Gå til innhold

Mer informasjon om motor-problemene


Phibeck

Anbefalte innlegg

Det har flere ganger slått meg at feilen er av en slik karakter at LR for lengst burde ha innkalt alle bilene innenfor de "utsatte" VIN-nummerne for å få gratis ombygging. Det må ha vært billigere for dem, og hadde gjort mye for merkets anseelse.

 

Personlig, velger jeg å betale selv for ombyggingen som forebyggende tiltak fordi jeg ikke ønske å bekymre meg over bilen, og i.o.m. bilen min ikke har vist noe tegn til problemer, tror jeg at jeg ikke har gode nok argumenter for å kunne overtale LR til å betale.

 

Hadde problemet vært knyttet til bremsene, tror jeg at bilene hadde blitt kalt inn. Men selv om et plutselig motorhaveri kan føre til farlige situasjoner, virker det som om de føler at de kan ta det med ro. Snart er alle de "utsatte" bilene eldre enn 5 år, slik som min. Jeg MÅTTE bare kjøpe den første Freelanderen (bortsett fra demo-bilen) på Kongsberg - og derfor har jeg en av de eldste.

 

Så snart jeg så den første reklamen for Freelander, visste jeg at jeg måtte ha den bilen. Men det virket som en evighet før den kom på salg her - og da måtte den bestilles! Ventetiden var en pine!

 

Vel etter over 5 år, er jeg fremdeles fornøyd med bilen - men problemene (selv om jeg ikke selv har erfart dem) rundt kjølesystemet legger en liten brems på gleden. Men smittet er jeg - neste bil (evt. bil nr. 2) blir en LR også - kanskje en gammel RR?

 

- Philip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Hei forumet!Har akkurat kjøpt en 5d Freelander 1gangsregistrert i 2001.Trodde denne var fri for toppakningsproblemet til K-motoren.I følge chassisnummeret her,er den dessverre ikke det.MG,Lotus og Caterham mener jeg har modifisert "sine"K-serie motorer for en stund siden,så jeg var litt overrasket over å finne min her.Min bil har gått 35000,og er idag naturligvis helt fin,men via linkene her på forumet ser jo modifikasjonen faktisk såre enkel ut.Blankingsleeve og flytting av termostaten er jo "obligatorisk"for trimmede motorer,så dette skulle jo ikke by på noen store mekaniske utfordringer for en"hobbymekaniker".Er det virkelig ingen som selv har gjort dette på sin "øyensten",kostnaden ved å la være er jo så mye høyere enn.....dessuten forsvinner vel det usikkerhetsmomentet som må ligge å gnage hos noen og enhver når man er ute og kjører.

Er dette deler som ligger på lager i Norge? I så fall hvor?

Gautes Garage er nevnt her på forumet,tror han har bilde av en gammel kjenning av meg som reklame,107"Baltazar?Tenker jeg tar meg en tur dit...

Eller er det andre steder som anbefales i Osloområdet?

Er Erik Winther-Sørensen fortsatt i aktivitet,og har han deler til Freelander også?

Og,er det noen som vet hva Isberg sier om denne modifikasjonen mht garanti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg har også akkurat skaffet meg en 5d Freelander 1999 som er meget pent holdt av en eier. Siden jeg har tenkt å beholde den en stund bestillte jeg ombygningsdelene hos Bilia forrige onsdag. Da hadde de alt untatt slange/termostat som de skulle få opp på mandag. I går hadde de slangen, men ikke resten....... Det måtte de få fra Sverige. Jeg har planer om å modde dette selv da det er ganske grei "skruing" og plenty med beskrivelser av lufting av kjølesystemet på nettet. Fant masse info om problemet med toppakningen på MG og Lotus hjemmesider. Det er rett og slett en gedigen konstruksjonssvakhet i kjølesystemet da termostaten slipper iskaldt vann fra radiatoren rett inn i toppen av aluminium. Løsningen er å bygge om kjølesystemet så det blir mere "bypass" vann som blander seg med det kalde vannet fra radiatoren. Delene kommer på ca 1200,- kr + kjølevæske. Kommer tilbake med mer info etter at jobben er gjort.

