Gå til innhold

"Rammeløft" av hus.


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Ganske så Off-topic, men siden det finnes masse kunnskap rundt omkring prøver jeg meg allikevel...

 

Noen som har erfaring med og/eller vet om det er praktisk gjennomførbart å løfte en standard husbank enebolig fra grunnmuren, legge på en ekstra omgang Leca og så dumpe huset nedpå igjen?

 

Formålet er å øke takhøyden i kjelleren, men jeg har absolutt ingen formening om dette er praktisk eller økonomisk gjennomførbart. Kan vel fort koste noen gunker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en venn gjorde dette med en enkel garasje, gikk veldig fint. Brukte hydra jekker.

 

Burde jo være mulig med hus også, har jo sett dette gjort flere ganger ved hjelp av mobilkraner, men en 10-12 Hilifter burde jo også hjelpe !

 

Største utfordringen er vel å få en stiv nok ramme/fundament å løfte på, men et6 større antall jekker kan oppveie for rammeverk i tillegg til det som er der.

 

Hvordan er muligheten for å gå nedover kontra oppover ?

Endret av Blom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det gjennomført mitt i Stavanger uten kran.

han brukte hydrauliske jekker for å løfte, og "I-beams"

for å støtte. For selve løfte arbeid fikk vedkommende litt hjelp

men alt annet gjørde han skjøl og huset er veldig pen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er fullt mulig. smile.gif

Riktignok koster det penger, en god del penger, men det blir iallefall billigere enn et hus til ! rolleyes.gif

Som ved all annen heving; husk at all rørføring (som regel vann inn og vann ut og strøm) må forlenges.

Huske også på at det i de fleste tilfeller ikke vil være nok å bare heve yttervegg, bærende konstruksjoner for selve huset (oppå grunnmuren) er ofte gjennomgående, og må også ha hevet sine fundamenter. Disse fundamentene går jo som romdelere i undertasje så det går greit så lenge man husker det. smile.gif

 

Edit: Melheim Maskinutleie, som mellom annet også leier ut utstyr for vask av vinduer på Høgskolen, driver visst også på å flytter rundt på hus !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt erfaring med dette, men mitt utgangspunktet var et eldre hus (60 år) med sokkel etasje hvor takhøyden var ca 205. Her ble betong golvet(heldigvis bare 5 cm tykt og uten armering og helt utrolig nok, heller ingen sprekker!) fjernet og det ble gravd ut en masse kubikkmetere med sand til golv nivået var ca 50 cm lavere enn orginalt. På utsiden av huset ble all masse fjernet i ca 1,5 meters bredde. Etter hvert som en kom til ble det, satt inn støttepunkter og jekk ble brukt for å holde huset i vater, så ble det støpt fundamenter punktvis langs muren rundt huset. Det ble så lagt inn armering, forskalet også støpt rundt huset. Samtidig passet vi på å legge drenering langs muren og fylte dreneringsmasse tilbake rundt huset. Vurderingen av et slikt tiltak er avhengig av behov, beliggenhet osv. tiltaket kostet for egendel ca 400`. Tror nok det enkleste er å bygge nedover, hvis grunn forholdene tillater det fremfor å risikere skade på huset, som en løfting vil medføre(kran).

Endret av OJG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn tenker på å gjøre, så kontakt forsikringselskapet ditt! De har alt å si i denne sammenheng. Jobben bør etter mitt skjønn settes bort til fagfolk, de har utstyr, tidsrammer og forsikring. Bare det å frigjøre skorstenen er ingen lett jobb, og skulle pipa gå fløyten, så koster det mye å få satt opp ny. Store vinduer bør også taes midlertidig ut, for å bli erstattet med finer. Det er en kurant sak å jekke opp et hus, for fagfolk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det, så forhandler du frem avtale om egeninnsats i form av ting som må løsnes/sikres, utført av deg på anvisning fra entreprenøren, noe som nok kan lette kostnader endel..

Skal jekkingen utføres for å få takhøyde nok til å utvide boarealet på huset, så kan en søknad om husbanklån være noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takhøyden er i dag 226cm. Når huset ble bygget begikk kommunen en målefeil som førte til at byggegropen ikke ble dyp nok. Dette ble først oppdaget ved kontrollmåling når grunnmuren var ferdig. Håpet er å få rettet på den feilen uten å grave seg ned. Fikk et prisanslag nå i ettermiddag fra firmaet Heidi linket til på mellom 40' og 100.000,-. Det gir håp om at det er innen rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et prisanslag nå i ettermiddag fra firmaet Heidi linket til på mellom 40' og 100.000,-.  Det gir håp om at det er innen rekkevidde.

