Gå til innhold

Mer informasjon om motor-problemene


Phibeck

Anbefalte innlegg

Har vært på web'en i England, og funnet ut at motor-problemene rammer bilene i

 

"VIN range

 

WA600000 to YA699999

YA500000 to IA599999

IA300000 to IA324161"

 

Jeg går ut fra at VIN står for "Vehicle Identification Number"

 

Noen som vet hvor på bilen man finner dette nummeret? Det står ikke i vognkortet.

 

- Philip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Det står ikke i vognkortet.

 

EEERRRMMMM Ja det gjør det det er bare at det refereres til den siste

delen av chassis nummer.

Hvis det ikke står i vognkortet så har bilen din ikke identitet, og det kan

forårsake noen små problemer ved eventuellt kontroll. huh.gifhuh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Freelander 1.8 open air 2000 mod. for 3 dager siden. Kjempefornøyd hittil. Har lest litt om problemet med noen av motorene, men valgte likevel å bli en eier av en Land Rover. biggrin.gif

 

Har sett av chassisnummeret mitt at min motor ligger innenfor spekteret det er advart mot. Snakket med Volvo Norge, som er importør, og de inrømmer alt ansvar inntil 5 år etter kjøp (kjøpsloven). Snakket med Land Rover senteret i Fredrikstad. Der tok de ca. 50.000.- for bytte av motor (37.000.- for motoren).

 

I følge http://www.myfreelander.com/default.htm er det mulig med en ombygging av kjølesystemet. Noen som har gjort det ?????

 

Håper jeg slipper noe tull med motoren. Har tegnet kasko pluss forsikring hos If... som dekker motor og drivverkskader.

 

Noen som vet hvor stor %-andel som får dette problemet ????

 

_Dag_* ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om samme sak: Såvidt jeg kunne forstå av LROI sin omtale, så syntes det antakelig å handle om airlocks i kjølesystemet, som følge av at korrekt påfyllingsprosedyre ikke var fulgt. Isåfall er det snakk om å bruke et verksted som kan sine ting, og ikke gå til "en kjenning borti gata"...

 

Ville ikke vært så bekymra for dette:

Den ombygging som beskrives er jo ikke omfattende i det hele tatt - det er snakk om fem timers jobb og noen få småbiter. Sjekk prisen på denne jobben, framfor bytte av motor - sjekk så deleprisene (i England eller hos Offroadbutikken), og gjør jobben sjøl eller sjekk hva f.eks. Gautes Garage tar for jobben. Dette er en god standardmotor - det er samme motor som står i f.eks. MG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er: "IA300000 to IA324161"

Min Freelander 2001 begynner på "1A3...." Og hvis det er 1 istedenfor I så er min innenfor grensen sad.gif .

 

Motoren har gått ca 32.000.

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det så tungt ...... Jeg har gått gjennom en vurdering av dette. Såvidt jeg kan forstå, så er det først og fremst en design-svakhet. Bare du passer på at ikke forekommer luftbobler i kjølesystemet burde det gå bra. Husk at det er et kjent problem - men at det bare er en viss % (hvor stor % har jeg ikke klart å finne ut av).

 

Mine tanker er at jeg har en god pålitelig bil, som ikke har vist noe som helst tegn til dette problem (ved 40000 km). Jeg har ikke lyst til å kvitte meg med en problemfri bil.

 

Man må selvfølgelig "passe på".

 

Om jeg allikevel opplever problemet, istedenfor å bytte motoren til samme type, lurer jeg på å bytte motoren til en TD4 laugh.giflaugh.giflaugh.gif

 

Hilsen Philip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat snakket med en på teknisk avd. hos Volvo personbiler Norge. Han opplyste at svakheten lå i toppakningen. Denne har siden 1997 modellen blitt forandret på minst en gang. I tillegg forstod jeg det slik at den også var forandret i 2004 modellen. Feilen oppstod ikke i alle motorene, men som han sa " det er noen som har vært uheldige".

 

I tillegg fortalte han at det hadde blitt gjort en forandring av plasseringen til termostaten. Denne hadde tidligere vært plassert nede i bakkant av motoren. Dette kunne føre til at den åpnet litt sent og førte til varmgang. Ved en evt. ombygging ble termostaten plassert lenger oppe. Dette er vel den ombyggingen som er omtalt hos http://www.myfreelander.com/default.htm .