 

Jarl cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut!Skal "lete"deler i dag,og forhøre meg litt.Spent på å høre hvordan det går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune i Arendal

 

Detaljert beskrivelse av årsaken til at toppakningen ryker på Rover K Serie motoren fant jeg her:

 

mgfcars Webpage

 

Når jeg leste denne fant jeg det helt utrolig at ikke LR har kalt inn bilene for modifisering. Enda merkeligere er det at de bytter / overhaler motorer på garanti og fortsatt ikke bygger om kjølesystemet !!

 

Lufting finner du her:

 

Freelander Webpage

 

Gå til Rave On / Known Problems / Cooling / Overheating Air in cooling system.

 

 

Jarl cool.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

I dag fikk jeg svar fra Volvo Personbiler Norge på mine spørsmål om hvordan saksbehandlingsføringene for garantispørsmål forfeltes, og helt konkret min sak:

 

* Om mitt 2. skifte av toppakning skulle dekkes av garanti (5 år i oktober då) ville de vurdere, men de hadde ikke fått noen forespørsel fra Bilia ?????!!!!

--- den forespørslen har de fått kunne Bilia dokumentere !?(så her er det bare å jobbe videre med saken).

 

* Når det gjelder ombygging av kjølesystemet skriver de:

" I forbindelse med at fabrikken modifiserte kjølesystemet på 2001 modellen, ble det samtidig endret reparasjonsmetode for tidligere modeller. Denne endringen gikk ut på å endre plasseringen til termostaten ved skifte av toppakning".

 

Og når det gjalt mitt tilfelle:

"vi beklager at denne reparasjonsmetoden ikke ble fulgt ved Deres reparasjon i 2002. Hvis det ikke allerede har blitt utført på Deres Freelander (det bekreftes at det heller ikke nå 2. gang skjedde)- kan de ta kontakt med en av våre forhandlere for avtale. Denne kostnaden vil på bakgrunn av sakens natur bekostes av VPN".

 

JA vel, ja !

Da skal altså toppakningen gå til helvete først en gang, så skal det modifiseres sammen med pakningsbytte !

Selvfølgelig skulle importøren ha kallet inn HELE serien som ved andre slike "fellesfeil". Ellers går det som med min bil, verkstedet "glemte" å fixe det første gangen----- så skjedde tilfelle 2 som jeg nå må krangle om hvem som skal betale.

 

Så er min "historie" så langt.

 

hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sad.gif Og her er siste oppdatering fra meg. Bilen min skulle inn til "ombygging" i dag. Jeg hadde sendt ikke mindre enn to mail for å sjekke om de hadde alle delene. Og da jeg kom til verkstedet i dag tidlig, manglet de en liten del allikevel !

 

Så, jeg kommer sent til jobben i dårlig humør.

 

De skal kontakte meg så snart delen kommer. (Tror det var "blanking plate" for der hvor termostaten flyttes fra).

 

Neste rapport fra meg kommer etterhvert !

 

(Grattis Per, det ser ut som om alt ordne seg for deg. Jeg kunne ikke forstå hvorfor du ikke fikk tilbud om ombygging etter ditt første haveri, og nå ser jeg at det ble "glemt". Svært så dårlig hukommelse disse verkstedsgutta har !!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Hentet min "Blanking Plate" hos Bilia i dag (bestilt fra Sverige). Dette er rett og slett en termostat uten innmat!! Den kommer med pakning så det du trenger av deler for å bygge om kjølinga er:

 

Artikkel- Navn- Pris:

VO 32024798 Termostat uten innmat 148,50-

VO 32024839 Slangesats M/Termostat 885,50-

 

Priser Bilia Økern / Oslo eks. MVA

 

I tillegg kommer kjølevæske.

 

Jeg kommer med mer info når jeg setter i gang med jobben.