Men, det var kanskje et prisestimat bare for selve løftejobben ? unsure.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å rehbliterer huset . Kjelleren var grunn ca 1,9 m ståhøyde ,gravde ut seksjoner og støpte . Har nå god høyde og lagt vannbåren varme i gulvet samtidig .Hadde god grunn å jobbe mot først 5 cm betong 10 cm blåleire (hadde badebasseng hver vår) resten var fin sand .Jobben ble gjort for to år siden foreløbig ingen setningsskader på muren . Selvgjort .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene så langt. smile.gif

 

Heidi; Prisen var bare for løftejobben.

 

Jeg har ikke lyst til å begynne å grave. Skal vi senke gulvet følger det med en masse ekstraarbeide med drenering og avløp som må senkes frem til tilkoblingen ute ved veien. Disse ledningene går under garasjen. Det er også en parafintank som ligger en halvmeter fra grunnmuren, et gulv i kjelleren har varmekabler og sålen er ganske tykk hele veien. Dreneringen fungerer fint, kjelleren er knusktørr og det frister ikke å grave opp "halve tomta". Huset ligger dessuten så lavt i terrenget at det tåler en heving. Illustrasjonen nedenfor (skjermdump) viser før og etter på den fasaden hvor terrenget er lavest.

 

user posted image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med bytte av vinduer i underetasje blir det antageligvis mulig å oppnå påkrevde minimumsmål for rømningsvei fra kjeller, noe som igjen betyr at underetasjen kan benyttes til boligformål.

For det er vel noe av hensikten med en slik jobb. rolleyes.gif

 

Spennende prosjekt, du får dele litt med oss av og til undervis. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytte av vinduer i underetasje

 

Enig med Heidi. Større vinduer i underetasjen øker anvendeligheten til rommene nede betraktelig. Om du er i grenseland mht rømningsveier kan du jo alltids lage noen kummer for å gi plass til påkrevet størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lagt merke til at grantreet som speiler seg i vinduet på Tores illustrasjon, ikke er flyttet med opp? Fin detalj...

Enkelte har syn for detaljer... sånn er det bare. smile.gif

 

La oss håpe grantréet også speiler estimert tidsforbruk.. blink.gif

 

Edit: sånn går det når det går fort, og fokus er på de store linjene, og ikke på detaljene..... nå er det iallefall det det skulle vært men ikke ble da det ble det det ble.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel litt av det tiden blir brukt til:

Løsne/fjerne evt. brannmur og ildsted/er fra pipe.

Løsne beslag pipe-tak

Løsne beslag sanitærutlufting over tak.

Koble fra inntak vann/strøm og tele.

Løsne rør og kabelforbindelser kjeller-første etg.

Koble fra kloakkledning/er

Fjerne forankringer mellom reim og grunnmurskrone.

Løsne forankring terrasse-hus.

Løsne forankringer hus-trapp/er

Sikre/ avstive ikkebærende byggkonstruksjoner.

Sikre innventar.

"Assemblying is the reverse of disessembly" unsure.gif

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i samme gata, men likvel ganske annerledes:

Naboen til svigers fant ut at huset egentlig hadde ryggen mot sola...

 

Riktig. Huset blei løsna fra grunnmuren m.v., så blei huset snudd på grunnmuren. Brukte grønnsåpe på muren for å redusere friksjonen.

 

Sikker på at du ikke bare skal sette på andre/høyere bumpstops for å unngå at huet stanger i taket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det unike forumet vi er, har vi selvsagt vært borti tanken om rammeløft av hus før, og det var en østfolding som brakte det på bane da også. Se denne tråden, på siste side.

 

Dermed skulle vel slagplanen være klar: Vi tar Theos garasje først for å vinne erfaring. ohmy.gifrolleyes.gifblush.gifph34r.gif Når vi så er utlært cool.gif , tar vi Tores hus... wink.gifrolleyes.gif

 

Den som intet vover.... --- slipper erstatningskravet..... sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det var en østfolding som brakte det på bane da også.

Eh... Ved nærmere ettertane, Tore, er vel ikke du østfolding kanskje... - selv om det er samme retning herfra... blush.gifblush.gifblush.gif

 

Eller husker jeg noe om aner i Halden - eller blander jeg sammen enda flere kortstokker nå... Kanskje best jeg slutter før jeg havner så langt ute på jordet at jeg trenger winchehjelp tilbake til fast grunn. rolleyes.gifph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld; Ås ligger i Akershus...

Ja. Det var akkurat det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller husker jeg noe om aner i Halden - eller blander jeg sammen enda flere kortstokker nå... Kanskje best jeg slutter før jeg havner så langt ute på jordet at jeg trenger winchehjelp tilbake til fast grunn. 

Olav, you're already there..... laugh.giflaugh.giftongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...