stianthr Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Den er helt grei, Thomas. Alt vel her Stiller meg litt tvilende jeg også, skjønner du. Synes hele den der utbedringa fra EU2 > EU3 er noe uhåndgripelige greier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg kan IKKE skjønne hvordan du får testa om det er (mikro)sprekker i toppen uten at den er skikkelig varm og har skikkelig trykk... At man ikke SER sprekkene betyr ikke at de ikke finnes, og at man ikke greier trykksette for åpenbare dem betyr ikke at de ikke er der... FØR vi kjørte ut med kjerra, var kjølevannstemperaturen 88,2gr celsius. Under de par kilometrene vi kjørte UT, blei motoren sjølsagt enda varmere. Men knakking og røyking kom ikke før vi kjørte under belastning oppover bakke på hjemtur. Altså: selv en motor som åpenbart er sååå syk, viser ikke sprekker uten under varme og belastning. Det man kanskje KAN se (jfr hugin) er om en av kobbertetningene er ø'lagt og man kan KANSKJE se sprekker. Men det er ikke sikkert at man ser problemer som likevel er der... Derfor: Av med dyser, se nøye etter om det er mulig å se noe i fuelgalleriet/dysene. Dette er for å se om det er ENKLERE og BILLIGERE problem enn topp. Men det er høyst sannsynlig topp og ingenting billigere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Kanskje det Frode Eller så kan det være så enkelt som bare kobber tetningene. Problemer som følge av høyt oljenivå (grunnet dieselinnblanding) blir nok ikke tydelige før motor og olje er skikkelig varme, samt at nivået er tilstrekkelig høyt. Man vil da sannsynligvis få fordamping av olje/dieselblandingen gjennom veivhusluftinga og dermed en noe "feit" luft inn innsuget som kan føre til rusing og ruskete gange. Det jeg ikke skjønner helt er bankinga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) For at diesel skal komme i olja må vel dieselen slippe igjennom sylindrene? Er det målt kompressjon på motoren? Endret 20. oktober 2010 av jermundpr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 For at diesel skal komme i olja må vel dieselen slippe igjennom sylindrene? Er det målt kompressjon på motoren? Nix, ække en gammal toogenkvart diesel detta serru Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Banking vil vel være enten: utett kobbertetning (som gir sylinderlekkasje ut i friluft under kompresjon - testa på otto...) eller sprekk i topp (som gir sylinderlekkasje ut i friluft under kompresjon) ...tenker JEG som spesialist innen lederes læringsprosesser :blink ...noen med mekkanikker ikke bare AKADEmekker-kompetanse som kan svare opp på den gjetningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Dagens oppdatering. Først: bankingen kan kanskje være når oljen blir varm og i dette tilfelle veldig tynn, så løfter ventilen ikke riktig pga hydrauliske løftere? ikke vet jeg. Rusinga kom begge ganger når jeg kjørte oppoverbakke på turtall rundt 3000rpm. Kan være slik: oppoverbakke gjør at veske renner bakover i motoren. kan det vær at åndinga da dukker ned i olja og super i seg. Godt turtall betyr godt sug og den drikker i seg oljeblandingen som får motoren til å ruse opp og røyklegge bak. Nå til dagens gjøremål: Kjøleveskenivå er normalt. Tømte motoren for olje. Det skal være ca 7 liter på denne motoren. Jeg tømte ut ca 15 liter med tynn veske. Etterfylte med ny olje og kjørte sakte og forsiktig bilen inn i hagen og opp i vekstedet. Nå står den godt til i morgen. Får ordne med litt varme da det er et par minusgrader her. I morgen: Ta av toppdekselet. Se etter lekasje i dieseldyser (det som er synlig før de løsnes)før jeg går over til neste steg. SPM: Er det mulig å starte motoren med toppdekselet av, uten å dekke bil og eier med olje? Så lenge jeg har lekasje et sted som fører til at diesel ender i oljen, må lekasjen lekke slik at den burde være synelig ovenfra? Kanskje jeg kan se lekasjen hvis jeg kan kjøre motoren. Et sidespor. Jeg har 3 amigos, bilen siger bak (har arnliot belger) og vi fant feilkoder på dette. Mens jeg fylte olje på motoren la jeg merke til en svak "di-da-di-da" lyd. Jeg fant frem stetoskopet og lyden var mest tydelig på den nederste elektriske kontakten på ABS MODULATOren. Kan det være leksjelyd jeg hørte. MVH Leif Ove Endret 20. oktober 2010 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eirik Haugen Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Et sidespor. Jeg har 3 amigos, bilen siger bak (har arnliot belger) og vi fant feilkoder på dette. Mens