Ronny Jacobsen Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Orker ikke enda trekkfull vinter til i garasjen. Så derfor må noe gjøres. Ønsker en enkel, billig og grei løsning. Tips om utførelse av prosjektet ønskes! Bilder: Kanskje en ulempe at ledninger henger under bjelkene, men sånn er det, så jeg får ta det derfra. Eller...?? Øverst mot taket ser man raftepappen. Under er det galva og over er det lufting, så ting er korrekt utført så langt. Her er det vel bare å isolere kneveggene og så på vindsperre? Bør taket isoleres helt ned til gulvet, eller holder det med isolasjon i vegg og gulv her? Endret 24. oktober 2010 av Ronny Jacobsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CuckoosNest Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hadde jeg vært deg, hadde jeg isolert vegger og bjelkelag. Har du 8" bjelkelag burde det holde om du isolerer nøye. Vær obs på kondens om du ikke er nøyaktig, men det er du. Behold kaldtloft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Ja, jeg synes det virker litt unødvendig å isolere taket helt ned. Men på den annen side; kondens vil vi jo ikke ha.... Hva er greit å bruke i garasjetaket da? Panel eller gips? Føler at panel blir ille mange spikere og at gips blir litt vrient å få opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JCP Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Sponplater eller OSB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EHS Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Rupanel i taket og OBS på veggene. Har akkurat isolert en garasje på 33kvm og der valgte vi disse materialene. Jeg skal isolere en garasje på 27 kvm i november. Da velger jeg samme materialer Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg ser at Byggmax har 15x120mm Rupanel til 7,45 pr./lm. Så da blir det vel ca. 8 lm. på kvadraten, eller 60 kr. m2. Rundt 2800 bare for panel. Mener å huske at garasjen er rundt 45m2 Gips kan man få for 25-30 kroner kvadraten ser jeg. (Men så var det monteringa da ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Lån eller lag deg en "gipstralle" om du gjør det alene. (utfordringen er vel at gulvplassen er "opptatt") Eller enda bedre: innviter en par kompiser på vaffler etc.. . Er man flere, er platene lettere å håndtere. (Gips i taket er raskere å montere enn ru-kledning, og dersom du en gang i fremtiden skal ha "godkjent" rommet over, er det lettere iht ymse forskrifter..) På veggene er ru-kledning praktisk mht evt opphengsmulighter.. Men her kan man jo av og til gjøre go kjøp på lagerslitte/skadete plater.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Bruk gips, mye tryggere med tanke på brann På veggene legger du inn spikerslag der du trenger før du gipser. Etterpå henger du opp noen rimelige fiberplater utenpå gipsen der du føler den trenger beskyttelse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JCP Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Bare å invitere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 er i samma momentet selv, trevegger i min garasje kommer iaf ikke på tale..... Brannsikre plater er grisedyre, så gips er eneste alternativet i " min " prisklasse... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Veggene i garasjen er ikke noe tema for mitt vedkommende, de er isolert og panelt fra tidligere. Det som står igjen er som bildene viser isolering av kneveggene mot hemsen og taket mot hemsen. Har det noen hensikt å gjøre noe mer med kneveggene enn å isolere dem og slå opp plast på utsiden? Jeg behøver vel ikke å sette opp noe plater utenpå plasten?? Nei... Sikkert ikke, når jeg tenker meg om... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 bruker du plast da, på en ikke-permanent oppvarmet garasje ? Eller er planen å ha den permanent oppvarmet kanskje ? Grunnen til at jeg spør, er at sålenge VARM side er klart definert er fuktsperre kjekke saker. Men når varm og kald side bytter plass noen ganger ila året, kan det gi litt gufne resultater ift kondensering..... Trur eg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Jeg pleier å ha på en panelovn på hemsen, men så lenge jeg ikke bruker hemsen så blir det nok ikke så mye over 10-12 plussgrader vinteren igjennom. Bruker den stort sett bare til kaffekvelder og oppbevaring av diverse remedier som ikke tåler frost. Varmerekorden (ved fyring nede i garasjen sist vinter var vel noen fattige varmegrader tror jeg. I yttertaket oppe er det luftespalte mot yttertak, huntonit-plater, isolasjon, plast og til sist panel. Endret 25. oktober 2010 av Ronny Jacobsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Hva gjør jeg nå?? Skal jeg plaste utenpå isolasjonen, eller bare sett opp noen lekter for å holde mattene på plass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Plast brukes aldri mot kald side. Plast bare på innsiden, selv om bygget bare er oppvarmet 1 dag i året. Utvendig trenger du en vindsperre. Dette kan være papp eller andre vindtette produkter. Husk å klemme skjøtene så de ikke står åpne. Plast innvendig. Plast, eller diffusjonssperre, SKAL bestandig brukes mot den varme siden, som normalt er innsiden der du har oppvarmingsmuligheter. Plasten hindrer varm lufti å dra fukt med inn i veggen der den vil kondensere når den treffer kald luft\ materialer. Når bygget står tomt er tempreraturen jevn på begge sider og kondensering er ikke eksisterende. Blir bygget oppvarmet trenger vi plasten. Endret 2. november 2010 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 nå skal du fore ut, og isolere 15-20 cm til . hvis du fremdeles vil fyre for kråka så kan du bare ha på vindsperre som rolf sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Ok. Det er plast på innersiden. Papp... Ullpapp eller tynn tjærepapp? Dette bør ikke holde boligstandard, men greit om jobben gir ett lunt resultat. Jan-Einar: Jeg skal ikke bo der!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ghhoel Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Hva skal du ha i taket da, Ronny? Blir det gips, og du trenger hjelp, så ring meg, så tar jeg med arbeidslysten og hjelper deg med å holde litt. Skylder deg en gjentjeneste.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Billigste sort papp rekker siden det ikke er værpåkjenning innendørs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Ok, da skal jeg oppdrive noe papp. Når taket mellom garasjen og hemsen skal isoleres da....? Skal det brukes plast utenpå isolasjonen der? Eller kun isolasjon og takplater? Mr. Hoel: Tar kontakt jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Papp... Ullpapp eller tynn tjærepapp? Jan-Einar: Jeg skal ikke bo der!! ingen av delene. du skal ha vindsperre. type rull med "glava vempro" er nok lettest å håndtere på kneloftet . jeg er ikke enig med lafterolf for en gangs skyld. kneloft kan bli veldig varme, og kalde, og varme, og kalde. spesiellt når du har tynn isolasjon og periodisk oppvarming. jeg har sett fuktige kneloft med sopp før... ikke bo der... har du snakket med kona om det ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Ok, da skal jeg oppdrive noe papp. Når taket mellom garasjen og hemsen skal isoleres da....? Skal det brukes plast utenpå isolasjonen der? Eller kun isolasjon og takplater? Mr. Hoel: Tar kontakt jeg. Bruk plast i taket\ himlingen under kaldloftet. Strekk plasten en halvmeter innover forbi det kalde feltet. REsten trengs det ikke noe på om loftet står oppvarmet. Blir garasjen varm og loftet kaldt kan du strekke plast over hele himlingen. Det gjør ingen skade. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Bare så jeg ikke misforstår. Først setter jeg opp isolasjonen, så stifter jeg opp plasten...? Eller mente du omvendt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Bare så jeg ikke misforstår. Først setter jeg opp isolasjonen, så stifter jeg opp plasten...? Just precis. Og så slår du opp lekter som du spikrer himlingen i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 2. november 2010 Forfatter Del Skrevet 2. november 2010 Thank you mr.! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.