Gå til innhold

Haster. TD5 krise


leiohel

Anbefalte innlegg

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det går fremmover.

 

Nå henger han i stroppen:

gallery_3582_9_497873.jpg

 

Og etter litt er den på plass og trukket ril med riktig moment og grader (grusom jobb da det er rimelig tungt å trekke til mot slutten, og frykten for at noe skal gå galt er veldig tilstede( har dratt ut noen gjenger tidligere)):

gallery_3582_9_132828.jpg

 

Det var trangt å få den på. Røret til peilepinnen var kronisk i veien. Det kunne kanskje fjernes, men jeg gjorde ikke det. Men ned på kom den. Å få på igjen ledningene til glødestiftene var også skikkelig trangt. Tips: få ut fruen, hvis hun har små hender, og tilby å vaske huset hvis hun får dem på ;) . Jeg hadde ikke fruen tilgjengelig, så jeg måtte få dem på selv, og pinadø må jeg vaske hus i morgen også.

 

Så i morgen er siste innspurt. Koble til vann, diesel og luft slanger. Kjøpt rustfrie slangeklemmer. Vann og olje (5w/30) skal på. Og litt elektriske koblinger. Både olje og rotor filter skal også byttes. Får se hva jeg rekker. Skal på hytta på fredag, og da skal bilen få være hjemme alene. Tar den ikke på langtur rett etter en slik opprasjon. Neste uke blir det litt skjekk og rens av abs kontakter og en titt på bakre belger før den skal på veien.

 

Tirsdag er jeg nok klar for å dure ut på veien. En glad mann, med mange såre knoker :rolleyes: .

 

 

Takk til GAA som har bistått i verkstedet med støtte og en hjelpende hand. Hyggelig med selskap når en skrur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gamlebilen er syk jo! Så ikke denne før nå. Du har jo virkelig hatt noen dager i motvind!

 

Som lars nevner så er det beklagelig at vi slipper fra oss noe sånt her i dalen, men dette var det vel ikke noen som kunne forutse sånn helt enkelt.

 

Nå er jo snart bilen på veien og godt er det. Misunner deg nesten som har skifta toppen, for det første så kan du det til senere, og for det andre så har du ny frisk topp og det er en god følelse. Men leit med alle timene som går med til feilsøking, synsing og frustrasjon før du finner selve feilen. (det er alltid værst synest jeg.)

 

Når det gjelder belgene bak, (Arnott, ikke Arnliot) så bytta jeg de i 2008 og de er det livstidsgaranti på. Ta kontakt (www.arnottindustries.com) så sender de nok nye til deg uten å be om de gamle. Men ta bilde med såpevann så man ser at de lekker. De er fantastiske på service! :)

 

PS jeg bytta kjøleveske på den i 2008, brukte den veska som står i specsa, texaco special ettellerannet. Dette pga av at jeg fikk for meg at det med kjøleveska var veldig viktig akkurat på desse bilene, utover det vanlige med rød veske på aluminiumstopp. Den texaco-smørja var shcweindyr, men overkommelig hvis du kjøper i 20-liters kanner og kan ha stående.

 

Håper allt ordner seg for deg, og kom gjerne innom hvis du er i dalen, morro å se gamlebilen igjen (dog ikke med invollene spredd utover arbeidsbenken din).

 

S :D

 

Hei

Da var det gjort og bilen er klar for veien igjen. Det har blitt noen timer ed skruing, men godt å vite at det er spansketoppen som nå brummer under panseret.

 

Når det gjelder at den synker ned bak, begynner jeg å mistenke at det kan lekke fremme med pumpa et sted. Hører en litt rar lyd, men det får bli en annen dag.

Nå skal jeg bare glede meg over at bilen er på veien igjen.

 

Jeg skal ta godt vare på gamlebilen din :) .

 

Glad mann i Fredrikstad :D

 

Takk til alle sammen for all støtte og gode råd.

 

MVH

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer og selv takk!

 

Bra innsats fra deg fra 18. oktober og frem til i dag, og absolutt til inspirasjon for oss andre. Selv om jeg håper vi aldri opplever det samme!

 

smile.gif

 

Kjekt å kunne være til inspirasjon for andre ;) .