 

Ved en evt. reklamsjon ble både toppakningen byttet samt at det ble gjort en ombygging av kjølesystemet.

 

Når det gjalt å forebygge dette selv, sa han at det var viktig å se om nivået på kjølevæsken var var stabilt. Følg også med om det kommer belegg i ekspansjonstanken. Han sa at det kunne komme inn eksos. Mulig å ta en CO2 måling. Ellers var det bare å FOLDE HENDENE OG BE!

 

Jeg har i tillegg selv forsikriet meg mot motor og drivverkskader hos IF ... kanskje det viser seg å være lurt i lengden ... laugh.gif

 

_Dag_* ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Spiten på Kongsberg, ryker toppakningen fordi motoren blir for varm. Ved å bygge om kjølesystemet, inkl. flytting av temostaten, burde man være rimelig forsikret. Han abefalte ikke å bytte en "god" toppakning som forebyggende tiltak.

 

Pris for ombyggingen (uten bytte av toppakning) blir ca. 1.800,-

 

Jeg har bestemt meg for å bestille ombygging, som forebyggende tiltak, og kan gi "tilbakemelding" til forumet om noe "uventet" skulle skje.

 

- Philip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, dette hørtes jo ikke så værst ut. 1800.- ... Var dette med deler og arbeid, eller bare deler ??? På Land Rover i Fr.stad snakket de om 5-6 tusen ... Men de hadde ikke gjort noe slikt før, så det er mulig de misforstod når jeg prøvde å forklare.

 

Dette vil jo uten tvil være en lønnsom investering for oss som enda ikke har hatt motorproblemer /toppakningproblemer. Forstod det slik at plasseringen av termostaten slik den står i dag, gjør at den kan åpne for sent, noe som igjen fører til varmgang, noe som igjen kan gå ut over toppaknnigen.

 

Venter spent på resultatet av ombyggingen din. Er helt klart VELDIG aktuelt for meg biggrin.gif .

 

ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var inkl. arbeid og deler, men ekskl. kjølevæske. Her er svaret (inkl. grammatiske feil, jeg har kliipet og limet) jeg fikk:

 

"Det koster 1850,- og bygge om kjølesystemet på bilen din+ eventuelt frostvæske hvis den trenger og byttes. Når det gjelder toppakningen så er det jo ikke alle biler den trenger og byttes på,det er litt uvanlig og bytte denne som et forebyggende tiltak. Hvis den skal byttes koster det ca 5500,- Hvis den skulle bli defekt før bilen er 5 år har LandRover hvert flinke til og dekke inn denne kostnaden.(ref.kjøpsloven)"

 

Jeg skal bestille time om ikke så lenge, så jeg kan gi tilbakemelding om hvordan selve ombyggingen gikk. Bare de er dyktigere til å reparere Land Rover enn de er til å skrive norsk!

 

- Philip.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare de er dyktigere til å reparere Land Rover enn de er til å skrive norsk!

He He ... Håper det.

 

Hva slags verksted er dette ???? 5500.- for toppakning bytte høres vel ok ut. Jeg fikk en pris på rundt 11000.- en gang i tiden. Uansett ombyggingen av kjølesystemet koster jo en "slikk og ingenting" med tanke på hva man kan forebygge. Har dette verkstedet gjort denne "operasjonen" tidligere ... hold oss informert om hvordan det går ..

 

ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Spiten på Kongsberg. Har vært etablert lenge som Volvo og Renault forhandler/verksted. (Tror at de også har Mazda nå!). De overtok Land Rover for ca. 2 -3 år siden.

 

Det virker som om de kan sine ting, men noe utpreget Land Rover fanatikere er de ikke.

 

(Forresten - jeg sendte også en forespørsel til Roy Sandmo i Drammen - to ganger - uten å få svar. Så å være Land Rover fanatiker er ingen garanti heller).

 

Jeg er helt enig i at det er "peanuts" med tanke på hva man forebygger. (Toppakningen var 5.500,- i tillegg til ombyggingen - ca. 8.000,- totalt. Men som du leste, mente de ikke at det var nødvendig å bytte toppakningen hvis man bygge om kjølesystemet).