jeg fylte olje på motoren la jeg merke til en svak "di-da-di-da" lyd. Jeg fant frem stetoskopet og lyden var mest tydelig på den nederste elektriske kontakten på ABS MODULATOren. Kan det være leksjelyd jeg hørte. Som en slags summelyd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Som en slags summelyd? Ikke summelyd. Klarer ikke å beskrive den bedre enn: di-da-di-da-di-da, eller som en lyd som går opp og ned en tone. Brukte stetoskop med pinne, og lyden var absolutt sterkest på den nederste elektriske kontakten. Se feilkoder fra slabs på side 2 Endret 20. oktober 2010 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Salg fra forhandler ja, men det stemmer ikke ved privatsalg... Les Kjøpsloven. Du har to års reklamasjon. "For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at du har utsatt bilen for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at forhold ved bilen som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på. Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen." Men her har jo kjøper og selger en god tone seg imellom. Så det ordner seg. Endret 20. oktober 2010 av Helge Skou Dale Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Nix, ække en gammal toogenkvart diesel detta serru Kompressjon må`n ha uansett hvor hypermoderne den er. Endret 20. oktober 2010 av jermundpr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Fikk hyggelig telefon i fra Hugin i dag, som har gitt med noen gode tips og råd om hva jeg skal se etter. I morgen kommer forhåpenligvis diagnosen på syk motor. Skal prøve å utruste meg med et godt kamera for å dokumentere va jeg finner. Til dere som diskuterer kjøpslov o.l. i tråden, er det for deres egen del og ikke nødvendig for meg. Jeg har planen klar. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Kompressjon må`n ha uansett hvor hypermoderne den er. Selvfølgelig må den ha kompresjon, har ikke nekta på det Les deg opp på hvordan toppen er konstruert så ser du at det ikke er gammeldagse dyser med separate dyserør fra en dieselpumpe som henger på siden av motoren. Diesel sirkulerer rundt i freste kanaler i toppen og det er dermed flere muligheter får å få diesel i olja en via slitte stempelfjører.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 I morgen: Ta av toppdekselet. Se etter lekasje i dieseldyser (det som er synlig før de løsnes)før jeg går over til neste steg. Dekk til kamkjeden. Det spruter ganske bra der når motoren går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 sørgelig og spennende lesning dette.. det kan ikke være lett å finne denne lekkasjen.. du har finni årsaken til rusinga, det er olje/dieselblandingen som blir så varm at motoren går på dampen? det har vel vært like før den har skjært seg med all den dieselen i olja? lykke til og ta gjerne bilder, denne td5 er.. hva skal man si....spennende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GAA Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Et sidespor. Jeg har 3 amigos, bilen siger bak (har arnliot belger) og vi fant feilkoder på dette. Mens jeg fylte olje på motoren la jeg merke til en svak "di-da-di-da" lyd. Jeg fant frem stetoskopet og lyden var mest tydelig på den nederste elektriske kontakten på ABS MODULATOren. Kan det være leksjelyd jeg hørte. Jeg har også en lyd på min....men om det tilsvarer din "di-da" lyd vet jeg ikke. Jeg hører den bare når motoren er av og den kommer fra ABS-modulatoren. Hvis du skal skru i morgen kanskje det passer at jeg tar en tur på kvelden en gang? Er på trening til 20.30 en gang. Da kan vi sammenligne lyder, og jeg funnet frem dokumentasjon på reparasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har også en lyd på min....men om det tilsvarer din "di-da" lyd vet jeg ikke. Jeg hører den bare når motoren er av og den kommer fra ABS-modulatoren. Hvis du skal skru i morgen kanskje det passer at jeg tar en tur på kvelden en gang? Er på trening til 20.30 en gang. Da kan vi sammenligne lyder, og jeg funnet frem dokumentasjon på reparasjon. Hei Det hadde vært hyggelig. Så kan vi diskutere lyder Du har pm LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helge Skou Dale Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Til dere som diskuterer kjøpslov o.l. i tråden, er det for deres egen del og ikke nødvendig for meg. Jeg har planen klar. Men kanskje nødvendig for mange andre som ikke kjenner reglene. Ingenting er bedre enn at du og selger har en plan. Krangling er aldri