Gå til innhold

isolering


Ronny Jacobsen

Anbefalte innlegg

Orker ikke enda trekkfull vinter til i garasjen.

Så derfor må noe gjøres.

Ønsker en enkel, billig og grei løsning.

Tips om utførelse av prosjektet ønskes!

 

Bilder:

 

Kanskje en ulempe at ledninger henger under bjelkene, men sånn er det, så jeg får ta det derfra.

Eller...??

 

gallery_24_9_130968.jpg

 

gallery_24_9_44545.jpg

 

Øverst mot taket ser man raftepappen.

Under er det galva og over er det lufting, så ting er korrekt utført så langt.

Her er det vel bare å isolere kneveggene og så på vindsperre?

Bør taket isoleres helt ned til gulvet, eller holder det med isolasjon i vegg og gulv her?

 

gallery_24_9_41741.jpg

Endret av Ronny Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Rupanel i taket og OBS på veggene. Har akkurat isolert en garasje på 33kvm og der valgte vi disse materialene.

 

Jeg skal isolere en garasje på 27 kvm i november. Da velger jeg samme materialer

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Byggmax har 15x120mm Rupanel til 7,45 pr./lm.

Så da blir det vel ca. 8 lm. på kvadraten, eller 60 kr. m2. :huh:

Rundt 2800 bare for panel.

Mener å huske at garasjen er rundt 45m2

Gips kan man få for 25-30 kroner kvadraten ser jeg.

(Men så var det monteringa da :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån eller lag deg en "gipstralle" om du gjør det alene. (utfordringen er vel at gulvplassen er "opptatt") Eller enda bedre: innviter en par kompiser på vaffler etc.. ;) . Er man flere, er platene lettere å håndtere.

 

(Gips i taket er raskere å montere enn ru-kledning, og dersom du en gang i fremtiden skal ha "godkjent" rommet over, er det lettere iht ymse forskrifter..)

 

På veggene er ru-kledning praktisk mht evt opphengsmulighter.. Men her kan man jo av og til gjøre go kjøp på lagerslitte/skadete plater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggene i garasjen er ikke noe tema for mitt vedkommende, de er isolert og panelt fra tidligere.

Det som står igjen er som bildene viser isolering av kneveggene mot hemsen og taket mot hemsen.

 

Har det noen hensikt å gjøre noe mer med kneveggene enn å isolere dem og slå opp plast på utsiden?

Jeg behøver vel ikke å sette opp noe plater utenpå plasten??

Nei... Sikkert ikke, når jeg tenker meg om... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker du plast da, på en ikke-permanent oppvarmet garasje ? Eller er planen å ha den permanent oppvarmet kanskje ?

 

Grunnen til at jeg spør, er at sålenge VARM side er klart definert er fuktsperre kjekke saker. Men når varm og kald side bytter plass noen ganger ila året, kan det gi litt gufne resultater ift kondensering.....

 

Trur eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha på en panelovn på hemsen, men så lenge jeg ikke bruker hemsen så blir det nok ikke så mye over 10-12 plussgrader vinteren igjennom.

Bruker den stort sett bare til kaffekvelder og oppbevaring av diverse remedier som ikke tåler frost.

Varmerekorden (ved fyring nede i garasjen sist vinter var vel noen fattige varmegrader tror jeg.

 

I yttertaket oppe er det luftespalte mot yttertak, huntonit-plater, isolasjon, plast og til sist panel.

Endret av Ronny Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast brukes aldri mot kald side. Plast bare på innsiden, selv om bygget bare er oppvarmet 1 dag i året.

 

Utvendig trenger du en vindsperre. Dette kan være papp eller andre vindtette produkter. Husk å klemme skjøtene så de ikke står åpne.

 

Plast innvendig.

 

Plast, eller diffusjonssperre, SKAL bestandig brukes mot den varme siden, som normalt er innsiden der du har oppvarmingsmuligheter. Plasten hindrer varm lufti å dra fukt med inn i veggen der den vil kondensere når den treffer kald luft\ materialer. Når bygget står tomt er tempreraturen jevn på begge sider og kondensering er ikke eksisterende. Blir bygget oppvarmet trenger vi plasten.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papp... Ullpapp eller tynn tjærepapp?

 

Jan-Einar: Jeg skal ikke bo der!! :D

ingen av delene. du skal ha vindsperre. type rull med "glava vempro" er nok lettest å håndtere på kneloftet :) . jeg er ikke enig med lafterolf for en gangs skyld. kneloft kan bli veldig varme, og kalde, og varme, og kalde. spesiellt når du har tynn isolasjon og periodisk oppvarming. jeg har sett fuktige kneloft med sopp før...

 

ikke bo der... har du snakket med kona om det ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg oppdrive noe papp.

Når taket mellom garasjen og hemsen skal isoleres da....?

Skal det brukes plast utenpå isolasjonen der?

Eller kun isolasjon og takplater?

 

Mr. Hoel: Tar kontakt jeg. :D

 

Bruk plast i taket\ himlingen under kaldloftet. Strekk plasten en halvmeter innover forbi det kalde feltet. REsten trengs det ikke noe på om loftet står oppvarmet. Blir garasjen varm og loftet kaldt kan du strekke plast over hele himlingen. Det gjør ingen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...