Gå til innhold

Haster. TD5 krise


leiohel

Anbefalte innlegg

Følgende skjedde:

 

På vei opp fredrikstad brua ga jeg gass opp til 2500rpm. Da kom plutselig en kraftig og markant klakkelyd. Lyden er veldig mekanisk og følgte turtallet. Jeg slakket av og luntet opp og lyden var mindre fremtredene. Jeg trillet ned brua og når jeg kjørte forsiktig videre var lyden borte. Når jeg stoppet mener jeg å kunne høre lyden svakt. Jeg måtte et ærend og når jeg kom ut startet jeg bilen og ingen lyd. Kjørte en stund med pådrag opp til ca 2200rpm. Ga litt mer gass, til ca 2500rpm og lyden kom tilbake. Jeg slapp gassen og lyden hørtes nesten ned til tomgang. Kjørte forsiktig videre og jeg tror jeg kan høre lyden veldig svakt. Kom frem til jobb og parkerte. Med bilen i fri ga jeg gass til 3000rpm, men lyden kom ikke tilbake. Tror bilen ikke går så rent på tomgang nå som for noen dager siden.

 

Hva kan dette være? Har kjempe klump i magen for at det er noe alvorlig. Nettopp kjøpt bilen og hadde gledet meg til å cruse rundt i den.

 

Kan noen gi meg noen svar/opplevd dette selv.

 

:unsure::(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

hvis du er heldig, er det noe som er litt løst i motorrommet og begynner å skrangle ved et eller annet turtall...

 

Ingen andre indikasjoner på at noe er galt? mister kraft? Oljelampe? Temperaturøkning? Misfarget eksos?

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er heldig, er det noe som er litt løst i motorrommet og begynner å skrangle ved et eller annet turtall...

 

Ingen andre indikasjoner på at noe er galt? mister kraft? Oljelampe? Temperaturøkning? Misfarget eksos?

 

M.

 

Ikke noen indikasjoner på noe. Men lyden høres veldig "motorrelatert" ut.

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være rådebank. Kommer av dårlig vedlikehold av motorolje over tid. Er det rådebank og du har du nettopp kjøpt den fra forhandler, lever den tilbake fort.

 

Kjøpt privat. Er gamle Jeager sin. Der tror jeg vedlikeholdet skulle være i orden.

 

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klakke-lyder.

 

Er det nylig byttet motor olje.. Til en annen type...

 

Det kan gi sterke bankelyder på spesielle turtall, .. dette er selfølgelig svært skadelig.

Løsning i fall man klarer å berge dette, er å gå opp til tykkere olje.

 

Noen er vel u-enig , men..

 

Søk gjerne på "rattling" på engelske siter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med OEC i bergen, og han tror det er en diesel dyse. Jeg får diagnose utstyr forhåpenligvis i morgen, så da får jeg skjekke om det er en dyse.

 

Det koster litt for en dyse, men mye mindre jobb enn å bytte lager.

 

LOH

 

Klakke-lyder.

 

Er det nylig byttet motor olje.. Til en annen type...

 

Det kan gi sterke bankelyder på spesielle turtall, .. dette er selfølgelig svært skadelig.

Løsning i fall man klarer å berge dette, er å gå opp til tykkere olje.

 

Noen er vel u-enig , men..

 

Søk gjerne på "rattling" på engelske siter.

 

Ja det ble visst byttet olje for 2 uker siden, rett før jeg kjøpte bilen. Men kjørt mange mil og mye med henger siden jeg kjøpte den. Skal søke litt på nettet. Nå blir bilen stående på jobben da OEC ikke anbefalte å kjøre med bilen.

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan dette være? Har kjempe klump i magen for at det er noe alvorlig. Nettopp kjøpt bilen og hadde gledet meg til å cruse rundt i den.

 

Siden bilen akkurat er kjøpt trenger du ikke å bekymre deg så veldig.

Du har to års reklamasjonsfrist på bruktbiler. Hva som står i kontrakten betyr ingenting.

 

"Du kan reklamere på mangler, det vil si feil som var til stede ved leveringen, inkludert skjulte mangler.

Det heter seg at mangelen må ha vært der da du kjøpte, men det kan ha vært en latent feil. Men det kan ikke være feil som skyldes slitasje eller feilbruk av kjøperen.

