Gå til innhold

Kjøp 01 Range Rover 2,5 DSE


oleR

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vet at spørsmålet har blitt stilt mange ganger: men hva skal man se etter?

 

Har sett på alle trådene, og rustproblemer regner jeg med at det ikke er bortsett fra ved bakluken?

Hva annet kan være interessant å sjekke opp for en 2001 modell? Denne er jo relativt ny, så det burde vel være rettet opp en del fra 90-tallet?

 

Har gått ca. 80 000.

 

I tillegg, har noen en formening om hvor mye man kan få for en 99 Discovery varebil, ca. 95000 km? Har sett en del på bruktmarkeder, men ligger ingen

i tilsvarende årsmodell som vare.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det ikke er noe rust på bakluka heller siden bilen er så ny, men det skader ikke på ta en titt rundt omkring.

Bortsett fra den sjekken som man tar på enhver bruktbil er det ekstra viktig å sjekke at alt fungerer. Test luftfjæringen i alle høyder og at reduksjonsgiret kobler inn slik det skal. En NAF-test er grei å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter lekkasjer på aksel foran, inn mot hjulene. Hvis det er olje på innersiden av felgen er simringene gått. Sjekk som Tore sier luftfjæring her er det mye som kan være galt. Sjekk at alt på klimadisplay er ok og ikke har feil melding som eks. ei bok. Det kan bli dyrt. Trykk på klima på/av og sjekk at innslager virker og at kompressor går. Da må du se opp under bilen på høre side. Sjekk at (automat) peilepinne står i røret slik den skal. Hvis den har hoppet ut kan det tyde på trykk innvendig i autokasse. Sjekk at kjølevannet ser rent ut, samme med bremsevæsken. Sjekk at pollen filter og luftfilter er skiftet, selv med en bil med servicehefte skal en ikke føle seg trygg.

Det beste er å få med seg en som kjenner disse bilene godt og kan stille de vanskelige spørsmålene.

Tror nok det er mange fine eksemplarer i markedet men det skader ikke å ta sine forhåndsregler.

Ellers går vanligvis bilen 200.000+ km hva hjullager angår,150.000 på dempere, det samme på bremse skiver, selvfølgelig avhengig av kjørestil. Min har gått 130.000 det som er skiftet kunne gått 20.000 km til, dempere,skiver.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Bilen er relativt langt unna, så har ikke fått tatt den i nærmere øyensyn.

 

Har forstått at luftfjæringen er relativt problematisk, men hva burde jeg ta som et hint på at det kan være noe galt?

Hvis den ikke fungerer i alle modus, er det selvfølgelig noe galt - men er det noe

annet jeg burde være på vakt mot? Lyder o.l.

Har hørt at noen fungerer "sporadisk" og av og til slipper seg ned når de er parkert o.l. ? Hvordan burde luftfjæring behandles?

 

Er svært interessant med et bytte, men liker også Disco'n som brukes nå, siden mindre kan gå galt der (teoretisk sett) rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Bilen er relativt langt unna, så har ikke fått tatt den i nærmere øyensyn.

 

Har forstått at luftfjæringen er relativt problematisk, men hva burde jeg ta som et hint på at det kan være noe galt?

Hvis den ikke fungerer i alle modus, er det selvfølgelig noe galt - men er det noe

annet jeg burde være på vakt mot? Lyder o.l.

Har hørt at noen fungerer "sporadisk" og av og til slipper seg ned når de er parkert o.l. ? Hvordan burde luftfjæring behandles?

 

Er svært interessant med et bytte, men liker også Disco'n som brukes nå, siden mindre kan gå galt der (teoretisk sett) rolleyes.gif

Jeg kjørte en Range Rover 1997 2,5 DSE 220.000 km ,solgte den for en tid tilbake ..har nå en Disco TD5 99 gått 155.000 km.

Savner RR på langtur spesielt.

Svakheter som det er anført men vil påstå at det ikke var unormalt problem med bilen etc..

