Gå til innhold

Gå fra bil på tomgang


Evilduck

  

102 stemmer

  1. 1. Går du fra bilen med nøkler i og motoren i gang?

    • Ja det gjør jeg titt og ofte.
      8
    • Ja en gang i blant.
      8
    • Ja, men svært sjelden.
      3
    • Ja, men kun i eget gårdsrom, aldri på offentlig sted.
      24
    • Det har hendt, men er ingen vane.
      12
    • Nei, skrur alltid av motoren, men lar av og til nøklene stå igjen i tenningen.
      4
    • Nei, skrur alltid av motoren, og tar med nøkler.
      23
    • Nei, skrur alltid av motoren, tar med nøkler, og låser bilen.
      20


Anbefalte innlegg

Denne artikkelen i VG fikk meg til å tenke. Synes jeg leser relativt ofte om slik type tyveri av biler, heldigvis aldri med like tragisk utfall som dagens sak, men likevel. Er det virkelig vanlig at folk går fra bilene sine ulåst, med nøkler i tenningen og motoren i gang? Og på offentlige steder?

 

Jeg håper forøvrig at de får tatt denne slasken som synes en bil var verdt å drepe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på Esso i to år, og ble overrasket over hvor mange som går fra bil med motor igang :blink:

Selv om en bensinstasjon er videoovervåket, så er det en unødvendig risiko å ta, synes jeg.

Det er såklart også flere som gjør det om vinteren, for å holde bilen varm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen ganger at jeg har kommet over biler rett på utsiden av en butikk med motoren i gang. Du verden hvor lyst jeg har hatt til å flytte bilen. Foreløpig har jeg ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste eksempel jeg har sett var en stjernegris som stod på tomgang på tvers av to handicap-plasser utenfor kjøpesenter, med 3 små barn alene i bilen. Jeg stilte meg ved siden av bilen for å holde et øye med barna, det tok nesten en halv time før eieren kom tilbake, med en pose fra polet i hånden. Jeg sa ikke noe til ham, bare stod der og kikket. Han la merke til det, satte seg inn i bilen, rullet ned ruta og ga meg en verbal overhøvling. Jeg svarte bare med "Jeg har notert bilnummeret ditt og tar kontakt med politiet" hvilket jeg også gjorde. De sendte saken videre til det lokale barnevern, som senere ringte meg for å få min versjon av historien.

 

Hans versjon var forøvrig ikke en gang i nærheten av sannheten, i følge ham hadde han ikke forlatt bilen, kun steget ut for å sjekke lyktene. Han sa at jeg hadde kommet gående mens han satt på huk bak bilen, og derfor trodde bilen var forlatt. Videre sa han at han var ute av bilen i maks 2 minutter. Han sa også at jeg hadde kjeftet på ham og truet med vold. Jeg ga barnevernet nummer og navn til en venn av meg som jeg stod og pratet med i ca 10 minutter av den halvtimen tilbragt ved bilen, og sa at han i det minste kunne bekrefte deler av min historie. Hvilket han også gjorde da de kontaktet ham. Jeg aner ikke hva som skjedde videre i saken, men man får jo håpe at barna ikke ble satt i samme situasjon igjen.

 

Man leser jo dessverre i avisene om fortvilte foreldre som opplever at tyver stjeler biler med barn i baksetet, så det er neppe noe unikt tilfelle det jeg opplevde. Det er en ting at man ikke er glad i bilen sin, men barna? Vil man virkelig ofre dem for å spare litt tid? For meg er det helt uforståelig, men nå er jeg ikke forelder selv, og er heller ikke i tidsklemma, så hva jeg hadde gjort om jeg var stresset nok, det aner jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene blir aldri etterlatt i bilen, men jeg lurer på en ting:

 

Låse bilen? Kan man det?

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel her i gården bruker vi i alle fall det uttrykket, "husket du å låse bilen?", selv om det strengt tatt er bildørene vi låser. Det snodige er at når vi snakker om hus, så sier vi "husket du å låse døren?", så konsekvente er vi ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene blir aldri etterlatt i bilen, men jeg lurer på en ting:

 

Låse bilen? Kan man det?

Med ungane i? Det gjer aldri eg. Ein veit ikkje kva som kan skje av kræsj og brann og slikt. Då er det lite lurt med låste dører.

 

Edit:

Heder til Evilduck som gjer noko med det. Ungar skal ikkje sitje åleine i bilen medan foreldra er borte i lange tider og utset dei svake små for potensiell fare.

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske jeg ble etterlatt i bil en gang på syttitallet, sammen med en venn, i denne vennens mors bil.

 

Det endte med at morens Opel satt i veggen på motsatt side av torget i Son. (På den tiden kunne man parkere litt opp en bakke på den andre siden) Så det er ikke alltid det er barna det er synd på.

