Gå til innhold

Montering av vakumpumpe for bedre bremser


K.B. Esser

Anbefalte innlegg

Mange her på forumet (meg selv inkludert) har klaget over hvor dårlige bremsene er på Serie III'ere med dieselmotor. Vakumet i innsugingen er nemlig altfor svakt til å aktivere bremseforsterkeren.

 

Det har vært påpekt at løsningen på problemet er å installere en vakumpumpe. Etter mye fram og tilbake har jeg endelig montert en slik pumpe. Og hvilken forskjell! Nå bråstopper bilen med et lett pedaltrykk.

 

I håp om å inspirere andre til å gjøre LR'erne sine mer trafikksikre, legger jeg ved noen bilder som viser mine løsninger. Det kan sikkert gjøres på andre måter også.

 

Vakumpumpe:

Jeg fikk tak i en flunkende ny Pierburg vakumpumpe (som ble brukt av Citroen, Peugeot, Ford, Suzuki og Talbot på 90-tallet) for kr. 250 + frakt på eBay. Servicemanual for pumpa finnes på nettet. Bilopphoggere her i landet kunne (etter mange henvendelser) tilby 15 år gamle, brukte pumper til kr. 800.

 

15g8mrd.jpg

 

Reimskiver:

Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke.

 

Bytte av kilereim på veivakslingen krever en 43 mm pipenøkkel. Millimetersett har bare 41 og 46 mm piper, så man må ha en 1" 11/16 pipe. TESS har slike på lageret i Drammen for den nette sum av kr. 445.

 

29aqvpx.jpg

 

Plassering:

Letteste plassering er til høyre for motoren. Det finnes (iallefall på min) to ubrukte boltefester (10 mm) like bak kjølevannsstussen/kranen for varmeapparatet (pilene på bildet). Stussen må tas av for å komme til disse boltene.

 

Man må lage til en brakett for vakumpumpa av et kraftig materiale. Jeg brukte et vinkeljern i rustfritt stål og diverse andre deler som jeg fant på et byggvarefirma. Ei kilereim på 10 x 1250 passet perfekt.

 

28vrhn4.jpg

 

Stramming av reim:

Jeg byttet ut øyet for heising av motoren med et større jernstykke saget ut av et kraftig vinkeljern. Justeringsstaget ble laget av et dør/grind-hengsle.

 

4v33af.jpg

 

Og så var bremsene perfekte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig flott beskrivelse. Jeg har brukt akkurat sammje type pumpe, levert fra hoggeren. Den holdt desverre ikke særlig lenge og kjøpte en elektrisk på forumet.

Man må være påpasselig på å montere pmumpa stående slik at oljen ikke renner opp i membranen. Med andre ord, monteres slik du viser.

 

Bremsene ble fantastiske! De er skarpere enn på defenderen!

 

Helt enig med Esser, dette må monteres.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elektriske er omtrent likedan, bare el.motor i stedet for reimhjul. Fordelen er maks bremsekraft når du bremser. Vil tro den med reim må regnes for mer driftsikker?

 

Hadde da aldri problemer med den elektriske i Cosworthen min jeg da :D

Men over lang tid? Tja.... Alt skal vel ikke vare evig da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Flott beskrivelse, og fine bilder! De som kjører seriebil, spesielt 109 litt tungt lastet, vet hva orginale bremser er; stå i ramma for å stoppe!

 

Nei, sånne tråder som dette skulle vært pinned under teknisk! En jobb for admin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ford elektrisk vakumpumpe?

 

Lurt om noen vet om biler som kan donere slike ting.

 

Tror bare de hadde dette på Cosworther i sin tid. Nyere (les etter 90) vet jeg ikke...

Japsebila har vel, men da ofte kobinert med dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Reimskiver:

Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke.

 

Har du et parts nummer eller et direkte link, kan ikke finde den hos Famous Four.

 

Jeg har allerede både en belte-drevet Pierburg vakuumpumpe og en elektrisk Pierburg vakuumpumpe, den elektriske jeg kjøpte fordi jeg ikke kan få sveiv remhjulet av :( og det er den jeg bruker nå.

Hvordan har i koblet til den elektriske vakuumpumpen, renner den hele tiden eller bare når man tråkker på bremsen, er trykket-kontrollerte eller!.

 

Jeg har den elektriske vacuumpe koblet slik at den kjører når jeg tråkker på bremsen, men det er ikke optimalt, ville jeg heller ha som drev hele tiden, men er ikke sikker på om det kan håndtere det.

 

DSC_0107-3.jpg

 

 

Hvilke elektriske vakuum pumper bruger i og har i nogle billeder.

 

Undskylder mit danske håber i forstår blush

Endret av LALO88DK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte rele slik at pumpen startet når tenningen ble slått på. Ikke optimalt siden den drar litt strøm og bråker en del.

Optimalt skulle den vært styrt slik at den startet så fort motoren starter. Reimdrevet pumpe tror jeg er bedre fordi den ikke bruker unødig strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte rele slik at pumpen startet når tenningen ble slått på. Ikke optimalt siden den drar litt strøm og bråker en del.

Optimalt skulle den vært styrt slik at den startet så fort motoren starter. Reimdrevet pumpe tror jeg er bedre fordi den ikke bruker unødig strøm.

 

Hvilken elektrisk vakuum pumpe bruker du.

Jeg er litt usikker på om min pumpe går i sønder for å kjøre hele tiden.

Endret av LALO88DK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reimskiver:

Kraften kan tas fra vannpumpeskiva, men det er bedre å ta den direkte fra veivakslingen. I såfall må man ha doble reimskiver på både veivakslingen og vannpumpa. Begge skivene leveres av Famous Four Products LTD Export (fax +44 1507 609555). De leveres på døra etter en uke.

 

Flott beskrivelse!!!!!!! En trenger ikke dobbelt reimhjul på både vannpumpe og veiv, bare på veiva. Til reimhjul på veiva kan også reimhjul fra exmil brukes (selv om den har 3 spor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakumpumpe er jo en helt vanlig kompressor. Jeg har en "stor" ARB i motorrommet, rett ved bremseforsterkeren.

 

Måtte bygget om inntaket fra filter til slange, så koblet kompressoren via bremsepedalen, den tåler ikke å gå lenge.

 

Men den starter jo fort og har effekt omtrent med en gang. Bare sette på en ventil slik at jeg kan åpne når den skal brukes for sperrene eller pumpe luft i dekk.

 

Fant flere artikler på nettet om folk som bygger om $10 luftkompressorer til vakuumpumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et parts nummer eller et direkte link, kan ikke finde den hos Famous Four.

Nei, jeg har ikke delenummer. Jeg skrev e-post til Famous Four og ba dem sende en 'double pulley'.

 

En trenger ikke dobbelt reimhjul på både vannpumpe og veiv, bare på veiva.

I mitt tilfelle måtte jeg ha dobbelt reimhjul på vannpumpa for å lede reima (mellom vakumpumpa og veivakslingen) rundt og forbi vifteakslingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Monterte nevnte vakumpumpe, fra Peugeot 504 diesel, på Lightweighten som har orginal 2,25 diesel.

Valgte å montere den nede på venstre side av motoren. Fjernet løpehjulet og skrudde rett fast i festene som allerede var der. Passet rett inn. Litt justering av strammeskinnen bare. Tok ikke mange minutter. Endelig ble det bra bremser på bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...