Vedlikehold er viktig.

 

Svakheter/problemer.:

Lekkasje på oljeslanger mellom gir/motor og kjølesystem.(skiftet).

Startproblemer når motor varm spesielt,da gløder den ikke,satt inn gløder hele tiden uten at dette hjalp serlig. Lav ladespenning ? Skiftet batteri noen ganger.

Dårlig kjøling fra radiator ved tung belastning ,av og til slo viften seg seint inn.Skifte av termostat anbefales ved dårlig temp. regulering. Ikke sett inn tåkelys foran på ve side ved kjøleradiator aut kasse.

Fødepumpen i diesel tank skifta 2 gg pga at den dro ikke frem diesel når tanken begynte å bli mindre enn 1/4. Dette problemet hadde 2 kamerater med RR DSE også.(Fødepumpen en BMW produkt).Motor gikk høyløydt og bankende før den ble varm fra ca 100.00 km ved kuldegrader.Fant ikke ut av det før injektorene ble skiftet ,da gikk den helt fint.

Skiftet radiator for varmeapparatet pga lekkasje(forferdelig jobb) men det viste seg at det var kun O-ringen mellom plastrøret og radiatoren som var begynt å bli morken.Radiatoren var helt tett.

Skiftet elektronikk for air condition ved ca 160.000 km

Wire mellom innvendig dørhåndtak og dørlås røk ved 180.000 km.

Ingen problem med luftfjæring bortsett fra at en slange ble gnagt hull på over en kant ved hø forhjul.

En del feilmeldinger som forsvant etter å starte bilen pånytt frem til den var gått ca. 80.000 ,siden knapt elektroniske feil.

Tok alle servicer selv.Enkelt å ta vanlig service selv, med filter ,olje etc.Følg skjema som verkstedet bruker ,du får sikkert kopi på et verksted.

Ellers kan jeg ikke fortå at gearkassen ikke tåler en chippet motor på 170 HK med et moderat dreiemoment,det må være en myte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen tåler 170 hk ref. min egen, men det er ikke lurt å legge lista på 190 hk ++ ref. JE med flere som anbefaler 170 hk. Hvis mer så må andre ting gjøres. Min 1996 DSE ble levert originalt med tåkelys foran dette ser ut til å være et mysterium for LR Norge. I fronten av fangeren inn mot midten er det tatt ut et stykke slik at lufta går rett inn mot radiator. Men alt ser faktisk originalt ut. Bilen har gått 130.000 med denne rariteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen i DSE (136Hk/265Nm)er i utgangspunktet den samme som i HSE(218Hk/400Nm), men den har en mindre oljepumpe, mindre converter og styringsprogrammet er tilpasset DSEens originale ytelse.

Styringen til girkasse og motor kommuniserer. Når girkassen skal gire ber den motoren om lavere dreiemoment. Motoren kvitterer med at dreiemomentet er senket, og girkassen utfører girskiftet. Deretter får motoren lov til å øke dreiemomentet igjen. Altså er samspillet mellom motor og girkasse viktig. Om da motoren trimmes slik at dreiemoment ikke er slik det skal være ved giring vil girkassen bli utsatt for langt høyere belastning. Dette går bra en stund/lenge, men til slutt er bremsebånd og clutcher i girkassen utslitt. I tillegg gir høyere ytelse generelt større slitasje.

Derfor er det smart å følge Olav sitt råd om å begrense trimmingen til relativt moderate effekter. Det er helt sikkert forskjell på hvordan de forskjellige chipene er tilpasset automatgirkasser. Jeg vet også at enkelte firmaer i England også chiper girkassa nettop for å minske disse problemene.

Til slutt gjelder den samme regelen for trimmede biler som for utrimmede; kjører man pent holder den lenger...