 

- Philip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Som dere kan se av mine andre innlegg i forumet, så røyk toppakningen

for 2. gang for 1,5 uke siden, --- og nå var jeg sikker på at hele motoren

hadde gått til h.....-%"--...-! Bilen/motoren ble reppa før helgen, dvs. de

bytta pakningen igjen!---- pris kr. 11.000,- . Nå driver IF forsikring

(jeg har superdekkninig) og Bilia/LR å krangler om det er garanti eller forsikringsskade. Bilen passerer 5 år på veien oktober 2004!

 

Og jeg får ikke bilen min utlevert fra Bilia før de blir enige !!!!!!!!!!!!?

----Jeg er blitt lovet svar i morgen.

 

Når det gjelder pris for bytte av pakning, så har jeg hørt at det er forskjell

om pakninger ryker pga varme, eller f. eks. brister!?

Er det varmgang må toppen planes/slipes + "noen greier"= kr. 11.000,-

Slipper du med å "bare" skifte pakningen + skru sammen= kr. 5-6.000,-

 

Kan det være slik--- tro ?

 

MVH

Per

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinskadeforsikring kan være smart.  Flere enn IF har dette men de pleier å terminere ved 100.000km.

Forsikringsselskapene skjønner vel straks at dette er en utbredt feil, og "stenger døra" for havariforsikring på Freelander... unsure.gif

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel bli slik ja, de følger gjerne "med i timen" de forsikringstypene.

Når det gjelder hvor langt Bilia/LR strekker seg med garantiansvar, så hører

det jo også med i denne diskusjonen at Freelanderne som har denne feilen

begynner å nærme seg 5 år---- og den "magiske" grense km.stand 100.000 !

 

Og da er det vel ikke mere å diskutere, skulle man anta ?

 

MVH

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Per måtte bytte toppakningen to ganger beviser at det ikke er tilstrekkelig å bytte toppakningen, man må gjøre noe med årsaken til rykingen - nemlig kjølesystemet/termostaten.

 

Jeg kan ikke begripe at Per ikke fikk tilbud på ombyggingen av kjølesystemet den første gangen toppakningen røk. I alle fall Per, må du insistere på at kjølesystemet bygges om denne gangen - ellers risikerer du et tredje haveri. Lite hyggelig.

 

- Stå på !!

 

Philip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen !

I dag fikk jeg "lov" av Bilia Økern å hente Freelander`n, etter 10 telefoner at- og frem mellom Bilia og IF--- fordi bilia måtte få beskjed på e-mail at IF godtok forsikringsansvaret (superforsikring)-- det holdt ikke med 2 telefonbeskjeder !!!!!

 

Det holdt også denne gangen med "bare" pakningsbytte, tross at kjøleveska endte inn i motorblokka/olja. Kostnad 11.000,- og av dette måtte jeg betale egenandel på 4000,- ! --altså ingen garantifixing i "den gården nei!", ei heller noe tilbud om ombygging av kjølesystemet. Bilen passerer 5 år på veien oktober 2004, km. stand pr. dd. 87.000 !!!.

 

Jeg skriver nå brev til LR-importøren med spørsmål om redegjørelse for hvordan de har vurdert MIN sak/tilfelle (noen får dekket/ noen ikke ?).

 

Og med denne historien- og med dette resultatet så orker/tør ikke jeg lenger eie denne min kjære Freelander---- den selges nå i NYREPARERT GOD STAND !

 

Jeg synes ikke LR/Bilia viser noe særlig interesse for å bibeholde LR-kundene,

men i motsatt retning skremmer kundene over til konkurentene/menneskebilene.

 

Får jeg noe svar (Bilia har ikke svart mine 2 mailer så langt) kommer jeg tilbake her i Forumet med dette.

 

Med hilsen

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per - en mulighet er å betale for ombyggingen selv - da har du enten en god bil selv, eller at du kan selge den med god samvittighet. Det ser ikke ut som om bare å bytte toppakningen hjelper så veldig. Bare en tanke.

 

- Philip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Nå har jeg sendt brev til Importøren (kopi til NLRK) hvor jeg etterlyser en

redegjørelse for hvordan retningslinjene for saksbehandling, vurdering og

føringer for hva/hvordan aktørene skal beslutte i "toppakningsaken".

Jeg synes det er for mye tilfeller med "noen får- andre ikke"-- det er ingen

rød tråd i vurderinger/beslutninger i garantiansvaret.

Får se hva svaret blir, og i mellomtiden vil jeg ikke bruke noen kroner på

reparasjoner som LR forlengst burde ha trukket inn bilen for å utføre !

 

MVH

per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...