K.B. Esser Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Mange her på forumet (meg selv inkludert) har klaget over hvor dårlige bremsene er på Serie III'ere med dieselmotor. Vakumet i innsugingen er nemlig altfor svakt til å aktivere bremseforsterkeren. Det har vært påpekt at løsningen på problemet er å installere en vakumpumpe. Etter mye fram og tilbake har jeg endelig montert en slik pumpe. Og hvilken forskjell! Nå bråstopper bilen med et lett pedaltrykk. I håp om å inspirere andre til å gjøre LR'erne sine mer trafikksikre, legger jeg ved noen bilder som viser mine løsninger. Det kan sikkert gjøres på andre måter også. Vakumpumpe: Jeg fikk tak i en flunkende ny Pierburg vakumpumpe (som ble brukt av Citroen, Peugeot, Ford, Suzuki og Talbot på 90-tallet) for kr. 250 + frakt på eBay. Servicemanual for pumpa finnes på nettet. Bilopphoggere her i landet kunne (etter mange henvendelser) tilby 15 år gamle, brukte pumper til kr. 800. Reimskiver: Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke. Bytte av kilereim på veivakslingen krever en 43 mm pipenøkkel. Millimetersett har bare 41 og 46 mm piper, så man må ha en 1" 11/16 pipe. TESS har slike på lageret i Drammen for den nette sum av kr. 445. Plassering: Letteste plassering er til høyre for motoren. Det finnes (iallefall på min) to ubrukte boltefester (10 mm) like bak kjølevannsstussen/kranen for varmeapparatet (pilene på bildet). Stussen må tas av for å komme til disse boltene. Man må lage til en brakett for vakumpumpa av et kraftig materiale. Jeg brukte et vinkeljern i rustfritt stål og diverse andre deler som jeg fant på et byggvarefirma. Ei kilereim på 10 x 1250 passet perfekt. Stramming av reim: Jeg byttet ut øyet for heising av motoren med et større jernstykke saget ut av et kraftig vinkeljern. Justeringsstaget ble laget av et dør/grind-hengsle. Og så var bremsene perfekte! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Virkelig flott beskrivelse. Jeg har brukt akkurat sammje type pumpe, levert fra hoggeren. Den holdt desverre ikke særlig lenge og kjøpte en elektrisk på forumet. Man må være påpasselig på å montere pmumpa stående slik at oljen ikke renner opp i membranen. Med andre ord, monteres slik du viser. Bremsene ble fantastiske! De er skarpere enn på defenderen! Helt enig med Esser, dette må monteres. Endret 3. oktober 2010 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Esser Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Ja, et viktig poeng, Lafterolf. Disse pumpene kan tippes max. 60° i forhold til vertikalposisjonen slik at ikke akslingen går tørr for olje. Det er vel mye enklere å montere en elektrisk vakumpumpe? Trekker slike pumper mye strøm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DagOEHenriksen Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Gjerne en teskje beskrivelse ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Den elektriske er omtrent likedan, bare el.motor i stedet for reimhjul. Fordelen er maks bremsekraft når du bremser. Vil tro den med reim må regnes for mer driftsikker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Den elektriske er omtrent likedan, bare el.motor i stedet for reimhjul. Fordelen er maks bremsekraft når du bremser. Vil tro den med reim må regnes for mer driftsikker? Hadde da aldri problemer med den elektriske i Cosworthen min jeg da Men over lang tid? Tja.... Alt skal vel ikke vare evig da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hadde da aldri problemer med den elektriske i Cosworthen min jeg da Men over lang tid? Tja.... Alt skal vel ikke vare evig da Bruker Ford elektrisk vakumpumpe? Lurt om noen vet om biler som kan donere slike ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Flott beskrivelse, og fine bilder! De som kjører seriebil, spesielt 109 litt tungt lastet, vet hva orginale bremser er; stå i ramma for å stoppe! Nei, sånne tråder som dette skulle vært pinned under teknisk! En jobb for admin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Bruker Ford elektrisk vakumpumpe? Lurt om noen vet om biler som kan donere slike ting. Tror bare de hadde dette på Cosworther i sin tid. Nyere (les etter 90) vet jeg ikke... Japsebila har vel, men da ofte kobinert med dynamo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Esser Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Rettelse: I mitt første innlegg skrev jeg "bytte av kilereim på veivakslingen ..." Det skulle naturlig nok ha stått "bytte av reimskiva på veivakslingen ..." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LALO88DK Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Reimskiver:Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke. Har du et parts nummer eller et direkte link, kan ikke finde den hos Famous Four. Jeg har allerede både en belte-drevet Pierburg vakuumpumpe og en elektrisk Pierburg vakuumpumpe, den elektriske jeg kjøpte fordi jeg ikke kan få sveiv remhjulet av og det er den jeg bruker nå. Hvordan har i koblet til den elektriske vakuumpumpen, renner den hele tiden eller bare når man tråkker på bremsen, er trykket-kontrollerte eller!. Jeg har den elektriske vacuumpe koblet slik at den kjører når jeg tråkker på bremsen, men det er ikke optimalt, ville jeg heller ha som drev hele tiden, men er ikke sikker på om det kan håndtere det. Hvilke elektriske vakuum pumper bruger i og har i nogle billeder. Undskylder mit danske håber i forstår Endret 21. oktober 2011 av LALO88DK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergum Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Noen som vet hvor jeg få¨r tak i en Vacum bryter til elektrisk vakumpumpe? Må samtidig skryte av bra HowTo Endret 21. oktober 2011 av Bergum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Jeg brukte rele slik at pumpen startet når tenningen ble slått på. Ikke optimalt siden den drar litt strøm og bråker en del. Optimalt skulle den vært styrt slik at den startet så fort motoren starter. Reimdrevet pumpe tror jeg er bedre fordi den ikke bruker unødig strøm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LALO88DK Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Jeg brukte rele slik at pumpen startet når tenningen ble slått på. Ikke optimalt siden den drar litt strøm og bråker en del. Optimalt skulle den vært styrt slik at den startet så fort motoren starter. Reimdrevet pumpe tror jeg er bedre fordi den ikke bruker unødig strøm. Hvilken elektrisk vakuum pumpe bruker du. Jeg er litt usikker på om min pumpe går i sønder for å kjøre hele tiden. Endret 21. oktober 2011 av LALO88DK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Bilen solgte jeg og husker ikke hvilken pumpe det var. Den gikk hele tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergum Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hvilken elektrisk vakuum pumpe bruker du. Jeg er litt usikker på om min pumpe går i sønder for å kjøre hele tiden. Samme her.... :-/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LALO88DK Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Noen som vet hvor jeg få¨r tak i en Vacum bryter til elektrisk vakumpumpe? Må samtidig skryte av bra HowTo Kanskje du kan bruke denne siden, men oh prisen er dyrt http://www.ruddies-berlin.de/si0056.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Undskylder mit danske håber i forstår NEI! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergum Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Kanskje du kan bruke denne siden, men oh prisen er dyrt http://www.ruddies-berlin.de/si0056.htm Ja, Det er jo det. Har pumpen, og den elektriske skal egentlig bare være til når motoren stopper, og jeg som vanlig befinner meg i en ulent skråning.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TorsteinR Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Reimskiver: Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke. Flott beskrivelse!!!!!!! En trenger ikke dobbelt reimhjul på både vannpumpe og veiv, bare på veiva. Til reimhjul på veiva kan også reimhjul fra exmil brukes (selv om den har 3 spor). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 En vakumpumpe er jo en helt vanlig kompressor. Jeg har en "stor" ARB i motorrommet, rett ved bremseforsterkeren. Måtte bygget om inntaket fra filter til slange, så koblet kompressoren via bremsepedalen, den tåler ikke å gå lenge. Men den starter jo fort og har effekt omtrent med en gang. Bare sette på en ventil slik at jeg kan åpne når den skal brukes for sperrene eller pumpe luft i dekk. Fant flere artikler på nettet om folk som bygger om $10 luftkompressorer til vakuumpumper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Esser Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Har du et parts nummer eller et direkte link, kan ikke finde den hos Famous Four. Nei, jeg har ikke delenummer. Jeg skrev e-post til Famous Four og ba dem sende en 'double pulley'. En trenger ikke dobbelt reimhjul på både vannpumpe og veiv, bare på veiva. I mitt tilfelle måtte jeg ha dobbelt reimhjul på vannpumpa for å lede reima (mellom vakumpumpa og veivakslingen) rundt og forbi vifteakslingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
usli Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Kanskje du kan bruke denne siden, men oh prisen er dyrt http://www.ruddies-berlin.de/si0056.htm Hvor kan jeg få bestilt elektrisk vacumpumpa fra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Monterte nevnte vakumpumpe, fra Peugeot 504 diesel, på Lightweighten som har orginal 2,25 diesel. Valgte å montere den nede på venstre side av motoren. Fjernet løpehjulet og skrudde rett fast i festene som allerede var der. Passet rett inn. Litt justering av strammeskinnen bare. Tok ikke mange minutter. Endelig ble det bra bremser på bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landy_Wiik Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Ville dette hatt noe for seg på en 2,25 bensin? Finnes det noe "test" på bremsekraftforsterkeren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.