 

Jarl cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott . noen som vet hva Bilia tar for jobben ?

Quoter meg selv, jeg ....

 

Var innom Bilia i Ski i dag, og bestilte time for skifte av kjølesystemet. Deler og arbeid ( ca. 1 time) kom på Nkr. 2135.- . I tillegg kommer kjølevæsken.

 

Skal fikse det neste torsdag ..... satser da på å ha en bekymringsfri påske biggrin.gif

 

ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feeerdig !!

 

Byttet stasen i går (klarte ikke vente)

 

Hele moroa tok et par timer med kaffepause og nyskjerrige naboer som lurer på hvorfor jeg demonterer en "ny" bil.

 

Det verste var å entre skruene som holder røret som går fra det gamle termostathuset og rundt toppen i retning radiatoren. Dette sitter festet i blokka under innsugnings manifoilen så jeg har vridd kroppen i retninger som jeg kun har sett utført på sirkus. Nå jeg lurer på om jeg klarer å stå opp i morgen. blink.gif

 

Et par tusen kroner for å få Bilia til å gjøre jobben er kanskje ikke så galt??

 

Men.... så vet jeg at kjølesytemet er skylt grundig igjennom, ventilen til luftinga ikke henger, det er skikkelig kvalitet på kjølevæska, ikkeno luft i systemet og den deilige (støle) følelsen av at "jeg gjorde det selv" biggrin.gif

 

Har lovet Frode å skrive noen ord sammen med noen bilder av hva jeg har gjort så vi får se hva jeg klarer i løpet av helga.

 

Jarl cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med utført jobb!

Jeg kan godt forstå at kroppen kan føles litt rar,termostaten sitter jo "litt"keitete til..i allefall for pygmeer som meg.(Takhøyde i Freelanderen?Hva snakker de om?)

Var det vanskelig med slangetilpassing?

Skur fortiden på mye annet,(snart racingsesong),så som du sier,et par tusen til Bilia,så kan de kjøpe kiropraktortimer,isteden for jeg smile.gif ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til gratulasjonen om vel utført jobb, men enda viktigere: Gratulerer med at dere har dokumentert denne saken med forhandlerkontakt, problemer og, viktigst av alt: løsning på problemet, her på Forumet! smile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gif

 

Det er akkurat derfor Forumet finnes, og derfor er det så utrolig verdifullt at vi får denne type dokumentasjon også inn i Freelander forumet. Som dere sikkert har observert, er det (har det vært?) mye mindre aktivitet her enn på de andre forumene - kanskje fordi man ikke har klart å beskrive hvilke løsninger som finnes på de problemer man opplever. Keep up the good work! cool.gifcool.gif

 

Håper vi også får gleden av å treffe dere på treff og ellers der "familien" samles. (Dere ser vel invitasjonen til Forumtreff?) Freelandere har ofte vært "manko" i slike sammenhenger. Og så får vi nok skjærpe hilsingen på Freelandere litt. Vi vil jo helst at dere skal føle dere som ekte medlemmer av Land Rover familien wink.gifbiggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Olav!

Som nybakt Freelander eier,takker jeg for velkomsten i "det gode selskap".

Det var med litt reservasjoner at det ble valgt "lillebror"med K-motor,etter mange "ekte"LR.

Men det er en "kjekk"bil,lettkjørt,tøff og det lille jeg har prøvd utenfor veien,ble jeg imponert over,med tanke på mangel på lavserie.

Nå er det bare litt ombygging av kjølesystemet før bilen virkelig skal nytes.

Ligger i forhandlinger med Bilia,og venter svar i løpet av noen dager,kommer tilbake med det videre forløpet smile.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle !

Henger meg på "gledesbølgen", det virker som at denne modifiseringen av kjølesystemet er "den riktige medisin" for å få bukt med det (etter hvert kallet)

jævla toppakningsproblemet, som har ødelagt mye av Freelander-gleden.

 

Jeg har fått avtale med Bilia/Skøyen 3. mai for å få fixet modifiseringen--

-- på VPN`s regning ---- hurra !

