Frode Haaland Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Jeg bruker alltid betydelig mer tid på å planlegge det hele, eller grue seg som det også kalles, enn på å gjøre en hvilken som helst jobb...og bare get stucked in...flott! Flott pågangsmot, og kjempebra at det er god tone mellom deg og selger - sånt er UTROLIG trist for alle parter (been there - done that). Jeg vil anbefale at du tar av eksosmanifolden som første skritt i fortsettelsen, de er ofte bananforma, og da får du kjangs om å få en ny tilsendt fra england sammen med toppen om nødvendig (den gamle kan antakelig også slipes, men det tar også tid). Det er også anbefalt her inne av en eller annen å borre opp montasjehullene slik at sannsynligheten for at bolter skal "klippes" i framtida reduseres. Det selges manifolder med et keramisk belegg som skal transportere varme bedre, men selger synes ikke å klare å levere slike... Jeg vil anta det må være noen her på berget som kan legge på et slikt keram, kanskje noen har ideer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Hugin ringte å ga meg noen gode tips om hvordan ta av eksosmailfoilen. Fort gjort å klippe boltene. Blir spennende på en måte. Resten skal trolig av i kveld eller i morgen. Historien fortsetter. Ang å hive seg rundt å få gjort jobben gjort. Den beste medisin for LR med influensa er å få den på veien så fort som mulig. Komme seg bak rattet, sette snuta mot fjellet og klatre oppover glatte veier på vei til hytta. Da kommer godfølelsen, du lener deg litt ekstra godt bak i setet og all skruing, penger og frustrasjon er borte. Kanskje man faktisk gleder seg over at under panseret brummer en frisk TD5 med en trygg topp. En ting mindre å tenke på. Og alt er bare bra. God helg alle sammen Leif Ove Endret 22. oktober 2010 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Imponerende innstilling og pågangsmot! Det kler en LR-eier Stå på og god skruhelg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) TADAAAAA og borte var den Men det var ikke bare bare. Under innsugningsmaifolilen sitter en klemme som holder fast ledningsnettet til mainfolilen. Den var skikkelig vrang å nå tak i med verktøy for å få av. Litt såre knoker, men knoker har vi mange av. Noen av klemmene på slangene feks: på baksiden av drivstoffkjølingen, er grusomme og få av. Kaffe og røykepause anbefales, slik at frustrasjonen ikke tar overhand. Det er vannvittg trangt enkelte steder. Vurderer sterkt å bytte ut alle slangeklemmene til rustfrie normale klemmer. Må sikkert bytte noe annet en gang og de klarer man ofte lettere å skru av med skrujern med bøyelig aksel. Brukte motorjekken til å ta av toppen. Toppen er en diger enhet med mye festet til og må løftes rett opp. Da jeg ikke har tatt av panseret, gikk det bare akkurat. Arma på jekken tok oppi panseret. Men å bruke jekk var veldig greit da toppen er tung og det er alltid ett eller annet som du ikke har sett som må tas av. Så nå ligger han på benken I morgen og søndag skal jeg plukke toppen ren for deler som skal over på den nye. Da tror jeg at det skal bli lettere å ta bilde av sprekken også siden det ikke er så mye som er i veien. Kommer den nye toppen på tirsdag, så er bilen kanskje på veien til over neste helg (håper jeg). En ting jeg la merke til når jeg løsnet topplokkboltene er at det er skikkelig trangt helt bakerst. Når jeg skal trekke til den nye, må jeg bruke gradeskive. Hvordan har andre løst dette med motoren i bilen. Ser for meg at å bruke en kort forlenger som jeg fester gradeskiva til over kanten på panserpakningen kan funke, men gode råd tas i mot. Oppdatering så snart det skjer mer. MVH Leif Ove Endret 22. oktober 2010 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Ta av panseret, det burde du gjort med det samme. Det er av alu og løftes med en hånd.... Edit: Du lagrer dysene i stående position? Og du har husket å merke dem med sylinder nummer? Det jeg synes var det vanskeligste med hele operasjonen var å sette sammen øvre og nedre del på den nye toppe. Altså påføre riktig mengde med "lim" på riktig sted Lykke til videre Endret 22. oktober 2010 av tdiThomas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nummeret som står stempla på dysene er lagra i BCU, så om du ikke merka av hva som hører til hvor, så er det ikke noe problem å få ordna i etterkant! Husker bakerste bolter var problem på 200tdi også. Mener å huske at det var en forlenger som passa og en som ikke passa i verktøyskrinet mitt... Bytt glødeplugger mens du holder på. Startmotor, alternator, food processor og mye anna er også godt tilgjengelig nå, og dermed verd å reflektere over om du skal se nærmere på/bytte/vaske/rense. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Ta av panseret, det burde du gjort med det samme. Det er av alu og løftes med en hånd.... Edit: Du lagrer dysene i stående position? Og du har husket å merke dem med sylinder nummer? Det jeg synes var det vanskeligste med hele operasjonen var å sette sammen øvre og nedre del på den nye toppe. Altså påføre riktig mengde med "lim" på riktig sted Lykke til videre Dysene ligger på siden. det var kanskje dumt det. Men de ligger slik at jeg vet hvem som hører til hvor. Ser i manualen at man skal bruke rulle når man skal lime. Er de vanskeig å få fra hverandre? Vet du om lim kommer i pakka med bolter og pakninger? LOH l Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Du bør sette de opp, lag hull i ei papplate feks. Ikke vanskelig å få fra hverandre den gamle toppen så vidt jeg kan huske. Det fulgte ikke med "lim" med den nye toppen. Jeg brukte noe jeg tror heter motortetning fra wurth, finnes sikkert i en masse forskjellige varianter. Når det gjelder de bakerste boltene på toppen husker jeg ikke helt, men tror jeg brukte en kraftig