Gå til innhold

Haster. TD5 krise


leiohel

Anbefalte innlegg

Jeg bruker alltid betydelig mer tid på å planlegge det hele, eller grue seg som det også kalles, enn på å gjøre en hvilken som helst jobb...og bare get stucked in...flott!

 

Flott pågangsmot, og kjempebra at det er god tone mellom deg og selger - sånt er UTROLIG trist for alle parter (been there - done that).

 

Jeg vil anbefale at du tar av eksosmanifolden som første skritt i fortsettelsen, de er ofte bananforma, og da får du kjangs om å få en ny tilsendt fra england sammen med toppen om nødvendig (den gamle kan antakelig også slipes, men det tar også tid).

 

Det er også anbefalt her inne av en eller annen å borre opp montasjehullene slik at sannsynligheten for at bolter skal "klippes" i framtida reduseres.

 

Det selges manifolder med et keramisk belegg som skal transportere varme bedre, men selger synes ikke å klare å levere slike... Jeg vil anta det må være noen her på berget som kan legge på et slikt keram, kanskje noen har ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hugin ringte å ga meg noen gode tips om hvordan ta av eksosmailfoilen. Fort gjort å klippe boltene. Blir spennende på en måte.

Resten skal trolig av i kveld eller i morgen. Historien fortsetter.

 

Ang å hive seg rundt å få gjort jobben gjort. Den beste medisin for LR med influensa er å få den på veien så fort som mulig. Komme seg bak rattet, sette snuta mot fjellet og klatre oppover glatte veier på vei til hytta. Da kommer godfølelsen, du lener deg litt ekstra godt bak i setet og all skruing, penger og frustrasjon er borte. Kanskje man faktisk gleder seg over at under panseret brummer en frisk TD5 med en trygg topp. En ting mindre å tenke på. Og alt er bare bra. B)

 

God helg alle sammen

Leif Ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TADAAAAA og borte var den :)

 

gallery_3582_9_105063.jpg

 

Men det var ikke bare bare. Under innsugningsmaifolilen sitter en klemme som holder fast ledningsnettet til mainfolilen. Den var skikkelig vrang å nå tak i med verktøy for å få av. Litt såre knoker, men knoker har vi mange av. Noen av klemmene på slangene feks: på baksiden av drivstoffkjølingen, er grusomme og få av. Kaffe og røykepause anbefales, slik at frustrasjonen ikke tar overhand. Det er vannvittg trangt enkelte steder. Vurderer sterkt å bytte ut alle slangeklemmene til rustfrie normale klemmer. Må sikkert bytte noe annet en gang og de klarer man ofte lettere å skru av med skrujern med bøyelig aksel.

 

Brukte motorjekken til å ta av toppen. Toppen er en diger enhet med mye festet til og må løftes rett opp. Da jeg ikke har tatt av panseret, gikk det bare akkurat. Arma på jekken tok oppi panseret. Men å bruke jekk var veldig greit da toppen er tung og det er alltid ett eller annet som du ikke har sett som må tas av.

 

Så nå ligger han på benken

gallery_3582_9_232266.jpg

 

I morgen og søndag skal jeg plukke toppen ren for deler som skal over på den nye. Da tror jeg at det skal bli lettere å ta bilde av sprekken også siden det ikke er så mye som er i veien. Kommer den nye toppen på tirsdag, så er bilen kanskje på veien til over neste helg (håper jeg).

 

En ting jeg la merke til når jeg løsnet topplokkboltene er at det er skikkelig trangt helt bakerst. Når jeg skal trekke til den nye, må jeg bruke gradeskive. Hvordan har andre løst dette med motoren i bilen. Ser for meg at å bruke en kort forlenger som jeg fester gradeskiva til over kanten på panserpakningen kan funke, men gode råd tas i mot.

 

Oppdatering så snart det skjer mer.

 

MVH

Leif Ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av panseret, det burde du gjort med det samme. Det er av alu og løftes med en hånd....

 

Edit: Du lagrer dysene i stående position? Og du har husket å merke dem med sylinder nummer?

 

Det jeg synes var det vanskeligste med hele operasjonen var å sette sammen øvre og nedre del på den nye toppe. Altså påføre riktig mengde med "lim" på riktig sted

 

Lykke til videre

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummeret som står stempla på dysene er lagra i BCU, så om du ikke merka av hva som hører til hvor, så er det ikke noe problem å få ordna i etterkant!

 

Husker bakerste bolter var problem på 200tdi også. Mener å huske at det var en forlenger som passa og en som ikke passa i verktøyskrinet mitt...

 

Bytt glødeplugger mens du holder på. Startmotor, alternator, food processor og mye anna er også godt tilgjengelig nå, og dermed verd å reflektere over om du skal se nærmere på/bytte/vaske/rense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av panseret, det burde du gjort med det samme. Det er av alu og løftes med en hånd....

 

Edit: Du lagrer dysene i stående position? Og du har husket å merke dem med sylinder nummer?

 

Det jeg synes var det vanskeligste med hele operasjonen var å sette sammen øvre og nedre del på den nye toppe. Altså påføre riktig mengde med "lim" på riktig sted

 

Lykke til videre

 

Dysene ligger på siden. det var kanskje dumt det. Men de ligger slik at jeg vet hvem som hører til hvor.

