Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
K.B. Esser

Montering av vakumpumpe for bedre bremser

Recommended Posts

Mange her på forumet (meg selv inkludert) har klaget over hvor dårlige bremsene er på Serie III'ere med dieselmotor. Vakumet i innsugingen er nemlig altfor svakt til å aktivere bremseforsterkeren.

 

Det har vært påpekt at løsningen på problemet er å installere en vakumpumpe. Etter mye fram og tilbake har jeg endelig montert en slik pumpe. Og hvilken forskjell! Nå bråstopper bilen med et lett pedaltrykk.

 

I håp om å inspirere andre til å gjøre LR'erne sine mer trafikksikre, legger jeg ved noen bilder som viser mine løsninger. Det kan sikkert gjøres på andre måter også.

 

Vakumpumpe:

Jeg fikk tak i en flunkende ny Pierburg vakumpumpe (som ble brukt av Citroen, Peugeot, Ford, Suzuki og Talbot på 90-tallet) for kr. 250 + frakt på eBay. Servicemanual for pumpa finnes på nettet. Bilopphoggere her i landet kunne (etter mange henvendelser) tilby 15 år gamle, brukte pumper til kr. 800.

 

15g8mrd.jpg

 

Reimskiver:

Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke.

 

Bytte av kilereim på veivakslingen krever en 43 mm pipenøkkel. Millimetersett har bare 41 og 46 mm piper, så man må ha en 1" 11/16 pipe. TESS har slike på lageret i Drammen for den nette sum av kr. 445.

 

29aqvpx.jpg

 

Plassering:

Letteste plassering er til høyre for motoren. Det finnes (iallefall på min) to ubrukte boltefester (10 mm) like bak kjølevannsstussen/kranen for varmeapparatet (pilene på bildet). Stussen må tas av for å komme til disse boltene.

 

Man må lage til en brakett for vakumpumpa av et kraftig materiale. Jeg brukte et vinkeljern i rustfritt stål og diverse andre deler som jeg fant på et byggvarefirma. Ei kilereim på 10 x 1250 passet perfekt.

 

28vrhn4.jpg

 

Stramming av reim:

Jeg byttet ut øyet for heising av motoren med et større jernstykke saget ut av et kraftig vinkeljern. Justeringsstaget ble laget av et dør/grind-hengsle.

 

4v33af.jpg

 

Og så var bremsene perfekte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig flott beskrivelse. Jeg har brukt akkurat sammje type pumpe, levert fra hoggeren. Den holdt desverre ikke særlig lenge og kjøpte en elektrisk på forumet.

Man må være påpasselig på å montere pmumpa stående slik at oljen ikke renner opp i membranen. Med andre ord, monteres slik du viser.

 

Bremsene ble fantastiske! De er skarpere enn på defenderen!

 

Helt enig med Esser, dette må monteres.

Endret av lafterolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, et viktig poeng, Lafterolf. Disse pumpene kan tippes max. 60° i forhold til vertikalposisjonen slik at ikke akslingen går tørr for olje.

 

Det er vel mye enklere å montere en elektrisk vakumpumpe? Trekker slike pumper mye strøm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den elektriske er omtrent likedan, bare el.motor i stedet for reimhjul. Fordelen er maks bremsekraft når du bremser. Vil tro den med reim må regnes for mer driftsikker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den elektriske er omtrent likedan, bare el.motor i stedet for reimhjul. Fordelen er maks bremsekraft når du bremser. Vil tro den med reim må regnes for mer driftsikker?

 

Hadde da aldri problemer med den elektriske i Cosworthen min jeg da :D

Men over lang tid? Tja.... Alt skal vel ikke vare evig da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde da aldri problemer med den elektriske i Cosworthen min jeg da :D

Men over lang tid? Tja.... Alt skal vel ikke vare evig da

 

 

Bruker Ford elektrisk vakumpumpe?

 

Lurt om noen vet om biler som kan donere slike ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Flott beskrivelse, og fine bilder! De som kjører seriebil, spesielt 109 litt tungt lastet, vet hva orginale bremser er; stå i ramma for å stoppe!

