Gå til innhold

Sikkert et veldig vanlig spørsmål..


HHB

Anbefalte innlegg

Men det er ikke alltid like lett å finne frem på det beste forumet i verden.

 

Det jeg lurer på er hvor store dekk kan jeg sette på en Defender 110 uten modifikasjoner?

 

Vet 33" er innenfor 5% regelen.. Jeg har veldig lyst til å legge mer i det etterhvert, som heving (men air lockers først ;) ) etc, men økonomien for tiden sier at jeg må begynne med nye dekk. Sommerdekkene mine er rene veidekk, 265/75R16, og blir altfor sleipe i terrenget. Vinterdekkene er 135/85R16, piggdekk med litt grovere mønster. Jeg skulle hatt noen dekk med skikkelig mønster, og helst så store som mulig - for bakkeklaringen sin del.

 

Og hva må gjøres for å godkjenne dekk som er større enn 33"? Er det noen som har tips og triks de vil dele, eller kjenner til typiske fallgruver? Det er ikke sikkert det blir noe med det første, men jeg vil gjerne legge opp en liten plan!

 

rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått på 255/85 R16 og er veldig fornøgd med det. Det er 33" og eg skal ikkje ha større.

 

Til vinteren blir det standard størrelse igjen når pigghjula kjem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil slite med å få godkjent noe mer enn 35". Og selv det kan by på litt av en utfordring.

Det finnes svært få hevesett med papirer Vegvesenet godtar.

I farten kommmer jeg bare på Old Man Emu (som jeg mener å huske har TÜV-papirer).

 

Noen spesiell grunn til diff.sperrer før heving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trailmaster har også ett TUV ok hevesett.

Er det ikke bare å klinke på 35 tommere da? Værste som kan skje er at du må sette på noen kumlokk og kjøre til biltilsynet og vise den hvis du skulle bli stoppet og ikrevd visning av bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAH! Mente selvfølgelig 235/85R16! laugh.gif

 

 

Hvis 255/85 R16 passer, er jo det et lovlig alternativ!

 

Men er TûV-godkjent hevesett det eneste du trenger for å hive på større enn 33"? Du må ikke justere speedometer, skifte bremser etc? Men blir ikke 35" stort uten heving, eller går det også greit? Hva med drivverket? Utveksling? Spørsmålet er vel egentlig hvor store dekk kan en bare slenge på og kjøre med... Og hva må til for at det faktisk er lov?

Møtte en kar på Island i vår, som guidet et helt følge med Defendere på 37" dekk. I følge han var den eneste mod'en de hadde gjort på bilene en spacer på hvert fjøringsfeste. Ikke noe hevesett eller noe, bare skjermbreddere i tillegg. Kan det stemme?

Og jeg har vel i praksis hatt bruk for diffsperrer oftere enn bakkeklaring.. Kombinasjonen av usynlige grøftekanter på ubrøtte veier og vestlandet, har lært meg at diffsperrer trengs. Pinlig å bli dradd ut av grøfta av en Toyota HiAce når du kan kjøre 10 - 20 m frem og tilbake i grøfta med snø opp over lyktene på passasjersiden, men ikke komme deg opp fordi to hjul står stille mens de andre spinner... sad.gif Men tror hovedproblemet ved terrengkjøringen jeg har vert med på har vert at dekkene har feil mønster. Hadde nok kommet meg lettere frem bare med skikkelige dekk! Selv om jeg ser behovet for sperrer der også wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 285/75 16 som standard størrelse , passe stort . Har lov til å bruke 9.00 16 også men da må hjulbuene byttes . Dette gjelder en 110er .

 

Som standard type "står i vognkort" eller som i "brukes alltid fordi det er største lovlige alternativ, og jeg er fornøyd med det"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard dim er 7.50r16 eller 235/85r16.<br /><br />Uten å modifisere verken bil eller vognkort kan du sette på 285/75r16, 255/85r16 og forskjellige 33"-dekk.<br /><br />Disse dimensjonene både passer og kler bilen.<br /><br />Eivind

 

Edit: presisering

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva slags kjøring du driver med, men jeg hadde lagt pengene mine i fleks før heving. Det kan gjøres enkelt ved å sette på 5" pluss dempere og hevede fester. Uten marktrykk kommer du uansett ikke frem. Større dekk kan veie opp for dette. 35" dekk kan du få på ved å heve 1" og da slipper du unna med mindre jobb og kostnader. Jeg har satt på 5"+ dempere og bruker sperrer mindre enn før.

 

Men hvis det kun er rett frem kjøring i snø f.eks så hadde jeg satt på 35" og arb sperrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...