Tore Kjernmoen Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Hei og velkommen til forumet! Tror ikke det er mulig å se noe på forhånd. For å være på den sikre siden bør du få utført moidifikasjonen med en gang. Den er dokumentert her av Jarl Jonsson. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 ......Og mange takk for den dokumentasjonen. Veldig bra, og mer lettlest enn noe rep. håndbok jeg har vært borti. All ære til Jarl for det. Nye termostater og slanger skiftet i går kveld. Ny frostvæske også. Brukte ca. 3 timer iberegnet tur til bensinstasjonen for å bunkre motivasjon. (I samme slengen når jeg først var under panseret byttet jeg toppdekselpakning, gjorde rent pluggledninger og toppdeksel osv. Så ut som en Mongstadlekkasje av den gamle pakningen. Ikke så rart når nesten alle skruer var løse på toppd.) Grei jobb som "alle" klarer selv. Føler meg nå litt lettet over at jeg kanskje har spart husholdningen for i værste fall 40000,- kroner. Jo høyere summen er jo bedre blir min selvfølelse. Nå tør jeg plutselig å reise på ferie med bilen, og ikke bare kjøre korte turer ned til postkassa osv. Til alle som ikke stoler helt på sin Freelander med 1,8 bensin. Gjør som andre og nå også meg. Sett av en kveld i garasjen, og bruk fremgangsmåten til Jarl. Trange skruer på baksiden av motoren javel.....men med en litt tykk strandmadrass over motoren og et skohorn er det bare å skli seg på plass. LYKKE TIL Ronny Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harald Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 (endret) Hei, begynner motorproblemene på 1,8 l bensin modellen å bli borte/sjeldnere fra og med 2002 mod eller annet årstall?? Tøff bil, men i tilfelle anskaffelse desverre bare råd til bensin-motoren.mvh Pål - nei vel, ingen svar, men jeg har nå kjøpt bil allikevel jeg :-) Endret 24. juli 2004 av harald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
osch Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Ett spørsmål: Jeg har kjøpt en -99 mod. Gått 51.000 km. Ikke noen probemer. Det jeg lurer på er om problemene er så omfattende at jeg gjør lurt i å foreta ombygging av termostaten først som sist. Jeg har skjønt at dette med termostaten er et problem som har rammet mange, men hvor mange? Er det slik å forstå at dette er noe alle og enhver som er eier av 1,8 liter MÅ gjøre? Fersk og usikker... osch Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buggy Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hey Tror nok at det er en lur investering å modifisere dette ja. Men det er ingen garanti for at toppakningen ALDRI ryker. Det kan allerede ha oppstått skade hvis motoren har hatt "flatt jærn" fra oppstart på kalde vinterdager. Men sansynligheten er så mye mye mindre at noe hender etter modifisering da motoren ikke utsettes for disse temperatursjokkene lenger. Og så er det jo ikke noen voldsom investering. En drøy tusenlapp i deler, noen C momenter under panseret så føler ihvertfall jeg meg mye tryggere på at det ikke blir noe krøll. Jarl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DagRC Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Hei! Først takk for mange bra tips rundt Freelander-problemer Jeg er lykkelig eier av en 2001 Freelander 1,8 med litt over 52000km kjørelengde. Modifiserte motorens kjølesystem før familien tok bilen på sommerens Danmarks-tur. Tenkte med meg selv at det er bedre å bruke noen kroner preventivt enn å stå med skjegget i den berømte kassa på ferie..... (Murphy lever fortsatt). I det vi kommer hjem fra ferie treffer jeg en nabo som står å vasker en lånt sportsvogn fordi deres MGF har blåst toppakningen..... og er tilbake på verkstedet fordi den fortsatt hadde et kjøleproblem etter at verkstedet hadde av toppen. Jeg sendte dem kopi av en del av dokumentasjonen på problemet som har fremkommet her i forumet ++. Det litt komiske, syns jeg, er at da jeg nevnete dette for en mekaniker i dag (som også driver med motorsport) så svarte han: "Hvorfor gjøre det så vanskelig og kostbart? Det er jo bare å ta ut termostaten å borre et 6mm hull i termostatplaten og så sette den inn igjen. Det pleier de å gjøre hos Oslo sylinderservice...." Ja, ja, hvorfor ikke? det er jo for hurtig oppvarming - ingen bypass som er årsaken til elendigheten og som slangesats ombyggingen løser. Er også her det enkleste det beste?? Med hilsen Dag R-C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buggy Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Hei Dag R-C Hullet i termostaten er ikke ukjent i racingmiljøet som du sier. Dette er en link til en tysk MGF / Lotus Elise side som beskriver "hulltagingen" MGF Car Sikkert en enkel og kanskje like bra måte å unngå at motoren flushes med kaldt vann når termostaten en gang åpner. Det står også: Ikke for stort hull (2 - 4mm) ellers oppnår ikke motoren driftstemperatur. Føler meg litt mer komfortabel med et originalt modifiseringssett og en tusenlapp i deler er jo ikke allverden. Dessuten er den verste jobben med hele moddinga nettopp å ta termostaten ut og inn av huset og fylle / lufte systemet. Bytte radiatorslangene er gjort på 5 minutter++ så jobben blir mer eller mindre den samme. men du sparer jo noen kroner........ Jarl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Hull i termostaten gjør ganske riktig at oppvarmingstiden blir lengre. Det samme gjør en åpen varmeapparatkran (vet ikke hvordan det er i LR, jeg har MGF). Hvis hullet er for stort vil ikke motoren oppnå arbeidstemperatur, spesielt i kaldt vær - 6mm synes jeg høres mye ut. Selv har en termostat med 3mm hull (tidligere 2mm - termostaten på bildet på den tyske websiden). En 82 graders termostat gir mindre påkjenninger på toppakningen enn den originale på 88 grader. Det er viktig å kjøre forsiktig i oppvarmingsperioden, dvs. inntil motoren har oppnådd arbeidstemperatur og termostaten har åpnet - dette gjelder jo alle motorer, men i en K-motor kan det forkorte levetiden til toppakningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chef Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Det ligger mye god info på forumet ang. ombygging av kjølesystemet, jeg fant det hele med bruksanvisning og bilder en gang i tiden... Slik jeg har forstått det er årsaken til ombygging at termostaten stod for nært blokken slik at det ble spenninger når denne slapp inn kaldt vann på blokka. Løsningen er da å flytte termostathuset ut på radiatorslangen. Deler til dette selges av LR forhandlere. Når det gjelder toppakning generelt er dette et mye diskutert tema. Dette er et problem som i første rekke gjelder 1,8 K motorer (bensin), hvor man ved bytte får en bedre toppakning. (gjelder vel biler opp til 2004) Motoren har løse sylinderforinger, slik at panikken er hvorvidt disse har seget ned under kanten på blokka. Da er det rimeligste å skifte motor. I tillegg er toppen av aluminium, slik at denne ofte bør slipes før den monteres. Pris: ca 10.000 + deler... Sselv var jeg heldig - Ålesund bil tok ansvar etter salgsloven (reklamasjon) og fikset feilen. På min var det en feilmontert toppakning som var årsaken - men likevel flott service av Ålesund bil. Selv om dette er et problem (sammen med vindusheiser, soltak, osv) er vi mange lykkelige freelander- eiere.... MVH Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.