Gå til innhold

Haster. TD5 krise


leiohel

Anbefalte innlegg

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg kan IKKE skjønne hvordan du får testa om det er (mikro)sprekker i toppen uten at den er skikkelig varm og har skikkelig trykk... At man ikke SER sprekkene betyr ikke at de ikke finnes, og at man ikke greier trykksette for åpenbare dem betyr ikke at de ikke er der... blush

 

FØR vi kjørte ut med kjerra, var kjølevannstemperaturen 88,2gr celsius.

 

Under de par kilometrene vi kjørte UT, blei motoren sjølsagt enda varmere.

 

Men knakking og røyking kom ikke før vi kjørte under belastning oppover bakke på hjemtur.

 

Altså: selv en motor som åpenbart er sååå syk, viser ikke sprekker uten under varme og belastning.

 

Det man kanskje KAN se (jfr hugin) er om en av kobbertetningene er ø'lagt og man kan KANSKJE se sprekker. Men det er ikke sikkert at man ser problemer som likevel er der...

 

Derfor: Av med dyser, se nøye etter om det er mulig å se noe i fuelgalleriet/dysene. Dette er for å se om det er ENKLERE og BILLIGERE problem enn topp. Men det er høyst sannsynlig topp og ingenting billigere... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det Frode

 

Eller så kan det være så enkelt som bare kobber tetningene. Problemer som følge av høyt oljenivå (grunnet dieselinnblanding) blir nok ikke tydelige før motor og olje er skikkelig varme, samt at nivået er tilstrekkelig høyt. Man vil da sannsynligvis få fordamping av olje/dieselblandingen gjennom veivhusluftinga og dermed en noe "feit" luft inn innsuget som kan føre til rusing og ruskete gange.

 

Det jeg ikke skjønner helt er bankinga :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banking vil vel være enten:

utett kobbertetning (som gir sylinderlekkasje ut i friluft under kompresjon - testa på otto...)

eller

sprekk i topp (som gir sylinderlekkasje ut i friluft under kompresjon)

...tenker JEG som spesialist innen lederes læringsprosesser :blink

...noen med mekkanikker ikke bare AKADEmekker-kompetanse som kan svare opp på den gjetningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering.

 

Først: bankingen kan kanskje være når oljen blir varm og i dette tilfelle veldig tynn, så løfter ventilen ikke riktig pga hydrauliske løftere? ikke vet jeg.

Rusinga kom begge ganger når jeg kjørte oppoverbakke på turtall rundt 3000rpm. Kan være slik: oppoverbakke gjør at veske renner bakover i motoren. kan det vær at åndinga da dukker ned i olja og super i seg. Godt turtall betyr godt sug og den drikker i seg oljeblandingen som får motoren til å ruse opp og røyklegge bak.

 

Nå til dagens gjøremål:

Kjøleveskenivå er normalt.

Tømte motoren for olje. Det skal være ca 7 liter på denne motoren. Jeg tømte ut ca 15 liter :blink: med tynn veske. Etterfylte med ny olje og kjørte sakte og forsiktig bilen inn i hagen og opp i vekstedet. Nå står den godt til i morgen. Får ordne med litt varme da det er et par minusgrader her.

 

I morgen: Ta av toppdekselet. Se etter lekasje i dieseldyser (det som er synlig før de løsnes)før jeg går over til neste steg.

 

SPM: Er det mulig å starte motoren med toppdekselet av, uten å dekke bil og eier med olje? Så lenge jeg har lekasje et sted som fører til at diesel ender i oljen, må lekasjen lekke slik at den burde være synelig ovenfra? Kanskje jeg kan se lekasjen hvis jeg kan kjøre motoren.

 

 

Et sidespor. Jeg har 3 amigos, bilen siger bak (har arnliot belger) og vi fant feilkoder på dette. Mens jeg fylte olje på motoren la jeg merke til en svak "di-da-di-da" lyd. Jeg fant frem stetoskopet og lyden var mest tydelig på den nederste elektriske kontakten på ABS MODULATOren. Kan det være leksjelyd jeg hørte.