 

Luftfjæringa er normalt ikke noe problem. Det største problemet er egentlig de som ikke vet hvordan luftfjæringen fungerer. At bilen senker seg noe over natten kan være helt normalt. Om bilen står på ujevnt underlag vil den prøve å horisontalstille seg ved å slippe ut luft fra noen av fjærene. Slik kan den drive på med helt til det er tomt for luft og fjæringa står på bunn. Det er altså helt normalt og gir ingen grunn til panikk.

Ventilblokka er følsom for støv og fuktighet. Om man er påpasselig med å bytte luftfilteret på kompressoren og bytter lufttørkeren om det viser seg nødvendig holder den lenge. Ellers kan luftslangene ryke. Eksoslekkasje ved bakakselen har brent av luftslangen på et antall biler. I tillegg rapporterte fRRode at varmen fra eksosanlegget hadde deformert luftfjæra bak på høyre side med påfølgende lekkasje. Enkelte opplever også problemer med at luftfjærene ryker. Dette skyldes nok ofte at de ikke blir brukt i hele sitt arbeidsområde og derfor stivner. Når så man f.eks treffer på et hull i veien, eller tar bilen ut i terrenget for første gang når den er 7 år, kan det skje at fjæra lipper festet og trykket forsvinner. Som regel vil bilen pumpe seg opp igjen når belgen komme på plass.

Luftbelgen er relativt enkel å bytte og ikke er den så vanvittig dyr heller. De kan kjøpes fra USA til en langt lavere pris enn original.

Et siste følsomt punkt er høydesensorene. Disse kan spøke og er litt følsomme rent mekanisk. understellsspyling i -20 anbefales ikke og ved terrengkjøring kan kvister lete seg vei opp og gi dem en smell. De er dog enkle å bytte, men det krever en rekalibrering i etterkant.

 

på ventilasjnsanlegget er det tre kjente feil. Det kan være et temperatursensorproblem som kan kreve bytte av styringsenhet. Kostbart på merkeverksted men det finnes alternativer. Olav her erfaring med dette. Lekkende O-ringer er et kjent problem, og servoen for temperaturjustering på høyre side er kjent for å svikte. De siste to er store jobber på verksted men det finnes alternative fremgangsmåter som men kan gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startproblemer når motor varm spesielt,da gløder den ikke,satt inn gløder hele tiden uten at dette hjalp serlig. Lav ladespenning ? Skiftet batteri noen ganger.

 

Fødepumpen i diesel tank skifta 2 gg pga at den dro ikke frem diesel når tanken begynte å bli mindre enn 1/4. Dette problemet hadde 2 kamerater med RR DSE også.(Fødepumpen en BMW produkt).

Hei

 

Begge disse tingene har jeg selv opplevd i løpet av de 2 ukene jeg har vært RR-eier. (97 2.5 DSE) Batteriet på bilen min er 3-4 mnd gammelt, så jeg tviler på at et batteribytte vil hjelpe nevneverdig med startproblemene/glødingen....

 

I går ble bilen med et veldig tungstartet, måtte dra den veldig lenge før den startet og en mekaniker jeg kjenner foreslo at jeg kanskje måtte bytte glødeplugger. Dette var planen å teste, helt til jeg så innlegget her på forumet i går kveld. I dag morges pinte jeg bilen igang, kjørte rett bort på bensinstasjonen, fylte opp tanken (var ca 30 liter på tanken) og prøvde å starte den. Bilen startet uten problemer.... Pustet lettet ut, men må allikevel prøve å få gjort noe med dette om ikke så altfor lenge.

 

Nå er bare spørsmålet hva jeg skal gjøre for å få bilen til å starte lettere når den er varm. Det har blitt foreslått her på forumet at det kunne være dieselpumpa, men burde ikke det være et problem også når bilen er kald? Det er KUN når motoren er varm at den er vanskelig å starte, så det virker jo litt rart.

 

Ellers er bilen en drøm å kjøre, så jeg håper at jeg har et noenlunde problemfritt bilhold i vente, selv om en del kamerater (deriblant Bilia ansatte) har sine tvil.

 

 

Christian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...