 

Jobben i seg selv er rimelig overkommelig. Noe fryktingytene, men absolutt noe de fleste vil klare selv. Krever ikke det helt store av utstyr heller. Moment nøkkel, gradeskive for tiltrekking, en 36 mm nøkkel (det hadde jeg ikke), Haynes bok (hvor de også viser hvordan du kan improvisere verktøy for å låse kam og svinghjul), litt låse og pakning på tube/flaske, kaffe og et utmerket forum til støtte og råd :) . Nå hadde jeg bare noen timer på kveldene, etter poden var i seng, til å skru på, men jeg tenker at en slik jobb skulle greit la seg utføre på en helg. Anbefaler andre å ha løfteutstyr og en hjelpende hand når toppen skal inn og ut. Toppen kom også raskt i fra Taylor. Jeg bestilte på torsdag og den var her midt på dagen på mandag. Husk å bestille topppakningog nye bolter også.

 

Nå blir det nok en uke hvor jeg sitter på nåler og hører etter lyder, peiling og lukting på olje og kontroll av kjøleveske, før skuldrene senker seg helt og jeg begynner å stole på bilen. Over helga blir det å ta i tu med 3 Amigos og at den synker ned bak når den står ubrukt noen dager, men det blir en helt egen tråd.

 

Mitt beste råd for de som befinner seg i samme situasjon som meg: Få bilen på veien så fort lommebok og tid tilsier det. Blir du usikker, så spør om hjelp på foumet.

 

Mvh

Leif Ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med kjempeinnsats. En inspirerende tråd. Har du noe ca. estimat på hva dette kom på. topp, frakt, oljer, osv..

 

nok en gang gratulerer med kjempeinnsats..

 

Hei og takk

 

Fra Taylor:

Shopping Cart (Prices in British Pounds)

DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST

----------------------------------------------------------------------

LDF500170 TD5 Cylinder Head 1 GBP1,095.00 GBP1,095.00

 

TD5 Cylinder head fitting Kit 1 GBP150.00 GBP150.00

Choose Head Gasket Type: 1

hole, Choose early or late

type: late (1 internal/1

external fuel gallery type

======================================================================

Subtotal: GBP1,245.00

Shipping (Courier): GBP80.00

Total: GBP1,325.00

 

 

og så omregner vi og får: 12425,- nkr. Så blir det moms på dette.

Olje, filter og slikt blir ca tusenlappen. Noe mer om du trenger noe spesielt verktøy, eventuelt får lånt.

 

Mvh

LOH

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig gjennomført Leif Ove! Optimist er du og pågansmot har du bevist at du har nok av B)

 

Gleder meg til å høre motoren male og få kjent på draget fra en TD5 med ekstra boks og tynner topp pakning som Turner Engineering bruker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor??? eller Turner?

 

Ups :rolleyes: Turner å klart. Bra noen passer på.

 

Tidligere i tråden fikk jeg hjelp til å skjekke cyl balanse. Da var den ganske vill med verdier opp i mot 12 så vidt jeg husker. Lurer på (Frode eller andre får rette på meg) om verdier over 6 var ikke greit. Nå ligger balansen å vipper på for det meste 0 og bytter mellom pluss og minustegn. Kan innimelom komme opp i pluss 2. Et blaff av pluss 3 på cyl 2, men veldig sjeldent. Tror det er bra, og iallefall bedre enn hva det var.

Vi leste også av feilkode 03-07, air flow circuit (current /altså til stede). Når jeg monterte alt sammen igjen så tenkte jeg at det kunne være luftmengdemåleren. Ikkve vet jeg om jeg hadde rett, men jeg dusjet kontakten og inni godt med elektrikker spray og monterte. Feilen er ikke kommet tilbake etter jeg startet opp og koblet til min HawkEye. Krysser fingrene for bare dårlig kontakt.

 

Mvh

Leif Ove

 

 

LOH

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Viktig med en lykkelig slutt. Skrev i tråden der at den beste medisin for Syk LR er å få den på veien igjen. Og slik ble min fredag. Da satt jeg snuten mot fjellet og opp bakkene på hytta. For første gang får jeg skikkelig snøføre. Det er bratt og svingete. Ut av svingene gir jeg på litt mer en jeg trenger og det er deilig å kjenne at den sitter som støpt. Vel fremme har jeg 50 meter med ubrøytet vei og det ligger en 20-30cm med snø. Jeg snur bilen og i lavserie krabber den opp bakken uten tegn på å slippe taket. Min kjære ser noe rart på meg da jeg smiler fr øre til øre og sier "flink bil, flinke bilen". Jeg regner ikke med at hun skal skjønne det heller.

 

Jeg gleder meg over å ha godbilen på veien. Ikke alt er i orden, men det er ikke så farlig.

 

Vel tilbake på fjellet:

gallery_3582_9_165633.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...