 

 

MVH

Leif Ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sidespor. Jeg har 3 amigos, bilen siger bak (har arnliot belger) og vi fant feilkoder på dette. Mens jeg fylte olje på motoren la jeg merke til en svak "di-da-di-da" lyd. Jeg fant frem stetoskopet og lyden var mest tydelig på den nederste elektriske kontakten på ABS MODULATOren. Kan det være leksjelyd jeg hørte.

 

Som en slags summelyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en slags summelyd?

 

Ikke summelyd. Klarer ikke å beskrive den bedre enn: di-da-di-da-di-da, eller som en lyd som går opp og ned en tone. Brukte stetoskop med pinne, og lyden var absolutt sterkest på den nederste elektriske kontakten.

 

Se feilkoder fra slabs på side 2

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg fra forhandler ja, men det stemmer ikke ved privatsalg...

 

Les Kjøpsloven.

Du har to års reklamasjon.

 

"For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at du har utsatt bilen for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje.

Det er viktig å merke seg at forhold ved bilen som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på.

Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen."

 

Men her har jo kjøper og selger en god tone seg imellom. Så det ordner seg. ;)

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hyggelig telefon i fra Hugin i dag, som har gitt med noen gode tips og råd om hva jeg skal se etter. I morgen kommer forhåpenligvis diagnosen på syk motor. Skal prøve å utruste meg med et godt kamera for å dokumentere va jeg finner.

 

Til dere som diskuterer kjøpslov o.l. i tråden, er det for deres egen del og ikke nødvendig for meg.

Jeg har planen klar.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressjon må`n ha uansett hvor hypermoderne den er. B)

 

Selvfølgelig må den ha kompresjon, har ikke nekta på det :)

 

Les deg opp på hvordan toppen er konstruert så ser du at det ikke er gammeldagse dyser med separate dyserør fra en dieselpumpe som henger på siden av motoren. Diesel sirkulerer rundt i freste kanaler i toppen og det er dermed flere muligheter får å få diesel i olja en via slitte stempelfjører....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_< sørgelig og spennende lesning dette.. det kan ikke være lett å finne denne lekkasjen.. du har finni årsaken til rusinga, det er olje/dieselblandingen som blir så varm at motoren går på dampen? det har vel vært like før den har skjært seg med all den dieselen i olja?

lykke til og ta gjerne bilder, denne td5 er.. hva skal man si....spennende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sidespor. Jeg har 3 amigos, bilen siger bak (har arnliot belger) og vi fant feilkoder på dette. Mens jeg fylte olje på motoren la jeg merke til en svak "di-da-di-da" lyd. Jeg fant frem stetoskopet og lyden var mest tydelig på den nederste elektriske kontakten på ABS MODULATOren. Kan det være leksjelyd jeg hørte.

 

Jeg har også en lyd på min....men om det tilsvarer din "di-da" lyd vet jeg ikke. Jeg hører den bare når motoren er av og den kommer fra ABS-modulatoren.

 

Hvis du skal skru i morgen kanskje det passer at jeg tar en tur på kvelden en gang? Er på trening til 20.30 en gang.

Da kan vi sammenligne lyder, og jeg funnet frem dokumentasjon på reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en lyd på min....men om det tilsvarer din "di-da" lyd vet jeg ikke. Jeg hører den bare når motoren er av og den kommer fra ABS-modulatoren.

 

Hvis du skal skru i morgen kanskje det passer at jeg tar en tur på kvelden en gang? Er på trening til 20.30 en gang.

Da kan vi sammenligne lyder, og jeg funnet frem dokumentasjon på reparasjon.

 

Hei

Det hadde vært hyggelig. Så kan vi diskutere lyder ;);)

Du har pm

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble snuta på bilen tredd inn i verkstedet og panseret åpnet.

 

gallery_3582_9_270127.jpg

 

Så begynte demontering. Skal si det er trangt enkelte steder. Blemme nr1: skulle titte under toppdekselet når det var løsnet og flere boltpakninger falt ut og jeg brukte en halv time på å lete dem frem igjen.