Hvis det er en feil som oppstår før den vanligvis skal, vil det normalt være en mangel."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det mange og alvorlige forslag om hvilken krise du er i, og hvordan du skal håndtere den juridisk... ;) (det er sjølsagt prematurt å tenke at dette er selgers ansvar, og prisen på å rette en evt feil hører også med i bildet)

 

Dysefeil høres logisk ut, men det er også andre og billigere muligheter (C feks post #7 her). Det er utrolig hva som kan rakle og lage ubekvemme lyder som følger eller ikke følger turtallet. Du kjenner ikke bilen (enda), og har derfor færre egne from-the-top-of-your-head-diagnoser liggende på beddingen...

 

Jeg jobber på Værste' onsdag-torsdag-fredag og kan ta med nanocom, men om jeg finner noe ut vha den er noe heeelt annet! Pga uniformskoden jeg har pålagt meg selv kan jeg ikke bidra med anna enn forsiktig dekksparking og digital oppkobling... Hvor står kjerra?

Endret av Frode Haaland
link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det mange og alvorlige forslag om hvilken krise du er i, og hvordan du skal håndtere den juridisk... ;) (det er sjølsagt prematurt å tenke at dette er selgers ansvar, og prisen på å rette en evt feil hører også med i bildet)

 

Dysefeil høres logisk ut, men det er også andre og billigere muligheter. Det er utrolig hva som kan rakle og lage ubekvemme lyder som følger eller ikke følger turtallet. Du kjenner ikke bilen (enda), og har derfor færre egne from-the-top-of-your-head-diagnoser liggende på beddingen...

 

Jeg jobber på Værste' onsdag-torsdag-fredag og kan ta med nanocom, men om jeg finner noe ut vha den er noe heeelt annet! Pga uniformskoden jeg har pålagt meg selv kan jeg ikke bidra med anna enn forsiktig dekksparking og digital oppkobling... Hvor står kjerra?

 

 

TAKK

 

Bilen står i Torsnes "sentrum". Dekksparking og diagnose hadde vært veldig fint. Kontakt meg gjerne på telf: 92244759

 

 

Til alle: Takk for kjapp respons og gode råd.

 

Ang juridisk: Jeg er ikke der ennå hvor jeg tenker at det blir nødvendig å tenke i de baner.

 

MVH

Leifovesomfremdelesikkeharhvilepuls

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(det er sjølsagt prematurt å tenke at dette er selgers ansvar, og prisen på å rette en evt feil hører også med i bildet)

 

Hadde jeg fått klakke og dunkelyder en en bil jeg betalte 200.000 for noen uker tidligere hadde jeg hatt tre tanker i hodet. Hva er galt, hvor mye koster det, og hvem skal betale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til umiddelbar panikk riktig enda..!

 

Dette høres absolutt ikke ut som rådebank ;)

 

Fredrikstadbrua er rimelig bratt, så ting får litt belastning.

Det er ganske typisk under litt ekstra belastning at ting og tang som er litt slitt kan oppnå noe som kalles egensvingninsfrekvens og gi sånne plutselige bankelyder. Det er mye under en bil som hopper og danser endel rundt når vi kjører. De tingene hopper gjerne litt ekstra under belastning, og plutselig er det to ting som banker litt sammen.

Problemet er at disse tingene kjennes som de sitter dønn fast når du prøver å kjenne etter hva det kan være. Fjærene i brekket er nevnt, men motorfester, dual mass svighjulet og lignende bevegelige saker kan fort spøke litt for deg uten at det virker umiddelbart sannsynlig....

 

Det er også noe som heter psykologisk effekt, og den bør ikke undervurderes!

 

De fleste har vel opplevd hvor mye tydeligere enkelte ting fremtrer nå man først har fått fokus på det i underbevistheten?

Som for eksempel hvis du har lyst på en ny bil og finner ut av en modell du liker. Før "så" du ingen sånne biler i trafikken, men plutselig så legger du merke til de både titt og ofte ;)

 

Sånn er det med lyder også.

Du får en støkk forde en ny lyd plutselig dukker opp. Så blir du sittende å lytte etter "lyder". Og til slutt hører du lyder over alt.......