 

Nei, sånne tråder som dette skulle vært pinned under teknisk! En jobb for admin ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Ford elektrisk vakumpumpe?

 

Lurt om noen vet om biler som kan donere slike ting.

 

Tror bare de hadde dette på Cosworther i sin tid. Nyere (les etter 90) vet jeg ikke...

Japsebila har vel, men da ofte kobinert med dynamo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reimskiver:

Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke.

 

Har du et parts nummer eller et direkte link, kan ikke finde den hos Famous Four.

 

Jeg har allerede både en belte-drevet Pierburg vakuumpumpe og en elektrisk Pierburg vakuumpumpe, den elektriske jeg kjøpte fordi jeg ikke kan få sveiv remhjulet av :( og det er den jeg bruker nå.

Hvordan har i koblet til den elektriske vakuumpumpen, renner den hele tiden eller bare når man tråkker på bremsen, er trykket-kontrollerte eller!.

 

Jeg har den elektriske vacuumpe koblet slik at den kjører når jeg tråkker på bremsen, men det er ikke optimalt, ville jeg heller ha som drev hele tiden, men er ikke sikker på om det kan håndtere det.

 

DSC_0107-3.jpg

 

 

Hvilke elektriske vakuum pumper bruger i og har i nogle billeder.

 

Undskylder mit danske håber i forstår blush

Endret av LALO88DK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor jeg få¨r tak i en Vacum bryter til elektrisk vakumpumpe?

 

Må samtidig skryte av bra HowTo

Endret av Bergum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte rele slik at pumpen startet når tenningen ble slått på. Ikke optimalt siden den drar litt strøm og bråker en del.

Optimalt skulle den vært styrt slik at den startet så fort motoren starter. Reimdrevet pumpe tror jeg er bedre fordi den ikke bruker unødig strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte rele slik at pumpen startet når tenningen ble slått på. Ikke optimalt siden den drar litt strøm og bråker en del.

Optimalt skulle den vært styrt slik at den startet så fort motoren starter. Reimdrevet pumpe tror jeg er bedre fordi den ikke bruker unødig strøm.

 

Hvilken elektrisk vakuum pumpe bruker du.

Jeg er litt usikker på om min pumpe går i sønder for å kjøre hele tiden.

Endret av LALO88DK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken elektrisk vakuum pumpe bruker du.

Jeg er litt usikker på om min pumpe går i sønder for å kjøre hele tiden.

 

Samme her.... :-/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reimskiver:

Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke.

 

Flott beskrivelse!!!!!!! En trenger ikke dobbelt reimhjul på både vannpumpe og veiv, bare på veiva. Til reimhjul på veiva kan også reimhjul fra exmil brukes (selv om den har 3 spor).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En vakumpumpe er jo en helt vanlig kompressor. Jeg har en "stor" ARB i motorrommet, rett ved bremseforsterkeren.

 

Måtte bygget om inntaket fra filter til slange, så koblet kompressoren via bremsepedalen, den tåler ikke å gå lenge.

 

Men den starter jo fort og har effekt omtrent med en gang. Bare sette på en ventil slik at jeg kan åpne når den skal brukes for sperrene eller pumpe luft i dekk.

 

Fant flere artikler på nettet om folk som bygger om $10 luftkompressorer til vakuumpumper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du et parts nummer eller et direkte link, kan ikke finde den hos Famous Four.

Nei, jeg har ikke delenummer. Jeg skrev e-post til Famous Four og ba dem sende en 'double pulley'.

 

En trenger ikke dobbelt reimhjul på både vannpumpe og veiv, bare på veiva.

I mitt tilfelle måtte jeg ha dobbelt reimhjul på vannpumpa for å lede reima (mellom vakumpumpa og veivakslingen) rundt og forbi vifteakslingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte nevnte vakumpumpe, fra Peugeot 504 diesel, på Lightweighten som har orginal 2,25 diesel.

Valgte å montere den nede på venstre side av motoren. Fjernet løpehjulet og skrudde rett fast i festene som allerede var der. Passet rett inn. Litt justering av strammeskinnen bare. Tok ikke mange minutter. Endelig ble det bra bremser på bilen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×