierbakken med 2 tonns henger om jeg husker rett. Å kjøre forbi med 2 tonn på hengeren gikk også greit. Men på ett eller annet tidspunkt var det noe som skjedde. Jeg tror det har skjedd etter at jeg byttet oljepumpe, for den ble byttet i romjulen.

 

På ett eller annet tidspunkt fikk jeg plutselig problemer med at det ble for mye vakuum i dieseltanken, og jeg måtte ut for å lufte etter å ha kjørt omtrent fra Grimstad til Holmestrand. Problemet med for mye vakuum er borte etter å ha byttet til et D2 tanklokk, tanklokket som jeg hadde tror jeg det står GM på. Dvs det er fortsatt vakuum, men nå klarer motoren å slurpe i seg guffe uten å stoppe. Kanskje jeg skal gjøre testen igjen uten tanklokk ?

 

På ett eller annet tidspunkt gikk slangen mellom luftfilter og turbo i oppløsning, og ble reparert med gaffa. Denne slangen er kjørt ett stykke, men Turboen virker likevel OK når jeg tar i den, og det er ingen ulyder i den. Og den går rundt. Så jeg tror den er OK. Slangen er nå erstattet med en litt bedre ifra Kulien.

 

Det har kommet nye slanger i Silicon (til en brøkdel av prisen av orginale) fra øya, men de er ikke montert enda.

 

Planen er nå som følger:

1. Forsøke akselerasjon med dekk i dimensjonen 235/70-16

2. Forsøke akselerasjonen uten tanklokk, evt luftin av tank før akselerasjonstest blir utført

3. bytte IC-slanger, og rengjøre IC

4. Montere Eksostemp-måler

 

Er litt usikker på rekefølgen på 1 og 2, samt 3 og 4, men regner med at det blir den rekkefølgen.

 

Tror kanskje jeg skulle tatt en test av kompresjonen på sylinderne også. Er det noen som har utstyr for måle kompresjon på sørlandet ?

 

Bilen er nylig EU-kontrollert og funnet i orden. Men avgass ble kanskje tatt på første kontroll i mai, og ikke på etterkontrollen i September :) kanskje jeg skulle fått en test av avgasser. Det kan hende at endringene er skjedd etter at den var på EU-kontroll, men jeg tror problemet muligens var der før EU-kontrollen.

 

Vi tar listen over først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@haakonbs: Enig, men skal bytte dekkene uansett, bare for å se.

Håndbrekket kan fortsatt ligge på. men jeg regner med at jeg hadde merket litt temperatur om det hadde "ligget på".

 

@tdiThomas: Definer bruker. Tror det lekker litt kjølevann et sted. Ikke mye som forsvinner, men det forsvinner litt etter litt.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ikke så lett å definere det der. Men mitt inntrykk er det ikke er uvanlig med skade på toppakningen på cyl 3 og 4 og avhengig av hvor skaden er kan dette gåut over ytelsen. Har du hatt ute glødepluggene eller dysene for inspeksjon?

 

Jeg har sylinderlekkasjetester du kan låne hvis du får lånt deg eller eventuelt lager deg en overgang til glødeplugghullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykk som er svakt høres ikke bra ut. Ble det bedre når du byttet pumpe?

 

La motoren bli varm og trekk opp peilepinnen mens motoren rusler. Hiver den opp luft og olje trenger du ikke kompresjonstester. Det er da sannsynlig at kompresjonen går ned i bunnpanna.

 

Tetter ventilene? Om ikke blir også kompresjonen dårlig.

Jeg ville plukke av toppen og slipt ventiler uansett på en bil med lang kilometerstand. Da ser du også slitasjen i sylindrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tdiThomas: det ble gresk for meg, men er redd for at jeg komemr til å finne det ut.

 

@lafterolf: Ja, oljetrykket ble bedre med ny pumpe. Nærmere bestemt helt perfekt. Peilepinnesjekken med varm motor skal sjekkes i ettermiddag. kanskje vi får noe å gjøre i garasjen hos Tormod i kveld :)

Hvordan kan jeg sjekke om ventilene tetter ? Har sjelden problemer med å starte den, trenger nesten aldri å glødes.

Bilen er har ikke gått så langt. ca 385' tror jeg det står på telleren. Ifølge Frode så er det en byttemotor som står i den, vet ikke hvor langt den er gått.

 

Var ute en liten tur i lunsjen. Fant hos Haynes at det er 111bhp ved 4000 o/min, og mask turtall med ubelastet motor er 4600 + 40 - 120 o/min. Maks turtall med belastet motor skal være 4000 om jeg leste rett. Jeg ville ikke presse maskinen for mye nå siden den var kald, men er usikker på om jeg klarer å passere 4000.

 

Kommer mere tilbakemeldinger i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjonstesten avslører kompresjonssvikt, som sannsynligvis er utette ventiler om den ikke har trykk i bunnpanna.

 

Husker ikke om det er wire fra gasspedalen. Trykk pedalen helt ned og sjekk dieselpumpa mens pedalen holdes nene. Klarer du å tvinge på mer ved å vri direkte på pumpa? Får du ikke full gass på pumpa mister du turbotrykk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vidar S: Kan jeg tvinge bevegelse i armen ? Må noe kobles fra først ?

Gjør som Rolf sier, skru av armen

Problemet på Vagard sin er at armen er falt av akselen, og da står ventilen feil vei. Sender eksosen forbi turbuen, i alle fall 2/3 deler av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk det billigste først ;)

 

Hvis den starter lett, ikke ryker nevneverdig og har normalt forbruk av vann, olje og diesel så er det ingen grunn til å skru motoren i atomer....

 

Det billigste å sjekke er de utvendige tingene. De er også lettest å komme til :)

 

Luft: Får ikke motoren luft så går den dårlig!

Sjekk slanger, wastegate og turbotrykk. I den rekkefølgen.

Turbotrykket skal være ca 1bar før intercooleren ved belastning. Det måler du med ett enkelt manometer, litt slange og litt struping på slangen.

 

Diesel: Får ikke motoren nok diesel så går den dårlig!

Sjekk filtere og at du faktisk får gitt full gass på pumpa når gasspedalen er i bånn (ganske vanlig feil faktisk). Hvis gassvieren din begynner å bli morken kan den strekke seg en hel del før den ryker..... Hvis den har strukket seg 1cm, så får du gitt 1cm mindre gass på den 5cm armen som er på pumpa......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet dekk, skulle ha av dekka for en skikkelig vask uansett.

Sjekket wastegate, den så bra ut.

Sjekket vaier/dieselpumpe. Strammet vaier 3-4 millimeter.

Tok en ny tur på sletta. Er nå nede i 26 sekunder. Klarer greit 4000 o/min, ser også ut til at jeg klarer 4600 o/min, men vil ikke presse motoren der. Prøvde å bytte tanklokk med et universal reservelokk jeg har liggende uten at det var noe forskjell.

Sjekket trykket i bunnpanna/peilerøret. Joda det kommer noen få dråper der, men ikke nok til at det bør være noe problem. Det kommer ikke noe mere med mere turtall, så foreløpig er jeg rolig.

 

Neste steg er å bytte IC-slanger, samt flushe IC. Tror ikke jeg får gjort det idag. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at småtteri hjelper på :)

DU får vel rakettfølelse når du er nede på fabrikkstiden :lol:

 

Edit: skal innrømme at min RRC 3.9 ikke klarer tiden til 100 som står i boka enda.

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...