 

Nå hører det med til historien at min venn var av den typen som ting skjedde rundt, han var på ingen måte slem eller det som i dag kalles AD/HD, men det skjedde alltid litt større ting enn forventet. Da vi fikk tak i en eske fyrstikker så var det ikke bare litt røyk. Nei, hele løkka tok fyr, og truet husene ved siden av. Den gangen vi sto på vannski og kolliderte med en annen båt - da var det så klart en original teak seilbåt fra før krigen som ikke bare fikk skade, men sank. …og den gangen han lekte med brekket…

 

Det sagt… den opprinnelige historien denne tråden startet med, er den tragiske bekreftelsen på at når man utsettes for overgrep fra de med litt mindre forståelse for sosial samhandling enn oss andre, bør man egentlig bare legge seg ned og la det skje, for konsekvensene er ofte større for oss enn for overgriperne. Dette er en tragedie for de det gjelder - jeg nekter å tro at biltyven selv er uberørt. Selv om menneskets selvoppholdelsesdrift nok klarer å snu dette til å bli offerets skyld i tyvens hode. "Kjærringa skulle ikke ha prøvd å stoppe meg, det er hennes egen feil!"

 

Det som er tøfft og heltemodig på film kan man faktiskt bli drept av i virkeligheten!

 

Det er forjævlig at det rådet man får, som er og la være å gjøre noe, faktisk er det riktige - men det sagt: det er ikke umulig at den dagen jeg kommer over en meget kortvokst, asmatisk kjeltring med osteoporose bevæpnet med en sløv smørkniv, da kan det hende jeg tar affære selv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid latt meg provosere av folk som opptar handicap-plasser uberettiget, og når en da får et slikt tilfelle som det jeg beskrev her, da var man nødt til å gjøre noe. Jeg pleide forøvrig, når jeg var i skolealder, å gå rundt med "parkeringsbøter" i skolesekken, som jeg la under viskeren på biler som stod på handicap-plass uten løyve. På de stod det "Stupidity is not a handicap, park elsewhere". Jeg burde kanskje mekke noen nye slike, begynner å bli noen år siden sist jeg delte dem ut, men gudene skal vite at jeg ser langt flere slike overtredelser i dag enn noengang tidligere.

 

Edit: Leste for noen år siden om noen som klistret svære signalgule klister på rutene til biler som parkerte slik, klister man ikke bare kunne plukke av igjen uten videre. Der stod det noe a la "jeg er en hensynsløs dust som mener at handicappede har godt av å bevege seg litt og derfor ikke fortjener parkeringsplasser nær døra" - bare at teksten var på engelsk. Jeg finner det ikke igjen på nettet, noen andre som har sett den saken?

Endret av Evilduck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen ganger at jeg har kommet over biler rett på utsiden av en butikk med motoren i gang. Du verden hvor lyst jeg har hatt til å flytte bilen. Foreløpig har jeg ikke gjort det.

 

Det har jeg. Flere ganger. Det blir ofte ikke så populært :D

 

Men når man presenterer eier med nøklene og en liten beskjed om at han bør være glad for at det var jeg som kom forbi og ikke en biltyv, går det som regel greit. B)

 

Vet jeg legget hodet på hoggestabben nå, men syns historien er verdt det; Som ny Disco-eier gikk jeg fra bilen med guttungen i, motor skrudd av, nøkkelen i lomma - og låste for sikkerhets skyld (eller mest av gammel vane) for at ingen skulle ta med guttungen. Skulle bare ha en liter melk, så det tok ikke lange stunden. Da jeg kom ut etter ca 60 sek, så jeg at de som sto parkert ved siden av, stirret på bilen, men de sa ingen ting, så jeg låste opp, satte meg inn og kjørte av gårde. Etter å ha kjørt noen meter, kommer det fra baksetet: "Pappa, denne bilen bråkte fælt". Jeg hadde selvsagt glemt at LR har utstyrt Discoen med alarm med bevegelsessensorer som virker når man låser med fjernkontrollen - og guttungen sitter jo ikke akkurat rolig... :rolleyes: Låser ikke lenger med barna i bilen... :wacko:

Endret av torvald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var dårlig gjort å tilstå så fort torvald... jeg var såååå klar for å brodere denne historien til det ytterste :D .

 

mine biler er forøvrig aldri låst, jeg vet ikke engang om låsene virker blush . men jeg er også trygg på at ingen av dem er startbare uten en smule forhåndskunnskap :rolleyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo at det er litt variasjoner basert på bosted, bor selv "midt i byen" og her får ingenting være i fred. Det er klart at om man bor på en øy, med ferje en gang i uken, så er man kanskje ikke like nøye med å låse og alarmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at min far forlot bilen en gang sent på seksti-/tidlig på 70 tallet med nøklene og min søster i bilen har ingen i vår familie tenkt tanken på å forlate bil med nøkler i. Hun rakk akkurat opp til rattet og fikk så vidt sett ut frontruten når hun stod i setet. Artig å vri på nøkkelen var det også.