morsomt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Da ble snuta på bilen tredd inn i verkstedet og panseret åpnet. Så begynte demontering. Skal si det er trangt enkelte steder. Blemme nr1: skulle titte under toppdekselet når det var løsnet og flere boltpakninger falt ut og jeg brukte en halv time på å lete dem frem igjen. Så var det dysene sin tur og spenningen stiger: Tips. vent med å låse svinghjul og kam til etter du har fjernet dysene. Du må rotere kamen litt for å klare å få ut alle dysene. Sikkert lurt å ta av panseret da det er vanskelig å komme til med glidehammeren på de 2 bakerste dysene når du skal ha dem ut. Det går, men du må være litt oppfinnsom. Nå har jeg fått besøk i verkstedet og vi ligger begge over med lommelykt for å se etter sprekk i diesel galleriet. Vi tror vi ser noe og litt senere på kvelden når jeg skal slukke tar jeg en ekstra titt og der finner jeg en sprekk. den er kanskje ikke så synelig på biodet, men den er der. Sprekken er der dyse nr2 skal sitte. Sett i fra høyre side av bilen og ovenfra er sprekken ca kl7 på den runde kanten. Sprekken viser seg som en liten ujevn stripe som går i fra innsiden til utsiden av kanten. Lett å ta feil av denne og en kant som er ved siden av som kommer av maskinering. Den kanten er helt jevn. Sprekken ses også på innsiden og den går nedover til det "rommet" der dieselen er. Så når jeg har skrevet dette blir det å bestille ny topp og pakningsett i fra Turner i UK. Kan prøve å ta et bedre bilde, men det skinner så mye pga blitzen, så det er ikke sikkert dere vil klare å se sprekken. Men tro meg den er der. I morgen og helga blir resten av toppen plukket av. mvh LOH Endret 21. oktober 2010 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 trist at du opplever dette, men samtidig så er det jo greit at det skjer så tidlig. Er imponert over måten du takler dette på og det bør kanskje stå som et eksempel for mange av oss andre... Kjempefint at du dokumenterer og forklarer litt for oss noviser. Lykke til og jeg er imponert både over kunnskap/pågangsmot og måten du håndterer dette på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 trist at du opplever dette, men samtidig så er det jo greit at det skjer så tidlig. Er imponert over måten du takler dette på og det bør kanskje stå som et eksempel for mange av oss andre... Kjempefint at du dokumenterer og forklarer litt for oss noviser. Lykke til og jeg er imponert både over kunnskap/pågangsmot og måten du håndterer dette på. Takk for det. men er slikkelig på ukjent grunn nå, men godt med de som paster, ringer og kommer innom med støtte og tips. Fint om noen svarer på om jeg har sen eller tidlig topp (sen 2002 mod). Er rimelig sikker på at jeg sen type, med en intern og en ekstern "fuel gallery". Bestiller det nå iallefall, så får jeg heller ringe til Turner hvis jeg har bomma. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Spansk top er bestilt . Bare å vente på å få den motert og et problem over for denne bilen (for lenge håper jeg) LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Respekt-jobb det du driver på med nå! Hut ab Følger med i veldig stor senning! PS! Hakke sjans å se sprekka. Ta bilde i dagsys uten blitz. Har både lyst og ikke-lyst til å se den der sprekka i en D2a-Td5-topp. Guffen greie asså... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boxrud Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Trist at slikt hender, og samtidig honør som de andre gir deg for pågangsmot og at du legger det ut. Når slikt hender må man huske at det er altid noen som har det værre.. Selv har jeg 10,000 fartsbøter i år og frue som vil ha ny garderobe.. så jeg vet ikke hva som er verst. Så ikke for å være negativ , men husk og sjekke tilhørende stempel godt, det kan ha vert utsatt for extrem "belastning", husk også at motoren har ruset/belastet med dårlig smøring. Lagere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Tenkt en del på dagene før den ruset opp første gang. det er noen symtomer som dere kan være ops på i deres daglige bruk av TD5-er: 1- selvsagt økt forbruk. Jeg hadde relativt (ca 1,5) den siste uka. Bortforklarte det med mye trekking av henger og store hjul. Det var ikke lurt. 2- De 2 siste dagene før den ruste opp hadde den en mer ujevn gange når den var kald. Om dette har sammenheng vet jeg ikke, men får du plutselig ujevn gange, er det fort gjort å peile olja og lukte om du kjenner diesellukt. LOH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.