 

Ser i manualen at man skal bruke rulle når man skal lime. Er de vanskeig å få fra hverandre? Vet du om lim kommer i pakka med bolter og pakninger?

 

 

LOH

l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sette de opp, lag hull i ei papplate feks. Ikke vanskelig å få fra hverandre den gamle toppen så vidt jeg kan huske.

 

Det fulgte ikke med "lim" med den nye toppen. Jeg brukte noe jeg tror heter motortetning fra wurth, finnes sikkert i en masse forskjellige varianter.

 

Når det gjelder de bakerste boltene på toppen husker jeg ikke helt, men tror jeg brukte en kraftig forlenger og flyttet gradeskiva opp på toppen av denne

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hils på sprekken :rolleyes:

gallery_3582_9_242064.jpg

 

Ganke tydelig.

Da er toppen demontert og alt ligger pent på benken og aventer ny topp over helga. Var litt spent på eksosmailfoilen, men fikk gode tips fra Hugin om å ta boltene litt etter litt, for å unngå å klippe boltene. Det gik kjempefint og den virker rett og fin.

 

Spm: Sitter pinneboltene på den nye toppen, eller må jeg ta av de jeg har. Skal det da eventuelt brukes noe låsemiddel på dem?

 

Spm: Bra plass å bestille glødeplugger? og hva ligger de på i pris her på berget?

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min er manifolden planslipt 2 ganger. Ifølge verkstedet er det bare et tidsspørsmål før det må slipes igjen.

De anbefaler å bytte driten med noe fra England som har fått slipt inn noen spor slik at du unngår problemet.

Husker ikke i farten hvem som solgte dem, men du kan også modifisere den du allerede har.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min er manifolden planslipt 2 ganger. Ifølge verkstedet er det bare et tidsspørsmål før det må slipes igjen.

De anbefaler å bytte driten med noe fra England som har fått slipt inn noen spor slik at du unngår problemet.

Husker ikke i farten hvem som solgte dem, men du kan også modifisere den du allerede har.

 

Mener å ha sett et sted hvor de fjerner stålet mellom kanalene for å løse opp spenninger. Er dette å anbefale? Når jeg løsnet min hektet den ingen bolter og virket rimelig plan.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger den nye toppen på benken. :D

Jeg skulle nå legge ut bilder som viser hvor mye tykkere godset er rundt dysehullene på spansketoppen enn på den orginale, men kameraet fant det for godt å vandre heden. Vi får se om det våkner til liv senere. Begynner så smått å overflytte og montere deler, etter avkommet er i seng.

 

Fortsettelse følger.

 

PS: tro meg at den toppen er vakker der den står så blank og ny blush

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!

da er det vel ikke lenge til jeg ser bilen på Torsnesveien igjen. :D

 

Håper at det ikke blir mange dagene. Ikke helt det samme å hilse fra en liten 306 som i dag.

Satser på å få den montert på motoren i morgen og resten av småtingene dagen etter. Kryss det som krysses kan.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på den Loctiten du henviser til, jeg brukte art # 0893 260 100 fra Wurth ettersom jeg vet at den er egna :)

 

Er du sikker på at det står minus 90 grader? Det fulgte med en instruksjon sammen med den nye spanske toppen min hvor det sto hvordan den skulle trekkes til. Minnes å huske at det var x antall Nm + 90grader + 30grader. Har aldri vært borti at man skal skru boltene minus 90grader :unsure:

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dårlig bildekvalitet, men det var det jeg hadde for hånden:

 

For å vise forskjellen på orginal topp:

gallery_3582_9_589593.jpg

 

Og spansk topp:

gallery_3582_9_421030.jpg

 

Legg merke til hvor mye tykkere godset er rundt dysehullet. Tåler litt mer dette her.

 

Begynner å ta form:

gallery_3582_9_301551.jpg

 

Blir vel litt skruing i kveld. Kanskje kommer den på plass også. Da er det eventuelt en kveld med å feste de små delene, bytte filter da det er nok fyllt av diesel og olje, før ny fersk olje kommer på. Tenkte å bruke helsyntetisk i fra biltema. Hva tenker dere: 5/50 eller 5/40. Bilen skal jo egentlig ha ACEA A2/B2, men skulle tro det skulle det går greit med ACEA A3/B3, som biltema sin er?

 

MVH

 

Leifovesomsnarterpåveienigjen :)

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover DK sier at Storm-motoren skal ha ACEA A1/B1 med 5w30 viskositet.

Men de sier også at det går helt greit med ACEA A3/B3.

Mulig at dette er annerledes i Norge pga klima.

 

Så bra. Blir oljeskift for hver 10000km og da er det greit at den er ok på pris.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går unna der! Strålende :)

 

Mtp olje...Jeg ville ikke spart på kruttet der og heller gitt grombilen med en ny grom-topp beste sort. Har tru på Mobil 1 og Castrol. Bruker sistnevnte nå.

Kjenner ikke til Biltema-olja, men det er vel 5w30 ACEA A1 + B1, ev. ACEA A3 + B3 som er anbefalt. Synes denne oversikten er fin å forholde seg til:

 

http://www.dlrk.dk/images/OlieogSmoeremidler.pdf

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...