 

Far fant ikke bilen der han parkerte den, men noen få meter fra kaikanten. Etter dette har han tatt sin opplevelse med i oppdragelsen av sine barn og barnebarn. Han har fortsatt ikke glemt det som har vært et av hans største skrekksenario gjennom livet. Trenger bare si navnet på kaia og du ser i øya på han at 40 år ikke er lang nok tid til å glemme noe slikt. I dag er han 82 og kjører fortsatt bil. og passer på både barna's og barnebarna's opptreden under kjøring. Han klarer dette på en verdig og balansert måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser biler stå alene på tomgang i lang tid har jeg alltid en trang til å plugge eksosrøret med en passende propp... evt kommentere til eieren "Er bilen din virkelig så dårlig at du ikke er sikker på at du får startet den om du stopper den?".

 

Evilduck: jeg tenkte det samme da jeg leste om den hendelsen og glitrende gjort i forhold til stjernegrisen, sånt er de fleste av oss alt for lite flinke til å gjøre.

 

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Leste for noen år siden om noen som klistret svære signalgule klister på rutene til biler som parkerte slik, klister man ikke bare kunne plukke av igjen uten videre. Der stod det noe a la "jeg er en hensynsløs dust som mener at handicappede har godt av å bevege seg litt og derfor ikke fortjener parkeringsplasser nær døra" - bare at teksten var på engelsk. Jeg finner det ikke igjen på nettet, noen andre som har sett den saken?

...og så kan du være enda mer ekkel, og bruke Solidarnos~c trikset fra den tida de var ulovlige og opposisjonelle: Bruk tapetlim...med knust glasskår i - da blei det veldig slutt på at plakatene deres blei revet ned. :rolleyes:

 

Har hørt om folk som har slått av tenningen, låst bilen, tatt med seg nøkkelen, og levert den som hittegods til politiet. :lol:

 

MEN: Tror det kan være lurt å være forsiktig med selvtekt, selv om adrenalinet og den innebygde subversive kreativiteten kaller aldri så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ganske ofte den siste tiden har latt bilen stå og gå, Oliver min 2 år gamle sönn er ofte med meg i bilen, og han sover KUN når motoren går. Dersom han sover, og jeg skal inn i en butikk eller annet. Så lar jeg gutten sove, motoren gå.

 

Jeg bor i ei landsbygd med 200 000, og låser sjelden bilene. Og de har til dags dato fått så urört.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den dagen det eventuelt skulle skje at noen stjeler bilen, med barnet i, da tenker du "jaja han sover nå i alle fall"? Etter min mening er det ett fett med bilen, verdier kan erstattes. Men aldri faen om jeg hadde forlatt mitt barn i en så sårbar situasjon. Den der "skjer aldri meg" holdingen er utrolig farlig, det er lov å lære av andres erfaring. Og med 200.000 inbyggere er det garantert mer enn 1 kriminell i omløp. At bilen har fått stått urørt enn så lenge, er ingen garanti for at den alltid vil bli latt i fred.

 

Men, kanskje jeg overreagerer, er det mulig at 200.000 er feil antall innbyggere? Ville neppe kalles landsbygd her med slike tall, da snakker vi "storby".

 

(Beklager sterk språkbruk, og moralpreken, men noenganger er det berettiget)

 

 

Forøvrig skal man oppleve mye rart. En kvinne jeg snakket med hadde hatt innbrudd i bilen, hun hadde latt kamera og lommebok ligge synlig i forsetet. Jeg sa til henne at det er en ren invitasjon til innbrudd, og hun måtte jo ikke finne på å gjøre slik. Hun svarte "Jo men jeg har jo hatt innbrudd i bilen før, og statistisk skal jeg ikke oppleve det mer enn 1 gang i livet mitt". Hun var helt seriøs, jeg klarte ikke la være å le. Jeg måtte jo spørre om hun virkelig trodde at tyvene førte lister over hvem som hadde og ikke hadde hatt innbrudd, og at de samarbeidet såpass at de oppdaterte hverandres lister. Og hva da om hun skiftet bil? De kunne jo ha ført hennes gamle bilnummer på listen, men altså ikke visst at denne nye bilen også var hennes. Må jo være uhorvelig befriende å være ferdig med innbruddet sitt, da er man jo trygg resten av livet. Jeg har enda til gode å oppleve mitt, men nå hadde jo denne kvinnen hatt to, så kanskje hun fikk mitt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i ei landsbygd med 200 000, og låser sjelden bilene. Og de har til dags dato fått så urört.

 

 

Jeg bor i ei grend med 5 innsatte og 10 ansatte.

 

Jeg har jaget bort et par Jehovas Vitner (dette gjorde jeg ordentlig) og en Litauer (også ordentlig).

 

Siden har ingen sett no', bortsett fra en og annen fotturist.... Låse bildøren gjør jeg når jeg reiser inn til storbyen (30.000 mennesker) eller ghettoen (600.000 mennesker).

 

Barn i etterlatt bil? Nei. Det synes jeg faktisk er litt skummelt.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...