Gå til innhold

HJÆLP: Strøm i dusjen


Frode Haaland

Anbefalte innlegg

Frode skriver:

 

"Skjønner bare ikke hvorfor det plutselig kommer nå, og ikke har vært noe problem de siste 40 årene..."

 

Det er flere forklaringer på dette.

 

Som KethilF er inne på så blir ting dårligere etter 40 års bruk. Selvfølgelig vil vedlikehold, og da godt vedlikehold, være en fordel for å ha lang levetid på produkter.

 

Jeg ser på bilde at du har plastrør i installasjonen. Og plast i seg selv leder dårlig, det er det tidligere nevnte belegget som legger seg i plastrørene som blir ledende. Plastrør er forøvrig en "ny" oppfinnelse, det er ikke sikkert det var plast i avløpsrørene for 40 år siden. Mest sannsynlig var det soilrør, og disse er ledende. Dessuten lå disse rørene dypt i jorden, og hadde dermed et godt jordpotensiale.

 

Det var ikke uvanlig at vannrøret til husene lå inntil avløpsrørene nede i grunnen, og vannrørene var i kobber. Noe som også er godt ledende. Når begge disse to typer rør lå i "god jord" så oppsto det sjelden potensialforskjeller inne i husene våre.

 

Dermed var ikke problemet i denne topicen tilstede for 40 år siden.

 

Dersom rørene ikke lå i "samme gode jord" så oppsto det potensialforskjeller. Og derfor utjamningsforbindelser. Utjamningsforbindelser mellom utsatte ledende deler er ingen nyhet med andre ord, det er bare blitt mer aktuelt etter at man begynte å bruke plastrør i installasjonen av vann og avløp.

 

Ha en fin dag, og god natt

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Henry!

Det jeg tenkte var om jeg skulle leite etter noe tilkobla elektrisk utstyr som hadde feil i seg...altså om det var en grunn til at dårlig jordforbindelse plutselig blei relevant, hvorfor var det ikke strøm en dag og hvorfor neste dag...

 

Elektrikeren var bare opptatt av jordingen, mens for meg (som ekspert på lederes læringsprosesser) handler det om sikkerhetssystemet rundt el-anlegget, mens spørsmålet om hva som gjorde at den sikringen ikke fantes for meg blir (minst) like vesentlig... Har forlengst erkjent at mitt hydrauliske syn på strøm ikke er spesielt relevant, og mer grunnleggende at jeg og strøm ikke er en god match blush

 

Rørlegger kommer i morra tidlig for å se hva de kan gjøre - håper at opppigging av betongen ikke blir løsningen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabo av mine foreldre fikk samme problem som du beskriver. Nærmeste nabo ligger 300 - 400 meter unna. De kontaktat e.verket som konstanterte jordfeil hos "oss".

 

Jeg søkte som beskrevet her kurs for kurs. Deretter innsetting av uttatte sikringer og feil dukket opp i enda en kurs. Den ene var leder klemt mellom taklokk og boks i et soverom, med derpåfølgende isolasjossvikt og jordfeil nummer en. Den andre var leder klemt i boks for bryter til utelys. Samme problemstilling som for den andre jordfeilen. Vi har elektriskt anlegg med GUR og siluminbokser.

 

Mine foreldre dusjet og merket ingen ting, men jordfeil var der. De fikk ikke mer en et par dager på seg til å få kontakt med elektrikker og å få feilen fikset. Heldigvis har det ikke vært noe der de siste 25 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca.205 volt mellom ene leder og jord :blink: (25v mellom den andre og jord)...på samtlige kurser/sikringer...

 

Da er det vel kanskje likevel slik at den eneste feilen hos oss, er at vi ikke får ledet jordfeilen til jord...? Altså at det er potensialproblem som Henry skriver om...og bare det... ;)(Hadde på mange måter vært bedre om jeg fant en skrajj stikkontakt eller fryser eller lampe eller...)

 

Fikk pris 9k for oppigging, nedlegging av en lettlivet jente fra vestfold, og føysing av ny betong over det hele...men hva gjør man ikke for å løse naboens og/eller Strøm1 sitt jordproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

To - 2 - jordingsmuffer montert - ett i gølv og ett i vertikalt nedløp.

 

Dette er festlig siden rørleggeren og elektrikeren sier at "jordingsmuffa burde vært før første avgreining, dvs under huset ett eller annet sted, evt utenfor grunnmuren ifb et bytte av stikkledning".

...som vi gravde for 3 år siden eller noe slikt... :blink:

 

Rørlegger firmaet som gjorde DET sier:


     
  • Nei, det var ikke krav om jordingsmuffe før ca.1990 og ditt hus er eldre... (OK, da må man altså ta det som restaureringsprosjekt)
  • Nei, det er ikke noe krav om å montere jordingsmuffe når man bytter stikkledning... (men er det lurt å gjøre det?)
  • Nei, det er ikke vanlig å montere jordingsmuffe når man bytter stikkledning... (at dere ikke gjør det har jeg alt skjønt, men hva gjør andre - ville det ikke vært lurt?)
  • Nei, vi syns ikke at vi burde montert jordingsmuffe, og/men vi har jo lagt ny jordingsledning til det elektriske anlegget... (OK, vi er uenig i hva som er fornuftig, men hva gjør man SÅ?)
  • Nei, jordingsmuffe må plasseres under huset når man bygger huset (Ja, men når den ikke er på plass, må man vel ta det senere - evt ved behov?)
  • Men er det jordingsproblem så kan man jo grave og montere på stikkledningen eller noe slikt, det må vi jo se på... (OK, den stikkledningen som blei gravd for noen år siden skal graves opp, og monteres noe som hadde kosta en tusenlapp av en regning på 50k for tre år siden...pluss gravinga?)
  • Nei, vi syns vi har gjort det riktige (Da er vi uenig i hva som er lurt å gjøre, men jeg skjønner iallefall at det ikke er lurt å bruke dere...)

 

Tydeligvis ikke alle som kryssa av for "hue" under konsepsjonen :angry:

 

Ingen premie for riktig svar på hvorfor ikke disse tølperne blei hyra inn "for å se på det"... <_< <_< <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjømemuffe høres unektelig ut som en litt løsaktig pike med en slags umettelig appetitt på velstående herremenn som har passert sin beste alder med god margin, ja.

 

Bare for å dempe dine forhåpninger, Andreas - det er ikke det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...