 

For meg gjenstår nå saken (som har blitt en prinsippsak) om importøren vil reevurdere den negative beslutningen om å ikke å erkjenne garantiansvar for 2. gangs toppakningsreparasjon. Nytt brev er sendt til VPN (kopi NLRK).

 

I brevet til VPN poengterer jeg klart og tydelig at mitt og MANGE andre Freelander eiere`s problemer/usikkerhet og mareritt, kunne vært unngått hvis de hadde foretatt en kollektiv innkalling av hele de "lugubre" produksjonsserien. Da kunne VPN sørget for en FOREBYGGENDE modifisering---- det er jo tross alt en del amatører på dette feltet (bl.a. undertegnede) som ikke kan vurdere eller fixe slike ting selv.

 

MVH

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hentet bilen hos Bilia i Ski. På fakturaen stod det spesifisert "ombygging av kjølesystem". Total pris inkl. kjølevæske og "kampanjesjekk" (???) av bremser kr. 2717.-

 

Er lettet over å være kvitt den bekymringen.

 

ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tilbakemeldingen som lovet ....

 

2.april hentet jeg bilen etter ombyggingen, prislappen inkl. kjølevæske 1800,- Sannelig ikke så verst, nå slipper jeg å bekymre meg over det.

 

Tatt i betraktning at jeg ikke har hatt noen antydning til problemer overhodet, at ombyggingen var av forebyggende art, var overraskelsen stor da jeg sjekket kjølevæsken før jeg kjørte bilen av gårde, og oppdaget at beholderen var så å si tom for væske excl.gifexcl.gifexcl.gif De hadde "bare" glemt å sjekke igjen etter at systemet hadde blitt luftet.

 

Vel, vel - ingen problemer overhodet siden da - etter å ha etterfylt har ikke væskenivået beveget seg i det hele tatt.

 

Forsatt god påske alle sammen!

 

Philip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fikk igjen bilen fra LR Skøyen i dag. biggrin.gif

Jeg søkte ved påsketider om ombygging av det nå så famøse kjølesystemet.

TTT,ting tok tid,og jeg ringte,Jaa,er det det,det var snakk om,var svaret fra kundebehandler,hadde kopi av et vognkort ser du,men det sto ikke hva det gjalt.

Ring meg i morgen.

Ringte påfølgene dag:Det går sikkert i orden,men jeg har dessverre ikke tid før 10mai.

Hentet bilen i dag,og hadde fått ombygd slanger og termostathus,byttet drivrem(den som går til"alt"),40000 service,Kampanje på bakbremser? og tettet en liten lekkasje i gearkassen.

Regningen kom på 3490,OK,uten olje,oljefilter og luftfilter(har svært"gunstige" avtaler om slikt).Likevel synes jeg dette var meget god service og bra pris.

Så nå ser jeg sommeren lyst i møte,og håper på mange fine greenlanemil i Freelanderen.

Stor takk til Rune Arnesen på Skøyen biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

Har fått tillslag på en Freelander 2000 mod. fra Bergen, og skal hente den om et par dager. Blir en smule nervøs når jeg leser om dette motorproblemet. Lurer i denne sammenheng om det er mulig å se på motoren om det er noe skummelt på gang blink.gif

Eieren har opplyst at han har fulgt alle servicer, og har ikke har noen problemer med bilen!

Er også takknemelig for andre tips jeg må være opps på når jeg snart trer inn i Land Rover verdenen cool.gif

 

Mvh.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Har fått tillslag på en Freelander 2000 mod. fra Bergen, og skal hente den om et par dager. Blir en smule nervøs når jeg leser om dette motorproblemet. Lurer i denne sammenheng om det er mulig å se på motoren om det er noe skummelt på gang blink.gif

Eieren har opplyst at han har fulgt alle servicer, og har ikke har noen problemer med bilen!

Er også takknemelig for andre ting jeg må være opps på når jeg snart trer inn i Land Rover verdenen cool.gif

 

Mvh.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...