forlenger og flyttet gradeskiva opp på toppen av denne Endret 22. oktober 2010 av tdiThomas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Hils på sprekken Ganke tydelig. Da er toppen demontert og alt ligger pent på benken og aventer ny topp over helga. Var litt spent på eksosmailfoilen, men fikk gode tips fra Hugin om å ta boltene litt etter litt, for å unngå å klippe boltene. Det gik kjempefint og den virker rett og fin. Spm: Sitter pinneboltene på den nye toppen, eller må jeg ta av de jeg har. Skal det da eventuelt brukes noe låsemiddel på dem? Spm: Bra plass å bestille glødeplugger? og hva ligger de på i pris her på berget? Endret 24. oktober 2010 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) På min er manifolden planslipt 2 ganger. Ifølge verkstedet er det bare et tidsspørsmål før det må slipes igjen. De anbefaler å bytte driten med noe fra England som har fått slipt inn noen spor slik at du unngår problemet. Husker ikke i farten hvem som solgte dem, men du kan også modifisere den du allerede har. Endret 24. oktober 2010 av Helge Skou Dale Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 På min er manifolden planslipt 2 ganger. Ifølge verkstedet er det bare et tidsspørsmål før det må slipes igjen. De anbefaler å bytte driten med noe fra England som har fått slipt inn noen spor slik at du unngår problemet. Husker ikke i farten hvem som solgte dem, men du kan også modifisere den du allerede har. Mener å ha sett et sted hvor de fjerner stålet mellom kanalene for å løse opp spenninger. Er dette å anbefale? Når jeg løsnet min hektet den ingen bolter og virket rimelig plan. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvis din ikke er plan så burde hørt det. Men siden du har alt ute så ville jeg modifisert, eller kjøpt en som er det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Da ligger den nye toppen på benken. Jeg skulle nå legge ut bilder som viser hvor mye tykkere godset er rundt dysehullene på spansketoppen enn på den orginale, men kameraet fant det for godt å vandre heden. Vi får se om det våkner til liv senere. Begynner så smått å overflytte og montere deler, etter avkommet er i seng. Fortsettelse følger. PS: tro meg at den toppen er vakker der den står så blank og ny LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Da var eksos og innsug mailifoiler på plass. Lurer bare på om jeg kan bruke Locktigth 510 flenstetting, når jeg skal sette på den øvre delen av toppen? LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jøss! da er det vel ikke lenge til jeg ser bilen på Torsnesveien igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Jøss! da er det vel ikke lenge til jeg ser bilen på Torsnesveien igjen. Håper at det ikke blir mange dagene. Ikke helt det samme å hilse fra en liten 306 som i dag. Satser på å få den montert på motoren i morgen og resten av småtingene dagen etter. Kryss det som krysses kan. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Når det står minus 90 grader i tiltreking skjema for toppen, betyr det at man skal løsne 90 grader før man fortsetter på skjemaet? LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jepp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Usikker på den Loctiten du henviser til, jeg brukte art # 0893 260 100 fra Wurth ettersom jeg vet at den er egna Er du sikker på at det står minus 90 grader? Det fulgte med en instruksjon sammen med den nye spanske toppen min hvor det sto hvordan den skulle trekkes til. Minnes å huske at det var x antall Nm + 90grader + 30grader. Har aldri vært borti at man skal skru boltene minus 90grader Endret 26. oktober 2010 av tdiThomas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 I skjema for tiltrekking står det: 2 ganger med nm moment. så en gang med minus 90 grader, så flere ganger med tiltrekking i grader. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 OK, da stemmer det sikkert men jeg synes det høres pussig ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Beklager dårlig bildekvalitet, men det var det jeg hadde for hånden: For å vise forskjellen på orginal topp: Og spansk topp: Legg merke til hvor mye tykkere godset er rundt dysehullet. Tåler litt mer dette her. Begynner å ta form: Blir vel litt skruing i kveld. Kanskje kommer den på plass også. Da er det eventuelt en kveld med å feste de små delene, bytte filter da det er nok fyllt av diesel og olje, før ny fersk olje kommer på. Tenkte å bruke helsyntetisk i fra biltema. Hva tenker dere: 5/50 eller 5/40. Bilen skal jo egentlig ha ACEA A2/B2, men skulle tro det skulle det går greit med ACEA A3/B3, som biltema sin er? MVH Leifovesomsnarterpåveienigjen Endret 26. oktober 2010 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Land Rover DK sier at Storm-motoren skal ha ACEA A1/B1 med 5w30 viskositet. Men de sier også at det går helt greit med ACEA A3/B3. Mulig at dette er annerledes i Norge pga klima. Endret 26. oktober 2010 av Helge Skou Dale Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Land Rover DK sier at Storm-motoren skal ha ACEA A1/B1 med 5w30 viskositet. Men de sier også at det går helt greit med ACEA A3/B3. Mulig at dette er annerledes i Norge pga klima. Så bra. Blir oljeskift for hver 10000km og da er det greit at den er ok på pris. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Det går unna der! Strålende Mtp olje...Jeg ville ikke spart på kruttet der og heller gitt grombilen med en ny grom-topp beste sort. Har tru på Mobil 1 og Castrol. Bruker sistnevnte nå. Kjenner ikke til Biltema-olja, men det er vel 5w30 ACEA A1 + B1, ev. ACEA A3 + B3 som er anbefalt. Synes denne oversikten er fin å forholde seg til: http://www.dlrk.dk/images/OlieogSmoeremidler.pdf Endret 26. oktober 2010 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.