 

gallery_3582_9_133325.jpg

 

Så var det dysene sin tur og spenningen stiger: Tips. vent med å låse svinghjul og kam til etter du har fjernet dysene. Du må rotere kamen litt for å klare å få ut alle dysene. Sikkert lurt å ta av panseret da det er vanskelig å komme til med glidehammeren på de 2 bakerste dysene når du skal ha dem ut. Det går, men du må være litt oppfinnsom. ;)

gallery_3582_9_96797.jpg

 

Nå har jeg fått besøk i verkstedet og vi ligger begge over med lommelykt for å se etter sprekk i diesel galleriet. Vi tror vi ser noe og litt senere på kvelden når jeg skal slukke tar jeg en ekstra titt og der finner jeg en sprekk. den er kanskje ikke så synelig på biodet, men den er der.

gallery_3582_9_122633.jpg

 

 

Sprekken er der dyse nr2 skal sitte. Sett i fra høyre side av bilen og ovenfra er sprekken ca kl7 på den runde kanten. Sprekken viser seg som en liten ujevn stripe som går i fra innsiden til utsiden av kanten. Lett å ta feil av denne og en kant som er ved siden av som kommer av maskinering. Den kanten er helt jevn. Sprekken ses også på innsiden og den går nedover til det "rommet" der dieselen er. Så når jeg har skrevet dette blir det å bestille ny topp og pakningsett i fra Turner i UK.

 

Kan prøve å ta et bedre bilde, men det skinner så mye pga blitzen, så det er ikke sikkert dere vil klare å se sprekken. Men tro meg den er der.

 

I morgen og helga blir resten av toppen plukket av.

 

mvh

LOH

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist at du opplever dette, men samtidig så er det jo greit at det skjer så tidlig.

 

Er imponert over måten du takler dette på og det bør kanskje stå som et eksempel for mange av oss andre...

 

Kjempefint at du dokumenterer og forklarer litt for oss noviser.

 

Lykke til og jeg er imponert både over kunnskap/pågangsmot og måten du håndterer dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist at du opplever dette, men samtidig så er det jo greit at det skjer så tidlig.

 

Er imponert over måten du takler dette på og det bør kanskje stå som et eksempel for mange av oss andre...

 

Kjempefint at du dokumenterer og forklarer litt for oss noviser.

 

Lykke til og jeg er imponert både over kunnskap/pågangsmot og måten du håndterer dette på.

 

Takk for det. men er slikkelig på ukjent grunn nå, men godt med de som paster, ringer og kommer innom med støtte og tips.

 

Fint om noen svarer på om jeg har sen eller tidlig topp (sen 2002 mod). Er rimelig sikker på at jeg sen type, med en intern og en ekstern "fuel gallery". Bestiller det nå iallefall, så får jeg heller ringe til Turner hvis jeg har bomma.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt-jobb det du driver på med nå! Hut ab ;) Følger med i veldig stor senning!

 

PS! Hakke sjans å se sprekka. Ta bilde i dagsys uten blitz. Har både lyst og ikke-lyst til å se den der sprekka i en D2a-Td5-topp. Guffen greie asså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at slikt hender, og samtidig honør som de andre gir deg for pågangsmot og at du legger det ut.

 

Når slikt hender må man huske at det er altid noen som har det værre.. Selv har jeg 10,000 fartsbøter i år og frue som vil ha ny garderobe.. så jeg vet ikke hva som er verst.

 

Så ikke for å være negativ , men husk og sjekke tilhørende stempel godt, det kan ha vert utsatt for extrem "belastning", husk også at motoren har ruset/belastet med dårlig smøring. Lagere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt en del på dagene før den ruset opp første gang. det er noen symtomer som dere kan være ops på i deres daglige bruk av TD5-er:

 

1- selvsagt økt forbruk. Jeg hadde relativt (ca 1,5) den siste uka. Bortforklarte det med mye trekking av henger og store hjul. Det var ikke lurt.

2- De 2 siste dagene før den ruste opp hadde den en mer ujevn gange når den var kald. Om dette har sammenheng vet jeg ikke, men får du plutselig ujevn gange, er det fort gjort å peile olja og lukte om du kjenner diesellukt.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...