(Så kommer det noen snille menn i hvit frakk å henter deg :lol: )

 

 

Altså: Ingen grunn til umiddelbar panikk, men ingen grunn til ikke å sjekke det ut heller :)

 

Forslag: Få sjekket feilkoder osv for å eliminere feil og mangler som kan bli identifisert der. Når det er gjort så få med deg en mekaniker til å sitte på mens du kjører. Prøv å provosere frem lyden igjen.

 

Det er viktig at du kjører, for kjørestilen kan ha mye å si for hvordan lyden fremtrer!

 

 

.

Endret av Odd_flock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

evt aller først - når du er sikker på at det er trygt å starte motoren i det hele tatt, gå rundt bilen og lytt mens noen gir passe med gass...

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest og lest på nett for å prøve å finne ut om andre har opplevd det samme som jeg i dag morges. Lest om oljepumpe svikt, lager som svikter og annet. Mange beskriver skrangle og rumle lyder, men ikke den plutselige knakke lyden som jeg fikk.

 

Jeg tenker slik:

 

Jeg håper det er en dieseldyse. Det er det han fra OEC trodde det skulle være.

 

Tror ikke lager, da lyden kom brått og ikke er konstant, men kan provoseres frem.(hvis ikke det var en big end lagerholder som knakk da.)

 

Men nå står bilen på jobb og der får den stå til jeg får kyndigere hjelp.

 

MVH

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med bæretillatelse på kompetanse i diagnose(utstyr) som kan fortelle hva vi skal se etter, eller skal det antas at nanocomen forteller alt det er interessant å vite helt sånn på egenhånd? (er det en dyse, koster de £265++, så her er det ingen som går konk - uansett hvem som får regningen til slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt "knakke"-lyder fra tid til annen siden tidlig i sommer. Har ikke hatt det etter at jeg helte oppi en liter med to-taktsolje tidligere i høst, men det er ingen garanti. Vet heller ikke hvordan en td5 reagerer på to-taktsolje, jeg har 200Tdi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ville jeg vært veeeldig forsiktig med på TD5...spesielt når noe ukjent p.t. ikke er helt som det skal! Først diagnose, så kan man se på hva som skal gjøres med det (og hvem som evt skal betale evt deler)

Noen med bæretillatelse på kompetanse i diagnose(utstyr) som kan fortelle hva vi skal se etter, eller skal det antas at nanocomen forteller alt det er interessant å vite helt sånn på egenhånd? (er det en dyse, koster de £265++, så her er det ingen som går konk - uansett hvem som får regningen til slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(er det en dyse, koster de £265++, så her er det ingen som går konk - uansett hvem som får regningen til slutt)[/color]

 

Har kjørt LR såpass lenge at jeg har noen kroner på en dedikert bilkonto for slike dager. Klok av skade, som det heter.

 

Og et kjempepåskudd til å få byttet ledningsnettet til dysene på samme tid. (et problem kan jo være en mulighet i forkledning :rolleyes: )

 

LOH

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er planen klar for i morgen. Det blir tatt diagnose og jeg tar med meg stetoskopet for å lytte etter lyder. Er det noen som vet om det er spesielle koder vi skal se etter på Nanocomen, spesielle lyder vi skal lytte etter?

Hva er det som gjør at en dyse kan lage klakkelyder. Er den da åpen eller noe annet.

 

MVH

LOH

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådebank tar man aldri feil av.. ;) Rådebank kommer fram når motoren går uten belastning, gjerne på litt høyt turtall.. Dysebank derimot passer bra til lyden din. Det kommer under belastning. Hvis det er oljetrykk på motoren din kan du nok trygt starte opp. Press bilen i en bakke, kommer lyden bare under press, er det meget sannsynlig med dysebank. :)

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådebank tar man aldri feil av.. ;) Rådebank kommer fram når motoren går uten belastning, gjerne på litt høyt turtall.. Dysebank derimot passer bra til lyden din. Det kommer under belastning. Hvis det er oljetrykk på motoren din kan du nok trygt starte opp. Press bilen i en bakke, kommer lyden bare under press, er det meget sannsynlig med dysebank. :)

 

Jeg håper du har rett. Vet du hva Nanocomen vil komme med av feilkoder, eller må vi se på balansering av dyse eller kode for dyse åpen.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...